Neděle 25. září 2022, svátek má Zlata
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 25. září 2022 Zlata

Tatry na Technetu: trojčata ze Smíchova pozvedla úroveň cestování na TEŽ

Seriál
Z trakčních vozidel, která se za celou dlouhou dosavadní historii tatranské elektrické železnice na dané trati objevila, musíme vyzdvihnout především elektrické jednotky řady EMU 89.0. Na konci šedesátých let přinesly tyto jednotky nový vítr do dopravní obslužnosti ve Vysokých Tatrách.

Elektrická jednotka řady EMU 89.0, respektive řady 420.95 (podle značení platného od roku 1988). Tatranské elektrické železnice (TEŽ), rok 1993 | foto: Felix O, CC BY-SA 2.0

Blížící se mistrovstvím světa v klasickém lyžování, konané ve dnech 14. až 22. února 1970 na Štrbském Plese, bylo hnacím motorem horečné stavební činnosti ve Vysokých Tatrách. Nešlo pouze o sportoviště a ubytovací kapacity, ale masivně se to týkalo i dopravní obslužnosti.

Například letiště Poprad dostalo novou betonovou dráhu místo původní travnaté a ani letištní budovy nepřišly zkrátka. Ve šlépějích prastaré parní a již dávno neexistující zubačky Štrba – Štrbské Pleso byla postavena zubačka nová, samozřejmě elektrická. A velkou rekonstrukci prodělala tatranská adhezní elektrická železnice (TEŽ – Tatranské elektrické železnice).

Tatranské elektrické železnice v té době spadaly pod ČSD. Jednokolejná úzkorozchodná trať má rozchod 1 000 milimetrů, trakční napětí je 1,5 kV stejnosměrných. Trasování má následující: Poprad/Tatry – Vel’ký Slavkov – Nová Lesná – Pod Lesom – Dolný Smokovec – Starý Smokovec – Nový Smokovec – Sibír – Tatranské Zruby – Danielov Dom – Nová Polianka – Vyšné Hágy – Popradské Pleso – Štrbské Pleso, s navazující východní větví Starý Smokovec – Pekná Vyhliadka – Horný Smokovec – Tatranská Lesná – Stará Lesná – Tatranská Lomnica. Asi je nadbytečné upřesňovat, ale pro jistotu: Popradské Pleso je zastávka vzdálená čtyři kilometry od horského jezera Popradské pleso.

S rekonstrukcí TEŽ souvisela i dodávka nových elektrických jednotek, které zvýšily její přepravní kapacitu a komfort cestování. A že už byly akutně potřeba, vždyť s ubíhajícími šedesátými léty byla skladba (a možná i stav) vozového parku TEŽ velice tristní. Jednak tam jezdily ještě vozy z dob mocnářství a ani s vozy řady EMU 49.0 předválečné konstrukce (jeden kus vyroben v roce 1931 a pět kusů v 50. letech) si provozovatel nemohl moc vyskakovat.

Tatranské elektrické železnice (TEŽ), elektrická jednotka EMU 89.0 používaná dnes jako historické vozidlo pro zvláštní jízdy

Nové elektrické jednotky řady EMU 89.0 (od roku 1988 přeznačeny na řadu 420.95), které už v plné síle stihly zmíněné mistrovství, se staly doslova legendou. Sloužily v pravidelném provozu déle než tři dekády a těšily se oblibě, která kupodivu ještě narostla po jejich vyřazení. Lidé je měli a mají rádi i pro jejich estetickou hodnotu, jednotky ne náhodou připomínají také legendární tramvaje T3. Odtud potom pramení i jejich přezdívka Električka (slovensky tramvaj). Druhá přezdívka – Trojče – zase odkazuje na jejich tříčlánkové provedení.

Elektrická jednotka EMU 89.0 pro TEŽ

Výrobcem EMU 89.0 byl podnik ČKD, závod Tatra Smíchov. První jednotku (tzn. č. EMU 89.0001) tam dokončili už v roce 1963, tedy nejpozději, protože na jaře toho roku už se objevila v depu TEŽ v Popradu. Někdy se z neznámých důvodů uvádí rok její výroby 1965, ale tak tomu nebylo.

Po testovacím provozu putovala prototypová jednotka zpět do Prahy k potřebným úpravám a jako zralejší potom vstoupila do pravidelného provozu na TEŽ v květnu 1967.

Sériová výroba dala dalších 17 jednotek, z toho jednu na konci roku 1968, patnáct v roce 1969 a tu poslední začátkem roku 1970. A protože mezi vyrobením a dodáním je určitá prodleva, tak první sériová jednotka se na TEŽ objevila začátkem roku 1969 a a v roce 1970 poslední čtyři. Celkem tedy TEŽ disponovaly osmnácti jednotkami daného typu ( čísel EMU 89.0001 až EMU 89.0018).

Tatranské elektrické železnice (TEŽ), rok 1977, elektrická jednotka EMU 89.0

Konstrukce EMU 89.0 vycházela z konstrukcí tramvajových. Tramvaje závod Tatra Smíchov chrlil ve velkých počtech. Karoserií je tak předmětný vlak podobný tramvaji T3, vedle toho se určitě využily i nové zkušenosti získané při konstrukci prvních dvojdílných kloubových tramvají K1 vyvíjených od roku 1961.

Elektrická jednotka EMU 89.0 je třídílná s uspořádáním pojezdu Bo’ Bo’ Bo’ Bo’. Z uspořádání pojezdu vyčteme, že jde o čtyři samostatné otočné podvozky (viz čtyři skupiny znaků s čárkou), kde každý podvozek obsahuje dvě hnací nápravy (písmeno B), přičemž každá z náprav je poháněna vlastním trakčním motorem (písmeno malé o). A z faktu, že počet podvozků je pouze o jeden vyšší než počet dílů, nám zase dojde, že druhý a třetí podvozek jsou Jakobsova typu (Jakobsův podvozek nad sebou kloubově spojuje sousední skříně).

Jinak obecně počet hnacích náprav je „zaklet“ i v Kryšpínově značení řady, kde ho udává první číslice „8“. A za ní uvedená „9“ znamená hmotnost na nápravu (v originále nápravový tlak) devět tun. (Pozn.: Kryšpínovo značení řad pro úzkorozchodné lokomotivy je oproti standardnímu Kryšpínovu značení zjednodušené.)

Celkový trvalý výkon trakčních motorů jednotky EMU 89.0 je 320 kW (u prototypu EMU 89.0001 to bylo 400 kW). Nejvyšší povolená rychlost je 50 km/h. Délka jednotky přes spřáhla se udává 37 534 milimetrů, služební hmotnost je 47,4 tuny a maximální přípustná hmotnost (tj. hmotnost služební plus povolené zatížení cestujícími/nákladem) je 72 tun. Přepravní kapacita činí 290 cestujících, z toho je 134 míst k sezení.

Vysoké Tatry, nádraží ve Starém Smokovci. Vidíme historické vozy, vlevo je trojdílna jednotka EMU 89.0, vpravo je vlak vedený původně poštovním vozem TVED 22, později zvaným Kometa (v zimě jezdil se sněžným pluhem a chvost tvořený rozvířeným sněhem připomínal při troše fantazie kometu).

Jednotka má samozřejmě stanoviště strojvedoucího na obou čelech. Jednotka je průchozí a na prostředním dílu nenajdeme nástupní dveře. Nástupní dveře pro cestující mají pouze krajní díly, a to po jedněch na každém boku. Dále jsou na jednotce troje dveře služební.

V případě potřeby větší přepravní kapacity je možné vypravit dvojici spojených jednotek, přičemž se řídí z jednoho stanoviště strojvedoucího (jednotky disponují dvojčlenným řízením). V této souvislosti zase můžeme podotknout, že při rekonstrukci TEŽ na konci šedesátých let byla z tohoto důvodu prodloužena nástupiště všech zastávek.

