Čtvrtek 28. května 2020, svátek má Vilém
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 28. května 2020 Vilém

Tatra a šest tisíc koní. Auta z Kopřivnice mají prorazit v těžbě plynu

aktualizováno  9:32
Rozmachu těžby břidličného plynu by mohla využít i kopřivnická automobilka Tatra. Pracuje na vývoji speciálního nákladního vozu do drsných pracovních podmínek.

V souvislostí s ukrajinskou krizí opět přichází na přetřes energetická bezpečnost Evropy. Jedním z řešení, jak ji posílit, je těžba z netradičních ložisek, kterými jsou třeba ložiska břidlicového plynu. V Evropě (a v poslední době i v Rusku) se využití této technologie zatím jen připravuje, v USA už běží od 90. let. A je hlavním důvodem, proč se USA v roce 2012 po několika desetiletích znovu staly největším světovým producentem zemního plynu.

Fotogalerie

Těžba břidlicového plynu není nic jednoduchého, jinak bychom tato ložiska využívali už dávno. Břidlicový plyn je uložen ve formacích břidlice ukrytých několik stovek metrů nebo jednotek kilometrů pod zemským povrchem. Břidlice však plyn prakticky nepropouštějí, a tak plyn i jen pár metrů od vrtu zůstává nedostupný, na rozdíl od klasických ložisek s plynovými kapsami. Těžba tedy probíhá kombinací kilometry dlouhých vodorovných vrtů a štěpení skály v jejich okolí natlakovanou kapalinou. Zvládnutí obou technologii dostatečně levně a spolehlivě se podařilo ve větším měřítku až v 90. letech 20. století právě v USA.

I tak je třeba do místa nad ložiskem dopravit komplikované a těžké vybavení, od vrtné soupravy přes speciální pumpy vhánějící vodu s pískem do vrtu až po samotné zařízení pro těžbu plynu. Celou věc navíc komplikuje fakt, že ložiska se čím dal častěji objevují v nepřístupných oblastech. Řešením je stavba drahých příjezdových cest, nebo technika, která cesty nepotřebuje.

Jiný plynný obr

Největší člověkem vyrobený plovoucí objekt má zahájit novou kapitolu podmořské těžby plynu.

Plánovaná loď Prelude pro těžbu plynu na moři. Vedle ní je pro srovnání zhruba dvousetmetrová loď na přepravu suroviny k zákazníkům

Americká firma M.G. Bryan Equipment chce zákazníkům ve spolupráci se dvěma českými společnostmi nabídnout jinou možnost. Těžební systém PERCHERON dokáže zajistit hydraulické štěpení ve všech terénních a klimatických podmínkách. Základem systému je nákladní vozidlo TATRA T815-7 10×10 (případně 8×8) a výkonné čerpadlo od americké firmy Gardner Denver.

Stroj je mírně řečeno "dobře motorizovaný". Za kabinou Tatry je umístěn dvanáctiválcový dieselový motor 1 163 od německé firmy MTU. Výkon motoru je obřích 4 400 kW (5 954 koní). Jeho maximální výkon neslouží ovšem k pohonu vozidla, ale čerpadla, které vhání do vrtu pod tlakem směs desítek tisíc litrů vody, písku a chemikálií. Motor je řízený elektronikou, která dokáže vypínat některé válce. Tuto funkci využívá i pro pohon vozidla, jehož pohonný systém by plný výkon motoru (max. kroutící moment 14 tis. Nm) brzy poškodil. Pro samotný pohon vozidla stačí zhruba 700 koní a kroutící moment 3 500 Nm.

Tatra není jedinou českou firmou v projektu. Přenos výkonu mezi oběma systémy zajišťuje speciální přídavný převod Percheron od české firmy TALOSA. "Základem systému jsou mimořádné schopnosti Tatry. Nemusíte stavět silnice," vysvětluje hlavní přednosti systému Edward Bayhi, ředitel marketingu v Gardner Denver. "Z našeho hlediska je to další ukázka pružnosti Tatry, která chce nabízet zákazníkům možnost vytvořit bohatou škálu různých vozů s různými vlastnostmi," komentuje vozy zase Radomír Smolka ze společnosti Tatra.

Pro a proti těžby v břidlících

Možné přínosy a rizika těžby břidlicového plynu jsme rozebírali v tomto článku.

Zatím byly vyrobeny dva prototypy, které se předvádí možným zákazníkům na severoamerickém kontinentu. Několik potenciálních zákazníků už se Tatrovce ozvalo, ale k definitivní dohodě s žádným z nich zatím nedošlo. Každopádně půjde o specializované zařízení, dodávané v poměrně malých sériích po jednotlivých kusech. Tatra však chce nabízet kromě samotných vozů s čerpadly i podpůrná vozidla pro těžbu (např. dopravu materiálu) na stejném podvozku v naději, že zákazníci ocení výhody jednotné flotily vozů při těžbě plynu.

Navíc tento segment může dlouhodobě růst, jak se technologie těžby břidlicového plynu šíří do světa. Například v Rusku mají těžaři touto technologií výrazné daňové úlevy a přípravné práce probíhají i v Číně, která zřejmě má (zveřejněné zprávy o průzkumu jsou jen předběžné) největší zásoby břidlicového plynu na světě.

Text byl převzat z webu Armádní noviny. Před vydáním byl redakčně upraven a doplněn.

Autor:

Přechod na DVB-T2

Od 27. 11. probíhá postupný přechod na vysílací standard DVB-T2. Kvůli koronavirové pandemii vláda rozhodla o odložení zbývajících přechodů na vysílání DVB-T2. Diváci si tak musí pořídit televizi s podporou kódování H.265 (HEVC) nebo starší televizi doplnit vhodným set-top boxem.

  • Nejčtenější

Statistik: V Česku epidemie nebyla a není. Proto nevíme, kdy „skončí“

Jak probíhalo šíření nákazy virem SARS-CoV-2, zatím zcela přesně zmapováno není. V každém případě však slovo epidemie...

Počasí zhatilo první pokus o let soukromé lodi firmy SpaceX s posádkou

Mezinárodní vesmírná stanice očekávala přílet dvou astronautů, které k ní měla ve čtvrtek dopravit soukromá loď Crew...

Renovovaná Slovenská strela se po šedesáti letech vrátila na koleje

Šedesát let nejel unikátní železniční motorový vůz Slovenská strela po kolejích. Stalo se tak až v pondělí 25. května....

Až ráno si všimli, že ve vlaku chybí prezident. Přes noc vypadl z okna

Před 100 lety, 23. května 1920, vypadl francouzský prezident Paul Deschanel za jízdy z okna svého vlaku. Bizarní nehodu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Microsoft rozsekal Office na kousky a dal je na web jako „tekuté komponenty“

Microsoft ukázal nový koncept, jak budou fungovat jednotlivé části Office na webu s novou filozofií. Využívá k tomu...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Svoboda na dvou kolech Čechy láká. Porovnali jsme nejpopulárnější skútry

Premium Skútr, to znamená hlavně svobodu pohybu namísto stání v kolonách. V porovnání s automobilem nabízí levnější a...

Mám už celé krize dost, hyperbola strachu je šílená, říká šéfkuchař Pohlreich

Premium Když vidíte sedět Zdeňka Pohlreicha v úplně prázdné restauraci Next Door v centru Prahy, kde jste si dřív bez rezervace...

  • Další z rubriky

Vyřeší nedostatek ventilátorů během pandemie „rozdvojka“? Jen těžko

Premium V USA úřady schválily pro nouzové využití pomůcku, která umožní připojit více pacientů k jednomu ventilátoru. Na pohled...

Karavany, dodávky i elektromobil. Stroje, které vozily astronauty k rampám

Při letech do vesmíru se právem upírá pozornost na rakety, lodě a jejich náklad. Opomíjeno by ale nemělo být ani...

OBRAZEM: „Lidovky“ i stíhačky na starých reklamách leteckých továren

Prvorepublikové Československo se vyznačovalo relativně bohatým leteckým průmyslem. Během necelého roku existence státu...

Německý hospodářský zázrak ztělesňovala i legendární lokomotiva V 200

Symbolem německého hospodářského zázraku, tedy hospodářského rozvoje Západního Německa po druhé světové válce, se stal...

Najdete na iDNES.cz