Tatry na Technetu: první trolejbusy v Rakousko-Uhersku vyjely roku 1904

Seriál
V první dekádě dvacátého století existovala ve Vysokých Tatrách krátkodobě trolejbusová doprava. V roce 1904, kdy tam začaly trolejbusy jezdit, byly věcí v celém rakousko-uherském mocnářství do té doby neviděnou. Je ovšem také pravda, že se v Tatrách příliš neosvědčily, ale to jim jejich primát v žádném případě sebrat nemůže.
Poprad. V letech 1904 až 1906 byla mezi Popradem a Starým Smokovcem provozována...

Poprad. V letech 1904 až 1906 byla mezi Popradem a Starým Smokovcem provozována trolejbusová doprava. | foto: FB Slovensko na historických fotografiách

V každé stati věnující se počátkům komerční osobní dopravy ve Vysokých Tatrách, díky které se tam mohl rozvíjet turismus, musíme zmínit přivedení železniční tratě společnosti Košicko-bohumínská dráha do Popradu, k čemuž došlo v roce 1871. Potom se začaly navyšovat ubytovací kapacity pro turisty, ze stávajících sídel to bylo především v osadě Starý Smokovec, a postupně vnikaly a relativně rychle se rozvíjely osady nové, jako Štrbské Pleso, Nový Smokovec, Tatranská Lomnica a další.

Do tatranských letovisek se od vlaku pokračovalo nejdříve koňskými fiakry, nic se strojním pohonem tam zatím k dispozici nebylo. Ale už v roce 1895 byla přivedena odbočka klasické (tj. normálněrozchodné a adhezní) železnice ze stanice Studený Potok do Tatranské Lomnice. A hned následujícího roku začala jezdit parní zubačka ze stanice Štrba do osady Štrbské Pleso.

Turistické centrum Starý Smokovec na dobové pohlednici

S hlavními nováčky z množiny turisticky etablovaných tatranských osad to tedy bylo vyřešeno, ale zasloužilý Starý Smokovec si stále musel vystačit se službami vozků. Ono to sice bylo dobré pro pracovní vytížení vozků v blízkém okolí, ale s narůstajícím počtem cestujících bylo jen otázkou času, kdy se i zde část dopravních výkonů předeleguje na prostředky využívající strojní práci, u kterých lze „v jednom paklu přepravovat větší hmoty“.

Rozdíl v kapacitě si můžeme ukázat na již zmíněné zubačce na Štrbské Pleso (u klasické lokálky do Tatranské Lomnice by to bylo ještě výraznější). Tak tedy do osobního vagónu ve vlaku na jmenované parní zubačce mohlo nastoupit 50 až 60 cestujících (zpravidla se tam jezdilo pouze s jedním vagónem), zatímco koňský fiakr pobral cestující čtyři. Je pravda, že těch fiakrů tam za den (zkrátka za stejnou a dostatečně dlouhou časovou jednotku) mohlo jet násobně více než zubačkových spojů, ale to na potřebě zavést moderní dopravu nic zásadního nemění. Přesto tam fiakry nezatracujme, dokonce jízdné na nich bylo levnější než na té zubačce.

Jedna ze stavebních dominant ve starém Starém Smokovci

Takže do Tatranské Lomnice jezdila od roku 1895 klasická parní lokálka a do Štrbského Plesa od roku 1896 parní zubačka. Také stojí za zmínku, že oba spoje se zpočátku provozovaly pouze v letních sezonách. A jak to bylo se Starým Smokovcem? První projekt železniční tratě z Popradu do Starého Smokovce je dokonce datován už rokem 1884, ale nic z toho nebylo. V roce 1891 zase přišel nápad na elektrickou železnici, kdy se uvažovalo i s výstavbou malé vodní elektrárny na Velickém potoku. Nápad jistě dobrý, výsledky nebyly žádné. Alespoň zatím.

Uběhlo několik dalších let a projelo nespočet fiakrů, když tu, v roce 1904, byla otevřena trolejbusová linka Poprad – Starý Smokovec. Jednalo se o vůbec historicky první trolejbusovou dopravu v celém rakousko-uherském mocnářství, navíc to byla linka takříkajíc „meziměstská“. Jak se ještě zběžně seznámíme s její historií, neměla dlouhého trvání, neboť už v roce 1906 došlo k jejímu zrušení.

Starý Smokovec. V letech 1904 až 1906 byla mezi Popradem a Starým Smokovcem provozována trolejbusová doprava.

Starý Smokovec, nádraží úzkorozchodné elektrické železnice, která byla do osady přivedena v roce 1908.

Finálním řešením veřejné hromadné dopravy do Starého Smokovce se nedlouho poté stala úzkorozchodná (1 000 milimetrů) elektrická železnice, zvaná místními električka, za kterou stáli stejní podnikatelé jako předtím za linkou trolejbusovou. Električka začala jezdit mezi Popradem a Starým Smokovcem v prosinci 1908. Potom byla trať prodlužována ze Starého Smokovce na západ i na východ (a ze Starého Smokovce se rázem stal malý železniční uzel). Od roku 1911 vedly koleje električky jednak na západ do Tatranské Polianky, jednak na východ do Tatranské Lomnice. A od roku 1912 se električkou jezdilo až do Štrbského Plesa, kam už z jihu vedla parní zubačka. Električka je páteří veřejné hromadné dopravy ve Vysokých Tatrách dodnes.

První trolejbusy ve světě

Experimentální trolejbus Siemens-Halske, zkoušený v roce 1882 v Berlíně, byl první vlaštovkou v daném oboru, kterou sice její tvůrci dále nevyvíjeli do stavu vhodného k praktickému použití ve veřejné dopravě, ale minimálně jejím předvedením podali důkaz, že dopravní prostředky této kategorie mohou jednou fungovat.

První experimentální trolejbus zkoušený v roce 1882 v Berlíně vypadal poněkud primitivně v porovnání s vyzrálejšími trolejbusy, které se začaly objevovat od roku 1900 a používat k pravidelné dopravě cestujících.

Správný čas nastal až v roce 1900, kdy francouzský inženýr Louis Lombard-Gérin začal ve svém trolejbusu vozit cestující u příležitosti světové výstavy v Paříži, konané na oslavu úspěchů lidského umu dosažených v uzavírajícím se století páry. Potom už se s tvůrci trolejbusů roztrhl pytel, což v té době přineslo i řadu různých systémů na sběr elektrického proudu z trolejí, než se to nakonec rozumně ustálilo.

Trolejbusové linky, které bychom spočítali na prstech několika málo rukou, vznikaly v těch raných letech před velkou válkou především v Německu, ale i ve Francii, v Itálii, ve Velké Británii a v neposlední řadě ve Spojených státech.

V Rakousko-Uhersku vyjely první trolejbusy už v roce 1904 na lince Poprad – Starý Smokovec, o čemž pojednává dnešní článek. V roce 1907 se objevila trolejbusová trať mezi dolnorakouským Gmündem a přilehlými dnešními Českými Velenicemi.

A na závěr malá rána. Slovo trolejbus, resp. anglické trolleybus, se začalo používat snad až v roce 1920. V Tatrách se předtím tato vozidla označovala slovem elektrobus, nebo nejčastěji nejednoznačným a široce objímajícím slovem omnibus.

První trolejbusová linka v Rakousko-Uhersku

Popradští podnikatelé Viliam Krieger a Vincent Matejka podali v únoru 1904 žádost ve věci zprovoznění a následného provozování trolejbusové dopravy z Popradu do Starého Smokovce. Jak už víme, slovo trolejbus se tenkrát ještě nepoužívalo, ale to na funkci nemělo vliv.

Pan Krieger provozoval malou vodní elektrárnu a pan Matejka podnikal v živnosti restauraterské. Asi proto, že oba byli závislí na dostatečných průtocích, si spolu docela dobře rozuměli.

Koncese na trolejbusovou dopravu jim byla Královským ministerstvem obchodu udělena 25. března 1904. Protože jmenovaní podnikatelé byli v daném oboru nováčky a v zimním období to nebylo s dopravou v horách jednoduché, dostali zatím koncesi tříletou a povolující pouze letní provoz v termínu vždy od 1. června do 15. října.

Poprad. V letech 1904 až 1906 byla mezi Popradem a Starým Smokovcem provozována trolejbusová doprava.

Stačilo jen připravit trať, to znamená vztyčit sloupy a natáhnout „dráty“, a samozřejmě pořídit trolejbusy. Připravit trať se v pohodě zdařilo, to není jako stavět železnici, tady zkrátka není to železo na zemi (a kdyby jenom železo). Potřebnou elektrickou energii zajišťovala Matejkova elektrárna stojící ve Veľké, kdy 550 voltů stejnosměrných připravovala usměrňovací stanice tamtéž.

Trojici trolejbusů dodal Stoll z Drážďan. Aby se to nepletlo, tak dodané trolejbusy měly po třech nápravách. V podstatě se jednalo o dvounápravový tažný podvozek s jednonápravovým návěsem, který nesl skříň, či přesněji kabinu cestujících. Elektromotor o výkonu 12 až 15 kW byl přímo situovaný u druhé nápravy, kterou poháněl. Obsluhu trolejbusu tvořili minimálně řidič a pomocník krotící sběrač proudu. Přepravní kapacita činila dvacet cestujících.

Jízdní řád počítal s pěticí jízd denně od sedmé hodiny ranní do čtvrt na osm večer. Ne vždy to mohlo být dodrženo, v deštivém počasí, když byly cesty rozmoklé (na nich samozřejmě tehdy žádný asfalt ani dlažba nebyly), se staly pro trolejbusy nesjízdnými (a nejen pro ně). Za optimálních podmínek trvala jízda mezi Popradem a Starým Smokovcem, na trase dlouhé necelých 14 kilometrů, zdánlivě překvapivou hodinu a čtvrt.

Starý Smokovec. V letech 1904 až 1906 byla mezi Popradem a Starým Smokovcem provozována trolejbusová doprava.

Je pravdou, že především cestující z vysokých vrstev dávali stále přednost fiakrům. A nejvyšší smetánka se dopravovala i hipomobilními vozy vlastními, výjimečně se na cestě objevil i automobil. Nakonec těm tradicionalistům se nelze snad ani divit. Ale hrdinům, kteří se nebáli trolejbus použít, se cestování v něm určitě líbilo. O to méně se líbilo pohonu fiakrů na vstřícném kursu. Koně bývali na těchto potkávačkách zpravidla neklidní, někteří se neváhali ani splašit. Cesta totiž byla úzká a trolejbus s fiakrem se na její funkční šířku těžko vměstnaly, zdali vůbec, jak uvádí některé zdroje.

Největší problém nastal s arcikněžnou Izabelou, protože u jejích koňů se dokonce objevila optická alergie na trolejbusy. Jak viděli blížící se trolejbus, tak se splašili. A jednoho krásného dne skončila Izabela v příkopu. Stížnost habsburské šlechtičny putovala na vysoká místa.

Ať už nebyla koncese na další období obnovena kvůli této stížnosti, anebo provozovatelé žádost k jejímu obnovení pro jistotu ani nepodali, tak je jisté, že s vypršením původní koncese byla trolejbusová doprava v Tatrách ukončena. Ostatně v hlavách těchto popradských podnikatelů se tou dobou už asi rodil nový plán na zřízení elektrické železnice.

Nejčtenější

První metro v kontinentální Evropě měla Budapešť, dodnes je nejmělčí

Druhým městem na světě, které bylo obdařeno metrem, se v roce 1896 stala uherská metropole Budapešť. Tato první linka budapešťského metra je postavena těsně pod povrchem. Elektrické napájení je...

Co to bylo za ránu? Manželka šéfa ponorky netušila, že její muž v Titanu právě zemřel

Implozi ponorky Titan odhalila nová nahrávka. A záběry, které ukazují manželku tehdejšího šéfa společnosti OceanGate, který se spolu s dalšími čtyřmi pasažéry vydal před dvěma lety prozkoumat vrak...

Ponorka do hloubky, která na Zemi není, připomíná bednu. Na dno pěti oceánů

Relativně nedávno vzbudila zájem široké veřejnosti tragédie ponorky Titan, která i s posádkou v červnu 2023 implodovala cestou k vraku Titaniku. Jedním z podmořských badatelů, který se k této nehodě...

Hrobníkovi z lopaty. Po pádu letadla musela ještě přežít boj s pralesem

Zatím jsme se v našem seriálu věnovali příběhům mužů z ozbrojených sil. Dnes se podíváme na příběh dívky, která v sedmnácti letech přežila pád z výšky kolem 3 000 metrů a navzdory svým zraněním se...

