Závěrečná etapa cesta letadla Tu-154 do Kunovic byla především v poslední fázi doprovázena davy diváků. Náklad v pořádku dorazil do cíle. Do roku 2018 by mělo být letadlo znovu sestaveno a bude plně funkční. Vraťme se ale na začátek třetího a posledního dne Velkého přeletu. Briefing před poslední etapou. Půl hodiny po půlnoci ze soboty na neděli se parta připravuje na odjezd z parkoviště Břuchotín u Olomouce. Všichni včetně „druhého pilota Přeletu“ Pepy Hajchela jsou odhodláni dotáhnout poslední cestu letounu TU-154M do zdárného konce.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Mladí budoucí letečtí mechanici, toho času příslušníci jednotky MDŽ (mobilní dopravní značení / Mezinárodní den žen) čekají, až letoun projede.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Dopravní značky se nejprve demontují a po projetí soupravy se hned vrátí na své místo.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Přerov, jedno z těžších měst na trase. Vše však proběhlo zcela hladce a letadlo jako by se spokojeně usmívalo.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Velitelský vůz. Vedoucí přepravy Martin Ludvík soustředěně dohlíží na pohyb soupravy, vedoucí kunovického leteckého muzea se tváří zamyšleně. Jen vzadu se vesele směje kameraman Airzone.tv Miroslav Oros.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Při průjezdu Přerovem dělali transportu čestný doprovod příslušníci jednotky dobrovolných hasičů.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Konvoj pokračuje dál. Na společné rádiové frekvenci se objevila přesná charakteristika nočních přesunů: Pánové, to vypadá, jako když hrozně moc oranžových majáčků honí velrybu..
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Oproti předchozím dvěma etapám, které nabraly zpoždění, se tentokrát podařilo získat náskok. Před Otrokovicemi byla plánována zastávka, aby konvoj do města vjel po rozednění, což byl požadavek dopravního podniku kvůli průjezdu pod trolejemi a dráty. Přestávka tedy místo několika minut trvala déle než hodinu. Nikomu to nevadilo - někdo čas využil k drahocennému spánku, jiní se zahřívali horkou kávou z doprovodné polní kuchyně.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Otrokovice. Je den. Na Velký přelet se stále chodí dívat diváci a někteří jej i kousek cesty sledují. Jedoucí letadlo předjíždějí kola a dokonce i koloběžky.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Staré Město u Uherského Hradiště. Letadlo úspěšně podvléknuto pod posledním mostem na trase a konvoj se pomalu blíží do cíle. Další značkou označující název obce, kterou letadlo mine, už budou jen Kunovice.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Cestu začínají lemovat diváci, kteří se přišli podívat na příjezd nového přírůstku Leteckého muzea v Kunovicích. Tůčko sleduje i vrtulník.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Jsme doma. Velkému přeletu zbývají poslední kilometry.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
A pak přišel šok. Na Naganský expres v Kunovicích čekaly doslova davy lidí. Podle odhadů to nebyly desítky, ale stovky.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Lidé lemovali cestu od vjezdu do Kunovic až na letiště. Letadlo si fotili, mávali, usmívali se. Občas došlo i na slzy radosti.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Průjezd centrem Kunovic. Letadlo jede krokem a lidé jdou s ním.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Poslední překážka na cestě Velkého přeletu - železniční přejezd v Kunovicích. Letadlo muselo několik minut vyčkat, dokud neprojede vlak. Kvůli povolení přejezdu se muselo volat na České dráhy. Odpověď zněla následovně: Dobrý den, zde České dráhy, vítáme TU-154M Naganský expres na finále. Nízký průlet povolen v čase 8:55.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
To snad není možný! Martin Ludvík nevěřil svým očím. Na rozdíl od předchozích dní, kdy se mu v tváři rýsovalo spíše soustředění a napětí, mu teď v očích září úžas a radost.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Řečeno v letecké hantýrce, tupolev točí poslední zatáčku před finálním přiblížením. Musí však vyčkat, dokud na dráze kunovického letiště nepřistane nový L-410NG.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Poslední značka a poslední zásah týmu MDŽ.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Na okraji letiště už na Naganský expres čekají kamiony s dalšími součástmi, které byly rychlejší. Tři soupravy s motorovými gondolami, jedním křídlem a centroplánem, vyrazily z Prahy v noci na neděli a celou cestu zvládly na jeden zátah.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Přejezd kunovického letiště. Vysílačky se ujal Dalibor Daříček, pilot Slováckého aeroklubu Kunovice s hlášením: Důležité úkony před přistáním. Kontrola rychlosti - v normě. Klapky - 45 stupňů. Stabilizátor - na přistání. Kontrola podvozku - tři zelené. Sestup - PAPI světla. Dotyk, revers. Kunovice věž, po přistání, žádám backtrack z dráhy 21 střed a pojíždět po Bravu k aeroklubu.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Letištní hasiči připravili Naganskému expresu velkolepé uvítání vodní slavobránou. Na letištích se takto vítají nové přírůstky do flotil.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Tůčko je doma. V areálu Slováckého aeroklubu na něj čekaly další davy diváků.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Dokázali jsme to. Šéfové obou posádek, Martinové Hrabec z Velkého přeletu a Ludvík z Universal Transportu, ve vítězném objetí.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Tihle lidé sem letadlo dostali. Posádky Velkého přeletu a firmy Universal Transport.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Kapitán Martin Hrabec svou posádku dokázal dovést k nemožnému. Tvrdili jim, že to nepůjde rozložit. Pak tvrdili, že to nepůjde převézt. Muzejníci z Leteckého muzea v Kunovicích dokázali, že když se chce, tak jde všechno.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Na velké oslavy však není čas. Náklad je nutno rychle vyložit, aby vozidla přepravní firmy mohla co nejdříve odjet zpět na centrálu.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Jeden centroplán složen... a jde se na trup.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Postup je stejný jako při nakládce. Letadlo nadzvednou dva jeřáby, souprava vyjede, kunovičtí pod trup naskládají podpěrné přípravky a jeřáby náklad opatrně spustí dolů.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Dalibor a Křeček uchycují trup do jeřábových závěsů.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Nejprve rozmístit žluté podpěry...
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
...na ně přijdou gumy, kolejnice, zase guma a na míru vyrobená dřevěná kolébka vystlaná opět gumou.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Teď ještě poslední díl centroplánu a bude to. Centroplán je poťouchlá věc s prapodivným těžištěm, nestabilním podvozkem a nechutí k upínání do popruhů.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Muzejníci však zkrotili i vzpurnou součást a umístili ji na patřičné místo.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Na posledním díle, který byl vyložen, se skví heslo party. "Rozdíl mezi možným a nemožným je jen v míře lidského odhodlání."
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Ráno, den po přeletu. Kolem tůčka se rozhostil klid. Brzy však kolem něj zase zavládne pracovní ruch. Muzejníci jej teď musí poskládat dohromady. Rádi by to zvládli do konce roku 2018.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz