Na 47. Mezinárodním veletrhu letectví a kosmonautiky v Paříži jsou předváděny nejen novinky předních světových výrobců, ale pořadatelé poskytuji prostor k prezentaci také studentům.
Letos například skupina nadšenců z Brazílie předvedla repliku historického letadla Demoiselle, se kterým se brazilsky aviatik (v Paříži, kde žil známý rovněž jako vyhlášený švihák) začátkem století podílel na vzniku francouzského letectví.
Konstrukce rotorů prvního vrtulníku nezapře, že jeho konstruktér Paul Cornu byl opravářem jízdních kol
Francie letos žije 100. výročím vrtulníkového létání, jemuž byla kolébkou, a tak skupina studentu letecké školy ESTACA v Normandii představila ještě starší a zajímavější projekt - první vrtulník. Předlohou replice byl stroj, který si postavil a se kterým také 13. listopadu 1907 vzlétl Paul Cornu.
Vrtulník, který se ze všeho nejvíce podobal kočárku opatřenému dvěma rotory, se nedochoval, a tak studenti nejprve museli pečlivě vyhodnotili všech 10 známých dobových fotografii, pak v počítačovém programu Catia (asi nejlepší, používaný i největšími světovými výrobci) vrtulník nakreslili.
Francouzští studenti sestavují na aerosalonu v Paříži repliku létajícího aparátu, se kterým jejich rodák Paul Cornu v roce 1907 zahájil éru vrtulníkového létání
Po stavbě modelu se konečně mohli pustit do repliky. Ta je přes okruh rotoru dlouhá 6,3 m, vysoká 2,3 m a má hmotnost 250 kg. Funkční původní osmiválcový motor Antoinette o výkonu 24 koni zapůjčilo letecké muzeum v Le Bourget. Studenti by se chtěli pokusit výkon, tedy vzlet alespoň do výšky jeden metr, svého předchůdce zopakovat koncem července na největším sletu amatérských letadel v americkém Oskosh.
Další zpravodajství z veletrhu připravujeme.