

Některé elektromobily se mohou proměnit v obří powerbanky na kolech, kterými lze napájet běžné elektrické spotřebiče. Ve spolupráci se specialistou z ČVUT jsme změřili, jak kvalitní výstup elektřiny má nová KIA EV3 a také co se stane, když do auta zapojíte spotřebičů více, než je povoleno.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Více než 80kWh akumulátor běžně pohání elektromotor s výkonem 150 kW, který vozidlo na 100 km/h rozpohybuje za 7,9 sekundy. Uložená energie mi během dubnových jízd stačila na zhruba 390–420 kilometrů kombinované jízdy s využíváním rychlostních limitů a vytápěním a chlazením podle potřeby. Velkou část ohromného množství energie v akumulátoru ale můžete využít i jinak.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Do nabíjecího portu vozidla můžete zapojit ...
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
... takzvaný V2L adaptér ...
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
... který umožní připojit jakýkoli elektrický spotřebič připravený na napětí 230 V s příkonem do 3,6 kW.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Rovnou vidlici prodlužovacího kabelu lze do redukce zavřít, takže systém můžete používat i bez ohledu na počasí – déšť a sníh nevadí. A funguje i po zamčení vozidla, kdy je uzamknut i samotný V2L adaptér.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Připojit můžete prakticky cokoli. V návodu k obsluze sice stojí „nepoužívejte spotřebiče s vysokým příkonem jako elektrické fény, pračky a sušičky“, nicméně údaj u zásuvky uvádí napětí 230 V a maximální proud 16 A, tedy výkon 3,6 kW, a jak jsme zkusili, gril, rychlovarná konvice, teplovzdušný ventilátor a přímotop fungovaly tak, jak mají. Samotný výrobce uvádí, že v případě nadměrného zahřívání měniče jej bude aktivně chladit, případně se v nouzi systém odpojí.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Aktuálně odebíraný výkon se zobrazuje na displeji, stejně jako stav akumulátoru a výpočet, po jakou dobu může aktuální výkon dodávat. Můžete si totiž nastavit limit nabití, při kterém se má funkce vypnout, abyste měli dost energie na cestu k nabíječce – standardem je 20 %, ale můžete si nastavit i více.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Akumulátor vozidla dodává stejnosměrný proud, na střídavý pro napájení spotřebičů jej převádí elektronický měnič. Zajímalo nás, jak dobře to umí a nakolik se jím vytvořené napětí a proud blíží sinusovému průběhu, který tradičně vyrábí rotující generátory v elektrárnách.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Což je důležité zejména kvůli kompatibilitě se zařízeními, která chcete připojit. Nekvalitní modifikovaný sinus může zatěžovat například indukční elektromotory, nebo komplikovat činnost citlivých zařízení.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Na měření jsme opět vyrazili za Pavlem Hrzinou na Fakultu elektrotechnickou Českého vysokého učení technického v Praze v Dejvicích. Měřilo se osciloskopem při zátěži 750 W, 1250 W a 2 kW.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Ukázalo se, že napěťový i proudový sinus je zcela čistý, a to bez ohledu na zátěž. Napěťový sinus byl dokonce lepší, než referenční měření z rozvodné sítě fakulty, kde ji kazí velké množství spínaných zdrojů bez PFC (kompenzace účiníku).
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Čistá a stabilní byla na grafu osciloskopu i frekvence 50 Hz.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Osciloskop jsme vyměnili za analyzátor výkonu a měření zopakovali.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Opět nebylo naměřeným hodnotám co vytknout, port automobilu se ukázal být velmi tvrdým zdrojem, připojení zátěže s měřenými hodnotami prakticky nehnulo. Ostatně není se čemu divit, i v rámci V2L maximálně povolených 3,6 kW je pro akumulátor naprosto zanedbatelný odběr.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Samozřejmě se nabízí otázka, co se stane, když do adaptéru připojíme větší než povolenou 16A zátěž. A tak jsme připojili dva dvoukilowatové přímotopy a postupně spínali jednotlivé výkonové okruhy až na plný výkon. Prodlužovacího bubnu s neodvinutým kabelem si nevšímejte, předpokládali jsme, že déle než několik desítek sekund pod nadměrnou zátěží nebude.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
A opravdu, po přechodu z 3,2 na 4 kW vozidlo zapípalo a na displeji se objevil nápis „V2L zastaveno. Příliš vysoká spotřeba energie.“ Po odpojení a připojení adaptéru (tedy restartu V2L) vše opět fungovalo. Problém může teoreticky způsobit také zátěž s elektromotorem, zde lze doporučit o něco menší zatížení než hraniční 3,6 kW, aby měnič nevypadával při stratu elektromotoru připojeného nářadí.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Zásuvka s 230 V / 16 A je dostupná i v kabině KIA EV3, najdete ji pod zadními sedačkami. Bez redukce jí chybí zemnící vodič (venkovní adaptér má zásuvku typu schuko), a tak je vhodné ji používat pouze pro spotřebiče s dvoupólovou zásuvkou.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Obří powerbanka na kolech může přijít vhod například na chatě bez přívodu elektřiny, při kempování, při provozování prodejního stánku, při práci s elektrickým nářadím (namísto hlučné benzínové centrály) nebo jako nouzová záloha při výpadku elektřiny.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
I kdybyste si polovinu akumulátoru nechali na jízdu a polovinu využili pro napájení, průměrnou českou domácnost byste mohli napájet 4 – 7 dní. Energii pak doplníte například během nákupu.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Vedle elektromobilů KIA EV (3, 6, 9) a Hyundai Ioniq (5, 6) nabízí funkci V2L i některé modely MG (například kombík MG5 na obrázku) nebo třeba BYD včetně maličkého modelu Seagul.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz