Poslední vůz vyjel na speciální linku číslo 15, která vedla po trase Lehovec - Florenc. Až do dnešního dne Prahou brázdily kachny po 27 let.
Označení tříčlanková tramvaj znamená, že nejde o dva za sebou spřažené vozy, ale o konstrukci spojenou harmonikou. Tramvaje byly obousměrné, měly tedy dveře po obou stranách a na každém konci kabinu pro řidiče.
Tatra KT8D5
|
Tramvaj se pro Dopravní podnik dodávala od roku 1986, její nasazení paradoxně souviselo s plány na útlum tramvajové dopravy v centru. Konstrukce vozů proto počítala spíše s nasazením na nových rovných tratích na okrajích Prahy. Jejich nasazení tak zpočátku provázely problémy s průjezdností vozidla na kolejích.
"Byly tak vytipovány desítky míst v Praze, zejména na křižovatkách v obloucích zatáček, kde mohlo dojít ke kolizi s jinými vozidly. Jejich odstraňování se stalo projektem na mnoho let," popsal mluvčí pražského dopravního podniku Petr Vorlíček.
Celkově mělo být v Praze provozováno až 290 vozidel KT8D5, což by tehdy činilo přibližně dvě třetiny vozového parku tramvají.
První vozy začaly Prahou jezdit v roce 1986, mezitím však idea na útlum tramvají v centru vzala za své. A jako dobrý nápad už se nejevilo ani to, aby velká část tramvají měla tříčlánkovou podobu bez možnosti jejich rozpojení.
To by totiž znamenalo, že by dopravní podnik nemohl na méně vytížené spoje posílat jen jeden vůz. Kachen tak nakonec bylo dodáno pouze 48 kusů.
Aby tramvaje obstály, musely projít modernizací
S novým tisíciletím pak čekala tramvaje KT8D5 modernizace, první z nových vozů vyjel na koleje v roce 2004.
"Dnes je přestaveno z původního počtu už 41 tramvají, jeden vůz byl vyčleněn pro muzeum ve Střešovicích. Dalších pět bude zrekonstruováno do roku 2014. Ten poslední chybějící musel být zlikvidován," uvedl Vorlíček.
Kromě největší změny, kterou je v modernizované verzi nízkopodlažní středový článek, doznala změn také modernizovaná kabina řidiče. Ta obsahuje i kamerový systém pro sledování toho, co se děje vně i uvnitř tramvaje.
"To je důležité zejména při průjezdu zatáček a oblouků na obratištích," vysvětlil Vorlíček.
Kachny nebo také kačeny jezdily i v Ostravě, kde je přestavěli na jednosměrné, nebo v Plzni. Tam už jsou také opravené. Poslední klasická KT8D5 stále jezdí v Brně. I ta by ale měla být už letos opravena.