Sobota 10. dubna 2021, svátek má Darja
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 10. dubna 2021 Darja
Zobrazit příspěvky: Doporučované Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J15i30ř31í 20K33o85p19e76c77k40ý 6702766865514

Velmi zajímavý článek, který jsem přečetl jedním dechem. Díky za něj.R^

+85/0
doporučit
26.2.2021 5:58
Foto

M38a46r54e14k 84T84a69u65c61h80m69a66n 1468826

Zkusím lobovat za to, aby Štěpán Kolomazník dostal více prostoru. I za cenu delších článků.

+60/0
doporučit
26.2.2021 8:59
Foto

M69i37l76a93n 29D43u77p94a46l 3750886665688

Velice zajímavý článek. Děkuji!

+43/0
doporučit
26.2.2021 7:57
Foto

M50i81c63h18a64l 55D98o14l10e88c95e60k 7299370486

Perfektni clanek, diky za nej. Precteno jednim dechem.

+37/0
doporučit
26.2.2021 9:43
Foto

J68a50n 49K66o48l35o16v49r63a76t 1572539739429

Super článek!

+36/0
doporučit
26.2.2021 6:34
Foto

B10ř78e24t27i25s28l83a96v 72B15r20o46ž 3775684482799

Přidávám se k ostatním s velikým poděkováním. Zvlášť teď, v nekonečné záplavě covidových zpráv, je takovéhle čtení něco jako balzám na duši. Těším se na další Vaše články!

+34/0
doporučit
26.2.2021 18:20
Foto

J42a98r15e38k 36J94a35k32u28b43č43e41k 7109400178128

Wow, to muselo dat prace a pritom to vubec neni blbost!

Dik za vyborny clanek.

+27/0
doporučit
1.3.2021 8:09
Foto

D35a71n10a 20Š81u42m14o19v63á 1705779444559

Také děkuji, myslím, že toto je velice seriózní, věcný pohled, na rozdíl od různých pohledů např. uživatele, majitele, ekonomů apod. Početla jsem si - přeji autorovi hezký víkend a samé bezpečné lety. Ať už na čemkoliv. :-)

+27/0
doporučit
26.2.2021 8:04
Foto

L11u56b47o11š 82Č43u57k47a 7455166141524

Skvělý článek, přeji ale pilotům aby na psaní měli méně času a vrátili se co nedříve do oblak. A my s nimi:-)

+21/0
doporučit
26.2.2021 21:07
Foto

Š91t98e81f83a52n 95Š41t96e18v21k16o 4679389974100

Jinak cena kávy na letišti s letadly fakt nesouvisí, třeba v USA stojí nápoje i jídlo na letištích "normálně", v Evropě je to úlet.

+18/0
doporučit
27.2.2021 11:43
Foto

T94o95m73á64š 27I90s75r26a85e95l 8407278950590

Moc pěkný článek.

+17/0
doporučit
26.2.2021 18:40
Foto

V63l89a64d94a 66D88o43l31e35z21a74l 6452476465

Připomnělo jeden vtip z Černý skříňky:

53.

Před ranvejí je dlouhá řada letadel čekajících na start. Samé boeingy, jen vepředu jeden airbus, který hrozně zdržuje. Najednou se na společné frekvenci ozve: "Ty tam vepředu, zmáčkni take-off, enter a vypadni!"

A díky za super čtení, článek skvělej...

+14/0
doporučit
27.2.2021 20:53
Foto

T89o50m78á72š 83M43i61š50i70k 9511863608265

Dovolím si přispěchat se svou troškou do mlýna a trošku jiným pohledem. Není pravda, že Boeing a Airbus jsou konkurenčně stejní. Nevycházejme z posledních 10let, ale ze současnosti a pohledu do budoucnosti. Zhruba 180-189 míst v 737 se nemůže rovnat 230-239 místům A321NEO. Při pěti sektorech za den se bavíme o převozu 900 vs 1150 pasazeru. Což je obrovsky rozdil, ktery bohatě pokryje jenom mírně vyší pořizovací cenu. Spotřeba paliva starší 320 na hodinu letu je zhruba 2400kg, zatímco větší 321NEO spálí cca 1700-1800kg za hodinu. Přičtěte tuhle ušetřenou částku na každém z pěti letů denně, k tomu tržbu navíc za 250 prodaných letenek denodenně a zjistíte, že žádná 737MAX se konkurenčně nevyrovná. Srovnávat a320 je minulost. Stejně jako A319, které už také nejsou předmětem zájmu společností. Co se týče porovnání tak u obou si zalétáte do sytosti. Řešení závad na airbusu je mnohem složitější a ECAM je jen zdánlivý pomocník. Létat Airbus je trošku jako spaceship Enterprise. Létá krásně, má spoustu záložních systému, ale v momentě kdy se věci kazí je to nesrovnatelně složitejší než na Boeingu. Největší nevýhodou airbusu jsou nepropojené sidesticky a nemožnost zasáhnout tak rychle jako to jde na 737 kde vidíte ihned zda-li za to tahá kolega málo nebo moc. Rozdílů mezi letadly jsou desítky, obecně si piloti, většinou víc chválí Airbus, pokud nezačínali na Boeingu a létali na něm tak dlouho, že změna je pro ně trošku šok a zabere pár let než se opravdu dobře adaptují a cíti komfortně. Těm starším to jde bohužel hůř občas vzhledem k množství systémů na airbusu. Vše zde je samozřejmě pouze subjektivní pocit. Chápu, že to jiní piloti vidí občas jinak.

