Neděle 19. ledna 2020, svátek má Doubravka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 19. ledna 2020 Doubravka

Diskuse k článku

U těchto fotografií se soudruhům z NDR zatajil dech. Trabant v roce 1979

V roce 1979 se u našich severních sousedů objevila sada povedených prospektů prezentujících známé dvoutaktní divočáky Trabanty 601. Ústřední fotografie těchto tiskovin snad potěší i dnes, a to nejen skalní trabantisty.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

 0
Jste přihlášen jako


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K21a19r68l 55R65i74e24g19e32l 4344472768646

Trabant mel palivovou nadrz v motorovem prostoru....ktery soudruh prosadil tak flagrantni vyjimku...se uz nedozvime...

0/0
24.9.2019 9:39

M48a84r60t34i97n 47L93a40c40o 7283566938

A to by ste ešte čumel, že karburátor je pár centimetrov nad dynamom/alternátorom a pred pretekajúcim benzínom to dynamo/alternátor chráni taká šikmá plastová strieška. ;-D

0/0
24.9.2019 23:29

J86i60ř29í 36E96r16b15e85n 1393974476867

Výjimku z čeho? V roce 1957 to nebylo nijak neobvyklé řešení, nebylo aspoň potřeba palivové čerpadlo.

0/0
8.10.2019 20:00
Foto

J14a11n 38C25i21b22u92l55k72a 9232738330339

Dřív se mi ta auta přímo hnusila. Ale pak jsem viděl verzi pro východoněmeckou armádu... panečku, jedno takové mít!

0/0
24.9.2019 9:16

P84a82v91e90l 87R80u90s 9218618779240

https://youtu.be/mv3wnQXRHzc

https://youtu.be/emoF0EFxjjA

0/0
23.9.2019 22:32

D93a81v35i27d 41K90n35a50p46e72k 8307964186775

Zajímavý je ten Trabant Tramp na poslední fotce - předek zakulacený z Trabanta a zadek kompletně hranatý jak z válečného Volkswagenu Kübel. Vůbec to k sobě nesedí. Ale na to se v socíku nehrálo - hlavně, že to jezdilo a bylo vůbec někdy k dostání.

0/0
23.9.2019 15:31

K28a27r35e10l 31J73a85r95o13š 1227325232933

Ta čekací lhůta se ovšem dala obejít placením v západních markách. To pak byl Trabant okamžitě, a to i v luxusním provedení s rádiem, ostřikovačem, a zadní mlhovkou! Dokonce si člověk mohl vybrat i barvu, teda jestli chtěl šedou nebo bledě modrou.

+1/0
23.9.2019 14:29

V50a27c56l75a51v 33M24e31d38e86k 5741242805875

ještě mohl chtít bílou, béžovou nebo zelenou. A ta čekací doba byla jen v NDR, u nás byl k dostání obvykle v řádu několika týdnů.

+2/0
23.9.2019 15:55

K33a85t59e63ř85i82n23a 68V62ý64b20o39r14n37á 6970789229

Vzhledem k tomu, že je tato politická agitka na Technetu, kam podle mě nepatří, tak si dovolím pár technických informací, které autor zapomněl dodat.. Trabant byl vyvinut jako vozidlo, které mělo umožnit rozvoj individuální dopravy. Podobně, jako před ním VW Brouk. Tedy musel být dostupný a měl být zároveň praktický. Něco ve stylu cena/výkon, čemuž snad rozumí i místní diskutéři, vlastnící často přečipovanou Oktávku na hlínách. Na svou dobu byl velmi pokrokový. Používal samonosnou karoserii v době, kdy (nejen) naši soudruzi lepili své sedany na páteřových rámech. Už tehdy měl díky koncepci "vše vepředu" velmi slušný zavazadlový prostor, což je věc, která tehdy nebyla (na rozdíl ode dneška) běžná a u nás se ji podařilo realizovat až v 80 letech v modelu Favorit. Samozřejmě i motor byl použit v tomto duchu, takže dvoudobý dvouválec je asi naprosté minimum, ale k původnímu účelu sloužil skvěle a akcelerací s lehkým Trabantem pokořil i mnohem dražší vozy. A plasty? Také jsme v té době měli Felicie s chromovanými nárazníky. Ale jen proto, že jsme ty plastové neuměli vyrobit.

+5/−22
22.9.2019 22:38

R94a28d95e83k 33F89o96l77p73r92e55c89h40t

Kateřino, zbytečně se necháváte unášet svým majestátem, vše důležité o trabantech máte v článku odkázaném v souvisejících pod dnešní galerií:

https://www.idnes.cz/auto/historie/trabant-60-let.A171105_213416_auto_ojetiny_erp

(Ale i tak v textech pod těmito fotografiemi marně hledám nějakou politickou agitku.)

+20/−1
22.9.2019 23:07

K59a85t49e84ř62i19n52a 57V45ý39b80o81r63n91á 6640229289

Radku, nehledejte to pod fotografiemi, ale rovnou v nadpisu. Já nevím, ale trabant je technicky a v kontextu doby opravdu zajímavé auto, takže znalec na něm, stejně jako na ostatních veteránech, najde spoustu zajímavých věcí. Vy jste si našel ty své soudruhy a techniku jako takovou jste úplně vynechal. A mě to opravdu mrzí.

+1/−17
22.9.2019 23:10

R86a33d58e74k 79F95o84l13p10r95e62c85h22t

Právě ty technické věci jsem psal v článku k 60. výročí zahájení výroby nulté série prvního trabanta. Je tam i uvedeno, proč byl vyvinut duroplast. A dokonce je tam chválen. Dnes byla jen taková odlehčená fotogalerie se zajímavými výjevy. Za soudruhy pak nehledejte nic politického, "soudruzi z NDR" jsou pouze odkazem jednoho filmu.

+17/0
22.9.2019 23:38

K89a66t78e32ř15i34n88a 29V74ý87b36o63r58n87á 6250129689

Asi máte pravdu. Jenže ti soudruzi v nadpisu vyprovokovali místní aktivisty v diskuzi a vzniklé komentáře si Trabant opravdu nezaslouží. Takže to působí jako politicky motivovaný článek (i když ve skutečnosti jde o komentovanou fotogalerii, čemuž se dříve říkalo nástěnka.). A obrázky s nadpisem bez technických komentářů, snad nepatří do technické rubriky.

0/−16
23.9.2019 0:05

P97e42t64r 54D16a32r40s64a 8799885642802

Politicky vše motivujete jen Vy. To ví každý, který aspoň jendou otevřel diskuzi na idnesu :)

+18/0
23.9.2019 7:20

I61v22a89n 71H33o49l23a12s 7410852393339

A navíc "politicky tím jediným správným směrem".

+1/0
23.9.2019 22:48

J98a22r45e32k 20W30o17l69f 5110419970

No jestli se za komoušů vyrábělo něco KVALITNÍHO co by stálo za řeč, tak trabant to rozhodně nebyl. Když pominu veškerou nostalgii s ním spojenou, tak to byl dost zaostalý stroj už v době svého vzniku.

+4/−4
23.9.2019 9:59

M29a30r66t83i44n 48L66a34c44o 7343476228

Samonosná karoséria, koncepcia "všetko vpredu", 400 litrový kufor pri tak malom aute, nezávislé vlečené zadné ramená, hrebeňové riadenie...

To všetko bolo začiatkom šesťdesiatych rokov známkou "dost zaostalého stroje"?8-o

+5/−1
23.9.2019 10:23

J74i46ř91í 34S48c11h10w36a21c13h 8418554928856

Ano, vše co uvádíš, bylo na úrovni, zato motor byl v podstatě předválečný....

