Čtvrtek 26. května 2022, svátek má Filip
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 26. května 2022 Filip

Trojplošníky vznikaly i po velké válce. Dopravní, bombardovací i bitevní

Zdánlivě překvapující skutečností je, že i po první světové válce přicházeli letečtí konstruktéři s trojplošníky. Realizovaných návrhů vznikla celá řada, ale většina z nich skončila ve stadiu prototypu. Ve výjimečných případech došlo i na malou sérii, jako například u bizarního bitevníku Boeing GA-1.
Část 1/8

Catron & Fisk CF-10

„Na trojplošníku by chtěl létat každý,“ řekl Lothar von Richthofen (1894–1922), bratr nejslavnějšího esa velké války. A vzápětí dodal: „Teda než přišel famózní dvojplošník Fokker D.VII.“ Příhodou, která se možná ani nestala, jsme si nenásilnou formou připomněli, že hvězdná doba trojplošníků se odehrála v krátkém časovém úseku během první světové války.

Létající cirkus, jeho první velitel Manfred von Richthofen a stíhací trojplošníky Fokker Dr.I jsou mezi širokou veřejností dostatečně známé. Mnozí potom znají i britský stíhací Sopwith Triplane, na který vlastně Němci odpovídali. A tím jsme si víceméně vyčerpali portfolio trojplošníků stojících za poklonu.

Novodobé repliky prvoválečných trojplošných stíhaček Sopwith Triplane a Fokker Dr.I. Typů trojplošníků však vzniklo mnohem více, a to nejen za války, ale i před válkou v době leteckého průkopnictví a dokonce i po válce, kdy bychom je už nečekali.

Nemá smysl se zde příliš nořit do výhod a nevýhod trojplošníků. Stačí si uvědomit, k čemu u letadla křídlo je, a co nám tedy křídlo navíc přinese, ať už dobrého, nebo naopak. A při pro tuto chvíli zavrženém hlubokém noření bychom museli počítat i s rozměry křídla, zda porovnáváme dvojplošník a trojplošník se stejnou celkovou plochou křídel nebo s křídly se stejnými rozměry (pro zjednodušení uvedeny krajní možnosti).

Obecně lze říct, že u trojplošníků dosáhneme většího vztlaku a/nebo větší obratnosti. Na druhou stranu křídlo navíc a s tím související další vzpěry (a zpravidla i drátěné výztuhy) přidávají na čelním odporu, a tím ubírají na rychlosti. Zde ještě dodejme, že trojplošníky to nekončilo. Na milost můžeme vzít ještě nějaký ten vzniklý čtyřplošník, přestože ten už byl k ničemu, a více než čtyřplošné úchylky rovnou zahodíme do smetí.

A když si uvědomíme, kolik trojplošníků vlastně známe, jednoduše si z toho odvodíme, že jejich případné výhody nebyly tak zásadní. Dokonce i Fokker Dr.I byl vyroben v pouhých 320 exemplářích, přitom jeho nástupce, již zmíněný dvojplošník Fokker D.VII, se může pochlubit 3 800 exempláři. Objem výroby typu Sopwith Triplane činil 147 kusů.

Během první světové války však vzniklo mnohem víc typů trojplošníků. Většina v prototypech nebo „hrstkovém“ množství pro ostré testování na frontě, jako byl například Pfalz Dr.I vyrobený v deseti exemplářích. A abychom nezapomněli, tak vyzdvihnout za všechna svá tři křídla si zaslouží těžký italský bombardér Caproni Ca.4, vyrobený asi v padesáti exemplářích, který je tedy vedle stíhaček Sopwith Triplane a Fokker Dr.I posledním ze tří sériově vyráběných prvoválečných trojplošníků. 

Vzhledem k uvedeným skutečnostem se nelze divit, že trojplošníky máme spojeny s první světovou válkou. Je ovšem nad slunce jasné, že nějaké trojplošníky se objevily i v dobách průkopnických před válkou. Například Alliott Verdon Roe byl konstruktér průkopník, kterého trojplošníky držely opravdu silně.

Zdánlivě překvapující skutečností je, že s trojplošníky přicházeli letečtí konstruktéři i po první světové válce. Vedle toho samozřejmě byly po válce také dokončeny některé trojplošníky konstruované už v době válečné, ale ty nás moc zajímat nebudou.

I poválečné trojplošníky vznikaly zpravidla pouze v prototypech, i zde se však našly výjimky, například americký bitevní Boeing GA-1 nebo japonský torpédový bombardér Micubiši 1MT (pozn.: v tomto případě se píše „Micubiši“, ne „Mitsubishi“). Zajímavé jsou i letouny dopravní, ať už jednomotorové Avro 547, nebo čtyřmotorový Bristol Pullman, oba z Velké Británie.

V následujících kapitolách si některé z meziválečných trojplošníků stručně a především obrazově představíme. I když hovoříme o letounech meziválečných, je třeba podotknout, že většina jich vzlétla do konce první poloviny dvacátých let.

80 let od atentátu na Heydricha

27. 5. 1942 provedli českoslovenští parašutisté atentát na zastupujícího říšského protektora na území Čech a Moravy Reinharda Heydricha.

  • Nejčtenější

Češi posílají na pomoc Ukrajině „ďáblův kočár“

Po pondělním zasedání Kontaktní skupiny pro Ukrajinu zazněla na tiskové konferenci několikrát informace, kterou...

V Charkově se skrývá tajemný supertank, příliš drahý pro sériovou výrobu

Válka na Ukrajině vstupuje do nové fáze. Rusové se po Kyjevu stahují i z okolí Charkova a chystají se zřejmě soustředit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ukrajinci dostali západní superhoufnice M777. Do akce šla i Bohdana

Ať už si dělostřelectvo v dávných dobách vysloužilo titul královny či krále bojiště, ukazuje se i v jednadvacátém...

České tanky pro Ukrajinu bojují u Mykolajivu. Máme fotky z fronty

Exkluzivně Česká republika před několika týdny začala na východ posílat ruční zbraně a munici a později i dělostřelectvo, tanky a...

Dohoda s Německem: na stole jsou Leopardy, Pumy a raketomety MLRS

Válka na Ukrajině významně rozhýbala nejen nákupy nových zbraní, ale paradoxně také jejich výměny v rámci evropského...

V předdůchodu si odpočinu a pak se uvidí. Možnost, o které se moc neví

Premium Má do penze pět let a je v předdůchodu na tři roky. Na víc totiž nemá naspořeno. Že to nejde? Ale ano. Legislativa to...

Mami, ty se uzdravíš! Jana Vránová o synově cestě do NHL i boji s rakovinou

Premium Před sedmi lety si prožila peklo. Bojovala s rakovinou lymfatických uzlin a nevěděla, jak to synovi, hrajícímu tehdy...

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...

  • Další z rubriky

Zvládl to jako nic. Unikátní stroj RAF z roku 1938 doletěl z Anglie do Česka

Po rozsáhlé, víc než dva roky trvající rekonstrukci v anglických dílnách se na domovské letiště v Podhořanech vrátil...

Nízký průlet pro armádní letce a pak už konečně sednout doma

Na závěr Technet speciálu o návratu unikátního letounu Miles Magister z generální opravy v Anglii přinášíme i samotný...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

POZOR VLAK: Objevili jsme železniční unikát z období konce páry

Seriál Tvůrcům železniční magazínu POZOR VLAK se podařil velký objev. Vypátrali desítky dosud nepublikovaných fotografií a...

Oral, tahal vlečky i letadla. První československý traktor byl ze Škodovky

Vstup traktorů do polí a luk meziválečného Československa byl velice decentní. A s prvním sériově vyráběným...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Muž s penisem na předloktí. Pěstoval si ho šest let pro transplantaci

Je to vlastně příběh protkaný smutkem, groteskní fyzickou modifikací, ale se šťastným koncem. A též s mnoha otázkami....

Část dětí dostane 5 000 Kč automaticky, zbytek bude žádat elektronicky

Rodiče, kteří na své potomky pobírají příspěvek na dítě, dostanou státní pětitisícovou pomoc automaticky. Ostatní budou...

Češi posílají na pomoc Ukrajině „ďáblův kočár“

Po pondělním zasedání Kontaktní skupiny pro Ukrajinu zazněla na tiskové konferenci několikrát informace, kterou...

V Charkově se skrývá tajemný supertank, příliš drahý pro sériovou výrobu

Válka na Ukrajině vstupuje do nové fáze. Rusové se po Kyjevu stahují i z okolí Charkova a chystají se zřejmě soustředit...

Ukrajinci dostali západní superhoufnice M777. Do akce šla i Bohdana

Ať už si dělostřelectvo v dávných dobách vysloužilo titul královny či krále bojiště, ukazuje se i v jednadvacátém...