Americká armáda hledá „robočlověka“. Má umět (téměř) všechno

  14:31
Vývojová agentura americké armády tento týden zahájila soutěž, v níž hledá všestranného robota. Má se pohybovat jako člověk, umět řídit auto nebo pracovat se lidskými nástroji.

Při loňské havárii ve Fukušimě se mnozí z nás divili, že záchranné práce prováděly výhradně lidské ruce. Roboti se na místě objevili poměrně pozdě a jejich role byla omezena v podstatě jen na průzkum (psali jsme zde). Jinak k pracovnímu úsilí smysluplně přispět nedokázali.

Příčinou je fakt, že roboti nejsou schopni práce v tak složitém prostředí. Zvládnou monotónní práce v továrních halách, ale v troskách elektrárny jsou téměř úplně ztracení (a nemusí to být zrovna jaderná elektrárna). Nejrizikovější práce tak musí provádět lidé.

Změnit by to chtěla soutěž DARPA Robotics Challenge (DRC), která začala tento týden. Vyhlašuje ji agentura DARPA, tedy vývojové oddělení americké armády, které se zaměřuje na velmi rizikové, ale potenciálně také velmi přínosné technologie. Jinými slovy, agentura podporuje projekty, které ve většině případů z nějakého důvodu "nedopadnou". Ale ty, co uspějí, mohou znamenat velký průlom, což platí i v tomto případě.

Neúspěchy patří k věci

Účastníci mají zvládnout věci, které zatím žádný robot nedokáže. Mají předvést, jak umí řídit auto, překonávat vysoké překážky, lézt po žebřících, prosekat se s pomocí pneumatického kladiva betonovou deskou, najít a zavřít ventil u děravého potrubí a vyměnit součástky na průmyslovém zařízení (doslova "jdi a vyměň čerpadlo").

Soutěž, která zahrnuje i vývoj, potrvá celkem 27 měsíců. Cena pro vítěze jsou dva miliony dolarů, což téměř jistě nebude dost ani na pokrytí vývojových nákladů, ale takový už je princip soutěží DARPA. Mají podnítit zájem, ne vyřešit všechny otázky dané problematiky.

Není například nutné, aby soutěž našla jasného vítěze a není tedy vyloučeno její opakování. Jako tomu bylo například v případě jiných technologických "výzev" agentury DARPA.

Například první ročník zápolení vozidel bez řidiče v roce 2004 skončil pro všechny účastníky méně než 12 kilometrů od startu (řada jich vůbec neodstartovala). Rok poté už 240 kilometrů dlouhou trať překonalo pět vozidel. Ne vždy samozřejmě přijde zlepšení tak rychle. Například soutěž o robotického "psa", který měl sloužit k dopravě nákladu pro bojové jednotky (video níže), postupuje podstatně pomaleji.  

Robotická soutěž má několik kategorií s různými specifikacemi. Týmy například mohou pracovat se standardizovaným hardwarem či softwarem nebo si mohou vyvíjet vlastní. Zatím je známo sedm týmů v "hardwarové" kategorii, které pocházejí zejména z velkých vývojových kolektivů z významných amerických univerzit a firem.

Zajímavé je, že mohou soutěžit i čistě softwaroví vývojáři, kteří začnou pracovat na cloudovém modelu robota, a když uspějí, dostanou od agentury robota na další pokusy (do této kategorie se ještě lze přihlásit). Podrobnosti najdete na stránkách DARPA.

Mimochodem, robot Pet-Proto, představený ve videu, se soutěže neúčastní. DARPA snímek uvolnila, aby ukázala, jaké motorické schopnosti zhruba od účastníků vyžaduje.

Budou na to mít?

Otázkou je, zda si v případě robotiky nezvali v DARPA příliš velké sousto. Není pochyb o tom, že počítače (software i hardware) prodělávají velmi dynamický rozvoj a roboti jsou čím dál "chytřejší a samostatnější".

Otázkou je, zda roboti v tomto případě nenarazí spíše na hranice svých fyzických schopností, od mechanické zručnosti až po pohon. Například vývoj zdrojů energie (či spíše baterií) neprobíhá zdaleka tak rychle jako v případě výpočetní techniky. Přitom zcela zásadně omezuje schopnosti robotů. V náročných situacích těžko můžete spoléhat na stálé připojení k elektrické síti.

Na druhou stranu, i lidští operátoři ve Fukušimě či v Černobylu pracovali na místě havárie ve směnách trvajících buď desítky nebo jen jednotky minut a zvládli za tu dobu velmi důležitou práci. Na podobně krátké výlety by robotům "šťáva" stačit mohla. Kdyby alespoň ty nejrizikovější úkony za operátory dokázali zvládnout stroje, lidé by asi nebyli proti.

Nejčtenější

ANALÝZA: Tragédie letu Air India. Je na vině chyba pilotů, nebo selhání motorů?

Nad Ahmadábádem se ještě nerozptýlil dým po výbuchu zhruba 126 tisíc litrů leteckého paliva a hned jsme měli možnost číst výčet možných příčin katastrofy letu Air India AI-171. S delším časovým...

Parní lokomotivy s budkou na přídi nepůsobily uklidňujícím dojmem

Parní lokomotivy se stavěly i s kabinou vpředu. Výhodou byl výtečný výhled strojvedoucího, to se s klasikou vůbec nedalo srovnat. Druhá zásadní výhoda přicházela ke slovu při jízdě v dlouhých...

Apple uvedl „tekuté sklo“, zcela mění design systému pro všechna zařízení

Technologický gigant Apple se rozhodl zcela přepracovat vizáž operačního systému pro všechna svá zařízení. Je to největší změna designu od roku 2013, kdy byl představen systém iOS 7. Soustředí se na...

Aviatická pouť předvedla premiéry hned tří letounů: Hurricane, Anson a Skyfox

Letošní Aviatická pouť nabídla nejen zajímavé letecké premiéry. I přes složité meteorologické podmínky se opět organizátorům podařilo sestavit a dodržet nabitý program. Ohlédněme se za minulým...

Slavná letadlová loď Enterprise jde do šrotu. Bude to náročná operace

Osud nejstarší americké letadlové lodě s jaderným pohonem je definitivně zpečetěn. Námořnictvo podepsalo kontrakt na její demontáž. Část recyklované ocele skončí v novém plavidle stejného jména.

Kdy sopka vybuchne znovu? Červnová erupce Etny ukázala, že stromy napovědí

Premium

Pozoruhodný objev: krátce před erupcí vulkánu bývá listí na okolních stromech zelenější než obvykle. Vegetace v okolí sopek se proto bude hlídat z vesmíru. Sopky jsou fascinující. Nespoutané a...

16. června 2025

Před sto lety vznikl tábor Artěk, pionýrská legenda na Krymu

16. června 1925 se na Krymu otevřel první sovětský pionýrský tábor Artěk. Zdravotní zařízení pro děti nemocné tuberkulózou se postupně proměnilo v prestižní rekreační centrum mládeže, kam jezdily...

16. června 2025

Videochat dostává novou, ale drahou dimenzi. „Přenese“ vás do místnosti

Nepotřebujete žádné brýle s virtuální nebo rozšířenou realitou ani sluchátka, abyste měli pocit, že člověk s nímž komunikujete, opravdu sedí na druhém konci stolu. Zařízení HP Dimension s Google Beam...

16. června 2025

Firma shání legendární stíhačky Phantom. Chce je používat k vypouštění družic

Potřebujete dostat nějaký drobný náklad na nízkou oběžnou dráhu Země? Brzo se budete moci obrátit na americkou společnost Starfighters International. Chce nakoupit flotilu legendárních námořních...

16. června 2025

Když kus Slunce spadne na zem. Vševěd ví o kráterech po dopadu meteoritů

Premium

Bylo pozdní jaro, tak roku 66 500 000 př. n. l. plus minus milion let. Z ničeho nic se nad místy, kterým dnes říkáme Severní Amerika, objevila obří ohnivá koule. Dinosauři se nestačili ani ohlédnout,...

15. června 2025

ANALÝZA: Tragédie letu Air India. Je na vině chyba pilotů, nebo selhání motorů?

Nad Ahmadábádem se ještě nerozptýlil dým po výbuchu zhruba 126 tisíc litrů leteckého paliva a hned jsme měli možnost číst výčet možných příčin katastrofy letu Air India AI-171. S delším časovým...

15. června 2025  9:20

Aviatická pouť předvedla premiéry hned tří letounů: Hurricane, Anson a Skyfox

Letošní Aviatická pouť nabídla nejen zajímavé letecké premiéry. I přes složité meteorologické podmínky se opět organizátorům podařilo sestavit a dodržet nabitý program. Ohlédněme se za minulým...

15. června 2025

Móda mezi šrapnely. Pro materiál na zákopový prsten někdy riskovali i život

Z hlediska vojenských dějin lze o prstenech říci, že se jedná o ozdobu historicky pevně spojenou s prostředím armády. Podle řecké mytologie byl prvním nositelem prstenu bájný Prométheus a...

14. června 2025

Příběh mého modelu: Svítily mu oči. MiG-21 byl pro pilota překvapením

Soutěž

Přinášíme vám první příběh z naší letní modelářské soutěže. Modelář Aleš Růženec se s námi podělil o okolnosti vzniku svého modelu letounu MiG-21. Brzy se můžete těšit na další příspěvky čtenářů do...

14. června 2025

AI udělala chybu za miliardu dolarů. Zapamatovala si celé knihy. Hrozí soud

Velké jazykové modely na pozadí všelijakých chatbotů se často učí na datech chráněných autorských zákonem. Podle svých vývojářů se pohybují v mezích zákona. Umělá inteligence totiž z absorbovaného...

13. června 2025  9:42,  aktualizováno  9:42

Slavný konstruktér vytvořil unikátní sluchátka, zvuk ovlivníte boltci

Vyzkoušeli jsme první „open-around ear“ sluchátka na trhu. Slibují neslýchané podání hudebního prostoru a pocit, jako by zdroj zvuku stál přímo před posluchačem. Podařilo se, nebo se na inovativní...

13. června 2025

Oficiální aerotaxi olympiády 2028 zařídí stroj s podivnými vrtulemi

Pod pojmem aerotaxi si v současnosti představíme nejspíš běžné vrtulníky, které dopraví člověka z jednoho místa ve městě na druhé. Stále víc ale chtějí do této oblasti proniknout nové koncepty. Jeden...

13. června 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.