Letecká továrna Aero Vodochody, známá mimo jiné i výrobou bitevníků L-159 (více o letounu naleznete například zde), již několik let vyrábí vrtulníky pro firmu Sikorsky s označením S-76 C++. I když se nejedná o kompletní výrobu, většina práce se odehrává právě v Česku. A my jsme byli u toho.
Pilot zavírá dveře kabiny pro cestující, obchází čelo vrtulníku a usedá na své místo. Po domluvě s druhým pilotem nahazují motory a vrtule se pomalu začíná roztáčet. Vrtulník Sikorsky S-76 s luxusní výbavou čítající i kožené sedačky, na kterých si právě hovíme, se pomalu sune po letištní ploše na místo startu. Je to vůbec poprvé, kdy se představuje v České republice. Společnost Aero Vodochody jej však do Spojených států dodává již od roku 2000.
Vedle této luxusní cestovní verze upravuje Sikorsky stroje pro provoz na ropných plošinách, či pro záchrannou službu
„Zatím je tu poměrně ticho,“ ozve se kolega vedle mne, když hodnotí, jak se hluk motorů a vrtule přenáší do kabiny. Otáčky se zvyšují a stroj se pomalu zvedá do vzduchu.
Luxusní kabina nabízí za letu možnost sledovat let z okna, na obrazovce monitoru, nebo otevřít stolek s barem, který mimo jiné obsahuje palubní telefon, či DVD přehrávač a ve své spodní části i koš na odpadky.
Za letu můžeme pohodlně sledovat trasu vrtulníku na jednom ze dvou monitorů. Dnes je však kabina plně obsazena a jedna obrazovka je schována za sedačkou (viz fotografie). K dispozici je bar i opravdové skleničky. Podobně jako v dopravním letadle nechybí na stropě klimatizace a lampička na čtení. Jen tlačítko pro přivolání letušky by bylo zbytečné. Nikdo další už by se do kabiny nevešel.
Piloti a cestující jsou striktně odděleni. I proto jsou na vrtulníku čtyři dveře.
Po deseti minutách a jednom okruhu nad letištěm přistáváme a vyrážíme na návštěvu montážní linky.
Cesta, na jejímž konci je i vrtulník Sikorsky S-76, který nás dnes vezl (výrobní číslo 76620), začala právě zde, v dílnách Aera Vodochody před více než dvěma lety.
Vrtulník pro ropné plošiny
S-76 se vyrábí ve světě od roku 1976 a sedmým rokem také v Aeru Vodochody. Je určen především pro civilní dopravu. V současnosti je ve výrobním programu verze C++, která má být později nahrazena vyspělejším modelem D s rozsáhlejší vnitřní výbavou.
Pohybuje se rychlostí až 178 kilometrů v hodině a doletí na vzdálenost zhruba 750 kilometrů. Stroj má dvojitého digitálního autopilota, centrální avioniku (přístroje hlídající klíčové parametry letu), celoskleněnou kabinu pro lepší přehled pilota. Velkou výhodou tohoto typu vrtulníku je, že může létat téměř za každého počasí. Manévrovací schopnosti mu například umožňují i pohyb do strany rychlostí až 40 km za hodinu.
Dokonalé přístroje vyžadují náročnou obsluhu. Pilot se musí ve svém vrtulníku vyznat.
Největšími odběrateli modelu Sikorsky S-76 jsou těžařské firmy. Ty jej používají k přesunu zaměstnanců na ropné plošiny. Často se s ním však setkáte také v úpravě pro záchranné operace nebo v luxusní verzi pro komfortní dopravu významných osob. Posledně jmenovanou jsme se proletěli i my.
Tělo stavíme jeden a půl roku
Celkem se vrtulník S-76 skládá z cca 8500 položek. Z toho přibližně pětina je vyráběna ve Vodochodech, zbytek je nakupován od zhruba 200 subdodavatelů.
Vrtulník Sikorsky v číslech |
|
„Uběhne přibližně jeden a půl roku, než jsou všechny součástky pohromadě a naše část práce je hotova,“ uvádí Monika Vajnerová, viceprezidentka Aera Vodochody.
Z toho jeden a půl měsíce představují práce na finální montážní lince, kde vrtulník postupně prochází celkem osmi pracovišti. Nejprve se montuje podvozek, poté se provádí instalace potrubí a elektrických svazků, instalace krytů a dveří, instalace přístrojů, avioniky, klimatizace a ostatního vybavení, následuje oživení a zkoušení přístrojů, dokončovací práce a příprava na výstupní kontrolu.
Výrobní hala z vnějšku vypadá docela opuštěně. Uvnitř však panuje čilý ruch.
Právě v době naší návštěvy firma dokončila a připravila k odeslání již 157. stroj. Zabalený vrtulník pro cestu vypadá jako modrá velryba. Stroj je vypraven do německého Bremerhavenu, odkud popluje do New Yorku. Poté putuje do sídla firmy Sikorsky, do amerického Stratfordu. Zde jej ještě čeká dovybavení dynamickými částmi, tj. motorem a rotory, a závěrečná úprava interiéru.
Pečlivě vypolstrovaný a zabalený vrtulník míří do Spojených států.
Penta - majitel Aera - počítá do budoucna také s nárůstem produkce vrtulníků pro firmu Sikorsky. Tato činnost v současné době představuje celé 2/3 produkce vodochodské firmy. Program Sikorsky je tak zatím největším programem v oblasti leteckých kooperací ve společnosti Aero.
Produkce vrtulníků ve Vodochodech: |
|
Výroba Sikorsky S-76 C++ v několika krocích |
Na začátku výroby je potřeba smontovat základní kostru a tu opláštit plechovými díly. V průběhu výroby se jednotlivé části spojují a začíná se pracovat i uvnitř kostry. Nejnáročnější je instalace všech možných i nemožných kabelů. Mnohé z nich jsou připraveny pro pozdější využití, které závisí až na provozních podmínkách stroje. Finální práce spočívají v montáži vybavení, skel, dveří, ale třeba i test se zátěží simulující váhu rotoru s vrtulí, které se do stroje montují až ve Spojených státech. |