Pondělí 27. ledna 2020, svátek má Ingrid
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 27. ledna 2020 Ingrid

Revoluce ve světě baterií? Tesla chce přinést budoucnost do vaší zdi

  0:14aktualizováno  0:14
Elon Musk, americký miliardář známý výrobou elektromobilů a soukromými lety do vesmíru, chce podpořit revoluci v energetice. Chce osvobodit domácnosti od závislosti na fosilních palivech a pomoci solárním panelům. Klíčem má být nový systém chytrých baterií PowerWall.

Revoluce ve světě energetiky? | foto: Profimedia.cz

Jestli je dnes někdo ve světě techniky hvězdou, je to Elon Musk. Sice nemohl být předobrazem pro komiksového Iron Mana, protože je mladší než tento komiks, média ho tak nazývají. Musk pro fanoušky techniky a novináře není nudný, ani když mluví o bateriích na zdi, což se ukázalo minulý týden. Jeho firma Tesla představila nové systémy na skladování energie pro domácnosti.

02.května 2015 v 04:27, příspěvek archivován: 04.května 2015 v 14:55

Last night's Tesla Powerwall and Powerpack unveiling https://t.co/ksD8m6nCJO

Na první pohled přitom nejde o nic převratného. Systém tvoří lithiové baterie (česky známé jako “lionky“), které známe z moderní elektroniky a koneckonců i elektromobilů Muskovy firmy Tesla. Musk s bateriemi pro domácnosti (a fotovoltaické systémy, jejich instalaci atp.) už jisté zkušenosti má. Je předsedou správní rady v rámci společnosti SolarCity. To je firma specializující se na instalace fotovoltaických systémů, která přišla i se zajímavými finančními inovacemi, ale baterie v jejím obchodě představovaly druhořadou záležitost. Firma ho využila ke sbírání zkušenosti a ověřování možností zvoleného obchodního modelu. Teď se má začít „na ostro“.

Nový systém se jmenuje Powerwall a zákazníci (zatím američtí) mají na výběr ze dvou verzí: menší s kapacitou 7 kilowatthodin (kWh) za tři tisíce dolarů (cca 75 tisíc korun) a větší s kapacitou 10 kWh, která je za 3 500 dolarů (cca 90 000 Kč). Kapacita je taková, že větší baterie má stačit průměrné americké domácnosti po dobu osmi hodin průměrné spotřeby. (Americké statistiky udávají průměrný odběr tamní domácností na cca 1,26 kW.)

Zařízení lze zapojovat do jednoho systému až po devíti kusech, tedy do maximální kapacity 90 kWh. Součástí ceny není zařízení na převod stejnosměrného proudu na střídavý, tedy invertor, který vyjde ještě na několik dalších desítek tisíc korun. Domácnosti s fotovoltaickými systémy ho už v naprosté většině případě mají (pokud nejde o ostrovní systémy celé na stejnosměrný proud).

Tesla začíná prodávat i větší systémy Powerpack o kapacitě cca 100 kWh, které už jsou vhodné spíše pro malé podniky než pro domácnosti. Jejich cena nebyla zveřejněna, Tesla se ale chlubí tím, že je bude v blízké době instalovat pro některé podniky, např. Amazon.

Otázka ceny

Co za tuto cenu futuristicky vyhlížející baterie vlastně nabízí? Rozhodně to není levnější elektřina.

Baterie Powerwall firmy Tesla
Baterie Powerwall firmy Tesla

Baterie Powerwall firmy Tesla

Ceny baterií se uvádějí obvykle v dolarech za uskladněnou kilowatthodinu. V případě Tesla Powerpack je to cca 350 dolarů za kilowatthodinu - to je dobrá cena, o mnoho levněji to dnes nejde. Stejně důležité ovšem je, jak rychle budou baterie stárnout a jak velkou kapacitu budou mít třeba na konci Teslou slibované desetileté záruky. Pokud bude poloviční, cena uskladněné kWh bude logicky dvojnásobná, a už to nebude žádné terno.

