Zakladatel automobilky Tesla se před zhruba rokem a půl pochlubil, že firma vyvíjí vlastní procesor, který bude speciálně určený pro samořiditelné vozy. Tento týden jej představil spolu s tím, že již v příštím roce i díky tomuto čipu Tesla v USA nabídne taxislužbu se samořiditelnými vozy.
Firma ve svých vozech pro zpracování výpočtů pro autonomní řízení využívá specializovaní čipy od Nvidie. Nyní se tedy s procesorem označovaným jako Full Self Driving Chip (čip pro plně autonomní řízení), Hardware 3 nebo také AP3 vydává vlastní cestou.
Podle Elona Muska se tyto čipy integrují již zhruba měsíc do nově vyráběných automobilů Tesla Model S a Model X. Na přelomu měsíce se pak má novinka objevil i v levnějším automobilu Model 3.
Samotný procesor s povrchem 260 čtverečních milimetrů a s šesti miliardami tranzistorů je podle firmy až jedenadvacetkrát výkonnější než doposud využívaný čip NVIDIA Xavier postavený na platformě Nvidia Drive. Ten Tesla označovala jako Hardware 2.5 (AP2.5).
Výkon je v této oblasti opravdu důležitý. Čip musí zpracovávat neustále proudící údaje z mnoha senzorů, správě je vyhodnotit a okamžitě podle nich upravit parametry jízdy. Jen pro srovnání. Současný procesor HW 2,5 zvládá zpracovat asi sto deset snímků za sekundu, ten nadcházející pak dva tisíce tři sta.
Údaje z kamer a radarů jsou ve stále stejném formátu a proudí po stejných sběrnicích. Firma si tedy dovolila i to, že nyní umožní výměnu stávajícího čipu HW 2 i HW 2.5 za nový. Zároveň slibuje i možnost upgradu na následující generaci procesorové jednotky. Ta by měla podle serveru Autopilotreview přijít v roce 2021 s trojnásobným nárůstem výkonu oproti HW 3.
Kvůli bezpečnosti je čip zdvojený, kdy oba systémy běží zároveň, aby se v případě výpadku jednoho mohlo auto vše udržet v chodu a nehrozila tak náhlá ztráta kontroly nad řízením.
Čip pro Teslu jej vyrábí společnost Samsung 14nm procesem ve své americké továrně.
Sdílené taxi
Firma si od nového čipu slibuje především bezpečnou autonomní jízdu. A to do té míry, že chce firma v roce 2020 přijít s taxislužbou v podobě sdílení auta.
S myšlenkou sítě „Tesla Network“ přišla Muskova firma podle ČTK již v roce 2016. Jejím prostřednictvím by majitelé mohli svá auta poslat vydělávat jako autonomně řízené taxíky v době, kdy je nepotřebují. Nabízet vyrobené vozy tímto způsobem chce i sama firma. Výtěžnost vozu tak podle Muska bude pětkrát vyšší.
Samořiditelné vozy ke komerčním cestám již nabízí sesterská firma Googlu Waymo na předměstí arizonského města Phoenix. Zatím je ale u volantu jistí živý řidič