- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Turbínová lokomotiva TL659.0 | foto: SOA v Plzni (fond Škoda Plzeň, fotografická dokumentace)
Celý článek jen pro členy
Chcete číst prémiové texty bez omezení?
Lokomotivy se spalovací turbínou tvoří bezesporu jednu z nejzajímavějších kapitol v oboru hnacích železničních vozidel. První lokomotivu se spalovací turbínou vyrobili ve Švýcarsku v roce 1941. Za stěžejní dekádu experimentování s touto trakcí potom můžeme označit padesátá léta dvacátého století, kdy v Evropě vyjelo na tratě bezmála dvacet prototypů turbínových lokomotiv.
Stalo se tak ve Francii, Švédsku, Velké Británii, Československu a Sovětském svazu. Někde byly experimenty ukončeny rychle, někde si s tím hráli o poznání déle. A někde se s tím nedávno opět začalo, jak dokazuje ruská lokomotiva GT1.
Připojte se ještě dnes a získejte: