V komunistickém Československu to byl takový „malý“ zázrak. V zemi, kde byl i obyčejný toaletní papír nedostatkovým zbožím a na náhradní díly do škodovky se marně čekalo měsíce, dokázala firma díky novince zvané telefax objednávat chybějící komponenty do těžkých strojů během 48 hodin. Dálnice D1, pražská sídliště, ale i další klíčové stavby by se bez nich neobešly. Stroje Caterpillar k nám přijely před padesáti lety.
Autor: archiv Zeppelin CZ
V šedesátých letech se v Československu rozhoduje o dalších strategických stavbách a rozšiřování povrchové těžby uhlí. S tím roste potřeba speciální těžké techniky, kterou není socialistický trh schopen v dostatečné míře uspokojit. A tak soudruzi dávají zelenou dovozu techniky ze Západu. V září 1969 vzniká společnost Phoenix Praha jako zastoupení amerického Caterpillaru pro Československo. Na fotografii vidíme první školení našich techniků na Pastvinách, funkci mobilního servisu zajišťoval Hanomag-Henschel F20.
Autor: archiv Zeppelin CZ
S příchodem Caterpillaru a jeho strojů Cat na československý trh na konci šedesátých let se u nás objevily barevné mutace amerických prospektů, které v šedé době normalizace působily jako zjevení. Zde vidíme pásový nakladač Caterpillar 955K, červený jednostranný sklápěč je International Harvester typové řady Loadstar.
Autor: archiv Zeppelin CZ
V roce 1971 je otevřen první úsek dálnice D1. Zde vidíme stavbu jednoho z přivaděčů této silniční tepny. Nakladač Cat 988A nakládá ve spolupráci Cat D9G sklápěče Tatra 138. Poznáte místo na snímku? Napište nám do redakce. Správnou odpověď odměníme. Pište na redakce@technet.cz.
Autor: ČTK
K naložení pětitunky Praga S5T stačila kolovému nakladači Cat 988 jedna lopata. Píše se rok 1974 a tehdy nový nakladač putuje do lomu Čertovy schody v Tmani u Berouna. Tady se vápenec těží už od 19. století, kdy na Kladensku nastal rozmach hutnictví.
Autor: archiv Zeppelin CZ
K servisním zásahům vyjíždějí mechanici z dílny na Zličíně v Praze. K dispozici mají dodávky Hanomag-Henschel F20, které pražský Phoenix získal z Rakouska.
Autor: archiv Zeppelin CZ
V listopadu 1980 bylo dokončeno souvislé dálniční spojení Prahy s Bratislavou o délce 317 km. Velkolepá stavba dálnice D1 byla i dílem strojů Caterpillar.
Autor: archiv Zeppelin CZ
Cat D9L se vyráběl v letech 1980 až 1987. Severočeské doly byly prvním podnikem v ČSSR, který si pořídil dozer s delta podvozkem.
Autor: archiv Zeppelin CZ
Půdní kompaktor Cat 815 na dálnici D5 u Berouna. Dozery, nakladače, grejdry i kompaktory Caterpillar pracují na dálnici D5 z Prahy do Plzně, jejíž první úsek ze Zličína do Loděnice byl zprovozněn v roce 1982. V říjnu SSŽ dokončují Ervěnický koridor mezi Mostem a Chomutovem. Na 170 metrů vysokém náspu o délce pěti kilometrů se uplatnil i nový nakladač Cat 988B nasazený v nepřetržitém provozu.
Autor: archiv Zeppelin CZ
Cat D8H podniku Konstruktiva pracuje na novém sídlišti na Proseku. V době, kdy celá řada výrobků patří k nedostatkovým a na některé zboží se čeká i měsíce, Phoenix zajišťuje dodávky náhradních dílů do druhého dne. Unikátní je objednávání chybějících komponentů prostřednictvím telefaxu. Doručení probíhá letecky z centrálních skladů v Belgii. V Praze má premiéru film Věry Chytilové Panelstory glosující život na nově vzniklých sídlištích. Jejich výstavba běžela celá 70. léta s úmyslem nabídnout dostupné bydlení lidem z venkova.
Autor: archiv Zeppelin CZ
Výstavba nádraží MHD v Holešovicích v první polovině 80. let. Kolový nakladač Cat 988A plní jednostranný sklápěč Tatra 148.
Autor: archiv Zeppelin CZ
Klíčové spojenectví přichází v roce 1991. Po společenských i ekonomických změnách v roce 1989 Caterpillar hledá v Československu dostatečně silné partnery, kteří firmě v nové éře pomohou. Jako vítěz z řady jednání vychází firma Zeppelin Metallwerke, která od roku 1954 zastupuje obchodní zájmy značky Caterpillar v Německu. Fúze s německým koncernem proběhne v červenci 1991. Současně se mění jméno firmy na Phoenix-Zeppelin.
Autor: archiv Zeppelin CZ
Jedna z mnoha děr na trhu – doba polistopadová přeje budování čerpacích stanic pohonných hmot. Vůbec první stanicí západního střihu u nás je ÖMV v Pávově u Jihlavy. Na stavbě se podílejí stroje Caterpillar, o které se starají mechanici polního servisu v dodávkách VW Transporter. Stanice je otevřena v říjnu 1991 a zákazníci zvyklí na nedávný socialistický standard jsou překvapeni rozmanitostí nabízeného zboží i čistotou na toaletách se sprchou.
