Diskuse k článku

Revoluce v ČSA: letadlo, které vyjíždělo z dráhy a přistávalo s padákem

Před 60 lety v Praze poprvé přistál proudový letoun s československou imatrikulací. Slavné TU-104 vstoupilo do služeb ČSA. Pro stroj létající rychlostí přes 900 km/h však bylo potřeba nejen přebudovat celé letiště i dráhy, které byly pro nový letoun příliš krátké.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P21e21t81r 91S17o82u72k98u80p 6269849925769

Stejně mi to přijde neuvěřitelný jak v tehdy válkou zničeném komunistickém Rusku zvládali vyrobit i věci opravdu na úrovní. Ale asi to souvisí s tím, že to byla jen civilní verze technologie jinak důležité pro vojenství. Ale i tak.

+1/0
9.11.2017 0:10

K71a59r97e37l 80H42a66t75v47a60n70i 2154877456230

Nedlouho po Tu-104 zacala z Ruzyne letat Caravelle. Tu-104 pri startu potreboval snad celou delku drahy a pak nizoucko nad zemi zmizel v dalce; Caravelle potrebovala snad jenom polovinu delky drahy, pak se odlepila a stoupala 45 stupnu nahoru (aspon tak se to zdalo).

0/0
8.11.2017 22:43

K22a98r51l 49R80i55e34g59e49l 4904542618616

Caravelle byla skutecne krasna masina s nizkym podvozkem, lezlo se do ni z ocasu vyklapenym panelem se schudky

+1/0
10.11.2017 23:10

O11n17d79r95e16j 88P57a59t27e77k 5350900529911

Tyhle články by mohly klidně vycházet v časopisech! Fakt paráda, děkuji autorovi.

Jinak krásný tryskáč, prostě klasika!

Měl jsem ho jako model z DDR, kde tehdy prodávali celou sérii dopraváků včetně Tu144, Caravelle a dokonce Boeing 727 PanAm! U Tůček(dopravních) i An je zajímavá ta prosklená příď, kterou Rusové užívali v bombardérech a montovali ji i do dopraváků na rozdíl od jiných výrobců.

+1/0
6.11.2017 8:06

K72a59r21l 86R29i46e59g86e81l 4744442218306

Tu-104 byla "civilni" verzi bombarderu Tu-16, stejna konfigurace a kridlo,jen bachratejsi trup

+1/0
5.11.2017 10:45

F46r10a57n45t36i80š14e73k 40S79c73h97l97i86c63h94t30s 9255572381635

Fascinující byla záď letounu.

Tři turecké záchody vedle sebe za barovými dvířky. Vpředu prostorné místnosti divany pro odpočinek a s porcelánovými popelníky i s místem pro odkládání doutníků. Místnost měla stěny pokryty vzorovanými tapetami a sloužila jako kuřárna. Tak jsme trandili rychlostí 1000 kmh-1 a čudili habana. Dnes jenom vzdálená minulost. Na to dnešní letadla nemaj.

+5/0
4.11.2017 12:42

P61e98t38r 14M34i24c11h24a34l 2150614941672

Přečteno jedním dechem. :-)

+1/0
4.11.2017 10:20

V20o58k68o42u98n 20V47l27a41d78i46m88i31r 8592948919608

Nebylo nahodou prvni proudove letadlo ktere v Praze pristalo francouzska caravelle?

0/0
2.11.2017 20:11

J58i85ř81í 66K84o11d29ý41d11e66k 7120590156743

Myslím, že nikoliv. Bylo to buď německé nebo československé, postavené z německých dílů.

0/0
2.11.2017 20:31

E21r13i39k 76L14e35v87i26n47s90k46ý 8301294903245

Urcite nemecke. Nemci na Ruzyni opravovali Me-262 a dokonce odtamtud startovali ostrelovat prazske povstalce v kvetnu 1945.

