Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tatry na Technetu: trojčata ze Smíchova pozvedla úroveň cestování na TEŽ

Seriál
Z trakčních vozidel, která se za celou dlouhou dosavadní historii tatranské elektrické železnice na dané trati objevila, musíme vyzdvihnout především elektrické jednotky řady EMU 89.0. Na konci šedesátých let přinesly tyto jednotky nový vítr do dopravní obslužnosti ve Vysokých Tatrách.
Elektrická jednotka řady EMU 89.0, respektive řady 420.95 (podle značení...

Elektrická jednotka řady EMU 89.0, respektive řady 420.95 (podle značení platného od roku 1988). Tatranské elektrické železnice (TEŽ), rok 1993 | foto: Felix O, CC BY-SA 2.0

Blížící se mistrovstvím světa v klasickém lyžování, konané ve dnech 14. až 22. února 1970 na Štrbském Plese, bylo hnacím motorem horečné stavební činnosti ve Vysokých Tatrách. Nešlo pouze o sportoviště a ubytovací kapacity, ale masivně se to týkalo i dopravní obslužnosti.

Například letiště Poprad dostalo novou betonovou dráhu místo původní travnaté a ani letištní budovy nepřišly zkrátka. Ve šlépějích prastaré parní a již dávno neexistující zubačky Štrba – Štrbské Pleso byla postavena zubačka nová, samozřejmě elektrická. A velkou rekonstrukci prodělala tatranská adhezní elektrická železnice (TEŽ – Tatranské elektrické železnice).

Tatranské elektrické železnice v té době spadaly pod ČSD. Jednokolejná úzkorozchodná trať má rozchod 1 000 milimetrů, trakční napětí je 1,5 kV stejnosměrných. Trasování má následující: Poprad/Tatry – Vel’ký Slavkov – Nová Lesná – Pod Lesom – Dolný Smokovec – Starý Smokovec – Nový Smokovec – Sibír – Tatranské Zruby – Danielov Dom – Nová Polianka – Vyšné Hágy – Popradské Pleso – Štrbské Pleso, s navazující východní větví Starý Smokovec – Pekná Vyhliadka – Horný Smokovec – Tatranská Lesná – Stará Lesná – Tatranská Lomnica. Asi je nadbytečné upřesňovat, ale pro jistotu: Popradské Pleso je zastávka vzdálená čtyři kilometry od horského jezera Popradské pleso.

S rekonstrukcí TEŽ souvisela i dodávka nových elektrických jednotek, které zvýšily její přepravní kapacitu a komfort cestování. A že už byly akutně potřeba, vždyť s ubíhajícími šedesátými léty byla skladba (a možná i stav) vozového parku TEŽ velice tristní. Jednak tam jezdily ještě vozy z dob mocnářství a ani s vozy řady EMU 49.0 předválečné konstrukce (jeden kus vyroben v roce 1931 a pět kusů v 50. letech) si provozovatel nemohl moc vyskakovat.

Tatranské elektrické železnice (TEŽ), elektrická jednotka EMU 89.0 používaná dnes jako historické vozidlo pro zvláštní jízdy

Nové elektrické jednotky řady EMU 89.0 (od roku 1988 přeznačeny na řadu 420.95), které už v plné síle stihly zmíněné mistrovství, se staly doslova legendou. Sloužily v pravidelném provozu déle než tři dekády a těšily se oblibě, která kupodivu ještě narostla po jejich vyřazení. Lidé je měli a mají rádi i pro jejich estetickou hodnotu, jednotky ne náhodou připomínají také legendární tramvaje T3. Odtud potom pramení i jejich přezdívka Električka (slovensky tramvaj). Druhá přezdívka – Trojče – zase odkazuje na jejich tříčlánkové provedení.

Elektrická jednotka EMU 89.0 pro TEŽ

Výrobcem EMU 89.0 byl podnik ČKD, závod Tatra Smíchov. První jednotku (tzn. č. EMU 89.0001) tam dokončili už v roce 1963, tedy nejpozději, protože na jaře toho roku už se objevila v depu TEŽ v Popradu. Někdy se z neznámých důvodů uvádí rok její výroby 1965, ale tak tomu nebylo.

Po testovacím provozu putovala prototypová jednotka zpět do Prahy k potřebným úpravám a jako zralejší potom vstoupila do pravidelného provozu na TEŽ v květnu 1967.

Sériová výroba dala dalších 17 jednotek, z toho jednu na konci roku 1968, patnáct v roce 1969 a tu poslední začátkem roku 1970. A protože mezi vyrobením a dodáním je určitá prodleva, tak první sériová jednotka se na TEŽ objevila začátkem roku 1969 a a v roce 1970 poslední čtyři. Celkem tedy TEŽ disponovaly osmnácti jednotkami daného typu ( čísel EMU 89.0001 až EMU 89.0018).

Tatranské elektrické železnice (TEŽ), rok 1977, elektrická jednotka EMU 89.0

Konstrukce EMU 89.0 vycházela z konstrukcí tramvajových. Tramvaje závod Tatra Smíchov chrlil ve velkých počtech. Karoserií je tak předmětný vlak podobný tramvaji T3, vedle toho se určitě využily i nové zkušenosti získané při konstrukci prvních dvojdílných kloubových tramvají K1 vyvíjených od roku 1961.

Elektrická jednotka EMU 89.0 je třídílná s uspořádáním pojezdu Bo’ Bo’ Bo’ Bo’. Z uspořádání pojezdu vyčteme, že jde o čtyři samostatné otočné podvozky (viz čtyři skupiny znaků s čárkou), kde každý podvozek obsahuje dvě hnací nápravy (písmeno B), přičemž každá z náprav je poháněna vlastním trakčním motorem (písmeno malé o). A z faktu, že počet podvozků je pouze o jeden vyšší než počet dílů, nám zase dojde, že druhý a třetí podvozek jsou Jakobsova typu (Jakobsův podvozek nad sebou kloubově spojuje sousední skříně).

Jinak obecně počet hnacích náprav je „zaklet“ i v Kryšpínově značení řady, kde ho udává první číslice „8“. A za ní uvedená „9“ znamená hmotnost na nápravu (v originále nápravový tlak) devět tun. (Pozn.: Kryšpínovo značení řad pro úzkorozchodné lokomotivy je oproti standardnímu Kryšpínovu značení zjednodušené.)

Celkový trvalý výkon trakčních motorů jednotky EMU 89.0 je 320 kW (u prototypu EMU 89.0001 to bylo 400 kW). Nejvyšší povolená rychlost je 50 km/h. Délka jednotky přes spřáhla se udává 37 534 milimetrů, služební hmotnost je 47,4 tuny a maximální přípustná hmotnost (tj. hmotnost služební plus povolené zatížení cestujícími/nákladem) je 72 tun. Přepravní kapacita činí 290 cestujících, z toho je 134 míst k sezení.

Vysoké Tatry, nádraží ve Starém Smokovci. Vidíme historické vozy, vlevo je trojdílna jednotka EMU 89.0, vpravo je vlak vedený původně poštovním vozem TVED 22, později zvaným Kometa (v zimě jezdil se sněžným pluhem a chvost tvořený rozvířeným sněhem připomínal při troše fantazie kometu).

Jednotka má samozřejmě stanoviště strojvedoucího na obou čelech. Jednotka je průchozí a na prostředním dílu nenajdeme nástupní dveře. Nástupní dveře pro cestující mají pouze krajní díly, a to po jedněch na každém boku. Dále jsou na jednotce troje dveře služební.

V případě potřeby větší přepravní kapacity je možné vypravit dvojici spojených jednotek, přičemž se řídí z jednoho stanoviště strojvedoucího (jednotky disponují dvojčlenným řízením). V této souvislosti zase můžeme podotknout, že při rekonstrukci TEŽ na konci šedesátých let byla z tohoto důvodu prodloužena nástupiště všech zastávek.

Elektrické jednotky EMU 89.0, respektive tedy už 420.95, byly vyřazovány z provozu v letech 2001 až 2003, kdy je nahradily trojdílné jednotky řady 425.95 (typ Stadler GTW 2/6). Dvojici jednotek EMU 89.0 si jejich provozovatel ponechal pro zvláštní jízdy.

  • Nejčtenější

Námořníci USA propašovali před 100 lety na palubu bitevní lodi prostitutku

v diskusi je 30 příspěvků

13. dubna 2024

V dubnu 1924 zažilo americké námořnictvo obrovský skandál, který se dostal na titulní stránky...

Uvidíme v budoucnu na obloze druhý Měsíc? Příčinou může být neobvyklá hvězda

v diskusi je 13 příspěvků

17. dubna 2024

Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v 19. století náhle zjasnila a stala se druhou nejjasnější...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Skvělý filmový zvuk bez velké instalace. Test nejzajímavějších soundbarů

v diskusi je 17 příspěvků

15. dubna 2024

Položíte jej na polici před televizor, propojíte kabelem, zapojíte do zásuvky a během pár chvil se...

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 28 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dawesův plán na čas stabilizoval Německo, ale nástup Hitlera neodvrátil

v diskusi je 15 příspěvků

16. dubna 2024

Německá vláda přijala před 100 lety, v dubnu 1924, Dawesův plán. Byl to americký projekt na...

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 28 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Lotyšská armáda je malá, materiálem nehýří, ale Ukrajině něco ze svého poslala

v diskusi je 5 příspěvků

18. dubna 2024

V roce 2004 vstoupilo Lotyšsko do NATO, přesto nemůže nechat svou případnou obranu pouze na bedrech...

Pes na Měsíci či Marsu už nemusí být fikce. NASA trénuje průzkumného robopsa

v diskusi jsou 4 příspěvky

17. dubna 2024  15:12

Vědci z projektu Lassie, sponzorovaném americkou NASA, zdokonalují robotického psa pro použití při...

Na dům mu spadl odpad z vesmíru. Nyní NASA potvrdila, že je to kus z baterie

v diskusi je 7 příspěvků

17. dubna 2024  11:50

Před několika týdny proběhla médii informace o varování německého Spolkového úřad pro civilní...

Střední škola a Mateřská škola Aloyse Klara
Kuchaře/Kuchařku pro střední školu

Střední škola a Mateřská škola Aloyse Klara
Praha
nabízený plat: 20 000 - 29 000 Kč

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...