Piloty Boeingu 787 znepokojuje protipožární systém, stroje ale dál létají

  14:36aktualizováno  14:36
Piloti se obávají o bezpečnost Boeingu 787 Dreamliner, neboť klíčový protipožární systém je náchylný k poruchovosti. S odkazem na nejmenované piloty to uvedl britský list The Observer. Společnost Boeing aerolinky na problém upozornila a jeho existenci připustil i americký Federální úřad pro letectví, který však provoz letounů nezakázal.

Boeing 787-9 Dreamliner společnosti Korean Air | foto: Korean Air

Spínač hasicího systému požáru motoru v „malém počtu“ případů selhal, oznámil Boeing přepravcům, v jejichž flotile jsou stroje Boeing 787 Dreamliner.  Funkční spínač také přeruší přívod paliva a hydraulické kapaliny, aby se zabránilo šíření požáru. 

Fotogalerie

Jen britské aerolinky Tui, British Airways a Virgin Atlantic provozují více než 60 Dreamlinerů. Další mají ve flotilách mimo jiné australské, korejské, katarské, polské i etiopské aerolinky. 

Piloti podle listu tvrdí, že je ohrožena bezpečnost cestujících a posádky. „Kdyby došlo k požáru motoru na transatlantickém letu a letadlo mělo jeden z vadných požárních spínačů, pak bychom museli letět s hořícím křídlem až tři hodiny, než bychom mohli bezpečně přistát,“ uvedl jeden z nich.

Boeing aerolinky upozornil, že dlouhodobě spuštěné topení může způsobit, že požární spínač se bude držet v uzamčené poloze. V ní nebude moci být použit k uvolnění hasicích přístrojů v motorech. 

Federální úřad pro letectví (FAA) vydal směrnici o letové způsobilosti, v níž oznámil, že problém „pravděpodobně existuje nebo se může objevit v jiných výrobcích stejné konstrukce“ a že „existuje možnost, že požár bude nekontrolovatelný“. Provoz letadel nicméně nezakázal a místo toho nařídil aerolinkám kontrolovat spínač každých 30 dní.

Dreamliner stojí 200 milionů dolarů (přes 4,5 miliardy Kč). Boeing jej uvedl na trh v roce 2011. Stroj měl zdokonalit leteckou přepravu díky palivově úsporným technologiím a delšímu doletu. O dva roky později mu byl ale zakázán provoz po sérii požárů způsobených vadnými bateriemi. 

Letos Boeing zvýšil výrobu těchto letadel z 12 na 14 kusů měsíčně a oznámil, že nahradí až 900 kontrolorů kvality inteligentní technologií. Kritici tvrdí, že rychlost výroby jde na úkor bezpečnosti. 

Proč havarovaly Boeingy 737 Max? Firma spěchala a porušila vlastní zásady

„Boeing trvá na tom, že riziko požáru motoru je velmi nízké, a to je pravda. Ale to, co nás znepokojuje, je postoj firmy k riziku, zejména ve světle nedávných problémů Boeingu 737 Max. Pokud dojde k poruše požárního spínače, není možné zahájit hašení a oheň uhasit ručním zásahem,“ vysvětlili piloti.

Provoz letadel 737 MAX je po celém světě pozastaven kvůli dvěma tragickým nehodám tohoto stroje, při nichž zemřelo 346 lidí. Boeing pak zahájil aktualizaci problematického softwaru. 

Tui, British Airways a Virgin Atlantic listu sdělily, že dodržují bezpečnostní požadavky stanovené leteckými úřady, letadla zkontrolovaly a budou je nadále provozovat. 

Boeing tvrdí, že vady byly zjištěny u necelého jednoho procenta spínačů. „Požáry z motorů jsou velmi nepravděpodobnou událostí a v historii flotily 787 nebyly zaznamenány žádné,“ uvedl. FAA odmítl obavy pilotů komentovat s tím, že je vyzval k reakcím v únoru, kdy připravil směrnici o letové způsobilosti. 

Na Ruzyni přistál nejdelší Dreamliner (duben 2017):

Autoři: ,

50. výročí přistání na Měsící

Americký kosmický let Apollo 11 splnil svoji misi 20. července 1969. Na povrch Měsíce jako první člověk vstoupil velitel posádky Neil Armstrong. Doprovázel jej Edwin "Buzz" Aldrin, zatímco Michael Collins zůstal na palubě vesmírné lodi.

Téma Apollo 11 v článcích Technet.cz:
O čem si povídali kosmonauti Apolla 11. Poslechněte si tisíce hodin „ticha“
Co kdyby Apollo 11 zůstalo na Měsíci? Pohřbili by je přes rádio zaživa
Vlajky na Měsíci stále stojí. Podívejte se na důkaz ze sondy LRO

Nejčtenější

VIDEO: Do nezdaru na Měsíci zbývaly sekundy, astronauty zachránila propiska

K 50. výročí přistání na Měsíci připravilo Planetárium Praha maketu modulu...

Jen příprava na start z Měsíce trvala astronautům čtyři hodiny. Tak složitá byla situace dvojice Američanů, kteří...

Jeho formule chtěl každý. Autor slavných vystřihovánek slaví devadesátiny

Richard Vyškovský se svým modelem cisternové stříkačky CAS 32 na podvozku Tatra...

Richard Vyškovský je pro laickou veřejnost nepříliš známé jméno, v modelářské komunitě je však doslova celebritou. S...

„Stanuli jsme na Měsíci jménem celého lidstva.“ Nové fotky z Apolla 11

Přistání člověka na Měsíci bylo nejsledovanější událostí v historii lidstva....

Přistání člověka na Měsíci bylo nejsledovanější událostí v historii lidstva. Přesto se najdou fotografie, které jste...

Největší dobrodružství 20. století začalo o tři čtvrtě sekundy později

Tři Američané právě odstartovali na misi, kterou bedlivě sleduje celý svět.

Ani ostřílený hlasatel vesmírného střediska na Mysu Canaveral nedokáže zakrýt pohnutí. Je 16. července 1969, 9:32 ráno...

Co kdyby posádka Apolla 11 zemřela na Měsíci? Bílý dům s tím počítal

Pohled na veškeré vybavení, které astronauti na povrchu zanechali: vlajka,...

Pro případ neúspěchu mise Apollo 11 měl prezident Nixon připravený smuteční projev, který by přečetl světu. Těla...

Další z rubriky

Evropská navigace Galileo již několik dní nefunguje

Konstelace třiceti satelitů Galileo na oběžné dráze ve výšce 23 222 km nad Zemí

Evropskému satelitnímu systému Galileo již několik dní nefunguje služba na určování polohy, tedy základní funkce...

Místo smazání přidají varování. Tweety politiků mohou porušit pravidla

Twitter představil nová pravidla pro politiky, kteří porušují pravidla Twitteru

Pro populární politiky budou na Twitteru platit jiná pravidla, než pro zbytek uživatelů. Tweety, které porušují...

Tento 15bitový počítač dostal člověka na Měsíc. Teď zkouší těžit bitcoiny

Těžba bitcoinů na počítači Apollo Guidance Computer (ilustrační montáž)

Počítač, který provázel americké astronauty na Měsíc a počítal jejich návratovou trajektorii, má nové využití....

Moje dcera má dvě mámy. Mám na to právo?
Moje dcera má dvě mámy. Mám na to právo?

Jsem mámou jedné úžasné holčičky, která si žije ve svém batolecím světě a nic ji netrápí. To však bohužel nemohu úplně říct o sobě, tak jsem se rozhodla se ze svých obav a pochyb aspoň vypsat.

Najdete na iDNES.cz