Úterý 26. ledna 2021, svátek má Zora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 26. ledna 2021 Zora

Staré pantografy končí. Podívejte se, jak v Plzni staví nové

Škoda získala zakázku na nové jednopodlažní pantografy pro České dráhy. Výrobce už stihl vyrobit první díly, které připravuje ke zkoušení. Podívejte se na pult strojvedoucího, motor či rodící se podvozky. Máme také fotografie prvních částí elektrovýzbroje.

Rám běžného podvozku na kontrole a broušení | foto: Škoda Transportation - Pavel Novák

Tradiční český výrobce kolejových vozidel z Ostravy má před sebou nelehký úkol: vyvinout, vyrobit a nechat si schválit Drážním úřadem ve velmi krátkém čase nový jednopodlažní pantograf pro České dráhy.

Finální výroba bude probíhat v Ostravě. První díly jednopodlažní elektrické jednotky ale vznikly v Plzni.

Soupravy mají tří různá provedení, která se sestavují z pěti typů vozů. V nich  jsou unifikované bloky interiéru, pohonu a výzbroje.

Ušetří se na lokomotivě

Nové pantografy mají nahradit dvou až třívozové vlaky s lokomotivou. Právě ve srovnání s nimi vynikne jejich hospodárnost. Na rozdíl od klasického vlaku s lokomotivou se totiž nebude muset při rozjezdech urychlovat i hmota samotné lokomotivy. 

Tím se ušetří podle uspořádání nové soupravy 28 až 35 % energie. Dalších 20 % lze uspořit rekuperací, tedy dobíjením při zpomalování. Soudobá elektronika přidá ještě asi 5 % svou vyšší účinností. V součtu spotřebuje tento pantograf oproti stávajícímu vlaku s lokomotivou polovinu energie.

Nový pantograf bude mít menší kapacitu cestujících než oblíbené City Elefanty. Dvouvozová jednotka má kapacitu 147 sedících cestujících, třívozová jich pojme 241. Pro porovnání, CityElefanty mají kapacitu 310 míst.

Interiér druhé třídy

Interiér druhé třídy

Interiér první třídy

Interiér první třídy

Animace nového pantografu

Vizualizace nového pantografu

Cestující mohou od jednotky 7Ev, jak ji označuje výrobce, očekávat pohodlí alespoň jako v City Elefantech. Budou tam zásuvky pro notebooky, wi-fi síť a snad i spolehlivá klimatizace. 

Interiér pro cestující bude prostorný bez příček a dveří. Mezi vozy jsou umístěny pohodlné průchozí měchy. Kromě toho bude v jednom hlavovém vozidle i oddíl první třídy.

Animace nového pantografu

Vizualizace nového pantografu

Nový vlak najde uplatnění v regionální dopravě v Jihočeském, Moravskoslezském, Ústeckém, Pardubickém a Královéhradeckém kraji. 

Jednopodlažní jednotky si také musí poradit se zhoršenými adhezními podmínkami ve stoupáních, aby nepodkluzovaly a například spolehlivě dojely z Ústí nad Labem do Litvínova za jakéhokoliv počasí. Proto je každý vůz soupravy vybaven jedním hnacím a jedním běžným podvozkem.

Nejprve vznikl pult strojvedoucího

Řídící pult strojvedoucího

Řídící pult strojvedoucího

První díly nového vlaku vznikají převážně v Plzni. Nejdřív vznikl pult strojvedoucího.

Pult strojvedoucího vychází ze dvou koncepcí. Dominuje řešení z lokomotivy 109E. To doplňují části z řídícího vozu řady 961 z šumperského PARS. 

Při vývoji konstruktéři museli respektovat zásady projektu EUDD (jeho úkolem je co nejširší unifikace pultů kolejových vozidel v evropském měřítku). Na přání Českých drah došlo ke změnám v uspořádání ovladačů v souladu s platnými normami.

Animace kabiny strojvedoucího nového pantografu

Počítačová vizualizace kabiny strojvedoucího

Sdělovací prvky jsou v kabině umístěny tak, aby všechny zobrazovače byly dobře čitelné pro sedícího i stojícího strojvedoucího. Přesto se může stát, že některým strojvůdcům nebude vše stoprocentně vyhovovat.

Prostoru dominuje provozní obrazovka uprostřed, kterou doplňuje diagnostický displej vpravo. Vlevo je umístěna ovládací skříňka radiostanice TRS.

Řídicí pult strojvedoucího

Řídicí pult strojvedoucího

V pravé části prvního vyrobeného pultu vidíme otvory pro nejdůležitější ovladače. První páka je hlavní jízdní páka, která ovládá i průběžnou (samočinnou) brzdu. Druhou se pak spouští přídavné (přímočinné) brzdy.  

Páky se montují na pevnou část stolku. Při konečné montáži se na obě nasadí odklápěcí část pultu. Na něm jsou nově také dvě místa na umístění jízdních řádů. Překvapivě na papíře. Strojvedoucí si tak může vybrat, zda si jízdní řád položí na vodorovnou část před klávesnicí, nebo zda si ho pověsí. 

Kabeláž řídicího pultu strojvedoucího

Kabeláž řídicího pultu strojvedoucího

Popisky poloh a funkcí jednotlivých ovladačů jsou provedeny novou technologií takzvaného trvalého zažehlení popisu do nosného laminátu. Toto řešení zaručuje odolnost popisků proti otěru při běžném provozu.

 

Trakční podvozek

Asynchronní trakční motor Škoda ML 3942 K/4 o výkonu 340kW

Asynchronní trakční motor Škoda ML 3942 K/4 o výkonu 340kW

Rám trakčního podvozku na svařování návarků

Rám trakčního podvozku na svařování návarků

Montáž první elektrovýzbroje

Aby mohl být celý vlak nízkopodlažní, je většina elektrické a pneumatické výzbroje uložena na střeše jednotky.

Hlavní konstruktér měniče konzultuje podrobnosti výroby

Hlavní konstruktér měniče konzultuje podrobnosti výroby

Montáž pulsního usměrňovače

Montáž pulsního usměrňovače

Půjde o vůbec první železniční vozidlo tohoto druhu v ČR, dosud se takový koncept uplatňoval jen u nízkopodlažních tramvají.

Nárazuodolná kabina strojvedoucího je z oceli, zbytek skříně z hliníku

Zadní rám kabinového modulu

Zadní rám kabinového modulu

Kabina strojvedoucího vyhovuje přísným bezpečnostním normám a je vybavena i prostorem pro přežití v případě nárazu. Proto je na hrubou stavbu hlavových vozidel, která jsou vyráběna z hliníkových velkoplošných protahovaných profilů, přišroubován ocelový kabinový modul. Hrubé stavby vložených vozů jsou celé z hliníku.       

  • Nejčtenější

Android TV mizí z televizorů. Podívejte se, co jej letos mnohde nahradí

Operačnímu systému Android TV zřejmě začíná poslední sezóna. Jak se ukázalo na veletrhu CES 2021, již letošní novinky...

Čest, talent i služba Hitlerovi. Nejlepší tankista války byl z Jesenicka

Během druhé světové války vznikla po vzoru leteckých es nová kasta es tankových. Patrně nejlepším tankistou 2. světové...

Pro stíhačku balonem. Jak se Západ snažil získat MiG-15 z Československa

Počátkem 50. let se uskutečnily na Západě pozoruhodné skryté operace na získání nového sovětského proudového stíhacího...

Neznalost i naivita. Deset způsobů, jak můžete přijít o všechny bitcoiny

Premium Kryptoměny jako bitcoin nabízejí úplně nový druh financí. S tím se pojí i nové podvody, průšvihy a problémy, které...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Jak dobře znáte moderní tanky?

Před časem jsme vám přinesli kvíz z historie vývoje tanků. Dnes na něj navážeme a zeptáme se vás, zda znáte historii...

Veganství a vegetariánství je na vzestupu a je to dobře, říká lékař Jan Gojda

Premium Lékaři bývají obvykle k dietám všeho druhů skeptičtí. Nejinak tomu bylo v případě vegetariánství a veganství. Výhradně...

Malý stěhovák pro rodinu. Měřili jsme, který kombík je ten nejlepší

Premium Ve velkém testu jsme srovnali tři kompaktní kombíky, které mohou být alternativou populární octavie. Navíc nejsou tak...

Můžete skoro všechno, nemusíte nic. Jak probíhají swingers party v Česku

Premium Swingers kluby, tedy místa neřesti, kde si páry mezi sebou střídají partnery a užívají si i těch nejdivočejších...

  • Další z rubriky

Flygskam a Tagskryt. Dává hon na aerolinie ve jménu ekologie smysl?

Premium Nakolik jsou dopravní letadla a jejich spalovací motory hrozbou pro životní prostředí a proč je na ně upřena taková...

Pozitivní efekt pandemie? Brutálně urychlila vývoj i využívání technologií

Deset let rozvoje za osm týdnů, desetinásobek rozšíření za patnáct dní. Výzkumná agentura CTA, která pořádá největší...

Kolejové autobusy zachránily lokálky před rušením, dnes už se nevyrábějí

Místní dráhy, která byly budovány na sklonku věku páry, daly vzniknout speciálnímu druhu kolejových vozidel. Kolejové...

KOMENTÁŘ: Pokrytecké sociální sítě zakázaly Trumpa. Problém zůstává

Facebook, Twitter, YouTube a další sociální sítě začaly po útoku na Kapitol blokovat účty amerického prezidenta Donalda...

Dara Rolins je po další plastice nosu. Mnozí fanoušci ji nepoznávají

Dara Rolins (48) se netají svým kladným vztahem k nejrůznějším kosmetickým úpravám. Ke zvětšení prsou a pravidelným...

Mamograf nádor neodhalil. Nechala jsem si vzít obě prsa, říká Kuklová

Michaela Kuklová prožívala před časem těžké chvíle. Po složité diagnostice karcinomu prsu, kdy sama cítila, že je něco...

Lucka je mou oporou. Ze synů hokejisté nejspíš nebudou, míní Plekanec

Tomáš Plekanec (38) a Lucie Šafářová (33) promluvili o sportovním nadání dcery Leontýnky i o plánované svatbě. Bývalý...

Žiji s manželem v polyamorii. Jen o sex nejde, říká Těžká z dokumentu V síti

Terezu Těžkou (25) znají diváci jako jednu z hlavních představitelek náctiletých dívek v dokumentu o sexuálních...

Jsem řidičem autobusu pražské MHD, lidé mě nepoznávají, říká Václav Kopta

Václav Kopta se v době šíření koronaviru stal řidičem autobusu v pražské MHD. Herec tvrdí, že si tím splnil dávný...