Neděle 1. října 2023, svátek má Igor
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 1. října 2023 Igor

Podívejte se, jak v Temelíně vyrostla „neviditelná uhelná elektrárna“

V Temelíně se právě nyní pracuje na dokončení postupné výměny turbín. Nebyla to lehká operace, práce na turbíně se musely přizpůsobit fyzice reaktoru, tedy plánovaným odstávkám.

V době, kdy klesá cena silové elektřiny, hledají energetické společnosti rezervy, jak to jen jde. Jednou z možností jsou finančně náročné modernizace, kdy ve stávající elektrárně vzroste účinnost turbíny. Ze stejného množství jaderného paliva díky tomu vyrobí více elektrické energie. Právě tento způsob nyní realizují v Jaderné elektrárně Temelín.

Odstávka jaderné elektrárny

Během každé odstávky reaktoru v Temelíně se provádějí práce v jaderné i nejaderné části výrobního bloku. Jak taková odstávka vypadá, si přečtěte zde.

V těchto dnech tak jsou tak v plném proudu práce na zvýšení účinnosti a bezpečnosti druhého ze dvou temelínských bloků. Pokud bychom sečetli modernizace od začátku provozu, tak v konečném součtu (včetně letošní modernizace) vyroste v Temelíně neviditelná uhelná elektrárna o výkonu 200 MW. Podobný výkon má například elektrárna Mělník II.

Po modernizaci musí turbína odolat výpadku proudu

Při první etapě modernizace, ukončené v roce 2007, byla vylepšena vysokotlaká část obou turbín. Podrobnosti si přečtěte v článku Exkluzivní fotoreportáž z modernizace jaderné elektrárny Temelín.

Před modernizací novou turbínu technici „složili“ za generátorem.

Prvním krokem modernizace bylo vyndání původních nízkotlakých rotorů. Následovala úprava spodních statorových částí.

V roce 2014 a 2015 běží druhá etapa modernizace turbíny. Během ní technici vymění zejména rotory největší části, ta je nízkotlaká.

Loňské práce na prvním výrobním bloku skončily montáží, následovalo šestidenní komplexní vyzkoušení. Podobně se bude postupovat i letos.

Nejtěžší test proběhl v noci z 3. na 4. října 2014, kdy se testovala odolnost bloku na rozsáhlý výpadek proudu (tzv. blackout). Operátoři při něm prudce snížili výkon na pět procent a odpojili první blok od elektrické sítě. Podle Marka Svitáka, mluvčího Temelína, je tento test mnohem náročnější než odstavování elektrárny.

Spodní statorové části jsou po úpravě. Právě probíhá zaměřování pro osazení nových rotorů.

Nové rotory jsou v turbíně. Zakrývají je vrchní statorové části.

Díky vylepšením vzrostla účinnost turbíny o dvě procenta. Po modernizaci dosáhl první blok historicky největšího výkonu 1 078 MWe, aniž by stoupla spotřeba jaderného paliva. Srovnáte-li akci s lidským tělem, tak modernizací turbíny posílily svaly.

Až bude vše hotovo, může Temelín ročně vyrobit až 340 milionů kWh elektřiny. Nespálí 300 tisíc tun hnědého uhlí což představuje uspořených 250 tisíc tun emisí CO2. Celkově společnost ČEZ investovala do modernizace 3,2 miliardy korun.

V Temelíně však vedle svalů posilují i srdce elektrárny. Elektrické napájení bezpečnostních systémů bylo navýšeno o další dva postupy, na celkových dvanáct na sobě nezávislých způsobů ochrany.

Konce lopatek jsou rychlejší než Gripen

Jak funguje čtyřdílná turbína

Pára z vyvíječe páry nejprve putuje  do vysokotlakého dílu, který byl modernizován dříve. Za ním následují tři nízkotlaké díly, které se právě mění na druhé turbíně.  

Proti původnímu  je nízkotlaký rotor přibližně o dvacet tun těžší a má o čtyřicet centimetrů větší průměr. Větší robustnost pomůže předejít dřívějším problémům s vibracemi. Skládá se z šesti svařených částí, které tvoří jeden celek. Turbosoustrojí je dlouhé 60 metrů.

Novou část rotorů připravovala plzeňská Doosan Škoda Power od roku 2010.

V turbíně se modernizované rotory otáčejí kolem své osy rychlostí padesát otáček za sekundu. Při práci dodávají elektřinu pro pětinu České republiky.

Součástí rotorů je rovněž supermoderní koncová lopatka dlouhá 1,22 metru s pokročilými nadzvukovými aerodynamickými profily a vylepšenými pevnostně-dynamickými charakteristikami. Umožňuje využít i část zbytkového tepla, které u původního provedení odcházelo bez užitku do chladících věží. Nově je řešen také způsob jejich uchycení.

Jeden díl nového rotoru váží 86 tun, jeho průměr přes nejdelší lopatky je 4,3 metru. Na délku má  9,2 metru a obsahuje 970 lopatek.

Obvodová rychlost nejdelších, lehce přes metr dlouhých lopatek, je 2 500 km/h. To je přibližně dvakrát více než je rychlost zvuku. Pro srovnání, podle Wikipedie je maximální rychlost české stíhačky Gripen 2 204 km/h.

Jak cestoval šedesát metrů dlouhý stroj z Plzně do Temelína

Reálně se turbosoustrojí skládá z turbíny poháněné párou a generátoru, který vyrábí proud. Pokud se pozorně podíváte na turbínu, tak ta je složena ze čtyř částí, podrobnosti v boxíku. Každý díl turbíny je v podstatě samostatný stroj.

Z Plzně do Temelína urazil nový rotor 165 kilometrů za čtyři a půl hodiny....

Loni téměř stotunový rotor cestoval z Plzně do Temelína celkem třikrát. Stejný počet transportů proběhl i letos. Každý z šesti rotorů cestoval na speciálním návěsu 35 metrů dlouhé soupravy. Vepředu i vzadu byl napojen na tahače, každý o výkonu 600 koňských sil.

Projetí typické zástavby oblasti umožnilo osm pohyblivých náprav, díky kterým mohl kolos projet i pravoúhlé zatáčky. Všechny tři cesty probíhaly podle podobného scénáře.

Z výrobního závodu v Plzni vyjížděla kolona v deset hodin večer. Přeprava byla záměrně stanovena na noční hodiny, kdy je intenzita dopravy mnohem nižší. „Nejsložitějším místem byla samotná manipulace v areálu elektrárny a i s tím si řidiči dokázali poradit. Mnohdy ale rozhodovaly milimetry, ale to je u podobných přeprav běžné,“ osvětlil podrobnosti Martin Tuhárský, vedoucí přepravy z přepravní firmy HANYŠ.

Se soupravou jela čtyři doprovodná vozidla. Dvě jela před vlastním nákladem a zastavovala dopravu. Další omezení dopravy nebyla zapotřebí.

K maximální povolené rychlosti 80 km/h se kolona přiblížila málokdy. Na rovných úsecích většinou jela rychlostí kolem 70 km/hod. Vzdálenost 165 kilometrů překonala bez komplikací za 4,5 hodiny. Snadno jste si spočítali, že na Temelín dorazila o půl třetí ráno.

Z historie Temelína

Jaderná elektrárna Temelín vyrobila první elektřinu v prosinci 2000. V současnosti je největším zdrojem výroby elektřiny v České republice. Svojí bezpečnou a bezemisní produkcí kryje pětinu české spotřeby. V roce 2013 vyrobila 15,065 miliard kWh elektrické energie. Tolik spotřebují celé Jižní Čechy za téměř čtyři roky. Rok by si pak s touto energií vystačily domácnosti v celém Česku.

Za denního světla o půl osmé započalo zdolávání posledního kilometru, které zabralo 45 minut. Při průjezdu nad obrubníky zvyšovala hydraulická náprava výšku návěsu nad povrchem o několik centimetrů. Ve čtvrt na devět dorazila souprava na cílové místo.

Dvacítka pracovníků připravila vytažení rotoru na podlahu strojovny druhého bloku. Půl hodiny před polednem vyzdvihl portálový jeřáb 93 tun vážící náklad do patnácti metrů a rotor umístil na stanovené místo na strojovně.

  • Nejčtenější

I v Čechách existují anomálie, co se nedají snadno vysvětlit, popisuje ufolog

Premium Jednou z nejhezčích věcí na ufologii je, že se člověk pořád vzdělává, říká ufolog skeptik Vladimír Šiška. „Jednou...

Sonda přivezla vzorky z planetky, která by v budoucnu mohla narazit do Země

Sonda OSIRIS-REx amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír v neděli provedla jedinečný manévr. Ve výšce 102...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šance na přežití se blíží nule. Sedm nejtragičtějších leteckých havárií

Letecká technika způsobila v dopravě ještě větší revoluci než železnice o století dříve. Letadla jí sice nemohla...

KVÍZ: Zbraně na obranu republiky. Vyhrajte knihu o největším českém esu

Znáte nejen letadla a tanky, ale i další zbraně československé armády, kterými na podzim 1938 mohla bránit ohroženou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Usnadní práci všem. Balík nástrojů od Microsoftu vám provětrá počítače s Windows

Premium Balík aplikací PowerToys se skládá ze škály užitečných nástrojů a funkcí. Lze je využít k usnadnění a optimalizaci...

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Při výchově sourozenců nejde být úplně spravedlivý, vysvětluje psycholožka

Premium Do pracovny za ní chodí rodiče, kteří tápají ve výchově ratolestí, řeší komplikované vztahy sourozenců či výchovu...

Jsme firma na zážitky. Ředitel Sparty Křivda o Priskem i novém stadionu

Premium Dodnes ho zabolí nohy, když si vzpomene, jak hrála Sparta naposledy v Edenu. V loňském derby dostala takovou...

Středozemní moře přeletěl v kombinéze, kterou si vycpal novinami

Jméno Roland Garros je dnes neodmyslitelně spojeno s tenisem. Pravdou ale je, že slavný turnaj uctívá slávu muže mnoha...

OBRAZEM: S prvním bizjetem přišli v roce 1954 Francouzi, ale měl jednu vadu

Business jet, nebo také bizjet, je proudové letadlo určené pro privátní lety v neveřejné letecké dopravě. Zpočátku to...

OBRAZEM: První závod ultralehkých balonů se představil nad údolím Berounky

O uplynulém víkendu se v Letech u Dobřichovic uskutečnil první mezinárodní závod ultralehkých balonů v historii pod...

OBRAZEM: Zajímavost francouzské železnice. Picasso měl věž, a navíc šejdrem

Mezi zajímavá železniční vozidla můžeme bezpochyby zařadit i francouzský motorový vůz řady X 3800 zvaný Picasso....

Kazma ukázal, jak snadno se dal zjistit kód vedoucí k výhře 22 milionů korun

Kazma (38) ukázal, jak relativně lehce se dal zjistit kód vedoucí k výhře jednoho milionu dolarů, v přepočtu 22 milionů...

Jiří Paroubek se potřetí oženil, expremiér si vzal bývalou poslankyni ČSSD

Po opožděné páteční oslavě svých 71. narozenin se bývalý premiér Jiří Paroubek o víkendu oženil, tentokrát už potřetí....

Žiju se ženou, přiznala farářka ze StarDance Martina Viktorie Kopecká

Farářka Církve československé husitské Martina Viktorie Kopecká (37), která zaujala televizní diváky v soutěži...

Smartwings přestanou létat z malých letišť. Zařízly plány cestovek

Premium Posílit význam tuzemských regionálních letišť a umožnit řadě lidí cestovat na dovolenou bez cesty na pražské letiště. S...

Další celebrita na OnlyFans. Dělám to kvůli rodině, říká herečka

Drea de Matteová (51) je americká herečka známá například díky rolím Angie v Zoufalých manželkách, Wendy v Zákonu gangu...