Turbínová lokomotiva TL659.0 | foto: SOA v Plzni (fond Škoda Plzeň, fotografická dokumentace)

Tudy ne, přátelé! Příběh dvou turbínových lokomotiv Škoda byl plný řevu a ohně

Celý článek jen pro členy

Chcete číst prémiové texty bez omezení?

Předplatit
Lokomotivy se spalovací turbínou se v padesátých letech zdály být docela dobrý nápad. I v plzeňské Škodovce jeden typ turbínové lokomotivy zkonstruovali. Praxe však ukázala to, co už předem nesměle prozrazovala teorie. Že pro takovou věc u nás zkrátka místo není.

Lokomotivy se spalovací turbínou tvoří bezesporu jednu z nejzajímavějších kapitol v oboru hnacích železničních vozidel. První lokomotivu se spalovací turbínou vyrobili ve Švýcarsku v roce 1941. Za stěžejní dekádu experimentování s touto trakcí potom můžeme označit padesátá léta dvacátého století, kdy v Evropě vyjelo na tratě bezmála dvacet prototypů turbínových lokomotiv. 

Stalo se tak ve Francii, Švédsku, Velké Británii, Československu a Sovětském svazu. Někde byly experimenty ukončeny rychle, někde si s tím hráli o poznání déle. A někde se s tím nedávno opět začalo, jak dokazuje ruská lokomotiva GT1.

Dočtěte tento exkluzivní článek s předplatným iDNES Premium

Měsíční

89
Předplatit
Můžete kdykoliv zrušit

Roční

890
Předplatit
Ušetříte 178 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Dvouleté

1 690
Předplatit
Ušetříte 446 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Připojte se ještě dnes a získejte:

  • Neomezený přístup k obsahu iDNES.cz, Lidovky.cz a Expres.cz
  • Více než 50 000 prémiových článků od renomovaných autorů
  • Přístup k našim novinám a časopisům online a zdarma ve čtečce
Více o iDNES Premium
Máte už předplatné? Přihlásit se