Sobota 4. února 2023, svátek má Jarmila
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 4. února 2023 Jarmila

„Opravdu všichni přežili?“ Pilot bez motorů zázračně přistál v kukuřici

„Zázrak nad Ramenskoje“, tak ruský tisk překřtil leteckou nehodu z 15 srpna 2019, která se odehrála nedaleko Moskvy. Pilotovi plně obsazeného Airbusu 321 se bez motorů podařilo za velmi obtížné situace bezpečně přistát. Na správné rozhodnutí měl jen několik sekund.

Je 15. srpna 2019. Let SV R178 společnosti Ural Airlines obdržel od řídicí věže Žukovskij povolení ke vzletu z dráhy 12 ještě během pojíždění na její práh. Airbus 321 proto na dráhu plynule najel a bez zastavení pokračoval v rozjezdu. Po překročení rychlosti rotace se letoun odpoutal od země. 

Krátce na to prořízl frekvenci 124 MHz kapitánův hlas: „PAN PAN PAN, ztráta jednoho motoru!“ Letoun se ve dvou stech dvaceti metrech zastavil ve stoupání a pozvolna začal klesat. Řídící letového provozu na věži posádce potvrdil oznámenou nouzi, stejně jako požadavek návratu na letiště, a přitom zmáčkl poplachové tlačítko. 

Když se posádka po minutě napjatého ticha na frekvenci řídicí věže (TWR) znovu ozvala, nevěřil vlastním uším! Došlo k havárii. Co se vlastně přihodilo a jaké souvislosti případ vyvolává se dočtete v následujících řádcích.

Pozor ptáci

Letoun A-321-200 imatrikulace VQ-BOZ registrovaný na Bermudách, sériového čísla 2117, byl vyroben v roce 2004 a do roku 2011 vystřídal pět provozovatelů. V březnu téhož roku byl získán do flotily Ural Airlines v konfiguraci pro 220 cestujících. 

Historie společnosti Ural Airlines

Letecká společnost Ural Airlines, ICAO zkratka SVR, IATA zkratka U6, byla založena v roce 1993 po rozpadu Aeroflotu ze Sovětské éry. Zcela logicky proto z počátku tvořily letadlový park stroje vyrobené v Sovětském svazu. 

S typickým modročerveným zbarvením na trupu třímotorového TU-154, nebo čtyřmotorového IL-86, se na pravidelných linkách mohli potkávat i cestující na ruzyňském letišti, kam Ural Airlines létají od roku 2000. 

V současnosti má společnost flotilu 45 letadel výrobce Airbus Industries, 24 A-320, 16 A-321 a 5 A-319, která obsluhují přes jedno sto destinací a ročně přepraví na šest milionů cestujících. 

Společnost má základnu v Jekatěrinburgu, na letišti Kolcovo, kde vybudovala i své vlastní výcvikové středisko, jehož součástí jsou simulátory rodiny letadel A-320. Volací znak společnosti je Sverdlovsk Air.

Ve čtvrtek 15. srpna byl nasazen na linku SVR 178 z letiště Žukovskij v Moskvě do Simferopolu na Krymu. 

Posádku tvořili kapitán Damir Jusupov, 41 let s náletem 3 000 hodin, a první důstojník Georgij Murzin, 23 let s náletem 600 hodin. Na palubě se nacházelo 226 cestujících, z toho šest dětí, a sedm členů posádky, celkem tedy 233 lidí. 

Let v trvání dvě a půl hodiny měl být pro oba piloty a pět členů palubního personálu rutinní záležitostí. V šest hodin místního času posádka z věže obdržela povolení k odletu do Simferopolu, které zahrnovalo počáteční stoupání do výšky 900 metrů v ose dráhy 12, přesněji řečeno kurzem 121, ale i standardní upozornění na výskyt ptactva v jejím okolí. Během pojíždění na práh dráhy piloti oznámili připravenost ke vzletu. 

Několik sekund po vzletu se na frekvenci TWR Žukovskij z kokpitu SVR 178 ozvalo tísňové volání: „PAN PAN PAN, ztráta jednoho motoru!“ Letový dispečer TWR potvrdil od posádky přijetí nouze a informaci o zpětném návratu na letiště. To byl poslední rádiový provoz, který na frekvenci z letícího stroje zazněl.

Směr kukuřičné pole

Podle pozdějšího vyjádření převzal kapitán Jusupov při vzniku nouzové situace řízení nad strojem. Z toho lze usuzovat, že během vzletu řídil letoun první důstojník Murzin a kapitán byl v daném okamžiku pilotem mluvícím. 

Nejdříve prudce poklesly otáčky motoru číslo 1 na levé straně, po tomto okamžiku posádka oznámila návrat na letiště. Vzápětí však došlo i k poklesu výkonu na motoru číslo 2. Bylo jasné, že letoun to zpátky na dráhu nedotáhne. Posádka pokračovala kurzem dráhy, která je nejdelší v Evropě (viz boxík Letiště Žukovskij). Je to pozůstatek z doby, kdy Ramenskoje sloužilo v 80.letech jako zkušební letecké středisko pro vývoj sovětského raketoplánu Buran.

Letiště Žukovskij

ICAO zkratka UUBW, dříve známé jako Ramenskoje, je jedním ze čtyř mezinárodních letišť v moskevské oblasti. Nachází se 36 kilometrů od centra Moskvy a jen několik kilometrů jihovýchodně od staršího letiště Bykovo. 

Je vybaveno dvěma systémy VPD. Hlavní dráha 12/30 je s délkou 5 402 metrů nejdelší v Evropě, vedlejší RWY 08/26 má délku 2 942 metrů. Nadmořská výška letiště je 123 metrů. Letiště v Simferopolu leží na Krymu, který je od roku 2014 v rozporu s mezinárodním právem Ruskou federací anektován.

Protože let dosáhl maximální výšky 228 metrů, snažil se Jusupov proměnit rychlost těžkého kluzáku za výšku jen velmi opatrně. Pro svůj záměr, rozhodl se v několika sekundách, si vybral kukuřičné pole mírně vlevo od prodloužené osy dráhy 12. 

Po minutě ticha se ozval dispečer z věže voláním letu: „Sverdlovsk 178?!“ Posádka na volání zareagovala tím, že žádala asistenci záchranných vozidel a ambulance. „Kde jste?!“ zeptal dispečer na věži, na což pilot odpověděl dotazem, zda funguje ELT, Emergency Locator Tramsmitter, nouzový vysílač polohy letadla. 

Zařízení je integrováno na palubě letadla a má se automaticky spustit při překročení určitého přetížení, které vznikne při dopadu letounu. Systém je součástí systému SAR, Search And Rescue, napojený na družicový záchranný systém COSPAS-SARSAT. Polohu vysílače lze určit s velkou přesností na základě metody dopplerovské triangulace.

Dispečer odpověděl, že signál z ELT nezachytil, a to ani poté, co posádka v kokpitu vysílač manuálně zapnula. Pilot dále oznámil, že na palubě nezůstali žádní zranění a všichni lidé opustili palubu letadla nafukovacími skluzy. Informaci o přežití všech lidí nemohli na věži uvěřit a s pochybami v hlase se na tuto skutečnost opakovaně zeptali. „Opakuji, žádní zranění, všichni opustili letadlo!“ zněla euforická odpověď pilota, který do frekvence odvysílal i zeměpisnou polohu letadla, „55°30.6 severní šířky, 38°15.2 východní délky“. 

Brázda v poli dlouhá 300 metrů

I když je pravdou, že všichni lidé byli z letadla bezpečně evakuováni, až 76 mělo být zraněno lehce. Přesné údaje o zraněných se však v tuto chvíli od sebe výrazně liší. Airbus 321, který v kukuřičném poli vyoral třísetmetrovou brázdu, dosedl 5 300 metrů od konce dráhy 12, zhruba v polovině vzdálenosti mezi přibližovacími majáky MM, Middle Marker, a OM, Outer Marker, určené pro přiblížení z opačné strany dráhy, ze směru 30.

Srovnání se Zázrakem na Hudsonu se nabízí, vyzdvihuje ruské piloty expert

Příčinou nehody bylo nasátí několika racků do obou motorů CFM56-5. Jejich častý výskyt v okolí letiště je přisuzován jak nelegální skládce odpadků, ležící pouhé dva kilometry od dráhy, tak i blízkosti meandrující řeky Moskvy. Přístup příslušných orgánů k řešení problému je dlouhodobě kritizován piloty, ale i řídícími letového provozu, kteří varování na výskyt ptáků vydávají při každém odletu. Ptáků je ovšem tolik, že v hejnech posedávají na drahách a jdou stěží odehnat.

15. srpna 2019

V místě havárie i nadále probíhá vyšetřování, kterého se kromě ruské strany zastoupené Federální Leteckou Dopravní Agenturou, Rosaviatsia, účastní i francouzská BEA a britská UK AAIB, která do komise vyslala svého akreditovaného zástupce, jako reprezentanta Bermudských ostrovů, země, kde je letoun registrován.

Zázrak u Moskvy jako zázrak v New Yorku

„Zázrak nad Ramenskoje“, jak ruský tisk událost pojmenoval, vykazuje stejné symptomy s nehodou na řece Hudson v New Yorku z ledna 2009. Ani posádka letu Sverdlovsk 178 neměla čas na jednání podle check-listu a v krátkém okamžiku musela jednat pod obrovským tlakem, s vědomím svých nejlepších znalostí v oboru. 

Stejně jako posádka Cactusu 1549 použili ruští piloti selský rozum a vybrali nejpříznivější variantu, která se nabízela jen jednou. Myslím, že jde věřit i slovům kapitána Jusupova, který prohlásil, že za tak krátkou dobu se ani nestihnete bát.

Zajímavým aspektem šťastného přistání letu SVR 178 je pak kukuřice, do které posádka letoun posadila. Ze záznamu pořízeného jedním z cestujících je patrné, že letoun klesá s velmi mírným úhlem náběhu a samotný dotek s kukuřičnými klasy je velmi jemný, i když po něm následuje prudké zpomalení. Oba motory se navíc dotkly vrcholků plodiny rovnoměrně, bez příčného náklonu letounu. 

Kukuřice má tuhý, ale křehký stonek, a právě tyto vlastnosti svědčily ve prospěch úspěšného přistání desítek tun těžkého kluzáku. Podvozek byl při dopadu zatažený, takže letoun o kukuřici nejdříve zpomalil díky gondolám motorů, které se sice ve měkké půdě vylomily, ale těsně předtím odvedly dobrou práci. 

Trup letounu zůstal kompaktní a díky odstavení obou motorů, které posádka provedla před dopadem, bylo zabráněno větší destrukci a především požáru. Přesné množství paliva v tuto chvíli neznáme, ale vzhledem k délce trvání letu a dalším nutným zálohám se dá předpokládat, že v letadle mohlo být minimálně sedm tun leteckého paliva JET A-1. Z letadla pak po nehodě měla uniknout až jedna tuna paliva.

Když kukuřice „zabíjí“

Kukuřice setá, latinsky Zea Mays, má však jako široce setá polní plodina v historii nouzových přistání i svůj stinný příběh. 19. července 1989 se na letišti v Sioux City v Oklahomě odehrálo jedno z nejdramatičtějších nouzových přistání dopravních letadel v historii letectví. 

Letoun DC-10-10 společnosti United přišel po roztrhnutí kotouče dmychadla motoru číslo 2. o veškerou hydrauliku a posádka byla schopná ovládat letoun pouze nastavováním pák plynových přípustí motorů číslo 1 a 3. Kapitán Alfred Clair Haynes a jeho kolegové, na palubě byl shodou okolností i šéf instruktor společnosti kapitán Dennis Edward Fitch, odvedli vynikající práci, když po 45 minutách od exploze dovedli letoun na přistání na dráze 22 v Sioux City v Iowě. 

DC-10tka se však v posledním okamžiku vzepjala příznivému osudu a pravým křídlem zavadila o dráhu, následně se stroj převrátil na záda, rozlomil na čtyři části a začal hořet. Z 296 lidí na palubě přesto přežilo 185. Přežili také všichni čtyři členové posádky v kokpitu. Byl to zázrak! Přesto v osudu cestujících, kteří měli šanci přežít, hrála kukuřice vysázená mezi dráhovými systémy svou roli. 

Ve vzrostlém poli podlehla řada cestujících svým zraněním dříve, než se jim dostalo ošetření. Jiní, v šoku a dezorientovaní, čekali na své vysvobození. Od dopadu stroje trvalo 35 minut, než záchranáři v kukuřici objevili kokpit, kouli z drátů a kovu, se zraněnými piloty. Po této nehodě měly být předpisy FAA o výsadbě plodin v blízkosti dráhových systémů na civilních letištích upraveny. Příběh letu United 232 se v roce 1992 dostal i do filmu, když si ve filmu „Tisíc hrdinů“ zahrál kapitána Haynese charismatický Charlton Heston (Ben Hur, Planeta opic).