Při přechodu na Oneplay dávejte pozor, snadno zaplatíte dvakrát za to samé

Spojení služeb O2TV a Voyo se v čase potkalo s nasazením nových tarifů telefonního operátora. Záměr „vyřešit vše najednou“ sice dává smysl, nicméně situaci znepřehlednil a pro některé uživatele...

Tanec na nebi. Vojenský pilot předvedl, co dokáže vrtulník Black Hawk

Den otevřených dveří 21. základny taktického letectva Čáslav předvedl minulou sobotu 17. května řadu velmi povedených letových ukázek. Podívejte se, jak obratný dokáže v rukou zkušeného pilota být...

24. května 2025

Co to bylo za ránu? Manželka šéfa ponorky netušila, že její muž v Titanu právě zemřel

Implozi ponorky Titan odhalila nová nahrávka. A záběry, které ukazují manželku tehdejšího šéfa společnosti OceanGate, který se spolu s dalšími čtyřmi pasažéry vydal před dvěma lety prozkoumat vrak...

23. května 2025  12:27

Před 100 lety se narodil významný český divadelní režisér Jan Grossman

Jan Grossman byl vynikající divadelní režisér a zároveň jedna z nejvýznamnějších osobností českého divadla dvacátého století. Narodil se před 100 lety, 23. května 1925 v Praze. Zemřel v roce 1993.

23. května 2025

Upgrade za každou cenu? Proč občas říct ne nejnovějším technologiím

Nové generace elektroniky lákají na vylepšené parametry. Telefon slibuje citelně lepší snímky, notebook svižnější odezvu a sluchátka modernější vzhled. Pro běžného uživatele však vyvstává zásadní...

23. května 2025

Apple připravuje velké představení novinek. Co můžeme čekat?

Na pondělí 9. června si společnost Apple připravila zahájení své největší konference WWDC, kde pravidelně představuje novinky. Vedle pravidelné dávky vylepšení a nových funkcí pro všechny své...

23. května 2025

Voní i tisíce let po smrti. Vědci zkoumají „vůni“ egyptských mumií

Studie provedená University College London (UCL) a Lublaňskou univerzitou představuje první systematickou analýzu pachů mumií, která kombinuje pokročilou chemickou analýzu s osobním senzorickým...

22. května 2025  16:47

Diktátor Pol Pot byl krvavý přízrak Kambodže, který zrušil čas i peníze

Před 100 lety se narodil kambodžský diktátor Pol Pot, jeden z největších masových vrahů lidské historie.

22. května 2025

Nejkrásnější notebook na trhu má unikání kameru. Není vidět a nepřekáží

U chytrých telefonů to není úplně výjimečné, ale v notebooku je kamera schovaná za displejem úplně poprvé. Díky kombinaci hardwarových a softwarových opatření tak displej může vyplňovat 98 procent...

22. května 2025

Ponorka do hloubky, která na Zemi není, připomíná bednu. Na dno pěti oceánů

Relativně nedávno vzbudila zájem široké veřejnosti tragédie ponorky Titan, která i s posádkou v červnu 2023 implodovala cestou k vraku Titaniku. Jedním z podmořských badatelů, který se k této nehodě...

22. května 2025

Na chvíli jsme vyzkoušeli horkou novinku od Googlu. Co dovedou jeho brýle?

Exkluzivně

Mountain View (Od zpravodaje iDNES.cz) Jedním z největších taháků konference Google I/O jsou zbrusu nové brýle ovládané operačním systémem Android XR. My jsme měli možnost je jako jedni z prvních na světě vyzkoušet.

21. května 2025  12:42

Nejen Muskův Neuralink. „Číst myšlenky“ už lze i bez elektrod v mozku

Premium

BMI (brain machine interface) či BCI (brain computer interface) zprostředkovávají komunikaci mezi mozkem a počítačem, který pak může vysílat povely do dalších elektronických zařízení – třeba do...

21. května 2025

JAS-39 Gripen oslavil 20 let v Česku. Základnu čeká přestavba na F-35

Dvacet let s letouny JAS-39 Gripen a čtvrt století letounu L-159 Alca připomněl Den otevřených dveří 21. základny taktického letectva Čáslav. Jak uvedl velitel základny Jaroslav Tomaňa, vzhledem k...

21. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.