Autor: archiv Zeppelin CZ
S rozdělením Československa se v roce 1993 dělí i Phoenix-Zeppelin na dvě společnosti, když 5. února vzniká dceřiná firma na Slovensku se sídlem v Banské Bystrici. Téhož roku se českým zákazníkům předvádí jubilejní rýpadlo-nakladač Cat 428 série II s výrobním číslem 25 000.
Autor: archiv Zeppelin CZ
Na Stavebním veletrhu v Brně v roce 1995 představoval největší atrakci stánku Phoenix-Zeppelin monstrózní kolový nakladač Cat 990. Ten jako první ambasador značky Caterpillar putoval z veletrhu na práci do lomu Mokrá-Horákov.
Autor: archiv Zeppelin CZ
Rok 1999. Caterpillar kupuje značku Perkins a získává motory i pro stroje menších výkonů. Od toho okamžiku už není jen symbolem mohutných strojů, ale nabízí kompletní sortiment od minirýpadel až po stotunové stroje. Na veletrhu IBF v Brně je stánek Phoenix-Zeppelin ve stylu westernového městečka. Nejatraktivnějším exponátem je demoliční rýpadlo Caterpillar 5080 (vlevo), které pak putuje do vlastnictví společnosti Pavel Švestka. Pro přepravu je třeba použít soupravu o délce skoro 40 metrů a celkové váze přes 150 tun.
Autor: archiv Zeppelin CZ
Motory Caterpillar s technologií ACERT plní přísné emisní normy. Motory Caterpillar nacházejí uplatnění i u drážních vozidel, která vyrábí, modernizuje a opravuje společnost CZ LOKO (předtím ČMKS Holding).
Autor: archiv Zeppelin CZ
Rok 2012. V Praze se za 19 miliard korun protahuje linka metra A z Dejvic do Motola. Stavbu realizují firmy Metrostav, Hochtief a Skanska s četnými subdodavateli. Ve štolách pracují tunelové rýpadlo, kolové i pásové nakladače, minirýpadla a další stroje Caterpillar
Autor: archiv Zeppelin CZ
Hasičský záchranný útvar v Hlučíně získává v roce 2010 první stroje Caterpillar, které mu pomáhají při nasazení v situacích, kdy běžná technika selhává.
Autor: archiv Zeppelin CZ
V roce 2013 je společnost Phoenix-Zeppelin posílena o novou divizi Důlní stroje. Děje se tak v důsledku převzetí rozšířené distribuční sítě a oddělení podpory produktů společnosti Caterpillar Global Mining Czech Republic se sídlem v Ostravě-Radvanicích. Celá akvizice má mezinárodní rozměr, protože koncern Zeppelin přebírá tuto část od Caterpillaru také v dalších zemích střední a východní Evropy. Nová divize, zaměřená na produkty a specializovaná řešení pro těžební průmysl, je ideálním doplňkem ke stávajícímu portfoliu koncernu, který se tímto stává komplexním dodavatelem technologií jak pro povrchovou, tak pro náročnou hlubinnou těžbu.
Autor: archiv Zeppelin CZ
Bezpilotní pásový nakladač Caterpillar pro manipulaci se struskou
Autor: archiv Zeppelin CZ
Bezpilotní pásový nakladač Caterpillar během práce
Autor: Arcelor Mittal
Rok 2014. Phoenix-Zeppelin mění název na Zeppelin CZ v souvislosti se stoprocentním převzetím koncernem Zeppelin GmbH.
Autor: archiv Zeppelin CZ
V návaznosti na havárii v japonské jaderné elektrárně Fukušima I v roce 2011 dochází nejprve k testům ve všech evropských jaderných elektrárnách, později Český úřad pro jadernou bezpečnost nařizuje instalaci dalších záložních dieselgenerátorů pro případ úplné ztráty elektrického napájení. Nová dieselgenerátorová stanice BS1 od společnosti Zeppelin CZ je od ledna 2015 v rutinním provozu v jaderných elektrárnách Temelín a Dukovany.
Autor: archiv Zeppelin CZ
Rok 2017. Pod Vltavou v Praze se razí tunel pro infrastrukturní síť neboli kolektor. Práci má na svědomí speciálně upravené kompaktní pásové rýpadlo Cat 308C CR s důlním výložníkem AVESCO ve službách firmy Subterra.
Autor: archiv Zeppelin CZ
Grejdr Cat 140H, rekonstrukce tramvajové trati, ul. Jugoslávských partyzánů v Praze
Autor: ŠJů, Wikimedia Commons
Stroje Caterpillar na tzv. pracovním vlaku
Autor: ŠJů, Wikimedia Commons
Pásové minirýpadlo Cat 305C, ulice Dlážděná (evidentně), Praha - Nové Město
Autor: ŠJů, Wikimedia Commons
Cat 365B jako "demoliční nůžky".
Autor: Michal Maňas, CC BY 4.0
Cat M316D, výstavba dálnice D3, most u Bošilce
Autor: Draceane, CC BY-SA 4.0
Kolový nakladač Cat 930M
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Dampr Cat 775F
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Dampr Cat 775F
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Dampr Cat 775F
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Dampr Cat 775F
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Dampr Cat 775F
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Fotografie z jedné z předváděcích akcí nových strojů Caterpillar a nákladních vozů Tatra. V pozadí vystupující Říp (455 m n.m.) asi pozná každý, vlevo v dáli pak vidíme vrch Sedlo (726 m n.m.).
Autor: archiv Zeppelin CZ