Čtvrtek 13. května 2021, svátek má Servác
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 13. května 2021 Servác
Zobrazit příspěvky: Doporučované Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J73i26ř82í 15K94o44p51e61c39k35ý 6262446195274

Velmi zajímavý článek, který jsem přečetl jedním dechem. Díky za něj.R^

+88/0
doporučit
26.2.2021 5:58
Foto

M22a46r78e75k 65T97a53u96c22h56m29a77n 1728816

Zkusím lobovat za to, aby Štěpán Kolomazník dostal více prostoru. I za cenu delších článků.

+63/0
doporučit
26.2.2021 8:59
Foto

M18i57l90a13n 55D94u26p36a48l 3580486455178

Velice zajímavý článek. Děkuji!

+46/0
doporučit
26.2.2021 7:57
Foto

M40i69c45h75a59l 29D56o13l63e74c23e51k 7669140756

Perfektni clanek, diky za nej. Precteno jednim dechem.

+39/0
doporučit
26.2.2021 9:43
Foto

J13a35n 85K26o70l68o52v81r44a22t 1872239109859

Super článek!

+38/0
doporučit
26.2.2021 6:34
Foto

B96ř30e37t29i89s23l37a75v 79B68r58o26ž 3785544822769

Přidávám se k ostatním s velikým poděkováním. Zvlášť teď, v nekonečné záplavě covidových zpráv, je takovéhle čtení něco jako balzám na duši. Těším se na další Vaše články!

+36/0
doporučit
26.2.2021 18:20
Foto

J61a87r89e50k 32J23a71k32u73b48č86e87k 7109620708158

Wow, to muselo dat prace a pritom to vubec neni blbost!

Dik za vyborny clanek.

+30/0
doporučit
1.3.2021 8:09
Foto

D56a27n65a 53Š85u31m76o90v48á 1375549274669

Také děkuji, myslím, že toto je velice seriózní, věcný pohled, na rozdíl od různých pohledů např. uživatele, majitele, ekonomů apod. Početla jsem si - přeji autorovi hezký víkend a samé bezpečné lety. Ať už na čemkoliv. :-)

+29/0
doporučit
26.2.2021 8:04
Foto

L54u89b97o98š 67Č60u10k33a 7595636821574

Skvělý článek, přeji ale pilotům aby na psaní měli méně času a vrátili se co nedříve do oblak. A my s nimi:-)

+23/0
doporučit
26.2.2021 21:07
Foto

Š15t54e51f35a48n 74Š27t96e52v69k61o 4879389904400

Jinak cena kávy na letišti s letadly fakt nesouvisí, třeba v USA stojí nápoje i jídlo na letištích "normálně", v Evropě je to úlet.

+19/0
doporučit
27.2.2021 11:43
Foto

T21o97m12á93š 68I54s64r29a58e87l 8877428120700

Moc pěkný článek.

+19/0
doporučit
26.2.2021 18:40
Foto

V81l95a62d82a 95D80o75l34e64z98a61l 6372296245

Připomnělo jeden vtip z Černý skříňky:

53.

Před ranvejí je dlouhá řada letadel čekajících na start. Samé boeingy, jen vepředu jeden airbus, který hrozně zdržuje. Najednou se na společné frekvenci ozve: "Ty tam vepředu, zmáčkni take-off, enter a vypadni!"

A díky za super čtení, článek skvělej...

+14/0
doporučit
27.2.2021 20:53
Foto

T84o38m20á69š 76M30i87š34i57k 9681243128495

Dovolím si přispěchat se svou troškou do mlýna a trošku jiným pohledem. Není pravda, že Boeing a Airbus jsou konkurenčně stejní. Nevycházejme z posledních 10let, ale ze současnosti a pohledu do budoucnosti. Zhruba 180-189 míst v 737 se nemůže rovnat 230-239 místům A321NEO. Při pěti sektorech za den se bavíme o převozu 900 vs 1150 pasazeru. Což je obrovsky rozdil, ktery bohatě pokryje jenom mírně vyší pořizovací cenu. Spotřeba paliva starší 320 na hodinu letu je zhruba 2400kg, zatímco větší 321NEO spálí cca 1700-1800kg za hodinu. Přičtěte tuhle ušetřenou částku na každém z pěti letů denně, k tomu tržbu navíc za 250 prodaných letenek denodenně a zjistíte, že žádná 737MAX se konkurenčně nevyrovná. Srovnávat a320 je minulost. Stejně jako A319, které už také nejsou předmětem zájmu společností. Co se týče porovnání tak u obou si zalétáte do sytosti. Řešení závad na airbusu je mnohem složitější a ECAM je jen zdánlivý pomocník. Létat Airbus je trošku jako spaceship Enterprise. Létá krásně, má spoustu záložních systému, ale v momentě kdy se věci kazí je to nesrovnatelně složitejší než na Boeingu. Největší nevýhodou airbusu jsou nepropojené sidesticky a nemožnost zasáhnout tak rychle jako to jde na 737 kde vidíte ihned zda-li za to tahá kolega málo nebo moc. Rozdílů mezi letadly jsou desítky, obecně si piloti, většinou víc chválí Airbus, pokud nezačínali na Boeingu a létali na něm tak dlouho, že změna je pro ně trošku šok a zabere pár let než se opravdu dobře adaptují a cíti komfortně. Těm starším to jde bohužel hůř občas vzhledem k množství systémů na airbusu. Vše zde je samozřejmě pouze subjektivní pocit. Chápu, že to jiní piloti vidí občas jinak.

+16/−1
doporučit
27.2.2021 12:05
Foto

P35e92t47r 59S41t25a36ř70e72c97k15ý 4423194635858

Pro leteckého fandu první část článku asi opravdu o ničem (to, že IFE, rozteč sedaček, cenu letenky apod. neurčuje výrobce, ale aerolinka, nejspíš ví), nicméně chápu, že ne každý se o letectví zajímá a tohle ví.

Druhá část článku pak naprosto famózní!!!!!!R^R^R^R^R^R^

+9/0
doporučit
27.2.2021 8:16
Foto

M43i12l42o40š 35T50r43p29i77š27o65v80s82k56ý 7482935671928

Díky. Super.

+8/0
doporučit
4.3.2021 18:15
Foto

M40i49k41i 27V48o29l22e92k 4526227405158

Moc pekne napsane.

+8/0
doporučit
2.3.2021 21:08
Foto

J37a66r65o11s90l54a36v 82P75r98o91c72h68á41z75k43a 8538234339133

Moje zkušenost je, že zlatý Boeing, nejlépe 747.

+8/0
doporučit
26.2.2021 21:02
Foto

L46e48n78k24a 53Š25i63n22k28o42v96i30c88o72v89á 3980247808650

Výborný článok!

+7/0
doporučit
4.3.2021 14:32
Foto

Z93d67e83n27ě40k 57F68i58b16i53c77h 4497399874360

Super článek. Je trochu paradox, že Boeing, který má dle autora posádku za nejvyšší autoritu zavinil u MAXu 2 nehody tím, že převzal řízení proti povelům posádky.

+6/0
doporučit
27.2.2021 10:23
Foto

K67a88r86e51l 56M74o90r23a64v42e12c 6706820953513

Děkuji za výborný článek, ale dovolím si polemizovat s jedním bodem. 2-3 cm na sedadle je zatraceně znát na komfortu a to i při krátkých "evropských" letech. Mám sice průměrných 186 cm a nějaké to kilo navíc, ale při porovnání je Airbus opravdu bus a Boeing (zejména starší verze 738) je delší let tortura.

+7/−2
doporučit
27.2.2021 20:11
Foto

P75e28t71r 57H39á45j61e30k 5482653847667

Ne nadarmo se mezi piloty Airbusu přezdívá "Playstation".

+4/0
doporučit
4.3.2021 9:42
Foto

K56a68t49e92ř67i42n62a 14V10ý22b71o34r89n13á 6530299839

Modernější stroje jsou obecně pro obsluhu nudnější. Ostatně vidíme to i v automobilech nebo vlacích. Trend je jasný. Nahradit potenciálně chybujícího člověka a nahradit ho bezchybným automatem.

+5/−4
doporučit
28.2.2021 10:05
Foto

M37i85l85o61š 63Z76i59k76m81u58n89d 7155679489850

Pohled pilota na letouny je spíše jeho zajímavý osobní názor. Letouny nelétají pro potěchu pilotů, ale jsou určeny pro bezpečnou a relativně levnou dopravu. Proti pilotům bohužel mluví i fakt, že do budoucna se počítá s létáním bez posádky, nebo jen s jedním pilotem jako nouzovým dozorem. Odstraní to více špatných rozhodnutí než když to řídí člověk. Nic není na 100%,ale nehody zavinili častěji piloti špatným rozhodnutím. Že bude dnešním pilotům někdo říkat o jejich budoucí nepotřebnosti musí být velice nepopulární, ale jen mzdy, školení, ubytování, lékařské prohlídky a další leteckou dopravu dělá dražší. Dali jsme se na cestu automatizace aby jsme měli jednodušší život a trochu nám to sebralo adrenalin a radost. Airbus jde cestou plánovaného vývoje a je mnohem dál. Ostatní je jen otázkou sympatií.

+5/−7
doporučit
4.3.2021 1:33
Foto

J71i18n43d54ř24i49c44h 38T30ů91m51a 3633557470662

Měl bych jednu poznámku. Před deseti lety jsme spočítali, že plat pilotů dělá cca 4% nákladů. Palivo se tehdy pohybovalo 40-45%. Uváděny podíl celé posádky se mi tedy zda docela mimo. Platy od té doby spíše klesly než stouply.

+2/0
doporučit
26.2.2021 19:59
Foto

M36a90r42c46e20l 78B98a14k91o90š 4891266853

dobrý článok. .... vyšlo mi z toho že airbus je o hodne modernejší, až to pilotovi tak trošku vadí.

.... tá káva na palubnej doske je snáď v rozpore so všetkými bezpečnostnými predpismi :-)

+2/−1
doporučit
27.2.2021 9:25
Foto

M82i71c97h41a73l 85M61i81l68l98e15r 9436922579642

mam za sebou za ta leta hodne letu na kratke i mezikotinentalni vzdalenosti.