Elektrické jednotky EMU 89.0, respektive tedy už 420.95, byly vyřazovány z provozu v letech 2001 až 2003, kdy je nahradily trojdílné jednotky řady 425.95 (typ Stadler GTW 2/6). Dvojici jednotek EMU 89.0 si jejich provozovatel ponechal pro zvláštní jízdy.

  • Nejčtenější

ANALÝZA: Poté, co neuspěl v té první, Putin chystá „Novou válku“

Premium Tváří v tvář dění posledních týdnů na ukrajinských frontách, vyhlásil Vladimir Putin částečnou mobilizaci. Jak...

Je redaktor užitečný idiot? Odpovídáme čtenáři rozčílenému elektromobily

Jen málokterá technologie polarizuje společnost tak jako elektromobilita. Někteří jí nekriticky fandí, jiní ji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejjasnější pohled za 30 let. Webbův teleskop vyfotil prstence planety Neptun

Vesmírný teleskop Jamese Webba prokázal své další schopnosti. Americká vesmírná agentura NASA zveřejnila nové snímky...

Pozoruhodný projekt polského lehkého bitevníku Skorpion se neujal

V letech 1987 až 1995 se v Polsku pracovalo na projektu lehkého bitevního letounu PZL-230 Skorpion. Neortodoxní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Znáte historii československého letectva a jeho letadla?

Svého času se 17. září slavil Den československého letectva. Své znalosti z historie této složky československé armády...

Test kočičích kapsiček. I z krmiva za deset korun může zvíře dostat vše

Premium Kočky nám sice někdy připadají mlsné, ale ony jen v miskách hledají to, co jejich tělu prospívá nejvíc: maso plné...

Extra steh po porodu navíc? Rodičky děsí ponižující husband stitch

Premium Přivést dítě na svět znamená pro většinu žen prožít si mnoho vypjatých chvil. Vyrovnat se s průběhem porodu nemusí být...

Zesnulá královna bude i za stovky let vypadat jako živá, říká balzamovač

Premium Trvající pieta ve Velké Británii za zesnulou královnu Alžbětu II. a vystavení rakve vyvolává mimo jiné řadu otázek...

Tatry na Technetu: letiště Poprad je vysoko. První linku mělo v roce 1943

Seriál U Popradu vzniklo nejvýše položené československé dopravní letiště, jeho nadmořská výška je 718 metrů. Když se v roce...

Pohár Gordona Bennetta byl opět drama. Nakonec zvítězili otec se synem

Šedesát hodin a padesát minut strávila v koši balonu vítězná posádka nejstaršího leteckého závodu světa Poháru Gordona...

Českou námořní plavbu potopil Viktor Kožený

Poslední článek ze série Češi na vlnách oceánů nás zavede do obchodního loďstva a časově se začne odvíjet po vzniku...

KVÍZ: Znáte historii československého letectva a jeho letadla?

Svého času se 17. září slavil Den československého letectva. Své znalosti z historie této složky československé armády...

Jsem těhotná, potvrdila Agáta Hanychová. Čeká dítě Jaromíra Soukupa

Agáta Hanychová (37) je po čtyřměsíčním vztahu s podnikatelem Jaromírem Soukupem (53) podle informací bulváru těhotná....

Extra steh po porodu navíc? Rodičky děsí ponižující husband stitch

Premium Přivést dítě na svět znamená pro většinu žen prožít si mnoho vypjatých chvil. Vyrovnat se s průběhem porodu nemusí být...

Kvůli sousedům nemohu v bytě topit. Oni nemají problém, tak nic neřeší

Bydlím v bytovém domě, který spravuje společenství vlastníků. Letos jsem se přestěhovala z bytu číslo 9 do bytu číslo...

Český vynálezce samodofukovací pneumatiky vysoudil 1,6 miliardy

Firma Goodyear & Rubber musí českému vynálezci Františku Hrabalovi zaplatit 65 milionů dolarů (asi 1,6 miliardy korun)....

Rusové v panice skupují letenky za rekordní sumy. Zájem je o jednosměrné

Ruský prezident Vladimir Putin ve středečním projevu k národu vyhlásil částečnou mobilizaci. Začne platit okamžitě a...