Podívejte se pod ruce palubnímu inženýru na Tu-154. Letušky stroj nemilovaly

Když si palubní inženýr na letounu Tu-154 musel za letu odskočit, dle přepisů se na jeho místo měl posadit kapitán letadla. I to dokládá, jak důležitá byla práce takzvaných palubáků. Karel Burger strávil (nejen) na strojích An-24 a Tu-154 dvacet tři let.
Část 1/6

Před nedávnem jsme psali o práci palubního inženýra na letounu Concorde. Nyní se zaměříme na práci palubního technika a inženýra sice na strojích o poznání pomalejších – i když Tu-154 se při troše dobré vůle a jen na okamžik dokázal rychlosti zvuku přiblížit – nicméně to na náročnosti jejich práce nijak neubírá. Práce palubáků představovala zcela zásadní podíl na zdárně provedenému letu a vyžadovala vyšší desítky hodin zácviku.

Karel Burger létal jako palubní technik a inženýr na vojenských dopravních strojích L-410, An-24, Tu-154 B2 a Tu-154 M. Zažil státnické cesty, ale i lety s humanitární pomocí do nejrůznějších končin světa. Jeho bohatým zážitkům se budeme věnovat později, nyní se však plně zaměříme na ryze technický popis práce palubního inženýra. Do jakých detailů znali palubní inženýři své stroje, dokládá i fakt, že Burger zúročil své 23leté zkušenosti ve své současné profesi technického inspektora Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod.

Z jeho popisu lze vyčíst mnohé. Nejen náročnost práce palubáka, ale i vývoj směrem od turbovrtulových k proudovým strojům, tedy v tomto případě od Antonova An-24 k Tupolevu Tu-154, výkonnému stroji, se kterým ve své době létali prezidenti Václav Havel a Václav Klaus.

Foto z ukončení provozu An-24

Jak se liší práce palubního technika a palubního inženýra?
To je víceméně podle typu letadla. Palubní technik může ovlivnit systémy motoru. Na některých typech je ta funkce nazvaná palubní inženýr a tam je požadované – ale není to podmínka – vysokoškolské vzdělání. Tu-154 bylo skutečně letadlo pro palubního inženýra. Kupříkladu druhý pilot na to, aby mohl být druhým pilotem, tak mu stačilo ve výcviku nalétat čtrnáct hodin. Ale palubní inženýr, než mohl jít na první přezkoušení, musel s instruktorem nalétat sto hodin. Je fakt, že těch věcí tam bylo spousta a palubní inženýr tam toho – z hlediska ovládání palubních systémů letadla – měl daleko víc než oba dva piloti dohromady.

Než se dostaneme k proudovému Tu-154, mohl byste popsat práci palubního technika na turbovrtulovém letounu An-24?
Na An-24 palubní technik ovládal motory od vzletu až do dosednutí. Dále podvozek, vztlakové klapky, palivový systém, hydraulický systém a ještě řadu dalších věcí. Seděl jste mezi piloty, takže jste viděl na přistání.

Poslední let - průlet na domovskou dráhou LKKB

An-24 Vzlet

U An-24 jste se na letu aktivně podílel. Kapitán sice spouštěl motory, ale vy jste musel zapnout palivová čerpadla, připravit celý palivový systém, připravit protipožární systém a řadu dalších věcí k tomu. Když kapitán zmáčkl tlačítko od spouštění, vy jste pak hlídal napětí toho spouštěče, protože to mělo hrozně velký odběr, řádově okolo tří tisíc ampér. Po spuštění se dělaly další úkony podle karty úkonů, kterou četl neřídící pilot.

Kapitán si pak vzal plynové páky, pojížděl, zajelo se na start a zase se četla karta úkonů. Řízení že je zapnuté na pedály a ne na kolečko u kapitána, vztlakové klapky na 15° – to byla povinnost palubního technika, zkontrolovat, že je vysunul, že jsou na 15° – vyvážení neutrál a podélné vyvážení na vzlet. A vrtule nastavit na režim motorů 22° UPRT (zkratka z ruskojazyčného označení polohy plynové páky – pozn. red.).

Přístrojová deska pilotů An-24

Když naběhl kroutící moment, který vám vlastně ukazoval, jak je využitý výkon motoru na vrtuli, tak jste ohlásil zatíženo. Kapitán řekl „plný plyn“ a vy – palubní technik – jste dal vzletový režim. Sledoval jste motory, jak jim nabíhají parametry, a začal jste hlásit rychlost: 100, 120, 140, 160. Přitom se odlehčoval příďový podvozek, do toho navigátor hlásil rychlost rotace a dosažení rychlosti V1. To je rychlost rozhodnutí, to znamená podle hmotnosti letadla a aktuálních povětrnostních podmínek jste si spočítal rychlost, při které, když se vám stane vážná závada, tak přerušujete vzlet a víte, že do konce dráhy zastavíte. Když se vám to stane nad rychlost V1, tak nepřerušovat, pokračovat ve vzletu, i když byste pak měl letět jenom na jeden motor.

Odstartujete a v deseti či dvaceti metrech kapitán řekne „podvozek“. Někteří kapitáni neříkali, jenom ukázali. Dal jste podvozek na zasunuto a když se zasunul, dal jste ovladač hydrauliky do neutrálu. Ve sto dvaceti metrech se začínaly zavírat vztlakové klapky. Takže zase „kapča“ řekl klapky nebo ukázal a vy jste začal pomalu zavírat a pořád jste musel hlídat, že ta mašina se rozbíhá, to znamená, že pomalu roste rychlost letu.

No a když jste měl zasunuté klapky, tak přišel povel nominál – anebo nepřišel povel – tak jste stáhl na 65° UPRT, to znamená na nominální režim, a na tom se stoupalo.

Vstoupit do diskuse (69 příspěvků)

Nejčtenější

Utajovaný odlet letounu Skyfox. Odstartoval v neznámé barevné variantě

L-39 Skyfox letoun Vodochody

Spolupracovníkovi redakce Technet.cz se v minulém týdnu podařilo zachytit start letounu Skyfox z továrního letiště Aera Vodochody. Zajímavé je, že stroj odlétal v dosud neznámé barevné variantě,...

„Nejostřejší“ motoráky jezdily v USA, a to už v pravěku motorové trakce

Motorový vůz McKeen

V raném období rozvoje motorové trakce na železnici se ve Spojených státech vyráběly netradičně řešené motoráky McKeen. Na první pohled nás zaujme jejich karoserie s ostrou přídí a nápadnými kulatými...

Řidič na Hané natočil meteor, který pročísl noční oblohu. Astronomové ho pak překvapili

Uničovský bolid letěl do Maďarska, z úlomku komety velikosti pěsti nezbyde nic

Jasný meteor, známý jako bolid, protkl moravskou oblohu dnes nad ránem. Tomáši Molíkovi se jej ráno při cestě z Uničova na Olomouc podařilo zachytit kamerou za čelním sklem svého auta. „Na kameře to...

Před 65 lety došlo k nejtragičtější havárii na našich železnicích

Ohořelá jízdenka na vlak jednoho z účastníku železničního neštěstí ze 14....

Nejtragičtější nehoda v dějinách české železniční dopravy se stala 14. listopadu 1960 u Stéblové na Pardubicku. Čelně se na jednokolejné trati srazily dva vlaky, z nichž jeden táhla parní lokomotiva....

Chtěli byste bydlet ve vesmíru? Takto by to mohlo vypadat

Výhled z observatoře Cupola, kterou namontovali na stanici ISS

V roce 2030 by měl skončit provoz Mezinárodní vesmírné stanice a již nyní se připravuje i stroj, který ji má dopravit do atmosféry a byl vybrán prostor na Zemi, kam by mohly zbytky dopadnout....

Usínání je daleko rychlejší, než byste čekali. Trvá jen čtyři a půl minuty

Cestování za spánkem? Některé hotely se začínají zaměřovat na turisty, kteří...

Fyziologové považovali nástup spánku za postupný proces, při němž se činnost mozku pomalu mění. Podle nového výzkumu je však až překvapivě svižný. Skoro jako kdyby nám někdo zmáčkl kdesi na zátylku...

14. listopadu 2025  10:02,  aktualizováno  10:02

Největší konkurent SpaceX vynesl marsovské sondy. Podařilo se i přistání

Start rakety New Glenn s marsovskými sondami Escapade

Společnost Blue Origin ve čtvrtek vypustila svůj velký nosič New Glenn s dvojicí kosmických lodí Escapade, které budou studovat Mars a sluneční vítr. Po předchozím neúspěchu se jí povedl i návrat...