Od meho prvniho letu jako predskolacek na starem DC3 (Dakota) pouzivanem CSA nez museli zacit pouzivat ruske letouny, pres par tech ruskych, par tech mensich vrtulovych,

a Boeing 707, 727, 737, 747, 757, 767, 777, 787,

Airbus 319, 320, 321, 330, 340, 380. Jeste jsem neletel s A350.

Mam radsi velka letadla nez ta mala a po dlouha leta jsem miloval B747 Jumbo, nez mi ho co se pohodli (nikoliv vzhledu) tyce nahradil Airbus 380.

+2/−4
doporučit
28.2.2021 10:40
Foto

D69a22n23i13e39l 24Š32e97n72k31ý37ř 5165713133517

Je to poněkud trapné, ale kdo dočetl až sem, získal pravděpodobně nelichotivý názor, že tenhle článek je o ničem.;-D;-D

výborný článek, děkuji

+1/0
doporučit
30.4.2021 9:21
Foto

M63i33c33h57a55l 57Š92a19f88r69á84n84e66k 2912377125276

Skvělej článek, děkuji

+1/0
doporučit
27.2.2021 22:37
Foto

M31i43c44h78a76l 86S85e70d59m72í35k 3209455796881

Výborný článek, především díky popsaným zkušenostem pilota s oběma typy letadel.

.

"Výrobce B737-MAX se z ekonomických důvodů rozhodl na nové letadlo namontovat pouze jediné čidlo AOA (Angle of Attack Indicator)."

Pokud vím, tak letadlo má dvě čidla AOA, ale ze snad ještě nepochopitelnějších důvodů byla zapojena pouze do systému řízení na své straně (vpravo/vlevo), ale nevyhodnocovala se konzistence jejich údajů, tedy vyhodnocení obou čidel pro každý systém řízení. Jinak by se nemohlo mluvit o "pouhé" softwarové chybě. Ve zpracování údajů snímačů v průmyslu je běžně k dispozici detekce zamrznutí údaje, které u AOA evidentně také nebylo využito.

+1/0
doporučit
27.2.2021 12:33
Foto

T77o27m45á80š 20T44a12t17í76č12e33k 5430532390658

Potřeboval bych dodatečné vysvětlení - co má vymakanost motorů společného se striptýzem před nástupem?

+1/0
doporučit
27.2.2021 11:51
Foto

D16a44v28i20d 83K38e67c 5718852461463

Dobrý, Sˇtěpáne.

+1/0
doporučit
27.2.2021 10:02
Foto

L86u94k83á66š 98M53a88r94e16d49a 6561554907818

Mezi piloty se pry obcas rika: "If not Boeing I am not going" :)

Ja jako pasazer uprednostnuji nejvic a350, ma nejhezci kukuc, a taky je to modernejsi nez ty klasiky(coz je i dreamliner atp), coz je pro me vyhoda, ze to lip tlakuje (ja mam se zmenou tlaku problemy). V a32x a i B737 proto celkem trpim :)

Ale dik za supr clanek.

+1/−1
doporučit
28.2.2021 3:26
Foto

M29i35r67o75s52l53a41v 41R93a66t90a91j 5351943604195

já měl nejraději čtyřmotorové Boeingy 747...maj 4 motory...ty nový mašiny jen 2...

+1/−1
doporučit
26.2.2021 9:57
Foto

R54i58c44h73a57r16d 32M19r13a79z53e58k 8338250599871

Vyborne. Jeste by me zajimalo porovnani s ruskymi stroji...

+1/−2
doporučit
26.2.2021 21:45
Foto

P36a38v64e12l 10K94o43l91e14k 4554100271753

Článek jsem přestal číst po tvrzení , že na kafe za 120 kč na letišti má vliv typ motoru. No holt pan pilot bere 250 000 měsičně tak to je OK. Já jsem lítal z Prahy do Londýna často , ale Praha byla a je suvernně nejdražší. Hlavně to kafe byl pěkný hnus do plastového kelímku z automatu a který mi podala servírka jak na nádraží v Berouně. Cena snídaně a kvalita třeba na Stanstad a v Ryzyní velký rozdíl. V Ruzyni dietní dva párky s oschlým chlebem a hořčice rozmázlá po talíři..Hrůza.

+1/−9
doporučit
28.2.2021 10:54

Lékařské špičky v kauze obřích pojistných podvodů. Hrozí jim až 10 let

Premium Uznávaní doktoři „léčili“ neexistující zranění. V kauze tří stovek pojistných podvodů za 50 milionů korun je obžalováno...

Procházku vypnu, slibuje Rakić. Uznávaný sudí analyzuje: Dokázal by to, ale...

Premium Z Jiřího Procházky se mezi konkurenty polotěžké váhy UFC (93 kg) stává žádané zboží. O novou dvojku divize si hlasitě...

Nejproočkovanější země světa zavádí tvrdá opatření. Covid mají i očkovaní

Premium Na Seychelách vyskočil součet všech případů za více než rok pandemie v posledních třech dnech o třináctinu. Problém je...