Staré pantografy končí. Podívejte se, jak v Plzni staví nové

aktualizováno 
Škoda získala zakázku na nové jednopodlažní pantografy pro České dráhy. Výrobce už stihl vyrobit první díly, které připravuje ke zkoušení. Podívejte se na pult strojvedoucího, motor či rodící se podvozky. Máme také fotografie prvních částí elektrovýzbroje.

Rám běžného podvozku na kontrole a broušení | foto: Škoda Transportation - Pavel Novák

Tradiční český výrobce kolejových vozidel z Ostravy má před sebou nelehký úkol: vyvinout, vyrobit a nechat si schválit Drážním úřadem ve velmi krátkém čase nový jednopodlažní pantograf pro České dráhy.

Finální výroba bude probíhat v Ostravě. První díly jednopodlažní elektrické jednotky ale vznikly v Plzni.

Soupravy mají tří různá provedení, která se sestavují z pěti typů vozů. V nich  jsou unifikované bloky interiéru, pohonu a výzbroje.

Ušetří se na lokomotivě

Nové pantografy mají nahradit dvou až třívozové vlaky s lokomotivou. Právě ve srovnání s nimi vynikne jejich hospodárnost. Na rozdíl od klasického vlaku s lokomotivou se totiž nebude muset při rozjezdech urychlovat i hmota samotné lokomotivy. 

Tím se ušetří podle uspořádání nové soupravy 28 až 35 % energie. Dalších 20 % lze uspořit rekuperací, tedy dobíjením při zpomalování. Soudobá elektronika přidá ještě asi 5 % svou vyšší účinností. V součtu spotřebuje tento pantograf oproti stávajícímu vlaku s lokomotivou polovinu energie.

Nový pantograf bude mít menší kapacitu cestujících než oblíbené City Elefanty. Dvouvozová jednotka má kapacitu 147 sedících cestujících, třívozová jich pojme 241. Pro porovnání, CityElefanty mají kapacitu 310 míst.

Interiér druhé třídy

Interiér druhé třídy

Interiér první třídy

Interiér první třídy

Animace nového pantografu

Vizualizace nového pantografu

Cestující mohou od jednotky 7Ev, jak ji označuje výrobce, očekávat pohodlí alespoň jako v City Elefantech. Budou tam zásuvky pro notebooky, wi-fi síť a snad i spolehlivá klimatizace. 

Interiér pro cestující bude prostorný bez příček a dveří. Mezi vozy jsou umístěny pohodlné průchozí měchy. Kromě toho bude v jednom hlavovém vozidle i oddíl první třídy.

Animace nového pantografu

Vizualizace nového pantografu

Nový vlak najde uplatnění v regionální dopravě v Jihočeském, Moravskoslezském, Ústeckém, Pardubickém a Královéhradeckém kraji. 

Jednopodlažní jednotky si také musí poradit se zhoršenými adhezními podmínkami ve stoupáních, aby nepodkluzovaly a například spolehlivě dojely z Ústí nad Labem do Litvínova za jakéhokoliv počasí. Proto je každý vůz soupravy vybaven jedním hnacím a jedním běžným podvozkem.

Nejprve vznikl pult strojvedoucího

Řídící pult strojvedoucího

Řídící pult strojvedoucího

První díly nového vlaku vznikají převážně v Plzni. Nejdřív vznikl pult strojvedoucího.

Pult strojvedoucího vychází ze dvou koncepcí. Dominuje řešení z lokomotivy 109E. To doplňují části z řídícího vozu řady 961 z šumperského PARS. 

Při vývoji konstruktéři museli respektovat zásady projektu EUDD (jeho úkolem je co nejširší unifikace pultů kolejových vozidel v evropském měřítku). Na přání Českých drah došlo ke změnám v uspořádání ovladačů v souladu s platnými normami.

Animace kabiny strojvedoucího nového pantografu

Počítačová vizualizace kabiny strojvedoucího

Sdělovací prvky jsou v kabině umístěny tak, aby všechny zobrazovače byly dobře čitelné pro sedícího i stojícího strojvedoucího. Přesto se může stát, že některým strojvůdcům nebude vše stoprocentně vyhovovat.

Prostoru dominuje provozní obrazovka uprostřed, kterou doplňuje diagnostický displej vpravo. Vlevo je umístěna ovládací skříňka radiostanice TRS.

Řídicí pult strojvedoucího

Řídicí pult strojvedoucího

V pravé části prvního vyrobeného pultu vidíme otvory pro nejdůležitější ovladače. První páka je hlavní jízdní páka, která ovládá i průběžnou (samočinnou) brzdu. Druhou se pak spouští přídavné (přímočinné) brzdy.  

Páky se montují na pevnou část stolku. Při konečné montáži se na obě nasadí odklápěcí část pultu. Na něm jsou nově také dvě místa na umístění jízdních řádů. Překvapivě na papíře. Strojvedoucí si tak může vybrat, zda si jízdní řád položí na vodorovnou část před klávesnicí, nebo zda si ho pověsí. 

Kabeláž řídicího pultu strojvedoucího

Kabeláž řídicího pultu strojvedoucího

Popisky poloh a funkcí jednotlivých ovladačů jsou provedeny novou technologií takzvaného trvalého zažehlení popisu do nosného laminátu. Toto řešení zaručuje odolnost popisků proti otěru při běžném provozu.

 

Trakční podvozek

Asynchronní trakční motor Škoda ML 3942 K/4 o výkonu 340kW

Asynchronní trakční motor Škoda ML 3942 K/4 o výkonu 340kW

Rám trakčního podvozku na svařování návarků

Rám trakčního podvozku na svařování návarků

Montáž první elektrovýzbroje

Aby mohl být celý vlak nízkopodlažní, je většina elektrické a pneumatické výzbroje uložena na střeše jednotky.

Hlavní konstruktér měniče konzultuje podrobnosti výroby

Hlavní konstruktér měniče konzultuje podrobnosti výroby

Montáž pulsního usměrňovače

Montáž pulsního usměrňovače

Půjde o vůbec první železniční vozidlo tohoto druhu v ČR, dosud se takový koncept uplatňoval jen u nízkopodlažních tramvají.

Nárazuodolná kabina strojvedoucího je z oceli, zbytek skříně z hliníku

Zadní rám kabinového modulu

Zadní rám kabinového modulu

Kabina strojvedoucího vyhovuje přísným bezpečnostním normám a je vybavena i prostorem pro přežití v případě nárazu. Proto je na hrubou stavbu hlavových vozidel, která jsou vyráběna z hliníkových velkoplošných protahovaných profilů, přišroubován ocelový kabinový modul. Hrubé stavby vložených vozů jsou celé z hliníku.       

 

Nejčtenější

Jednosměrná letenka na rudou planetu se odkládá. Mars One krachuje

Ilustrace základny na Marsu, jak si ji představují v organizaci Mars One...

Firma Mars One, která slibovala soukromý let na Mars už v roce 2024, zkrachovala. Plány dostat na Mars lidské obyvatele...

Tančík pro vnuka poručíka Grubera. Němci ho nasadili i proti Tálibánu

Lehké obrněné vozidlo Wiesel s 20mm kanonem

V množině bojových vozidel Bundeswehru nalezneme s trochou štěstí i malé, ale o to více zajímavé tančíky Wiesel. Do...

Poslední Hitlerovy narozeniny nestály za nic. Supertanků se nedočkal

3D model stíhače tanků Jagdpanther, přezbrojeného na kanón ráže 128 mm tak, jak...

Na podzim 1944 se třetí říše hroutí a německé zbrojovky se snaží o nemožné. Hledají recept na zázračné zbraně,...

Kapitán nedosáhl na pedály. Začátek proudové éry přinesl zvláštní nehody

B-707 N7071  Braniff

Nová technika není vždy nutně bezpečnější. Dokládá to vývoj v letectví na přelomu 50. a 60. let. Piloti se s novými...

Severní magnetický pól se vydal na cesty. Co když doputuje až na jih?

Posun severního magnetického pólu

Naši planetu čeká přehození magnetických pólů. Nebude to zřejmě brzy, proč k tomu ovšem vůbec dojde a co může změna...

Další z rubriky

Kolik lidí se zraní na elektrických koloběžkách? Více než na kolech

Praha, 12.10.2018 Elektrický skůtr Lime-S (elektrická koloběžka), který je...

Statistiky z ambulantních pracovišť v Kalifornii ukazují, že elektrické koloběžky hrály roli ve větším počtu přijatých...

Revoluce začala před deseti lety. Fotovoltaiku čeká velká průhledná změna

Film perovskitu o síle 330 nanometrů na skle. To je základní aktivní prvek...

Před deseti lety vědci poprvé postavili solární článek z nového materiálu. V roce 2019 mají tzv. perovskitové články...

Unikátní koloběžka z Ostravy i vrták z Kanady vznikly ve stejném programu

Bionická koloběžka

Používají ji architekti i obuvníci, výrobci letadel i vrtacích souprav pro těžaře. Její výsledky najdete v kuchyni i v...

Najdete na iDNES.cz