Úterý 21. března 2023, svátek má Radek
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 21. března 2023 Radek

VIDEO: Nejdražší americký vojenský vrtulník se poprvé ukázal v Evropě

  11:23
Nejsilnější a zároveň nejdražší americký vojenský vrtulník Sikorsky CH-53K se představil na letecké show v Německu. Uveze až 55 lidí, v podvěsu unese až dvanáct tun nákladu.

Společnost Sikorsky, která od roku 2015 patří pod Lockheed Martin, oficiálně představila nový vrtulník Sikorsky CH-53K King Stallion už v roce  2014. Nyní si ho mohli zájemci prohlédnout na berlínské ILA Berlin Air Show. Bylo to vůbec poprvé, co byla tato helikoptéra naložena do nákladního letounu C-17 Globemaster a přepravena na evropskou základnu.

Stalo se tak krátce poté, co skončil testovací program tohoto těžkého stroje. Během testu se například vyzkoušelo zvednutí nákladu o hmotnosti 16 329 kilogramů zavěšeného na háku. Dále byla testována letová rychlost 200 uzlů (cca 370 km/h) nebo start a přistání ze svahu se sklonem 12 stupňů. Nyní se čekají první dodávky tohoto stroje americké námořní pěchotě.

Nejvýkonnější a nejdražší

CH-53K King Stallion designově vychází z CH-53 Sea Stallion (resp. CH-53E Super Stallion). Předchozí verze CH-53 slouží v různých verzích a modifikacích u americké námořní pěchoty, námořnictva i letectva.

Jak již v roce 2014 psaly Armádní noviny námořní pěchota plánuje odebrat přibližně 200 nových strojů. Americké daňové poplatníky přijde jeden vrtulník na 84,9 milionu dolarů (1,75 miliardy Kč), 115,9 milionu dolarů i se započtením vývoje. Může se tak směle srovnávat s cenou nejmodernějších stíhaček, jako je např. F-35 Lightning II.

Nový vrtulník Sikorsky CH-53K King Stallion testuje zatížení v podvěsu.

Konstrukce CH-53K má se svými předchůdci jen málo společného. Zcela nový je kompozitní drak, kompozitní rotor o průměru 24 metrů, motory a převodovka a samozřejmě nejnovější elektronická výzbroj.

Srdcem vrtulníků je trojice výkonných turbohřídelových motorů General Electric T408-GE-400. Pohonná jednotka má o
57 % větší výkon a o 20 % menší spotřebu než motory CH-53E Super Stallion.

Sikorsky CH-53K King Stallion

Délka stroje: 30,2 m
Výška letadla: 8,6 m.
Max. hmotnost: 39 916 kg
Rychlost: 150 uzlů (277,8 km/h)
Pohon: tři motory T408-GE-400 o výkonu 7 332 SHP
Posádka: 4 - pilot, druhý pilot, šéf posádky a mechanik / střelec

CH-53K přepraví náklad o hmotnosti 15 900 kg nebo 55 vojáků. Dosavadní vrtulníkový rekordman, ruský Mi-26 „Halo“, se zatím obávat nemusí. Mi-26 dokáže unést dokonce 20 tun nákladu nebo 90 vojáků.

Vrtulník CH-53K je schopen standardně v podvěsu přepravit více než dvanáctitunový náklad na vzdálenost 200 kilometrů, což je třikrát více než v případě CH-53E Super Stallion.

Vrtulníky CH-53K King Stallion budou operovat z výsadkových plavidel a vysazovat mariňáky a materiál na horizontu.

Autoři:
  • Nejčtenější

Ukrajinská pobřežní obrana zničila plány na vylodění u Oděsy

Flotila ukrajinského námořnictva dostala na začátku ruské invaze na frak, ale její „suchozemská“ pobřežní obrana...

Ukrajinské námořnictvo vstává z popela. Posílí ho korvety a minolovky

I když se vede válka na moři v rámci současného rusko-ukrajinského konfliktu jen omezeně, schopnost Ukrajiny udržet...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Umělá inteligence si sama najala člověka, aby vyřešil její problém

Umělá inteligence, která lže, aby z člověka vymámila spolupráci, bez které by nemohla vyřešit problém, může být noční...

Pět skvělých rad, jak nebýt na sociálních sítích za troubu

Pojmenovali jsme nejčastější prohřešky na internetu a sociálních sítích a přinášíme rady, jak jim předejít. Třeba se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Přistání čínské laboratoře na Marsu byl úspěch. Teď má však problém

Premium Už je to dva roky, co se k Marsu sletěly tři sondy. Jedna ze Spojených států, druhá vyslaná Saúdskou Arábií a třetí z...

A TOTO VÍTE? Jak se jednorotorový vrtulník obejde bez vrtulky vzadu

Vyrovnávací rotor klasického jednorotorového vrtulníku je náchylný na poškození a navíc i potenciálně životu...

Legendy ČSD obrazem. Čmelák byl těžký, pro těžkou práci stavěný nezmar

Nejtěžšími motorovými lokomotivami z ČKD pro ČSD byly řady T669.0 a T669.1. Jednalo se o ekvivalent lokomotivy ČME3...

A TOTO VÍTE? Srážky dopravních letadel s ptáky stojí ročně 1,2 miliardy dolarů

Tyto srážky jsou nežádoucí a v každém případě nebezpečné. Záleží na tom, jakou část letadla pták zasáhne a jak byl...

Balon, který odvezete v kombíku, nebo s ním můžete třeba uletět z vězení

O kategorii ultralehkých letadel, kterou u nás zastřešuje Letecké amatérská asociace, budou mít nějaké povědomí i lidé,...

Vypadni z pódia, pleskla Avril Lavigne polonahou aktivistku přes prsa

Avril Lavigne pobavila diváky na předávání cen Juno, kanadské obdoby Brit Awards. Ve chvíli, kdy přebírala svou cenu...

Meteoroložka Honsová: Letos bude extrémní počasí, zapíše se do historie

Premium Meteoroložka Dagmar Honsová je přesvědčená, že letošní rok určitě přinese mnoho zajímavých a zřejmě i extrémních...

Ukrajinská pobřežní obrana zničila plány na vylodění u Oděsy

Flotila ukrajinského námořnictva dostala na začátku ruské invaze na frak, ale její „suchozemská“ pobřežní obrana...

Herec Gene Hackman se po letech ukázal na veřejnosti

V důchodu je už skoro dvacet let. Svůj poslední film Starosti starosty natočil v roce 2004. Herec Gene Hackman (93) se...

Levnější papriky, cukr i vejce. Češi v zahraničí šetří tisíce a stát tratí

Levnější vejce, maso i zelenina. Čechy ženou vysoké ceny potravin do obchodů v zahraničí. V Polsku ušetří tisíce za...