Pro delší období největší letecká akce v Praze, Den letiště Letňany 2024, nesla podtitul 100. výročí otevření letiště. Připomeňme si obrazem vydařený letecký den, který se konal 7. září 2024.
Autor: Pavel Barták
Již tradiční akce Den letiště Letňany se koná každoročně začátkem září. Nikdy předtím nebyla tak velká jako letos, samozřejmě z důvodu vzpomínaného výročí. Na akci se představilo kolem stovky typů letadel, reprezentujících nejen historii letňanského letiště a tuzemského leteckého průmyslu.
Autor: Pavel Barták
Kromě letadel ve vzduchu byly k vidění prezentace Armády ČR, státní i městské policie, vojenských historických klubů, včetně široké škály techniky a mnoho dalšího.
Autor: Pavel Barták
I když Den letiště Letňany 2024, konaný 7. září, oslavoval sté výročí předmětného letiště, tak vězme, že to nemohlo být přesně na den. Ono to nakonec nebylo ani přesně na rok, protože historie letiště se začala psát už v roce 1923, ale to je pouze takový bezpředmětný detail.
Autor: Pavel Barták
Program letecké slavnosti byl zahájen v 11 hodin a ukončen v 18 hodin. Vstup byl zdarma, jak už to na Dnech letiště Letňany k nefalšované radosti diváků bývá.
Autor: Pavel Barták
„Den letiště Letňany je skvělou příležitostí pro všechny se zájmem o letectví a techniku, aby si užili den plný nevšední podívané a zábavy. Všichni organizátoři se těší na to, že návštěvníkům představíme krásu a vzrušení, které letectví přináší. Vzácné bude i představení přes sto typů letadel, především československé a české výroby, na jednom místě,“ řekl ředitel letiště Robert Skribuckij před blížící se akcí.
Autor: Pavel Barták
„Nejstarším“ letadlem na akci byla Avia B.H.1, první z řady povedených (občas doplněné nějakým méně povedeným) dolnoplošníků konstruktérů Ing. Pavla Beneše a ing. Miroslava Hajna z roku 1920. Na fotografii samozřejmě vidíme jeho novodobou repliku.
Autor: Pavel Barták
Poválečná československá aerotaxi řady Aero Ae 45, Ae 45S Super a Ae 145 bezesporu vstoupila do hangáru slávy.
Autor: Pavel Barták
Pokud jsme pěli chválu na pětačtyřicítky, tak potom moravy musí uchvátit natolik, že pěvec zůstane úžasem oněměn.
Autor: Pavel Barták
Hejno Trenérů. Až se nám chce zvolat: „Už dost. Z tolika slavných letadel se nám točí hlava.“
Autor: Pavel Barták
Tak se na chvíli trochu uklidníme pohledem na Pilatus P-2, cvičný letoun švýcarského původu.
Autor: Pavel Barták
A jsme zase tam, kde jsme byli. I československý kluzák Blaník se stal legendou.
Autor: Pavel Barták
Kunovičtí jsou určitě hrdi na malý dopravní L-410 Turbolet, vyráběný postupně v modernizovaných verzích. Na akci přilétl stroj z Centra leteckého výcviku (CLV) Pardubice.
Autor: Pavel Barták
Polní legenda Čmelák. Jenže tento má nějaké netradiční zbarvení, až z toho před ranvejí stál nejeden zaražený divák.
Autor: Pavel Barták
Kam se hrabou americké krabičky od sirek, americký stíhací letoun P-51 Mustang z druhé světové války byl z přehršle typů na akci prezentovaných tím nejlepším.
Autor: Pavel Barták
Kam se na takový Mustang hrabe tento Messerschmitt Bf 109. Zvlášť, když se jedná o zmenšenou ultralehkou repliku. Takže to vlastně podle definice ani žádná replika není, ale je to létající napodobenina na dané téma.
Autor: Pavel Barták
Napodobenina mezka nás dostala nohama zpátky na zem. A tam se například předvedl obrněnec typu Pandur. Když už jsme tedy u těch pandurů, tak je třeba neustále vyvracet fámu, že jich několik v bitvě u Tábora vyřadila Škoda Fabia. Nesmíme si ty fabie v roli bojových vozidla idealizovat a zveličovat jejich bojovou hodnotu, ve skutečnosti nebohé pandury vyřadil VW Sharan, což si může i nevěřící Tomáš ověřit na fotografiích z té šlamastiky.
Autor: Pavel Barták
A ještě jedna ukázka pozemních sil AČR, příslušníci pěší roty aktivních záloh Krajského vojenského velitelství Praha
Autor: Pavel Barták
A zpět do vzduchu. Zůstaňme ještě na moment u armády a podívejme se na ukázku s vrtulníkem Mi-17
Autor: Pavel Barták
Pod vrtulníky dějou se věci, na šňůře vás zachraňují švarní mládenci
Autor: Pavel Barták
Ukázka záchranné akce s vrtulníkem Mi-17, Den letiště Letňany 2024
Autor: Pavel Barták
Zlín Z-726 Universal je poslední z typové řady Trenerů. Jedná se o vzácný kousek, těch už moc vyrobeno nebylo. Prapodivným kabátem opatřil letoun jeho předchozí maďarský vlastník, v roce 2014 letoun putoval za novým vlastníkem do České republiky.
Autor: Pavel Barták
Program byl koncipován tak, že se po půlhodinách střídaly letecké ukázky s těmi pozemními, od mažoretek až po armádu.
Autor: Pavel Barták
Toto Aero Ae-145 bylo vyrobeno pro Austrálii, kam přelétlo v roce 1961. Po mnoha a mnoha letech, v lednu 2024, s ním Richard Santus, který ho v Austrálii našel a v návalu radosti koupil, přelétl zpět domů. Jen si musíme uvědomit, že slovo „přelétl“ zde znamená nebezpečný etapový let.
Autor: Pavel Barták
Předvedli se i modeláři s létajícími RC modely letadel.
Autor: Pavel Barták
Ještě jednou RC model
Autor: Pavel Barták
Den letiště Letňany 2024
Autor: Pavel Barták
Druhý ze dvou postavených prototypů Evektor EV-55 Outback. V podstatě se jedná o unikát, protože byly zatím vyrobeny pouze dva prototypy. Panují obavy, že tento typ unikátním zůstane.
Autor: Pavel Barták
Druhý ze dvou postavených prototypů Evektor EV-55 Outback
Autor: Pavel Barták
Poválečný cvičný Zlín Z-381 je víceméně německý Bücker Bü 181 Bestman, který se za protektorátu v otrokovických Zlínských leteckých závodech vyráběl.
Autor: Pavel Barták
Cvičný letoun C-11 byl v Kunovicích licenčně vyráběný Jak-11. Pěkně zrenovovaný exemplář ze sbírek VHÚ Praha provozuje státní podnik Letecké opravny Malešice (LOM) Praha ve své divizi Centrum leteckého výcviku (CLV) Pardubice.
Autor: Pavel Barták
L-60 Brigadýr, Den letiště Letňany 2024
Autor: Pavel Barták
Výkonný kluzák VSB-62 Vega, zkonstruovaný ve Vojenské akademii Antonína Zápotockého v Brně a vyznačující se dřevěnou konstrukcí, se sériově nevyráběl. Byly pouze dva prototypy, z nichž dnes existuje pouze jeden.
Autor: Pavel Barták
Den letiště Letňany 2024, Mráz M-1D Sokol
Autor: Pavel Barták
Turbolet z Centra leteckého výcviku (CLV) Pardubice, Den letiště Letňany 2024
Autor: Pavel Barták
Aerotaxi L-200 Morava, československý letoun krásou oplývající
Autor: Pavel Barták
Známá Andula, tedy Antonov An-2
Autor: Pavel Barták
Poctivý Americký dvoumotorák Beech C-45H Expeditor Petra a Moniky Bezděkových
Autor: Pavel Barták
Modrý pruh s hvězdami na Expeditoru připomíná dobu, kdy tento letoun sloužil pod Velitelstvím strategického letectva (SAC, Strategic Air Command) k dopravě VIP.
Autor: Pavel Barták
Ultralehký zmenšený Bücker 131 Jungmann
Autor: Pavel Barták
Piper 18 Super Cub
Autor: Pavel Barták
Aero Ae-145 Richarda Santuse
Autor: Pavel Barták
S tímto Mustangem, který nese na přídi jméno Excalibur, létá Miroslav Sázavský.
Autor: Pavel Barták
Švýcarský cvičný Pilatus P-2 je letoun, který můžeme občas vidět ve filmech, kde se používá zpravidla v rolích bojových letounů německé Luftwaffe. Vzpomeňme třeba film Indiana Jones a poslední křížová výprava, kde si to jeden rozdal s ptáky a druhý tam tuneloval.
Autor: Pavel Barták
Den letiště Letňany 2024, Mráz M-1D Sokol
Autor: Pavel Barták