+16/−1
doporučit
27.2.2021 12:05
Foto

P81e95t86r 21S78t44a46ř54e30c50k72ý 4703184665738

Pro leteckého fandu první část článku asi opravdu o ničem (to, že IFE, rozteč sedaček, cenu letenky apod. neurčuje výrobce, ale aerolinka, nejspíš ví), nicméně chápu, že ne každý se o letectví zajímá a tohle ví.

Druhá část článku pak naprosto famózní!!!!!!R^R^R^R^R^R^

+9/0
doporučit
27.2.2021 8:16
Foto

J69a62r89o80s53l38a36v 44P26r67o42c61h97á22z29k23a 8188154729603

Moje zkušenost je, že zlatý Boeing, nejlépe 747.

+8/0
doporučit
26.2.2021 21:02
Foto

M34i47l98o94š 11T10r91p68i10š16o11v75s76k86ý 7802185611168

Díky. Super.

+7/0
doporučit
4.3.2021 18:15
Foto

M17i86k55i 60V70o53l46e81k 4486417115368

Moc pekne napsane.

+7/0
doporučit
2.3.2021 21:08
Foto

L63e64n45k15a 48Š32i62n93k79o52v45i66c44o19v65á 3660847208410

Výborný článok!

+6/0
doporučit
4.3.2021 14:32
Foto

Z20d61e12n97ě85k 14F73i76b55i58c28h 4617609664720

Super článek. Je trochu paradox, že Boeing, který má dle autora posádku za nejvyšší autoritu zavinil u MAXu 2 nehody tím, že převzal řízení proti povelům posádky.

+6/0
doporučit
27.2.2021 10:23
Foto

K51a46r40e70l 48M57o55r66a36v63e50c 6876260603873

Děkuji za výborný článek, ale dovolím si polemizovat s jedním bodem. 2-3 cm na sedadle je zatraceně znát na komfortu a to i při krátkých "evropských" letech. Mám sice průměrných 186 cm a nějaké to kilo navíc, ale při porovnání je Airbus opravdu bus a Boeing (zejména starší verze 738) je delší let tortura.

+6/−2
doporučit
27.2.2021 20:11
Foto

P79e96t37r 98H90á74j61e65k 5582113747557

Ne nadarmo se mezi piloty Airbusu přezdívá "Playstation".

+3/0
doporučit
4.3.2021 9:42
Foto

K17a45t60e90ř84i10n71a 67V28ý36b23o71r83n64á 6930759439

Modernější stroje jsou obecně pro obsluhu nudnější. Ostatně vidíme to i v automobilech nebo vlacích. Trend je jasný. Nahradit potenciálně chybujícího člověka a nahradit ho bezchybným automatem.

+4/−3
doporučit
28.2.2021 10:05
Foto

J44i25n57d26ř66i78c30h 34T60ů75m96a 3883797800692

Měl bych jednu poznámku. Před deseti lety jsme spočítali, že plat pilotů dělá cca 4% nákladů. Palivo se tehdy pohybovalo 40-45%. Uváděny podíl celé posádky se mi tedy zda docela mimo. Platy od té doby spíše klesly než stouply.

+2/0
doporučit
26.2.2021 19:59
Foto

M73a12r47c31e74l 72B64a87k53o92š 4681536823

dobrý článok. .... vyšlo mi z toho že airbus je o hodne modernejší, až to pilotovi tak trošku vadí.

.... tá káva na palubnej doske je snáď v rozpore so všetkými bezpečnostnými predpismi :-)

+2/−1
doporučit
27.2.2021 9:25
Foto

M64i25l35o80š 85Z32i23k84m27u39n49d 7665399659330

Pohled pilota na letouny je spíše jeho zajímavý osobní názor. Letouny nelétají pro potěchu pilotů, ale jsou určeny pro bezpečnou a relativně levnou dopravu. Proti pilotům bohužel mluví i fakt, že do budoucna se počítá s létáním bez posádky, nebo jen s jedním pilotem jako nouzovým dozorem. Odstraní to více špatných rozhodnutí než když to řídí člověk. Nic není na 100%,ale nehody zavinili častěji piloti špatným rozhodnutím. Že bude dnešním pilotům někdo říkat o jejich budoucí nepotřebnosti musí být velice nepopulární, ale jen mzdy, školení, ubytování, lékařské prohlídky a další leteckou dopravu dělá dražší. Dali jsme se na cestu automatizace aby jsme měli jednodušší život a trochu nám to sebralo adrenalin a radost. Airbus jde cestou plánovaného vývoje a je mnohem dál. Ostatní je jen otázkou sympatií.

+3/−7
doporučit
4.3.2021 1:33
Foto

M33i74c77h48a54l 53M97i80l26l72e10r 9706792379132

mam za sebou za ta leta hodne letu na kratke i mezikotinentalni vzdalenosti.

Od meho prvniho letu jako predskolacek na starem DC3 (Dakota) pouzivanem CSA nez museli zacit pouzivat ruske letouny, pres par tech ruskych, par tech mensich vrtulovych,

a Boeing 707, 727, 737, 747, 757, 767, 777, 787,

Airbus 319, 320, 321, 330, 340, 380. Jeste jsem neletel s A350.

Mam radsi velka letadla nez ta mala a po dlouha leta jsem miloval B747 Jumbo, nez mi ho co se pohodli (nikoliv vzhledu) tyce nahradil Airbus 380.

+2/−4
doporučit
28.2.2021 10:40
Foto

M32i96c34h47a68l 45Š50a26f13r57á66n83e55k 2722977645446

Skvělej článek, děkuji

+1/0
doporučit
27.2.2021 22:37
Foto

M17i41c63h78a24l 30S97e39d66m43í18k 3189845606431

Výborný článek, především díky popsaným zkušenostem pilota s oběma typy letadel.

.

"Výrobce B737-MAX se z ekonomických důvodů rozhodl na nové letadlo namontovat pouze jediné čidlo AOA (Angle of Attack Indicator)."

Pokud vím, tak letadlo má dvě čidla AOA, ale ze snad ještě nepochopitelnějších důvodů byla zapojena pouze do systému řízení na své straně (vpravo/vlevo), ale nevyhodnocovala se konzistence jejich údajů, tedy vyhodnocení obou čidel pro každý systém řízení. Jinak by se nemohlo mluvit o "pouhé" softwarové chybě. Ve zpracování údajů snímačů v průmyslu je běžně k dispozici detekce zamrznutí údaje, které u AOA evidentně také nebylo využito.

+1/0
doporučit
27.2.2021 12:33
Foto

T57o23m16á51š 41T91a96t86í82č57e74k 5890872680518

Potřeboval bych dodatečné vysvětlení - co má vymakanost motorů společného se striptýzem před nástupem?

+1/0
doporučit
27.2.2021 11:51
Foto

D18a28v17i65d 63K47e72c 5338182761363

Dobrý, Sˇtěpáne.

+1/0
doporučit
27.2.2021 10:02
Foto

L18u11k12á41š 18M27a95r32e36d42a 6651554327518

Mezi piloty se pry obcas rika: "If not Boeing I am not going" :)

Ja jako pasazer uprednostnuji nejvic a350, ma nejhezci kukuc, a taky je to modernejsi nez ty klasiky(coz je i dreamliner atp), coz je pro me vyhoda, ze to lip tlakuje (ja mam se zmenou tlaku problemy). V a32x a i B737 proto celkem trpim :)

Ale dik za supr clanek.

+1/−1
doporučit
28.2.2021 3:26
Foto

M19i53r80o30s49l39a20v 69R25a34t88a10j 5291963954835

já měl nejraději čtyřmotorové Boeingy 747...maj 4 motory...ty nový mašiny jen 2...

+1/−1
doporučit
26.2.2021 9:57
Foto

R88i97c74h14a83r94d 84M51r49a56z92e64k 8428190519721

Vyborne. Jeste by me zajimalo porovnani s ruskymi stroji...

+1/−2
doporučit
26.2.2021 21:45
Foto

P84a23v53e93l 91K13o67l46e26k 4484850761523

Článek jsem přestal číst po tvrzení , že na kafe za 120 kč na letišti má vliv typ motoru. No holt pan pilot bere 250 000 měsičně tak to je OK. Já jsem lítal z Prahy do Londýna často , ale Praha byla a je suvernně nejdražší. Hlavně to kafe byl pěkný hnus do plastového kelímku z automatu a který mi podala servírka jak na nádraží v Berouně. Cena snídaně a kvalita třeba na Stanstad a v Ryzyní velký rozdíl. V Ruzyni dietní dva párky s oschlým chlebem a hořčice rozmázlá po talíři..Hrůza.

+1/−7
doporučit
28.2.2021 10:54

Svačiny jsou zbytečné. Stačí jíst dvakrát denně, vysvětluje profesor Anděl

Premium Nadváhu má v Česku až 44 procent mužů a 31 procent žen. A obezitu dalších 20 procent mužů a 18 procent žen. Statisíce z...

První romské dítě, které skončilo v babyboxu. Romové zuří, matka ho chce zpět

Premium Je to příběh 217. dítěte, které babyboxy zachránily a prvního romského dítěte, které se v babyboxu ocitlo. Matka...

Fiala politiku dělat neumí a důsledky jsou tragické, hodnotí Klaus dnešní ODS

Premium Za deset dní oslaví ODS třicáté výročí svého vzniku. MF DNES požádala jejího zakladatele Václava Klause, aby...