Odborník na baterie a fotovoltaické systémy Winfried Hoffmann odhaduje cenu skladování jedné kilowatthodiny v bateriích s cenou cca za cenu Tesly na na 15 centů (tj. zhruba čtyři koruny) za kilowatthodinu. To je o něco vyšší než průměrná americká cena za elektřinu, a o něco nižší než ceny české (ale tady asi zase budou kvůli daním atp. baterie o něco dražší než v Americe). V české praxi to znamená, že se stále nevyplatí například odebírat levnější elektřinu za nízké ceny (pod dvě koruny za kWh, tedy rozdíl kolem tří korun za kWh) a využívat ji ke špičce. (Ke stejnému závěru dochází na svém blogu na základě rozboru vlastní spotřeby také Patrik Zandl).

Tesla ovšem baterie nabízí především jako doplněk domácích slunečních „elektráren“. V tom případě si k ceně musíte připočíst náklady na solární panely, které se výrazně liší podle podnebí. Ve slunných oblastech může být cena elektřiny z nich nižší než koncové ceny pro maloodběratele v Česku, u nás je stále o několik korun dražší než elektřina ze sítě.

V tuto chvíli tedy existuje jen několik trhů, kde se podobné systémy vyplácejí. Extrémním příkladem může být Havaj, kde je elektřina v průměru za 33 centů na kWh (tj. přes 8 Kč za kWh) a slunce svítí v průměru výrazně více než u nás. Slibným trhem by možná mohla být i Kalifornie, kde je elektřina na americké poměry drahá (v průměru je za cca za 17,5 centu za kWh, tedy cca 4,40 Kč), a navíc stát agresivně prosazuje „zelené“ technologie.

Ale co bude za pár let? Tesla prodává své baterie za 350 dolarů za kilowatthodinu, před pěti lety se odhady ceny prodávaných baterií pro elektromobily pohybovaly od cca 600 do 1 200  dolarů za kWh. A analytici si mysleli, že v roce 2015 bude cena za kWh zhruba kolem 500 dolarů.

Skutečnost tedy v tomto případě předbíhá většinu optimistických scénářů. Neobjevila se sice žádná revoluční technologie, ale běžné lithiové baterie postupně procházejí celou řadou dílčích změn, které v první řadě snižují cenu. Například Tesla dokázala výrazně snížit množství elektroniky v bateriích. Nebo zjednodušila ochranu před vznícením. (Zajímavý pohled do utajovaného nitra baterií Tesla najdete zde.) 

Továrna na baterie Gigafactory, kterou firmy Tesla a Panasonic staví v...

Továrna na baterie Gigafactory, kterou firmy Tesla a Panasonic staví v Kalifornii.

Cena by mohla také dále klesat kvůli rostoucímu objemu výroby. Ceny samotných komponentů (hlavně článků) v posledních letech výrazně klesají a na trh míří další kapacity, včetně samotnou Teslou a firmou Panasonic budované „Gigatovárny“ v Kalifornii. Měly by začít fungovat příští rok a v roce 2020 by měly dodávat baterie pro půl milionu elektromobilů ročně (cca 50 gigawatthodin kapacity za rok). Firma tvrdí, že ceny za kWh by se spuštěním nové generace výrobních linek v roce 2017 měly snížit o 30 procent.

Je možné, že baterie budou za několik let představovat na řadě míst světa nečekaně konkurenceschopnou možnost uchovávání energie, a to třeba i jen pro skladování levnější energie a její použití ve špičce. (Nemluvě o tom, že automobilové baterie pomalu mohou začít konkurovat benzinu při cenách pod 300 dolarů za kWh, jak jsme psali zde.)

Není to jen dobrá zpráva. Pokud tomu tak bude a lidé budou ochotni do těchto systémů investovat, čekají zavedený pořádek v energetice poměrně velké změny. Lze si představit, že velké energetické společnosti se budou bránit tomu, aby udržovaly za dosavadní ceny elektřiny stávající infrastrukturu, kterou s rozvojem domovních systémů bude využívat stále méně lidí. Technologičtí optimisté předpokládají, že ceny udrží na nižší hladině využití pružného řízení sítí pomocí IT technologií (“chytré sítě“), ale to je zatím neprozkoumaná a v tuto chvíli neekonomická technologie. Jinými slovy: pokud se baterie - a nejen ty od Tesly - opravdu uchytí, nejspíše to nebude bez bolesti.