V pokračování si u příležitosti nehody ruského letounu připomeneme i další letecké havárie zapříčiněné setkáním s ptáky, ale i hmyzem.

  • Nejčtenější

Kometa, která se po 50 tisících letech vrací k Zemi, je vidět pouhým okem

Kometa s názvem C/2022 E3, či ZTF, se tento týden na své cestě Sluneční soustavou dostane k Zemi nejblíže. Pro...

ANALÝZA: Západní tanky mají ničení těch ruských v rodném listě

Ukrajinská armáda získá díky západní pomoci moderní tanky a obrněné transportéry standardů NATO. Zatímco na bojišti...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

A TOTO VÍTE? Proč mají letadlové lodě ostrov vpravo

Seriál Nad letovou palubu letadlové lodě ční takzvaný ostrov, na němž se ukrývá mimo jiné velitelská věž, navigační můstek a...

Kapitán letadla měl infarkt. Tragicky havarovalo v poli za Londýnem

Jednu z nejhorších leteckých katastrof zapříčinil infarkt kapitána letadla Trident společnosti British European...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Postavte se k tomu čelem. Letadla nikdy neomrzí

Úkolem následujícího kvízu je poznat typ letadla na fotografii z čelního pohledu. I když kvíz řada čtenářů magazínu...

Průlom sedmnáct let od vraždy. Kmotra Mrázka zastřelil vrah ze Slovenska

Premium Mrzlo. Ze dveří zámečku na pražské Lhotce vyšel kmotr podsvětí František Mrázek. Nájemný vrah ležící sto metrů daleko u...

Láska je evoluční finta, zamilovanost porucha emocí, říká psycholog Klimeš

Premium Láska je mocná emoce a bezesporu ta nejhezčí. A má hodně podob, které člověka nutí dělat různé věci. Mozkové okruhy...

Ruská lež je ohromná zbraň. Proč je Putin stále oblíbený, líčí reportér Karas

Premium Býval nejdéle sloužícím zahraničním zpravodajem České televize. V Polsku, v Rusku i na Ukrajině strávil Miroslav Karas...

KOMENTÁŘ: Jsme připraveni žít s robotem? Lidskou práci spíš imituje

Premium AI, Artificial Intelligence, tedy umělá inteligence. Vstupuje čím dál víc do našich životů, ať se nám to líbí, nebo ne....

Starý objektiv na digitálním těle může ukázat zcela jiný pohled na svět

Desítky let staré objektivy různých kvalit a konstrukcí se v kombinaci s moderním digitálním tělem mohou stát velmi...

OBRAZEM: Rudé šípy si cestující tak oblíbili, až z toho byl problém

Švýcarské Rudé šípy patří mezi legendární železniční vozidla. Neměly to sice jednoduché, protože je dohnal jejich...

A TOTO VÍTE? Proč mají letadlové lodě ostrov vpravo

Seriál Nad letovou palubu letadlové lodě ční takzvaný ostrov, na němž se ukrývá mimo jiné velitelská věž, navigační můstek a...

Prosázel a propil 7 milionů korun. Prodal jsem i Českého lva, říká Vondráček

Televizní reportér, novinář a režisér David Vondráček (59) prohrál za celý svůj život v hazardu sedm milionů korun....

Františka Ringo Čecha odvezli do nemocnice. Podle syna měl mrtvici

František Ringo Čech (79) byl v neděli večer podle zdrojů CNN Prima NEWS převezen do pražské Nemocnice Na Homolce....

Žena vypadá jako holčička, lidé zaměňují jejího manžela za tatínka

Třicetiletá Carolyn Fulltzová z USA už je trojnásobnou maminkou, ale stále vypadá jako malá holka. Její o tři roky...

Zemřela herečka Annie Werschingová, královna Borgů i Tess z The Last of Us

V pouhých pětačtyřiceti letech zemřela americká herečka Annie Werschingová. Televizní diváci ji znali jako agentku...

Jak poznat přetížená játra. Příznaky, které by vás měly varovat

Již dávno neplatí, že za nemocná játra může jen a pouze nadměrná konzumace alkoholu. Stále častěji je totiž na vině...