Zklamání a omyly: pět nejtrapnějších pochybení námořních inženýrů

  1:01
Pokusy vyrobit co nejefektivnější zbraň konstruktéry často zaváděly do slepých uliček. Dnes se pokusům postavit třeba kulatou bitevní loď smějeme, ve své době ale spektakulární inženýrské omyly vyvolávaly zklamání a také obavy o bezpečí lidí, kteří je měli ovládat.

Americká loď pro taranování Katahdin skončila svou kariéru jako cvičný cíl. | foto: Creative commons/wikipedia

Popovky: nepovedený pokus o novátorství

Ruský admirál Andrej Alexandrovič Popov (1821 – 1898) měl za sebou v sedmdesátých letech předminulého století úctyhodnou kariéru vysoce ceněného důstojníka. Odvedl velký kus práce při přechodu ruského námořnictva od plachet k páře, cvičil posádky, dohlížel na stavbu nových typů lodí. Zaujaly a nadchly ho převratné inženýrské práce v Americe usazeného geniálního Švéda Johna Ericssona a ke škodě své vlastní reputace se je rozhodl napodobit v ruských loděnicích.

Popov si zamanul postavit pro použití v mělkých pobřežních vodách válečnou loď, která by byla stejně přelomová jako Ericssonův Monitor. Výsledkem byl Novgorod, silně pancéřovaná loď vyzbrojená dvojicí těžkých 280milimetrových děl. Nízkého ponoru a mimořádné stability chtěl Popov dosáhnout co největší šířkou trupu.

Ruská pobřežní bitevní loď Novgorod byla pokusem postavit plavilo s maximální stabilitou.

To je v zásadě logická myšlenka. Čím širší má válečná loď trup, tím stabilnější palebnou základnu představuje. Popov tento nezpochybnitelný fakt dotáhl do absurdního konce a postavil loď, která byla stejně dlouhá jako široká. Jinak řečeno, loděnice v Novorossijsku postavila loď, která při pohledu shora nebyla ničím jiným než kružnicí s průměrem 30,8 metru.

Čtveřice lodních šroubů a boční stabilizátory měly zajistit, aby Novgorod (později k němu přibyl ještě o něco větší loď Kontradmirál Popov; pro obě lodě se vžilo označení popovky) udržel směr plavby. Nezajistily. Novgorod nejenže nedokázal dosáhnout plánované sedmiuzlové rychlosti, ale už na malých vlnách nedokázal udržet kurz. Jakmile vystřelila těžká děla, Novgorod se na hladině roztočil doslova jako káča.

I přes konstrukční vady, které popovkám znemožňovaly plnit úkoly, pro které je postavili, využití se pro ně nakonec našlo. Až do roku 1912 sloužily jako plovoucí kasárna, vězení a nakonec skladiště. Dodnes jsou považovány za nejošklivější lodě, jaké byly kdy postaveny. Na druhé straně jejich vady nestály nikoho život, což se třeba o anglických pokusech postavit superponorku říct nedá.

Fiasko turbínových ponorek

Ještě než začala první světová válka, rozhodlo se britské námořnictvo postavit sérii ponorek s vysokými výkony, které by jim umožnily operovat společně s bitevním loďstvem. Ponorky třídy K proto dostaly sadu parních turbín. Ty jim měly na hladině dát rychlost 24 uzlů.

Stavba ponorek se kvůli různým těžkostem spojeným s nezvyklým konstrukčním řešením i vytížení ponorek vlekla. První turbínová ponorka K-3 vstoupila do služby až v roce 1916 a záhy se ukázalo, že se při její konstrukci inženýři pořádně přepočítali. Při vyšších rychlostech totiž příď ponorky sklouzávala pod hladinu a bylo nutné tuto vadu odstranit. Ponorky dostaly vyvýšenou „labutí příď“ na bídných plavebních vlastnostech se toho ale mnoho nezměnilo.

Celkem britské loděnice postavily osmnáct těchto ponorek. Nepotopily žádnou loď, společně s bitevním loďstvem nikdy nevypluly. Šest z nich ale kleslo ke dnu v důsledku různých nehod. K-13 a K-15 se potopily v důsledku závad při ponořování. Dvě další ponorky klesly ke dnu při katastrofální hromadné srážce dne 31. ledna 1917, která vešla do historie pod ironickým označením bitva u ostrova May. K-1 potopila vlastní posádka poté co se u dánského pobřeží srazila se svou sesterskou lodí a konečně K-5 se potopila i s celou posádkou během cvičení v Biskajském zálivu v roce 1921.

Ani tento fenomenální konstrukční neúspěch Brity neodradil od touhy postavit ponorku, kterou nikdo jiný neměl ve službě. Díky tomu vznikly ponorky třídy M, které nesly ve vodotěsné dělové věži obrovské dělo ráže 305 milimetrů. Ačkoliv i tento pokus o unikátní ponorku skončil neúspěchem, alespoň u něj nikdo nezahynul. Ve srovnání s tím pokus postavit ponorku schopnou na hladině operovat stál životy zhruba tří set britských námořníků.

Když námořnictvo uvěří spisovateli

Velký spisovatel H. G. Wells ve své Válce světů popsal plavidlo Thunder Child, rychlou loď, která své protivníky posílala ke dnu nárazem svého klounu, prodloužené a zesílené podvodní části přídě. Wells se inspiroval u rakouského admirála Tegethoffa, kterému se roku 1866 podařilo díky obratnému využití taranování porazit modernější italské loďstvo v bitvě u ostrova Vis. Wellsův sugestivní popis schopností taranovací lodě přivedl nejprve britské a poté také americké námořnictvo ke stavbě podobných plavidel. Zatímco anglický Polyphemus byl vzhledem k silné torpédové výzbroji spíš torpédovkou, americký Katahdin byl pokusem postavit loď, jejíž hlavní zbraní by byla ona sama. Loď s trupem ve tvaru doutníku se po svém zařazení do služby roku 1893 stala černou můrou celého amerického námořnictva. Plánovaná rychlost 17 uzlů byla sama o sobě nízká, Katahdin ji ale ani při přetížení strojů nedokázal dosáhnout. Jeho plavební schopnosti byly příslovečně příšerné, teplota uvnitř lodi dosahovala takových hodnot, že mužové posádky omdlívali na svých stanovištích.

Po pouhých dvou letech služby byl Katahdin vyřazen ze služby a až do roku 1909 sloužil jako cvičný terč. V této roli se kupodivu dobře osvědčil, především proto, že byl kvůli své nízké siluetě jen těžko zaměřitelný. Ačkoliv se Katahdin ukázal jako naprostý omyl, jeho stavba byla přece jen k něčemu užitečná. Konstruktéři zjistili, že se trup doutníkového tvaru výtečně hodí pro ponorky. Jiná věc je, že tento poznatek ještě půl století nijak neuvedli do praxe.

Velké oči japonských inženýrů

V období mezi dvěma světovými válkami se japonští námořní konstruktéři řídili snahou postavit lodě, které by proti svým potenciálním anglickým a americkým soupeřům měly o uzel rychlosti, o jedno dělo, o jeden torpédomet navíc. To všechno se navíc pokoušeli vtěsnat do omezené tonáže. Výsledkem byla celá série katastrof, z nichž nejvýznamnější bylo potopení torpédovky Tomozuru.

Tragický osud torpédovky Tomozuru by výsledkem japonské snahy stavět lodi s co nejvyššími výkony.

Tato malá loď měla kvůli příliš těžké výzbroji nízkou metacentrickou výšku, což fatálně snížilo její stabilitu. Dne 12. března 1934 se Tomozuru během nočního cvičení v bouři převrátila, přičemž zahynulo více než sto členů její posádky. Katastrofa japonské konstruktéry přiměla zahájit rozsáhlou rekonstrukci, která se týkala většiny plavidel císařského námořnictva. Moře ale stačilo japonské konstruktéry za jejich „velké oči“ potrestat ještě několikrát, nejcitelněji při velkém námořním cvičení z 26. září 1935. Lodě 4. loďstva zasáhl tajfun, během kterého dosahovaly vlny výšky 10 až 15 metrů a vlnová délka byla 100 až 150 metrů. Tajfun si vyžádal 54 námořníků zabitých nebo nezvěstných. Moderní velké torpédoborce Júgiri a Hacujuki přišly ve vlnách o příď až po můstek, včetně přední dělové věže s děly ráže 127 milimetrů. Letadlová loď Rjúdžó měla poškozený můstek pod letovou palubou na přídi. Vlny se přelévaly přes její nízkou příď a narážely do můstku, zaplaven byl i hangár. Trup těžkého křižníku Mogami, jehož příď byla poškozena již od zkušební plavby maximální rychlostí, utrpěl další poškození. Těžký křižník Mjókó přišel o několik nýtů z prostřední části namáhaného trupu. Zásobovací loď ponorek Taigei se nakláněla až o 50 stupňů, přičemž do lodi pronikla voda.

Japonci se z těchto lekcí poučili a svoje lodě přestavěli. Jejich budoucího nepřítele, loďstvo Spojených států, trpké poučení teprve čekalo. Ve dvou tajfunech muselo v letech 1944 a 1945 přijít o několik lodí a stovky námořníků, než začalo při stavbě nových lodí uplatňovat takzvanou hurikánovou úpravu.

Habbakuk, letadlová loď z ledu a překližky

Odolná a nepotopitelná letadlová loď. Takový byl plán lorda Mountbattena, šéfa obojživelných operací Velké Británie. Habbakuk, jak se celému projektu říkalo, měl být postaven z bloků ledu nebo přesněji ze zmrzlé směsi celulózy, vody a dalších přísad.

S návrhem projektu Habbakuk přišel Geoffrey Pyke, bývalý špion a novinář, v té době technický ředitel při hlavním stanu obojživelných spojeneckých operací a po pravdě řečeno dokonalý typ šíleného vědce.

Geoffrey Pyke dal dohromady tým odborníků, mezi nimiž byl i pozdější nositel Nobelovy ceny za chemii Max Perutz. Američané Herman Mark a Walter Hohenstein začátkem roku 1943 dokončili vývoj ledu s neobyčejnými mechanickými vlastnostmi. Stavební směs tvořilo 86 procent vody a 14 procent rozemleté celulózy a bavlny. Z této stavební hmoty měl být vytvarován obrovitý ledovec o délce 660 metrů, šířce sto metrů a hmotnosti kolem dvou milionů tun. Stavební materiál měl být nanášen ve vrstvách tlustých kolem jednoho centimetru a zmrazován chlazeným vzduchem z agregátů. Roztátí zformovaných kvádrů měla zabraňovat zvláštní ochranná vrstva. Ledové stěny obrovité lodě měly být tlusté přes dvanáct centimetrů.

Britský projekt letadlové lodě z ledu a překližky neměl daleko k realizaci.

Podle předpokladů autorů projektu mělo posádku Habbakuku tvořit 3 590 mužů. Z ledové letové paluby měly vzlétat podle nejvelkorysejších plánů i těžké bombardéry Avro Lancaster. Počítalo se i s tím, že Habbakuk zasáhne jako plovoucí letiště při invazi Spojenců do Hitlerem obsazené Evropy. Na palubě neměly chybět ani nezbytné opravářské dílny, zásobárny pohonných hmot pro letadla a další technické zázemí.
Habbakuk měl být poháněn osmadvaceti obrovitými šrouby a silnými dieselovými motory. Odpůrci projektu nicméně vcelku realisticky upozorňovali, že šedesát metrů vysoká ledová hora nebude moci udržet kurz, že instalace lodních šroubů a kormidel s nezbytnými převodovými mechanismy bude v ledových stěnách značně nesnadná.

Prezident Roosevelt se prý nad projektem zcela vážně zamýšlel a nebyl nijak daleko od jeho schválení. O osudu Habbakuku nakonec rozhodl prezidentův poradce Bush, který se projektu srdečně vysmál a přesvědčil prezidenta, že by stavba letadlové lodi byla zbytečným vyhazováním peněz.

Mezitím byl lord Mountbatten jmenován vrchním spojeneckým velitelem v Barmě a v říjnu Britové vybudovali velkou leteckou základnu na Azorách. Projekt Habbakuk ztratil nejen svého velkého zastánce, ale i opodstatnění. Definitivně byl odmítnut 16. prosince 1943.

Autor:

PODCAST: Objevil ztracený křižník i ponorku. Dvacet let vrakového potápěče

Technický potápěč Zdeněk Partyngl

VIDEO Podcast „Své dovednosti využíváte k objasnění historie. Můžete znovu nalézt ztracené příběhy, které by...

Českou námořní plavbu potopil Viktor Kožený

Poslední česká námořní loď Jan Želivský byla postavena i prodána v roce 1998.

Poslední článek ze série Češi na vlnách oceánů nás zavede do obchodního loďstva a časově se začne...

Tvrdých bojů proti Japoncům se účastnili i námořníci s českými kořeny

Fialův torpédoborec Remey

Dnešní díl seriálu Češi na vlnách oceánů se věnuje především vystěhovalcům do Spojených států a...

Náš první mořeplavec byl nejspíš Osel. Češi na vlnách oceánů

Zikmund Lucemburský si po bitvě u Nikopole zachraňuje holý život. Obraz Ference...

Třebaže naše země leží v hlubokém vnitrozemí, z historického hlediska nemá nouzi o celou řadu...

Nikdo neví, kolik na křižníku Zenta zemřelo Čechů. Pomozte odhalit historii

Rekonstrukce podoby křižníku Zenta. Plachty se spíš než pro dodatečný pohon...

VIDEO Češi měli křižník s českou posádkou, který konstruoval český inženýr. Bylo to ještě za...

  • Nejčtenější

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech mnohem menší redukci emisí skleníkových plynů, než jakou by zajistily za výrazně...

3. října 2024

Parní lokomotiva, která nikdy nemohla přijet uhlím napřed

Vedle parních lokomotiv „obyčejné“ konstrukce vznikaly také parní lokomotivy méně obvyklé, až vyloženě neortodoxní, kam patří i stroje systému Fairlie. Obousměrné lokomotivy Fairlie vypadají na první...

30. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Opravdu byste se před T. rexem neschovali ani v autě?

Za poslední čtvrtstoletí se objevilo několik studií, které přišly s odhady konkrétní síly a tlaku, jimiž dokázal Tyrannosaurus rex působit na svoji kořist. Výsledky různých výzkumů se značně liší v...

29. září 2024

Bojová technika se roztavila. Jak Sověti testovali jaderné zbraně na civilistech

Premium

Stalo se před 70 lety. Sovětský svaz v rámci tajného projektu vývoje jaderných zbraní provedl pokus, při němž si na svých vlastních lidech – civilistech i vojácích – testoval, co nukleární výbuch umí...

28. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Baptistický kazatel i jaderný inženýr. Exprezident Carter slaví stovku

V pořadí 39. prezident USA raději užíval v úřadě lidovější jméno Jimmy než formálnější James Earl. Měl se stát po otcově vzoru úspěšným pěstitelem burských oříšků, ale lákala ho veřejná služba,...

1. října 2024

Je Intel v koncích? Ždímá AMD akumulátor? Vyzkoušeli jsme nové procesory

Vyzkoušeli jsme notebooky s nejnovějšími procesory AMD, Intel a Qualcomm. Víme, jaký výkon nabídnou, jak rychle vyždímají akumulátor a podle čeho si je máte vybrat a jaký skok představují oproti...

5. října 2024

Když selžou padáky, může SpaceX nově zachránit astronauty i díky motorům

Kosmická loď Crew Dragon vozí astronauty na oběžnou dráhu a zpět už od roku 2020, ale přesto její vývoj nekončí. Nově může v případě nouzové situace využít své silné motory SuperDraco k bezpečnému...

5. října 2024

Prázdná raketa Vulcan se vydala na cestu, raketoplán nebyl včas připravený

V páteční poledne byla po několika malých odkladech vypuštěna druhá americká raketa Vulcan. Ještě letos na jaře to vypadalo, že ponese na oběžnou dráhu raketoplán Dream Chaser na premiérovou...

4. října 2024  10:40,  aktualizováno  13:28

Všestranný laptop se silou AI. Asus má stylovou a praktickou novinku

Advertorial

Taková kombinace vlastností se u notebooků jen tak nevidí. Nový ASUS Zenbook S 14 je laptop se špičkovým designem a zpracováním, parádním displejem, nízkou hmotností a přitom vysokým výkonem i...

4. října 2024

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od...

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Horší než nejčernější scénář. Převézt zboží nešlo, říká majitel vyplavené firmy

Jeseníkem se prohnala velká voda, smetla většinu města, nešetřila domy ani firmy. Malé říčky Bělá a Staříč způsobily...

Sexy studentka je novou hvězdou Playboye. Nafotil ji SuperStar Miro Šmajda

V létě vyhrála soutěž Hledáme Playmate 2024 a už má za sebou focení pro Playboy. Studentka Sandra Taškovičová (19) z...

V dubnu zrušil asistovanou sebevraždu, nyní se Jan Kavalír dočkal dcery

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpící neurosvalovým onemocněním ALS zrušil letos v dubnu asistovanou sebevraždu...