+1/0
23.9.2019 14:49

M17a54r58t81i93n 79L30a24c69o 7503656648

Áno, DKW (s cvajtaktami mali proste skúsenosti), ale s napr. moderným rozvodom zmesi rotačnými šupátkami. Proste súdruhovia varili z toho, čo mali.Neboli normy na sadze, motor mal dostatočný výkon a dobrú spotrebu (hovoríme o prelome 50/60 rokov).;-)

+1/0
23.9.2019 18:49

R77a63d74e61k 93F97o60l98p69r85e27c95h67t

V době zahájení sériové výroby (1957, Trabant P50) zaostalý nebyl.

+5/0
23.9.2019 10:34

R67a11d14o86m26í87r 21A89l57b40e21r75t 1626391672909

Tady se rozpotává třetí světová. Doba byla taková, to se nedá změnit. Trabant nebylo špatné auto - dobrá, Mercedes v té době vyráběl lepší. Já jeden vlastnil a zažil jsem s ním hodně hezkých chvil. Do dnes mám z něj doma ten nápis TrabantV

0/0
23.9.2019 10:22

J60o75s50e68f 82M33i46š61k58o18v43s93k93ý 9268311361628

Měl jsem ho 9 let a byl jsem spokojen. Souhlas s hodnocením zavazadlového prostoru a také byl spolehlivý. Naopak o akceleraci si dovoluji pochybovat, stejně tak "ekologie" byla špatná (jet za Trabantem byl očistec). Koncepčně nikterak zvláštní auto, spíš spousta kompromisů s cíle minimalizovat cenu.

+2/0
23.9.2019 11:04

D23a36v77i26d 36K53n61a54p74e29k 8327624856415

Tak plastové nárazníky nedělala v době naší Felicie žádná automobilka - standard byly pochromované. Vždyť ještě Golf I z roku 1974 měl ty chromované. Až Golf II ze začátku 80.let měl celoplastový nárazník podobně jako náš Favorit.

0/0
23.9.2019 15:33

J68a92r17o19s19l76a36v 83K44o64ž51i37c17h 2548277956412

To je vtip, ze ano? Naprosto zoufale vozitko.

+1/−2
23.9.2019 18:32

J18a84n 22S48t13o88d74o33l32a 7871240183140

Cena/výkon. Jak dlouho musel dělník v DDR makat na toho "dostupného" trabanta? Na to jaký to byl krám - měl jsem ho, tak vím - byl neskutečně drahý. A v DDR na něj museli čekat dlouhá léta, tak jaký pak rozvoj individuální dopravy.

Možná byl v 60. letech technicky na úrovni, jenže trabant se vyráběl až do úplného konce DDR. Těsně před změnami inovovali tím, že v licenci koupili čtyřtakt, ty se k nám nedovážely, jsou ještě tu a tam vidět v Maďarsku.

Mně by vyhovoval sázka na jednoduchost, ale zásadním problémem byla šílená nekvalita. Dalo se nastartovat v libovolném mrazu (i v -30 na Šumavě), oproti tehdejším autům neskutečná výhoda, ale padala tomu kola, zapalování se muselo štelovat co 500 km, pokud ne po každé jízdě, výfuk se rozpadl po několika letech, topení prorezlo, navíc funkční bylo až u posledních modelů z konce 80. let. Zniňovaný prostor nebyl oproti škodovkám nic extra, jen kombi trabant se dal naložit, ale to by se pak muselo srovnávat s kombíky, třeba s tehdy dostupnými žigulíky a to trabant moc nevyhrával.

+2/0
24.9.2019 12:46

J23a98n 72V76á73c11l85a16v22í59k 3352386901239

A o tohle nás havlisti a Brusel připravili ;-([>-]

0/−9
22.9.2019 21:13

M73a98r45i17a36n 78K86r23a76l 6724912644137

O trabanty? Vždyť s nimi můžete jezdit ještě dneska úplně bez problémů, ne?

+7/0
23.9.2019 8:49
Foto

R42o85m86a87n 22K75o39z50e52l 4637406793254

Už se k nám nesměly vozit od roku 1985.

+1/0
23.9.2019 19:50

V19a34c95l35a86v 20V21a74v11r33a 3857804865397

Špetku soudnosti neměl novinář který prováděl popisy fotografií.

Ano, Trabant a čekalo se v NDR na pořadníku i 10 let než si pro něho směl majitel jet a odvézt si ho domů. To se asi dnes těžko chápe, že?

A jestli jste na něj měli prachy nebo ne, nebylo podstatné.Jezdilo to z Ně,ecka až do Chorvatska a dál i do Ruska...

V té době se v NDR vyráběli ještě Wartburgy. V Čechách jen Škodovka a pak ještě Tatra dokud to Čechoslováci uměli. Dnes ČR nemá vlastní automobilku. Ani jednu. Škodovka je německá. Laurin a Klement se musejí v hrobě obracet.

+1/−20
22.9.2019 16:01

V26l10a31d10i83m19í97r 53M30a35l70ý 7233623600726

Nevím, kdy se na traboša čekalo 10 let, snad někdy v počátcích výroby, t.j. v 60. letech. V polovině sedmdesátek se už čekalo jen krátce (max. do 1 roku), a zejm. poté, co se výrazně zvedla nabídka škodovek a žigulíků, tak o trabanta už nebyl takový zájem a původní majitelé jej mnohdy nabízeli k prodeji, aby si mohli koupit lepší auto.

0/0
22.9.2019 16:21

J30a44n 15S36t21o68d62o26l51a 7851810523370

U nás se nečekalo Ale v DDR to bylo 10-15 let i v 80. letech.

+1/0
24.9.2019 12:50

J40a61r10o16m35í45r 23K49r30á63l 4550709274659

Wartburg byl podstatně dražší. Něco jako kdybyste si v ČSSR chtěl koupit Forda.

+1/0
22.9.2019 18:11

J13a70n 63V73á56c59l12a79v88í79k 3532756691629

Tak ČR neměla nikdy vlastní automobilku. Nějaké mělo Československo když je ukrad... pardon, znárodnilo.

+3/0
22.9.2019 21:19

P82e78t24r 12D65v69o22ř68á34k 7639878264476

Proč by se měli otáčet v hrobě? Sami svoji firmu prodali strojírenskému podniku Škoda.

To samé, když stát prodal Škodu Volkswagenu.

+4/0
23.9.2019 21:01

P32e98t79r 58P65a92l13a58c55k87y 8227344924342

Socialistické BMW, aneb Bakelitische Motoren Wagen ;-D

+6/−1
22.9.2019 15:03

V60l71a29d62i58m74í59r 66M51a49l53ý 7143563520446

V trabantu je méně plastů než v současných autech.

+4/0
22.9.2019 18:56

J45a98n 84V39á22c78l79a18v31í87k 3812666141379

Když váží asi třetinu co moderní auta, tak je toho v něm celkově méně...

+4/0
22.9.2019 21:26

V90l12a76d72i44m61í95r 15M11a38l50ý 7863653570406

Já myslel i relativně. Trabant zas o tolik lehčí není, jak píšete.

+2/0
24.9.2019 11:17

M15a60r45t59i24n 20Š88k36o93ř79e55p79a 2635974734766

Grétu by kleplo. Tedy až co by ji někdo vysvětlil, že ji klepnout má.

+8/−5
22.9.2019 14:53

V18í55t 39J59e47ž75e41k 4216909489405

Vytiskněte si tu Grétku, nalepte na zeď a udělejte si dobře, evidentně jí máte plnou hlavu. Třeba se Vám pak uleví a budete myslet i jinak než pindíkem.

0/0
24.9.2019 11:25

Z96d56e88n35ě23k 32Š77ť25a36s45t16n89ý 7275125741810

V Rostocku teď slunce praží

a přichází zlatý hřeb:

Sviští si po baltské pláži

Trabant - známý babolep.

+6/−1
22.9.2019 13:26

I91v88a81n 42M16a36r60e42k 6404368972

"Papírový čert" to byla legenda. R^R^R^

+6/−1
22.9.2019 12:45

S92t38a28n33i68s74l78a90v 78L15á54t41a57l 8858827471401

Slýchával jsem výraz "papírový Jaguár" ;-D;-D;-D.

0/0
23.9.2019 7:58

D11u65š22a57n 71M93i49c32h18a15l33i69č94k55a 5939861349834

Ja som poznal výraz: "zúrivý trhač asfaltu" ;-D.

Ale - tiež som ho mal - kombíka. Slúžil statočne - až do rozpadnutia plechovej kostry... plasty zostali.

Inak - nebol potrebný ani obytný príves - po zložení zadnej lavice sa tam človek v pohode vyspal.

A generálku si mohol urobiť rovno na chodníku. :-)

+1/0
23.9.2019 20:54

I85v17a21n 47H24o47l20a95s 7750462563349

Též "rozzuřený vysavač".

+3/0
23.9.2019 22:51

T55o33m88á30š 40K74u23c49h30a44ř 3787111598691

Však už k tomu ve svatém boji za klima zase spějeme, že "lůzu" nakopou zpátky do vlaků a autobusů. :-P

0/0
22.9.2019 12:37

M54a30r82t58i60n 54B33u11s95i39d28e63a 4503730

No, většina technicky překonaných věcí nám připadá směšná..

Opravdovou ostudou ale bylo, že komunistické hospodářství nedokázalo reagovat na poptávku a i na tento "lidový vůz" Němci museli čekat tolik let..

+17/−1
22.9.2019 12:30

R46o75m27a12n 74Š83e59s10t79á74k 5254289723833

Trabant se mi nikdy nelíbil. Ale líbí se mi hospoda U Trabanta. :-)

+1/0
22.9.2019 10:44

R63i51c38h19a86r54d 91K88r22á27l 4848127110543

Je smutné, když se technická debata a vzpomínka na něco, co tu bylo a nedá se to vygumovat, jak se to mnohým hodí, svede na politickou debatu. Trabi musel být vaším majetkem, abyste pochopili. Je to podobné, jako modelová železnice PIKO té doby, také byla kritizovaná vysmívaná ve srovnání se západními kolegy - a v Sonnebergu funguje dodnes, zatímco dost jejích souputníků dávno skončilo. Trabant je srdeční záležitost, ostatně to říkal i jeden jeho majitel - citát si nevybavím přesně ale vždy říkal, že s trabantem se radujete, trpíte, cítíte každé přeřazení, výmol na cestě...

+8/−1
22.9.2019 10:15

P37e59t11r 76M34i49c13h54a26l 2750364751202

Tak když je někdo masochista ...

+6/0
22.9.2019 10:22

Premium

Ve škole byla terčem posměchu. Dnes džihádistka Kristýna nenávidí i matku

Plánuje zabíjet. Soudí ji jako uprchlou. Žena z Mělnicka měla problémy s rodiči i spolužáky. Pětadvacetiletá Kristýna...

Premium

Převratná metoda z IKEM: jak zhubnout přeprogramováním metabolismu

Lékař Marek Beneš je už třetím rokem vedoucím lékařem projektu, při kterém se pomocí laseru „oslepí“ nervové buňky...

Premium

TEST: Vyplatí se benzin, hybrid, nebo diesel? Spočítali jsme to

Auto máte vybrané, co mu ale dát pod kapotu, aby vás provoz vyšel co nejlevněji – klasický benzin, úsporný diesel, nebo...

Najdete na iDNES.cz