Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Airbusu A-330 za letu vysadily všechny motory. Jak plachtí airbus s lidmi

  14:13
V sobotu 23. května zažila posádka letu SQ-836 Singapore Airlines na letu ze Singapuru do Šanghaje nepříjemné chvíle. Letounu, na jehož palubě bylo celkem 194 osob, vysadily za letu oba motory.

Letoun Singapore Airlines (ilustrační foto) | foto: AP

Airbus A-330 během letu v cestovní výšce téměř 12 km (39 000 stop) náhle ztratil výkon obou pohonných jednotek. Oba motory Rolls-Royce Trent 772 vysadily téměř současně. Jeden motor se však téměř vzápětí povedlo nastartovat. Posádka postupovala podle standardního postupu a během následujících 30 minut sklesala do letové hladiny cca 8 000 metrů, kde se pilotům opět povedlo obnovit plný výkon. Do této výšky bylo nutné sestoupat kvůli hustotě vzduchu. Ve dvanácti kilometrech totiž kvůli nižší hustotě vzduchu jeden motor neposkytuje letadlu dostatečný tah, aby se stroj mohl v této letové hladině udržet.

Podle Singapore Airlines byl výpadek jednoho z motorů pouze krátkodobý. „U obou pohonných jednotek došlo k dočasné ztrátě výkonu, ovšem jednu z nich se povedlo téměř okamžitě znovu spustit. Piloti pak postupovali podle provozních předpisů a převedli letoun do řízeného klesání, aby mohli obnovit standardní chod i u druhého motoru,“ uvedly aerolinky v oficiálním prohlášení.

Airbus je dobrý kluzák

Uvedený incident nemuseli cestující teoreticky ani nijak závažně pocítit. Pokud totiž dojde k tomu, že letounu vysadí všechny motory, neznamená to, že se stroj zřítí z nebe jako kámen. 

Právě velká dopravní letadla totiž mají velmi dobrou klouzavost. Tu udává takzvané glide ratio. U Airbusu A-330 se obecně uvádí poměr 15:1. To velmi zjednodušeně znamená, že na jeden sklesaný kilometr urazí stroj v ideálních podmínkách vzdálenost 15 kilometrů. V praxi samozřejmě vše ovlivňuje řada vnějších faktorů. 

Pro zajímavost, například malá Cessna 172 má tento poměr pouze 10:1. Navíc je nutné vzít v potaz, že malá letadla létají v malých výškách, takže v případě nehody „dokloužou“ do menší vzdálenosti.

Letoun následně dokončil let a bez problémů přistál v Šanghaji. Motory byly podrobeny pečlivé prohlídce, při níž se nepovedlo nalézt žádné známky poruchy, ani jiné anomálie. Stroj zůstal na cílovém letišti v Šanghaji, nicméně uzemněn nebyl. Podle informací serveru South China Morning Post jde o nový stroj, airbus s registrací 9V-SSF byl aeroliniím doručen teprve 30. března tohoto roku.

V místě incidentu byla bouře

Singapore Airlines ve spolupráci s Airbusem, Rolls-Roycem a singapurským leteckým úřadem zahájily vyšetřování incidentu. Vyšetřovatelé se zaměří především na vliv počasí a na technický stav pohonných jednotek. Podle hongkongských meteorologů byla v místě incidentu bouře. Pokud do ní airbus vletěl, mohlo to výpadek motorů způsobit. Letadla by se však bouřím měla vyhýbat měla by je k tomu instruovat jak řízení letového provozu, tak palubní povětrnostní radar.

Průlet bouří může způsobit více problémů. Prudký déšť a kroupy mohou způsobit zahlcení a ztrátu výkony motorů. Ještě horší situace může nastat, když ledové krystaly ucpou senzory snímající tlak okolního vzduchu (tzv. Pitotovy trubice). Přístroje pak vyhodnotí nesprávnou rychlost letounu a pokud posádka zareaguje špatně, může to vést ke katastrofě. Právě to se stalo před šesti roky letounu A-330 společnosti Air France u břehů Brazílie.

Letadla bez motorů umí i přistát

Vysazení motorů nemívá tak fatální následky. V historii letectví lze najít více případů, kdy velká dopravní letadla úspěšně doklouzala a nouzově přistála na poměrně velké vzdálenosti: například nouzové přistání A-330 společnosti Air Transat 24. srpna 2001 na Azorských ostrovech nebo přistání tzv. Gimli Glideru, Boeingu 767 Air Canada, který přistál 24. července 1983 na letecké základně Gimli v Kanadě. V obou případech byl příčinou nedostatek paliva zaviněný jednou technickým, podruhé lidským selháním.

Někdy se podobně jako v případě sobotního incidentu Singapore Airlines povede výkon motorů opět obnovit. Známým příkladem je let British Airways z Londýna do Aucklandu, kterému během průletu oblakem sopečného prachu vysadily nad Jávou všechny čtyři motory. Po sklesání do menší výšky se však posádce povedlo jejich výkon znovu obnovit.

Airbus A-330 na letecké přehlídce:

10. listopadu 2014

  • Nejčtenější

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech mnohem menší redukci emisí skleníkových plynů, než jakou by zajistily za výrazně...

3. října 2024

Číňané vymysleli superkavitační pohon pro ponorky. Má ovšem jednu chybu

Vynález by mohl podmořským plavidlům umožnit dosahovat extrémně vysokých rychlostí, srovnatelných s proudovými letadly. Jde o druh laserového pohonu, který se teoreticky zkoumá už desítky let....

7. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Palubní inženýr Concordu neměl za letu čas ani na jídlo. Práci mu vzal počítač

Cesta z Londýna do New Yorku trvala letounu Condorde zhruba tři hodiny. Toto nadzvukové dopravní letadlo je dodnes považováno za vrchol civilní letecké dopravy, který už téměř 21 let známe jen jako...

6. října 2024

Evropská sonda letí zjistit, zda máme proti asteroidu soudného dne šanci

Je to dva roky a několik dní, co americká sonda DART záměrně narazila do měsíce Dimorphos asteroidu Didymos. Stalo se tak v rámci testu planetární obrany, tedy možné budoucí obrany Země před úderem...

7. října 2024  14:15,  aktualizováno  16:56

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Umělá inteligence zvětšováním hloupne. Nesečte ani 47309068053 s 95464

Premium

Velké jazykové modely jsou už na webu k dispozici nějakou dobu. Spousta lidí si je zvykla používat každý den. Je však třeba dávat pozor. I ty nejlepší AI pořád selhávají při zdánlivě primitivních...

3. října 2024

Nobelovu cenu za fyziku získali vědci za strojové učení a neuronové sítě

Královská švédská akademie věd letos ocenila za výzkum na poli fyziky vědce Johna J. Hopfielda a Geoffreyho E. Hintona „za zásadní objevy a vynálezy, které umožňují strojové učení za pomocí umělých...

8. října 2024  11:48,  aktualizováno  13:31

Proč má Bluetooth královský rodokmen a co všechno se už naučil

Málokterá technologie se vplížila do našeho běžného života tak nenápadně, a přitom užitečně, jako Bluetooth. Od smartphonů a notebooků po televize a reproduktory se stala nepostradatelnou součástí...

8. října 2024

Evropská sonda letí zjistit, zda máme proti asteroidu soudného dne šanci

Je to dva roky a několik dní, co americká sonda DART záměrně narazila do měsíce Dimorphos asteroidu Didymos. Stalo se tak v rámci testu planetární obrany, tedy možné budoucí obrany Země před úderem...

7. října 2024  14:15,  aktualizováno  16:56

Nobelisté za fyziologii a medicínu zkoumali mikroRNA, ovlivňuje rakovinu

Ve švédském Stockholmu začalo v pondělí udělování Nobelových cen. Jako první byla vyhlášena cena za fyziologii a lékařství. Získali ji Američané Victor Ambros a Gary Ruvkun.

7. října 2024  11:37,  aktualizováno  13:33

Rozdáváme eko prostředek na nádobí ZDARMA
Rozdáváme eko prostředek na nádobí ZDARMA

Hledáme 40 maminek, které chtějí vyzkoušet ekologický prostředek na nádobí FeelEco s vůní citronu. Zapojte se do našeho testování a zjistěte, jak...

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Móda z Thálií: kýč jak bič v podání Leichtové i nevhodná obuv Rašilovové

V sobotu večer se v Národním divadle v Praze předávaly prestižní divadelní Ceny Thálie. Co se týká módy, podle...

Co dělá v žaludku studená kola a proč je lepší pít po jídle, líčí biochemička

Premium Možná vás už napadlo, co se děje v našem žaludku, když se v něm potká jídlo s pitím. Nebo patříte k těm hloubavějším...

Příběh Jitky: Manžel po mně chce sex každý den, je to k nevydržení

Moje manželství je takové, jaké po patnácti letech obvykle bývá. Překonali jsme pár krizí, vychováváme dvě školou...

Legendární erotický film Emanuela se po 50 letech dočkal předělávky

Když se v roce 1974 objevil film Emanuela se Sylvií Kristelovou v hlavní roli, vzbudilo to pozdvižení. Explicitní...