VIDEO: Nejdražší americký vojenský vrtulník se poprvé ukázal v Evropě

  11:23aktualizováno  11:23
Nejsilnější a zároveň nejdražší americký vojenský vrtulník Sikorsky CH-53K se představil na letecké show v Německu. Uveze až 55 lidí, v podvěsu unese až dvanáct tun nákladu.

Společnost Sikorsky, která od roku 2015 patří pod Lockheed Martin, oficiálně představila nový vrtulník Sikorsky CH-53K King Stallion už v roce  2014. Nyní si ho mohli zájemci prohlédnout na berlínské ILA Berlin Air Show. Bylo to vůbec poprvé, co byla tato helikoptéra naložena do nákladního letounu C-17 Globemaster a přepravena na evropskou základnu.

Stalo se tak krátce poté, co skončil testovací program tohoto těžkého stroje. Během testu se například vyzkoušelo zvednutí nákladu o hmotnosti 16 329 kilogramů zavěšeného na háku. Dále byla testována letová rychlost 200 uzlů (cca 370 km/h) nebo start a přistání ze svahu se sklonem 12 stupňů. Nyní se čekají první dodávky tohoto stroje americké námořní pěchotě.

Nejvýkonnější a nejdražší

CH-53K King Stallion designově vychází z CH-53 Sea Stallion (resp. CH-53E Super Stallion). Předchozí verze CH-53 slouží v různých verzích a modifikacích u americké námořní pěchoty, námořnictva i letectva.

Jak již v roce 2014 psaly Armádní noviny námořní pěchota plánuje odebrat přibližně 200 nových strojů. Americké daňové poplatníky přijde jeden vrtulník na 84,9 milionu dolarů (1,75 miliardy Kč), 115,9 milionu dolarů i se započtením vývoje. Může se tak směle srovnávat s cenou nejmodernějších stíhaček, jako je např. F-35 Lightning II.

Nový vrtulník Sikorsky CH-53K King Stallion testuje zatížení v podvěsu.

Nový vrtulník Sikorsky CH-53K King Stallion testuje zatížení v podvěsu.

Konstrukce CH-53K má se svými předchůdci jen málo společného. Zcela nový je kompozitní drak, kompozitní rotor o průměru 24 metrů, motory a převodovka a samozřejmě nejnovější elektronická výzbroj.

Srdcem vrtulníků je trojice výkonných turbohřídelových motorů General Electric T408-GE-400. Pohonná jednotka má o
57 % větší výkon a o 20 % menší spotřebu než motory CH-53E Super Stallion.

Sikorsky CH-53K King Stallion

Délka stroje: 30,2 m
Výška letadla: 8,6 m.
Max. hmotnost: 39 916 kg
Rychlost: 150 uzlů (277,8 km/h)
Pohon: tři motory T408-GE-400 o výkonu 7 332 SHP
Posádka: 4 - pilot, druhý pilot, šéf posádky a mechanik / střelec

CH-53K přepraví náklad o hmotnosti 15 900 kg nebo 55 vojáků. Dosavadní vrtulníkový rekordman, ruský Mi-26 „Halo“, se zatím obávat nemusí. Mi-26 dokáže unést dokonce 20 tun nákladu nebo 90 vojáků.

Vrtulník CH-53K je schopen standardně v podvěsu přepravit více než dvanáctitunový náklad na vzdálenost 200 kilometrů, což je třikrát více než v případě CH-53E Super Stallion.

Vrtulníky CH-53K King Stallion budou operovat z výsadkových plavidel a vysazovat mariňáky a materiál na horizontu.

Autoři:
 

Nejčtenější

Živého kytaristu už dnes na popové desce neuslyšíte, říká věhlasný zvukař

Allen Sides v pražském poslechovém studiu VOIX

Pracoval na skoro tisícovce alb, postavil osmnáct nahrávacích studií a jeho reprosoustavy hrají i ve studiích George...

Nekupujte náš nový Office 2019, prosí Microsoft. Ukazuje to na dvojčatech

Kampaň Microsoftu s dvojčaty ukazuje rozdíl mezi Office 2019 a Office 365....

Microsoft vytvořil sérii videí, ve kterých ukazuje nevýhody nového produktu. Poněkud překvapivé je, že je to jejich...

Jednosměrná letenka na rudou planetu se odkládá. Mars One krachuje

Ilustrace základny na Marsu, jak si ji představují v organizaci Mars One...

Firma Mars One, která slibovala soukromý let na Mars už v roce 2024, zkrachovala. Plány dostat na Mars lidské obyvatele...

Poslední Hitlerovy narozeniny nestály za nic. Supertanků se nedočkal

3D model stíhače tanků Jagdpanther, přezbrojeného na kanón ráže 128 mm tak, jak...

Na podzim 1944 se třetí říše hroutí a německé zbrojovky se snaží o nemožné. Hledají recept na zázračné zbraně,...

Tančík pro vnuka poručíka Grubera. Němci ho nasadili i proti Tálibánu

Lehké obrněné vozidlo Wiesel s 20mm kanonem

V množině bojových vozidel Bundeswehru nalezneme s trochou štěstí i malé, ale o to více zajímavé tančíky Wiesel. Do...

Další z rubriky

Samošněrovací boty Nike jsou v nové generaci levnější a chytřejší

Nová generace samozavazovacích bot Nike

Firma Nike uvedla před lety první generaci samošněrovacích bot, které vzbudily pozornost, ale byly drahé. Nyní přichází...

Nová generace Lego má skrytou stranu. Ožije pomocí rozšířené reality

Xxx

Lego uvádí novou řadu stavebnic nazvanou Hidden Side. Poprvé nabídne propojení fyzického a virtuálního světa pomocí...

Sedm speciálů Jumbo Jetu očima prvního českého kapitána této legendy

Boeing 747 společnosti Korean Air

Před půl stoletím poprvé vzlétl Boeing 747, ze země se slavný stroj poprvé odlepil 9. února 1969. V následující galerii...

VALENTÝN: Jednoduché čokoládové bonbony
VALENTÝN: Jednoduché čokoládové bonbony

Výborné čokoládové bonbony, které můžete na Valentýna vytvořit ve tvaru srdíček.

Najdete na iDNES.cz