14. listopadu 2025  9:48

Přesné laserové řezání plechů: Jak na to, když projekt vyžaduje 8 metrů a preciznost?

Ve spolupráci
Besta Trade

Ve světě průmyslové výroby a strojírenských konstrukcí je volba správné technologie pro dělení materiálu klíčová. Zatímco menší díly lze řezat mnoha způsoby, skutečný technický oříšek nastává, když...

14. listopadu 2025

Utajovaný odlet letounu Skyfox. Odstartoval v neznámé barevné variantě

L-39 Skyfox letoun Vodochody

Spolupracovníkovi redakce Technet.cz se v minulém týdnu podařilo zachytit start letounu Skyfox z továrního letiště Aera Vodochody. Zajímavé je, že stroj odlétal v dosud neznámé barevné variantě,...

14. listopadu 2025

Před 65 lety došlo k nejtragičtější havárii na našich železnicích

Ohořelá jízdenka na vlak jednoho z účastníku železničního neštěstí ze 14....

Nejtragičtější nehoda v dějinách české železniční dopravy se stala 14. listopadu 1960 u Stéblové na Pardubicku. Čelně se na jednokolejné trati srazily dva vlaky, z nichž jeden táhla parní lokomotiva....

14. listopadu 2025

Britská letadlová loď nejdříve honila Bismarcka, pak ji potopila ponorka

Třetí HMS Ark Royal jde ke dnu poté, co ji během 2. světové války zasáhlo...

Dne 14. listopadu 1941 se potopila britská letadlová loď HMS Ark Royal zasažená předchozího dne torpédem německé ponorky U 81 u Gibraltaru. Nebyla to první loď s tímto jménem a ani poslední.

13. listopadu 2025  18:18

Drtivá většina lidí nepozná hudbu od AI, a to může být problém pro autory

Ilustrační snímek

Francouzská streamovací služba Deezer tento týden oznámila, že každý den dostává přibližně 50 tisíc skladeb, které jsou zcela vygenerovány umělou inteligencí. Spolu se zjištěním, že 97 % lidí...

13. listopadu 2025  11:23

Největší diamant nehledejte na Zemi, musíte se podívat do vesmíru

Podle některých astronomů se v centru bílého trpaslíka BPM 37093 ukrývá diamant...

Diamanty nenajdeme pouze na Zemi. Je jich plný vesmír a někdy nám jejich miniaturní verze mohou padat na hlavu, když jsou součástí objektů, které k nám doputovaly z vesmíru. Ty mnohem větší však...

13. listopadu 2025

Nejlevnější gramofon Technics se povedl. Umí něco, co dražší modely ne

Technics SL-40CBT

Legendární pohon „direct drive“, ve kterém je talíř gramofonu přímou součástí motoru, dostal i nejlevnější přírůstek, model SL-40CBT. Vedle tradičních analogových výstupů má i Bluetooth modul pro...

13. listopadu 2025

Důležitý rozsudek ukazuje, že by tvůrci AI měli platit za trénovací data

ilustrační snímek

Společnost OpenAI prohrála v Německu spor, který by mohl ukázat cestu, jak se autoři mohou bránit proti využití svých děl zdarma pro trénování velkých jazykových modelů. Jedna z tamních organizací na...

12. listopadu 2025  16:21

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Lajkujeme už dvacet let. Kouzelné tlačítko změnilo svět, vzniklo opsáním

Komentář
Hledání práce - sociální sítě

Blíží se 17. listopad. V Česku si ho spojujeme s revolucí z roku 1989. Ta trochu zastínila neblahé události o půl století dříve. Nacisté během nich popravili devět vůdců studentských protestů....

12. listopadu 2025  10:02,  aktualizováno  10:02

TEST: Mezi mrakodrapy poslal jinou Duklu. AI modely pro školu se spletly několikrát

Premium
AI ve škole

Dvě minuty. Tak dlouho trvalo otevřít v počítači AI model Claude, naťukat do něj zadání referátu o Jupiteru a zkopírovat odpověď do Wordu. Výsledek? Na jedničku. Vyzkoušeli jsme však mnohem více...

12. listopadu 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.