0/0
3.11.2017 16:04
Foto

K13a64r16e31l 73S56e75i22d11l 8359575490108

Zajímavý článek, díky.R^

+1/0
2.11.2017 20:05

M97i53l44a67n 35V14i35k 1857905813893

Kdysi dávno jsme tím letěli na dovolenou do Bulharska. A protože se v té době letadla ani neunášela, ani nevyhazovala do povětří, mohli jsme navštívit pilotní kabinu a stát na té prosklené podlaze a dívat se na malinké Karpaty pod sebou. Trochu při tom mrazilo v zádech.

+5/0
2.11.2017 18:47

V65á72c42l48a90v 30L64a80d37a 6262963114953

A proč by hlavní sponzor teroristů vyhazoval a unášel vlastní letadla?

+1/−3
4.11.2017 8:40

K37a41r28l 45R89i37e50g56e85l 4864282928566

Kadafi, Lockerbee a cesky Semtex

+1/0
5.11.2017 10:34
Foto

J77i93ř25í 65D38v21o81ř25á65k 5105239360318

Pořád lepší, než TU 144.

Do pravidelného provozu byly nasazeny pouze stroje Tu-144S s motory NK-144A. Nejprve byla před koncem roku 1975 zahájena přeprava pošty a nákladů na lince Moskva-Alma Ata. Později, po obdržení průkazu letové způsobilosti, byla v roce 1977 zahájena i přeprava osob na téže trase. Létalo se jednou týdně. Vzdálenost mezi městy činí 3 260 km. Dvouhodinový let probíhal ve výšce 16–17 km, v křesle prvního pilota seděl vždy některý ze zkušebních pilotů. Bylo uskutečněno celkem 55 letů, přepraveno dohromady 3 284 osob, přičemž jejich počet v letadle nikdy (s výjimkou posledního letu) nepřesáhl 80. Letoun vylétal ráno v 8:30 hod. z Moskvy jako let č. 499 a zpět startoval z Alma Aty jako let č. 500 ve 14:00 hod. moskevského času. Na linku byly nasazeny letouny č. 77109 a 77110. Cena letenky byla 68 rublů (na podzvukových letadlech 48 rublů). V této souvislosti se hodí poznamenat, že Tu-144S mělo spotřebu paliva na kilometr a cestujícího téměř 10× větší než Tu-154 a i náklady na údržbu byly enormní.

Po nehodě při zalétávání letounu Tu-144D byly lety s cestujícími pozastaveny a nakonec nebyly už nikdy obnoveny. Typ Tu-144D sice obdržel v polovině osmdesátých let průkaz letové způsobilosti pro přepravu osob, ale do provozu nebyl nikdy nasazen.

Zdroj : Wiki

+1/−8
2.11.2017 18:31

J80i70ř76í 21K82o10d51ý47d39e93k 7850880946623

Hrušky s jablky...

+5/0
2.11.2017 20:03

K41a43r79l 84R23i54e44g51e69l 4654712868846

Tu-144 byl rychlou kopii letounu Concorde, ovsemze s sovetskymi motory s ohromnou spotrebou paliva, byl velice obtizne ovladatelny zvlast na pristani takze s nim letali jen zkusebni piloti od Tupoleva, Aeroflot ho nikdy neprevzal. Pote co se ve vzduchu pri obratu 2.5G v Parizi rozsypala druha verze "s fousama" jinym kridlem a motory...jeho kariera skoncila.

0/0
5.11.2017 10:38

P29a80v71e41l 14J19o68n56á78š 5791735149275

Nádhernej bombardér.R^

0/0
2.11.2017 17:43
Foto

M50a18r48t10i38n 76F43a57l49t81ý84n 9241986804858

Já vám dám kuchaře z Interkontinentálu, holoto!

Bagetu na vás!

;-D

+5/−1
2.11.2017 17:19

P39e10t20r 49M94u24d31r66y66c61h 7814792357163

Je nepopiratelný fakt že ČSA byla výkladní skříňí socialismu a to přes skutečnost že v dalším rozletu ji branila politika jak ukázala například jednání o nákupu VC-10. PS. Vynikající článek.

