„Kachnu“ už v Praze na kolejích lidé nepotkají, tramvaje KT8D5 končí

  17:40aktualizováno  17:40
Do pražských ulic vyjela dnes odpoledne naposledy původní tříčlánková tramvaj Tatra KT8D5 , které fanoušci dopravy přezdívají kachna. Od teď už lidé uvidí na kolejích pouze její modernizované varianty se středním nízkopodlažním článkem.

Poslední vůz vyjel na speciální linku číslo 15, která vedla po trase Lehovec - Florenc. Až do dnešního dne Prahou brázdily kachny po 27 let.

Označení tříčlanková tramvaj znamená, že nejde o dva za sebou spřažené vozy, ale o konstrukci spojenou harmonikou. Tramvaje byly obousměrné, měly tedy dveře po obou stranách a na každém konci kabinu pro řidiče.

Tatra KT8D5

  • 30 metrů dlouhé vozidlo sestavené ze tří článků, spojených harmonikou
  • mezi fanoušky tramvajové dopravy má přezdívku "kachna" či "kačena"
  • první návrh tříčlánkové tramvaje byl představen již v roce 1967
  • v roce 1981 byl zadán vývoj tramvaje, nasazení pak proběhlo v roce 1986
  • podle původního plánu mělo být provozováno 290 vozidel KT8D5, nakonec jich bylo dodáno 48
  • v roce 1993 byly spřaženy dvě soupravy KT8D5 při celkové délce přes 60 metrů, a to při výluce tratě do Sídliště Ďáblice

Tramvaj se pro Dopravní podnik dodávala od roku 1986, její nasazení paradoxně souviselo s plány na útlum tramvajové dopravy v centru. Konstrukce vozů proto počítala spíše s nasazením na nových rovných tratích na okrajích Prahy. Jejich nasazení tak zpočátku provázely problémy s průjezdností vozidla na kolejích.

"Byly tak vytipovány desítky míst v Praze, zejména na křižovatkách v obloucích zatáček, kde mohlo dojít ke kolizi s jinými vozidly. Jejich odstraňování se stalo projektem na mnoho let," popsal mluvčí pražského dopravního podniku Petr Vorlíček.

Celkově mělo být v Praze provozováno až 290 vozidel KT8D5, což by tehdy činilo přibližně dvě třetiny vozového parku tramvají.

První vozy začaly Prahou jezdit v roce 1986, mezitím však idea na útlum tramvají v centru vzala za své. A jako dobrý nápad už se nejevilo ani to, aby velká část tramvají měla tříčlánkovou podobu bez možnosti jejich rozpojení.

To by totiž znamenalo, že by dopravní podnik nemohl na méně vytížené spoje posílat jen jeden vůz. Kachen tak nakonec bylo dodáno pouze 48 kusů.

Aby tramvaje obstály, musely projít modernizací

S novým tisíciletím pak čekala tramvaje KT8D5 modernizace, první z nových vozů vyjel na koleje v roce 2004.

"Dnes je přestaveno z původního počtu už 41 tramvají, jeden vůz byl vyčleněn pro muzeum ve Střešovicích. Dalších pět bude zrekonstruováno do roku 2014. Ten poslední chybějící musel být zlikvidován," uvedl Vorlíček.

Kromě největší změny, kterou je v modernizované verzi nízkopodlažní středový článek, doznala změn také modernizovaná kabina řidiče. Ta obsahuje i kamerový systém pro sledování toho, co se děje vně i uvnitř tramvaje.

"To je důležité zejména při průjezdu zatáček a oblouků na obratištích," vysvětlil Vorlíček.

Kachny nebo také kačeny jezdily i v Ostravě, kde je přestavěli na jednosměrné, nebo v Plzni. Tam už jsou také opravené. Poslední klasická KT8D5 stále jezdí v Brně. I ta by ale měla být už letos opravena.

Autor:
 

Nejčtenější

Sexuálně nejvýkonnější vyzvědače přebrali československé rozvědce Sověti

Býval agent československé rozvědky v USA Karel Köcher

Československým komunistickým rozvědčíkům se ve špionáži proti Spojeným státům dlouho nedařilo. Nakonec ale zaznamenali...

Našel na půdě 35 let starý Apple II, zapnul ho a dohrál uloženou hru

Spoustu let ležel na půdě, po zapnutí funguje „jako zamlada“.

Newyorský učitel našel u rodičů na půdě starý počítač Apple II. Zkusil ho zapnout a překvapivě mohl pokračovat ve hře,...

Lokální předpověď počasí se razantně zpřesní, možná pomáhá i váš telefon

GRAF

Nejpřesnější lokální předpovědi počasí dnes nabízejí aplikace v našich telefonech - i proto, že s nimi samy pomáhají....

V Perském zálivu spustili největší baterii světa. Virtuální a bez lithia

Sodíko-sírové bateriové systémy japonské firmy NGK. Systém, který se vejde do...

Ve Spojených arabských emirátech byla připojena do sítě největší „virtuální“ baterie světa s obřím výkonem a úctyhodnou...

Severní magnetický pól se vydal na cesty. Co když doputuje až na jih?

Posun severního magnetického pólu

Naši planetu čeká přehození magnetických pólů. Nebude to zřejmě brzy, proč k tomu ovšem vůbec dojde a co může změna...

Další z rubriky

Revoluce začala před deseti lety. Fotovoltaiku čeká velká průhledná změna

Film perovskitu o síle 330 nanometrů na skle. To je základní aktivní prvek...

Před deseti lety vědci poprvé postavili solární článek z nového materiálu. V roce 2019 mají tzv. perovskitové články...

Kapitán nedosáhl na pedály. Začátek proudové éry přinesl zvláštní nehody

B-707 N7071  Braniff

Nová technika není vždy nutně bezpečnější. Dokládá to vývoj v letectví na přelomu 50. a 60. let. Piloti se s novými...

Nová generace Lego má skrytou stranu. Ožije pomocí rozšířené reality

Xxx

Lego uvádí novou řadu stavebnic nazvanou Hidden Side. Poprvé nabídne propojení fyzického a virtuálního světa pomocí...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz