Středa 6. července 2022, Den upálení mistra Jana Husa
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 6. července 2022 Den upálení mistra Jana Husa

Supervlak pojede rychlostí 250 km/h i v mrazu minus padesát stupňů

Mezi Moskvou a Petrohradem bude "létat" superexpres Sokol rychlostí 250 km/h, kterou si má udržet i v krajně nepříznivých podmínkách této oblasti. Rusko vstupuje do klubu vysokorychlostní železnice.

Velaro RUS Sokol | foto: SIEMENS

Ruskou železniční dopravu čeká revoluce. Od roku 2009 spojí obě metropole vysokorychlostní železnice. Rusko se tak stane devátou zemí na světě vybavenou vysokorychlostní železnicí. Dosud se vysokorychlostní železnicí mohlo pochlubit jen osm zemí, jmenujme např. Německo, Francii nebo Japonsko.

Velaro RUS Sokol

Nové vozidlo pojmenovaly ruské železnice “Sapsan”, což česky znamená sokol. Superexpres pojede rychlostí 250 km/h, a to i při venkovních teplotách minus 50 stupňů Celsia. Cestovní doba mezi Moskvou a Petrohradem se tím sníží až o hodinu. Později se vysokorychlostní železnice plánuje i pro trasu Moskva – Jižní Novgorod.

První soupravy Velaro RUS (ICE pro Rusko) vyrobené společností Siemens byly premiérově představeny veřejnosti na letošním veletrhu InnoTrans v Berlíně.

Součástí slavnostního představení nového vlaku veřejnosti bylo podepsání společného memoranda, na jehož základě Siemens zrekonstruuje seřazovací nádraží Lužskaja (Luzhskaya) v blízkosti Petrohradu a Černjachovsku (Chernyakhovsk) poblíž Kaliningradu. Siemens tato nádraží vybaví automatickým seřazovacím zařízením.

Velaro RUS Sokol

Expres je přizpůsoben širokému rozchodu i délce nástupišť 

Velaro RUS disponuje nejvyspělejší technologií vysokorychlostních vlaků. Pohon je vyřešen tak, že bylo možné navýšit počet sedadel oproti podobným vlakům o 20%. Přepravní kapacita desetivozového vlaku činí 604 cestujících. Díky délce ruských nástupišť lze totiž k vlaku přidat další dva vozy. Španělské Velaro, které jezdí 350 km/h (nejrychlejší evropský expres), je osmivozové a měří 200 metrů. Ruská desetivozová souprava měří 250 metrů.

Velaro RUS Sokol

Kvůli širokému rozchodu putuje vlak na speciálním trajleru

Sokol byl vyroben speciálně pro ruské širokorozchodné železnice. Rozchod tamních tratí činí 1 520 mm, a je tudíž širší než u evropských tratí (1 435 mm). Díky širšímu rozchodu je i skříň expresu širší asi o 32 cm oproti španělskému modelu.

Soupravu ale z uvedených důvodů není možné dopravovat po evropských kolejích. Bylo nutné ji rozebrat na jednotlivé vozy, které se dopravují speciálními trajlery po silnici. 

Velaro RUS Sokol

Velaro RUS Sokol

Už transport do Berlína na veletrh InnoTrans byl zajímavý. Jednotlivé vozy, ze kterých se vlaková jednotka Velaro skládá, váží až 61 tun. Každý trajler (nákladní silniční vozidlo uzpůsobené pro transport kolejových vozidel) měl výkon 540 koňských sil. Přeprava probíhala z Krefeldu přes Brémy a Hannover do Berlína. Každá náprava tohoto těžkého transportéru unese okolo 100 až 120 tun. Přeprava jednoho vozu trvala tři dny, jelikož nadměrný náklad smí na německé silnice pouze v noci a až po 22. hodině.

Velaro RUS Sokol

Velaro RUS Sokol

Největším nepřítelem je mráz až minus 50

Veškeré součástky, jako například technické vybavení, izolační materiál nebo maziva, byly vyprojektovány s ohledem na extrémní klimatické podmínky, které v Rusku mohou v zimě nastat. Nízkým teplotám a vysokým rychlostem musí také vyhovovat veškerá železniční infrastruktura. Zejména výrobce kolejnic musel garantovat vysoké nároky na kvalitu oceli. Ta svými vlastnostmi musí vydržet i v extrémních mrazech, kdy při průjezdu vysokorychlostního Sokola nesmí prasknout.

Velaro RUS Sokol

Cestující mohou pozorovat cestu z pohledu strojvedoucího

Oba koncové vozy v barvách ruské vlajky mají hned za kabinou strojvedoucího sedadla první třídy. Do jeho kabiny mohou nahlédnout přes skleněnou stěnu, cestu tak vidí v podstatě z jeho pohledu. V první i druhé třídě je cestujícím k dispozici zábavní audio a video systém a občerstvení. Uprostřed soupravy se nachází bistro, kde si zájemci mohou nakoupit lehká jídla a nápoje.

Velaro RUS Sokol

Sokol může uhánět 300 km/h - jako TGV 

Díky výkonu 8000 kW (asi 11 000 koňských sil) lze maximální rychlost vozidla zvýšit ze současných 250 km/h až na 300 km/h. Rusové takto mohou získat expresy stejně rychlé jako běžné TGV.

Polovina dvojkolí celé soupravy je poháněna přímo, vlak tak může daleko lépe zrychlovat než vlaky poháněné lokomotivou a projíždět strmější traťové úseky. Elektrické brzdy umožňují rekuperaci energie a tím i úsporu nákladů. Část objednané flotily souprav Velaro RUS bude dodána ve dvojsystémové verzi – pro napájení stejnosměrným i střídavým proudem.

Velaro RUS Sokol


V roce 2010 bude jezdit mezi Moskvou a Petrohradem 8 superexpresů

Ruské železnice (RZD) dostanou do roku 2010 osm vysokorychlostních souprav. Siemens vyrobí soupravy ve svém německém výrobním závodě v Krefeld-Uerdingenu. Hodnota zakázky včetně kontraktů na údržbu a servis na příštích 30 let činí 15 miliard korun (600 milionů euro).

Velaro RUS Sokol

Ruská železnice expanduje

Díky rozvojovému programu ruské vlády mohou ruské železnice počítat do roku 2030 s investicemi ve výši až 400 bilionů euro. V příštích letech se počítá s výstavbou až 20 000 km železnic včetně 1 500 km vysokorychlostních tratí.

Velaro RUS Sokol

  • Nejčtenější

Česká houfnice Morana se zařadila mezi hvězdy veletrhu obrany

Advertorial Eurosatory je nejvýznamnější evropský veletrh obranné a bezpečnostní techniky. Letos se kvůli covidu konal po čtyřleté...

Stop pro letoun F-35? Švýcaři prověřují podezřelé nesrovnalosti v tendru

Úspěšné tažení letounů F-35 Evropou v roce 2021 pokračovalo ve Finsku a Švýcarsku. V alpské zemi se však nad nákupem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Váháte s upgradem na Windows 11? Tyto informace byste měli vědět

Nejnovější verzi operačního systému Windows 11 přijímají uživatelé po celém světě. Přestože nikdo není nucen na novou...

Gripen versus F-35. Ve finále výběru neuškodí zvážit všechna pro a proti

Výběr budoucích stíhacích letounů pro české letectvo jde do finále a zdá se, že i jako v některých jiných evropských...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za bouřky jděte dovnitř, před bleskem ochrání také les. Hlavně si nelehejte

Premium Letní bouřka umí rozehrát fascinující show. Blesky srší k zemi, rozsvěcují oblohu. Hlavně si dejte pozor, abyste byli...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Zbraně, které zaskočily Putina: „Muskovo“ bombardování

Premium Už druhý den po nočním překročení hranic měli triumfálně projíždět centrem Kyjeva, po čtyřech měsících místo toho vězí...

Jet sto třicet, nebo zpomalit? Na dálnici můžete uspořit litry paliva

Premium Ceny paliv opět atakují rekordy. Také si všímáte, o kolik víc řidičů jezdí poslední měsíce „na spotřebu“? Vyzkoušeli...

  • Další z rubriky

POZOR VLAK: Objevili jsme železniční unikát z období konce páry

Seriál Tvůrcům železniční magazínu POZOR VLAK se podařil velký objev. Vypátrali desítky dosud nepublikovaných fotografií a...

Aerolinky ruší tisíce prázdninových letů. Pilot vysvětluje proč

Tisíce zrušených letů, mnohahodinové fronty, vyčerpaný personál ostřelovaný výpověďmi. Současné letectví je v těžké...

S čím se také jezdilo na dovolenou. Stanové přívěsy z NDR

Nejen plastové lžičky a duroplastové trabanty, ale i stanové přívěsy Camptourist můžeme pasovat na východoněmecké...

OBRAZEM: Mohutné lokomotivy EP-2 udivovaly výkonem i technickým řešením

Prakticky každá lokomotiva je zajímavá. Jenže některá je zajímavější a zde je zářným příkladem i americká dvoupólová...

Léto venku s eMiminem: Na co se těšit v 1. soutěžním týdnu?
Léto venku s eMiminem: Na co se těšit v 1. soutěžním týdnu?

Léto venku s eMiminem je tady! Každý týden budeme soutěžit o fantastické ceny v celkové hodnotě 298.000 Kč. Sdílejte své letní zážitky, hodnoťte...

Ne, ne, já nemusím, já už ho vidím. Holčička z reklamy na Kofolu se vrací

Malá holčička z vánoční „prasátkové“ reklamy na Kofolu, ve které zazněly hlášky „a bude mít ty velký zahnutý zuby...

Pavla Tomicová výrazně zhubla a s kolegy oslavila šedesátiny

Pavla Tomicová měla s Dášou Zázvůrkovou v květnu nehodu, když do kolegyniny Vespy před Národním divadlem nabouralo...

Herec a režisér Vojtěch Kotek se oženil. S partnerkou chodili více než rok

Herec Vojtěch Kotek (34) se ve čtvrtek oženil. Podle webu Expres.cz si vzal přítelkyni Radanu, se kterou chodí více než...

Móda z Varů: Luxus i lacinost. Sexy Ramba a Plodková. Třeštíková přestřelila

Na červeném koberci zazářily v den slavnostního zahájení 56. ročníku karlovarského filmového festivalu v luxusních...

Ruská ekonomika se hroutí, už není pochyb, ukazují nová statistická data

Ekonomika v Rusku se postupně hroutí, píše americký týdeník Newsweek. Průmyslová výroba se propadla hned v několika...