Oprava: V článku byl chybně uveden vztah společnost Tesla a SolarCity a nepřesně uváděl, že Tesla používá li-pol baterie. Chyby jsme opravili.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Po roce 2050 zůstanou jen auta na vodík a elektřinu, říká odborník

Tajemník Svazu dovozců automobilů a člen Rady vlády České republiky pro...

Automobilový průmysl je v Evropě na rozcestí. Jeden ze směrů vede k razantnímu nástupu...

Do roku 2030 v Evropě převládnou auta do zásuvky, předpovídá studie

Škoda Citigoe iV

Do roku 2030 se bude v Evropě prodávat více elektrických a hybridních aut než vozů se spalovacím...

Autofotka týdne: Britský Morris se vrací s dodávkou. Je drahá a elektrická

Morris JE

Závod o nejatraktivnější dodávku začíná. Trochu překvapivě na poli elektromobilů. Zatímco...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Uhasit elektromobil je problém, baterie může kdykoli znovu vzplanout

Hořící elektromobil značky Tesla hasilo na padesát hasičů. (4. října 2019)

VIDEO Požár elektromobilu značky Tesla po nehodě v Rakousku ukázal, jak těžké je pro hasiče vypořádat se...

Návrat solárních panelů. Nové elektromobily se jimi budou dobíjet

Lightyear One

VIDEO V dobách, kdy byly elektromobily jen futuristickou záležitostí, se u konceptů hojně experimentovalo...

Přechod na DVB-T2

Od 27. 11. probíhá postupný přechod na vysílací standard DVB-T2. Proces by měl být dokončen do poloviny roku 2020. Diváci si tak musí pořídit televizi s podporou kódování H.265 (HEVC) nebo starší televizi doplnit vhodným set-top boxem.

  • Nejčtenější

Filantropický rekord. Kolegové Antonína Holého věnují na vědu 200 milionů

Chemici Hana a Dalimil Dvořákovi věnují 200 milionů korun nadaci, která má podporovat mladé chemiky. Prostředky...

Premium

Léčil jsem lidi homeopatií. Pak jsem zjistil, že funguje jinak, než mi říkali

Homeopatie je přes dvě stě let stará medicína. Znamená to, že patří do starého železa, nebo má stále co nabídnout?...

Američané zkoušejí Gremliny. Stroje proti protivzdušné obraně

Americká vojenská výzkumná agentura DARPA poprvé informovala o leteckém testu nového nízkonákladového bezpilotního...

Mizerný mezek. Vyrostlo na něm tuzemské poválečné letectvo, zachránil Izrael

Stíhačka Avia S-199 získala pro své nepěkné vlastnosti přezdívku mezek a její bojová hodnota byla problematická. Na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Skylink znovu zdražuje. Měsíční poplatek za satelitní TV je přes sto korun

Satelitní operátor Skylink navyšuje servisní poplatek, jak se již stalo na začátku roku zvykem. Zatímco loni zdražoval...

Premium

Velký test palubních kamer: některé umí i ochránit před nehodou

Porovnali jsme šestnáct oblíbených autokamer podle kvality záznamu, parametrů a funkcí, které nabízí. Cenové rozpětí...

Premium

Léčil jsem lidi homeopatií. Pak jsem zjistil, že funguje jinak, než mi říkali

Homeopatie je přes dvě stě let stará medicína. Znamená to, že patří do starého železa, nebo má stále co nabídnout?...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

  • Další z rubriky

Konec lístkům „adresát nezastižen“, slibuje chytrá poštovní schránka

Padací mechanismus bezpečně uklidí balíček mimo dosah případných nenechavců, o jeho doručení je adresát informován...

Elektrická raketa a další exotické lokomotivy. Vynálezci hýřili nápady

Dějiny železniční dopravy jsou protkány výskytem lokomotiv nestandardních konstrukčních provedení. Některé vybouchly...

Lime nové generace: Skútry budou odolnější, na pražskou dlažbu je to málo

Koloběžky Lime mají problém. Nevydrží obvykle tak dlouho, aby na nich provozovatel vůbec mohl něco vydělat. Vyzkoušeli...

Modré světlo přes den potřebujeme, v noci nám škodí, říká expert Medřický

Hynek Medřický je technik, který se věnuje světlu, respektive jeho přemíře ve večerních a nočních hodinách. Jaký má...

Najdete na iDNES.cz