+12/0
2.11.2017 14:36

F61i62l15i80p 95S14i35r13o69t36e94k 9532369792971

Právě naopak. Nejpozději od konce 70. let to byl skanzen, který odrážel všeobecné zaostávání Československa. Na těch Tu134 a Il18 a dokonce ani Il62 nic výstavního nebylo. Západ byl někde úplně jinde.

0/−8
2.11.2017 16:03

P85e26t14r 37M81u27d78r68y33c18h 7134282517803

Ano již koncem šedesátých let bylo jasné že je nutná modernizace a však na místo VC-10 se pořídili Il-62, sedmdesátá letá skanzen který přetrval do osmdesátých a opět politické rozhodnutí, Interflug nakoupil A-310 o které mělo zájem i ČSA a však nakonec se pořídili Tu-154M sice krůček vpřed a však okolí skákalo vpřed, servis na palubách ČSA byla stále vyšší liga, ještě relativně nedávno pamutuji servírovaní na porcelánu až přišel Jarda ale to už je jiný příběh.

+3/0
2.11.2017 16:37
Foto

R47a55d95i17m 51K87r28o78u42t13i76l 7590361406839

Jako totální laik musím říct, že tůčko je i po sedmdesáti letech designově moc pěkné éro.

+27/0
2.11.2017 10:55

J54a51n 86S51e67m79i45k 4774527532889

ano,krasne letadlo

+6/0
2.11.2017 12:24

V82o92k81o72u92n 84V83l31a32d79i97m46i84r 8902798179828

Letadla jsou vsechna krasna. Pokud ovsem nebombarduji mesta.

+1/0
2.11.2017 20:12

J10o60s32e89f 48V84o77s66i25c76k82y 4103127776533

Uvedomte si vy vsichni, ze design neni u proudovych letadel pozadavkem! Tvar je urcen aerodynamikou a nikoliv modou (po 70 letech) totalni laiku. Pletete si to s automobily !

0/−14
2.11.2017 15:47

M63a61r15t34i96n 69H20o90d75í14k 2175135568157

Ale no tak, vy kvazi-experte. Co jste kolem letadel dělal, že neumíte ocenit ani trochu, že to umí bejt i hezký na pohled?

+1/0
2.11.2017 18:47

P11a59v87e72l 61J77o90n31á97š 5431185139155

Jo tak proto je rodina Boeingů i designéry považována za povedenější než rodina Airbusů, pane experte....

+1/0
2.11.2017 19:31

V76o18k10o31u30n 12V53l81a33d85i54m19i23r 8882688559858

No, William Edward Boeing by se dal oznacit za fesaka. Dalsi obrazky rodiny se mi nepodarilo nalezt, stejne tak jako zadneho Airbusa.

+1/0
2.11.2017 20:18

P40a81v31e61l 23J26o94n36á50š 5101615429625

:-)R^

0/0
4.11.2017 8:02

J70a26n 93M63u43s82i74l 9826864106122

A LuftJarda z toho udelal aeroklub

+24/0
2.11.2017 10:30

P32e77t72r 42M63u47d87r32y74c22h 7134362807533

Ale největší na světě :D

+2/0
2.11.2017 14:40

K63u90r15t 93P78l12a91t49t69i25g 4384258585555

Jinak.

Ta prosklenena prid bylo mimo jine misto bombometcika protoze v pripade valky by bylo TU-104 bombarder.

+3/−6
2.11.2017 10:03

J84i80ř13í 52K80o28d38ý44d52e62k 7720120216383

To mě zajímá :-) Jak si to představujete?

+6/0
2.11.2017 10:13

M67a50r66e89k 22P20r78o90v69a88z17n97í20k 2827182571149

Normalne.

Prostor pro cestujici by byl zbaven sedadel a promenen na sklad bomb.

K posadce by pribylo sest clenu posadky. Dva vrhaci a ctyri nabijeci.

Po priblizeni k cili by se otevrely dvere z kterych by nasledne vrhaci rucne vyhazovali bomby, zatimco nabijeci by jim je podavali ze skladu.

Vrhaci by samozrejme museli byt pravi rusti bohatyri, zvlast ten u prednich dveri by musel vrhat dal, aby mu bombu nahodou nenasal motor.

+9/−3
2.11.2017 15:49

J48a88n 42S47a92l18o59m54o61n 4249280481515

Ono to spíš bylo tak, že to vycházelo z bombardéru a prostě nebyl důvod to měnit :-D.

+20/−1
2.11.2017 10:38

J30a76n 89K62a80l28a57b48z12a 6482751928219

R^;-DJo a eště do té prosklené přídě osadit lahký gulomet! A pak by se dal užít letoun jako bitvní.

+2/−1
2.11.2017 11:51

J24a45n 82S18e55m36i94k 4584347232789

Tu-104 byl postaveny na bazi bombarderu Tu-16

proto ta pruhledna spicka pro navigatora

+8/0
2.11.2017 12:24

V90o73k41o17u44n 59V94l59a52d27i67m40i17r 8572118899988

Ne, IL 28, kdyz nic jineho, tak aspon motory mel stejne.

0/0
2.11.2017 20:15
Foto

L65u45k49á65š 53N80o93v24o70t53n67ý 6916527928958

K čemu to má ten skleněný čumák?

0/0
2.11.2017 9:41
Foto

M62a21r70t16i85n 50K13l51u52m25p49a93r 5566148757604

To byla pozice navigátora. Mohl si tak i vizuálně ověřovat pozici.

+2/0
2.11.2017 9:48

T54o46m95á92š 87C72h22r46a92s47t91n73ý 2161364671103

Pro leteckeho navigatora, aby mohl urcovat pozici letadla dle toho co vidi na zemi.

Driv nebyla ani GPS, ani IFF, ale clovek to hezky delal vizualne dle mapy.

+9/0
2.11.2017 10:07

O33d70s76t94r85a93n13ě57n61ý 93U96ž49i13v86a47t20e94l

Uživatel požádal o vymazání
+4/0
2.11.2017 11:57

O91d23s55t56r10a18n88ě98n34ý 23U48ž57i39v45a25t57e49l

Uživatel požádal o vymazání
+8/−3
2.11.2017 9:37

J69i84ř36í 79E74r59b42e47n 1403934756717

Něco jako "Posádka v ohrožení"? :-)

+2/0
2.11.2017 10:51

M43a15r98t81i77n 23C22e21r53v32e61n87y 2943618796648

Tak tam byl aspon pravy rusky hrdina a byl to katastroficky film ve vsech vyznamech toho slova.

+4/0
2.11.2017 11:57

J10a32n 57S80e91m63i26k 4624827242279

R^;-D;-Dvidel jsem v 80.letech,a uz tehdy byl ten rusky geroj co opravuje tryskovy motor zevnitr za letu dostlegracni

nedavno jsem zkouknul zase v rustine,a kouzlo old-school filmovych efektu byl zase level navicVR^

+1/0
2.11.2017 12:26

M63a23r18t69i24n 23C37e90r18v49e74n60y 2313128466958

No, musel jsem si to ted pustit ;-)

+1/0
2.11.2017 12:33

M47a33r48t83i23n 78C77e47r17v45e93n78y 2783888466988

Ale jinak, za letu vylezt z Tucka a spravit motor kladivem... tomu rikam hrdina!

+1/0
2.11.2017 12:28

M62a95r58t97i44n 62C47e73r67v69e71n25y 2343718366788

Omlouvam se, nebyl to motor - ted na to koukam - on vylezl nasavacim otvorem pro treti motor a pomoci dratu a kladiva (mozna je to cepin) spravil diru v trupu Tu154... A, vratil se dovnitr a prezil.

MacGyver se ma jeste co ucit.

PS: Pasazeri po pristani ani nezatleskali! Jenom "My uze prijechali? Da."

+6/0
2.11.2017 12:41

Najdete na iDNES.cz