náhledy
Autobusy Škoda 706 RTO se staly svého času doslova ikonami československých silnic. Skromná galerie ukáže zlomek z velké množiny jejich účelových úprav a přestaveb do rolí s hromadnou dopravou osob nesouvisejících. Dlouhé podvozky autobusů byly také využity při výrobě speciálních nákladních automobilů.
Autor: archiv Iveco Czech Republic
Při pohledu na autobusy Škoda 706 RTO z vysokomýtské Karosy (dnes Iveco Czech Republic) a odhalený povozek (ty dodával LIAZ) na brněnském výstavišti si řekneme, jaké byly cesty k využití těchto platforem pro vznik vozidel pro různé účely mimo standardní autobusovou dopravu. Pokud se budeme bavit o novovýrobě výrobě, představovaly první množinu modifikované autobusy včetně využití prakticky celé jejich více či méně upravené karoserie, tak vznikaly pojízdné prodejny, bibliobusy (tj. pojízdné knihovny), pojízdné ambulance, servisní vozidla a mnohé další. Druhou množinu představují užitkové vozy s využitím přední části karoserie, zpravidla „delšího kusu“ jako prostorné kabiny. Třetí množina užitkových vozidel potom těžila pouze z dlouhého podvozku, kabinu dostaly stejnou jako klasické nákladní automobily Škoda 706 RT. A potom zde byly výroba sekundární, kdy mnoho vozidel na bázi ertéóček vzniklo dodatečně u konkrétních provozovatelů přestavbou ve své primární roli doslouživších autobusů, ale ty se do galerie sehnat nepodařilo.
Autor: archiv Iveco Czech Republic
Škoda 706 RTO jako pojízdný servis
Autor: archiv Iveco Czech Republic
Interiér pojízdného servisu Škoda 706 RTO
Autor: archiv Iveco Czech Republic
Pojízdný servis Škoda 706 RTO adaptovaný z provedení LUX, poznáme podle zasklených bočních střešních oblouků. Takovéto servisní vozy byly spíše výjimkou, výhodnější se jeví použití technologicky jednodušších karosérií bez „luxusního“ zasklení.
Autor: archiv Iveco Czech Republic
Pohled na zadní partii s velkými dvoukřídlými dveřmi servisního vozu z předchozí fotografie. Porovnejte se standardním servisním vozem na první, třetí a čtvrté fotografii, kde je klasická zaoblená záď původní autobusové karoserie.
Autor: archiv Iveco Czech Republic
Škoda 706 RTO jako pojízdná prodejna spotřebního družstva Jednota, stejnou techniku aktivně používal například i národní podnik Pramen. Sériovou výrobu těchto pojízdných prodejen realizovala Karosa ve svém podniku v Rousínově. Po socialistickém Československu běhaly stovky pojízdných prodejen, zdaleka ne všechny však byly adaptovány z autobusů Škoda 706 RTO, vzpomeňme například pětitunky Praga S5T, východoněmecké Robury (viz film Léto s kovbojem), Liazy a další. Jejich úkolem bylo zásobování obyvatelstva na odlehlých vsích, ale mohly se uplatnit všude, kde chyběl - byť třeba jen dočasně - v rozumné vzdálenosti klasický kamenný obchod s potravinami a základními potřebami.
Autor: archiv Iveco Czech Republic
Pojízdné prodejny na bázi Škody 706 RTO se vyráběly v různých provedeních. Některé pro prodej samoobslužný, jiné pro prodej pultový.
Autor: archiv Iveco Czech Republic
Zvláštní kapitolu aplikací Škoda 706 RTO představovaly pojízdné ambulance, dokonce i diagnostické rentgeny. Asi největší hrůzu šířily „samohybné“ zubní ordinace.
Autor: Sergey Rodovnichenko, CC BY-SA 2.0
V SSSR museli svého času nasadit pojízdné ambulance Škoda 706 RTO i ve městech, pokud výstavbě sídlišť nestačila výstavba standardních zdravotnických zařízení spojených se zemí.
Autor: autowp.ru
Škoda 706 RTO ve speciální zdravotní verzi pro rentgenovou diagnostiku. Do takového vozidla samozřejmě nechodili zákazníci z vlastního rozhodnutí (jako například do pojízdné prodejny nebo bibliobusu), ale pojízdný rentgen byl technikou kooperující s místními lékaři, kterým dávaly lišky dobrou noc.
Autor: autowp.ru
Interiér pojízdné zubní ordinace Škoda 706 RTO
Autor: autowp.ru
Legendární erťák posloužil i jako platforma pro výrobu skříňových vozů Škoda 706 RTO-S. Nejznámějšími se staly stěhovací automobily („S“ v typovém označení však znamená „skříňový“, ne „stěhovací“). Finálním zhotovitelem byl národní podnik Orličan Choceň.
Autor: archiv Iveco Czech Republic
Stěhovací automobily na bázi Škody 706 RTO byly prověřené tvrdou praxí, zvládly i největší akci v dějinách stěhování – pražskou dvanáctisměnu organizovanou doktorem Radostou.
Autor: archiv Iveco Czech Republic
Stěhovací automobil Škoda 706 RTO-S stíhá nákladní Pragu S5T. Dobovému – asi propagačnímu – snímku však vévodí autobus Karosa ŠL 11, který je tak nějak nad věcí a jen kroutí hlavou, kým a kde je předjížděn.
Autor: archiv Iveco Czech Republic
Skříňové ertéóčko sloužilo i v Maďarsku. Zde jede s vlekem na dálnici, píše se rok 1971.
Autor: FORTEPAN / UVATERV, CC BY-SA 3.0
Dlouhý valník postavený na platformě Škody 706 RTO i s využitím části autobusové karoserie
Autor: liaz.cz
Dlouhé nízkoložné nákladní automobily stavěné na podvozcích ertéóček a s budkami z typu Škoda 706 RT se značily Škoda 706 RTD („D“ asi jako dlouhý). Finálním zhotovitelem byl opět Orličan Choceň.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Automobily Škoda 706 RTD se stavěly na upravený podvozek autobusu Škoda 706 RTO. Tyto dlouhé nákladní vozy se vyráběly buď s nízkou plošinou, do níž zasahovaly podběhy kol (viz předchozí fotka zeleného vozu), nebo se zvýšenou plošinou, kterou podběhy kol nenarušovaly (viz tento obrázek modrého vozu).
Dlouhý nízký podvozek autobusu Škoda 706 RTO posloužil mimo jiné i k výrobě speciálních nákladních automobilů určených k transportu zvířat. Drobní opeřenci (v tomto případě holubi) se vozily v několika patrech na sobě, prasata ve dvou patrech a větší zvířata samozřejmě pouze v jedné vrstvě. K transportu těch největších zvířat sloužily však tatrovky.
Autor: autowp.ru
Autobusy Škoda 706 RTO se ve velkých počtech licenčně vyráběly v Polsku podnikem Jelcz. I tam vznikala řada vozidel z nich odvozených, zde si představíme pouze jeden zajímavý druh vyznačující se markantně zkráceným podvozkem, kdy je zmenšen rozvor a prakticky téměř zmizel zadní převis. Jedná se o opravárenské vozidlo Jelcz PAT-4 označované jako technická pohotovost, příp. autobusová pohotovost.
Autor: Konrad Krajewski, CC BY-NC 2.0
A na závěr galerie ještě jednou stěhovací automobil Škoda 706 RTO-S. Ten se zkrátka neokouká a snad má potenciál stát se alespoň symbolickou náplastí za všechny v této galerii chybějící zajímavé „neosobní“ aplikace ertéóčka.
Autor: reklamní pohlednice Interpress-Magazín ČSSR