náhledy
Představme si krásu prvních parních lokomotiv prostřednictvím fotografií jejich funkčních replik. Repliky mají oproti pradávným originálům jednu zásadní výhodu – díky technologickému pokroku dosud snad žádné nebouchl kotel. Což na druhou stranu vůbec neznamená, že by s nimi bylo méně zábavy.
Autor: Tony Hisgett, CC BY 2.0
Jako nejzazší časový bod, kam se s ukázkami replik raných parních lokomotiv chceme dostat, jsme si stanovili rok vzniku jejich originálních vzorů 1830.
Autor: Barry Skeates, CC BY 2.0
Rok 1830 jsme si zvolili za mezník z důvodu, že první tři dekády 19. století byly ve znamení hledání cest ke konstrukci provozuschopných parních lokomotiv. Objevila se například první lokomotiva se spřaženými dvojkolími, první lokomotiva s ozubnicovým pohonem (byť jeho čas naplnění přišel mnohem později s výstavbou horských ozubnicových železničních tratí) nebo první lokomotivy s trubkovým kotlem.
Autor: Tom Parnell, CC BY-SA 2.0
Jako první si představíme lokomotivu Puffing Billy, která je i na všech třech předchozích fotkách. V roce 1813 ji zkonstruoval William Hedley. Lokomotiva měla dvojici spřažených dvojkolí, což jí nadělilo větší adhezi, než kdyby měla jedno dvojkolí hnací a druhé běžné. U Hedleyovy lokomotivy ještě nevidíme dvojkolí spřažená spojnicemi, ale ozubenými soukolími, kdy i celý pohonný systém je trochu složitější, jak nám víceméně názorně ukazuje fotografie. Předmětná replika byla postavena v roce 2006.
Autor: Thomas's Pics, CC BY 2.0
První lokomotivy byly ovšem dílem Richarda Trevithicka, kterého tak můžeme titulovat praotcem parních lokomotiv. Začal s tím už v první polovině první dekády 19. století. Jeho lokomotiva, jejíž repliku vidíme na fotografii, vypadala jako hodinářský šelmostroj. K praktickému využití ve službě dopravní, ať už na klasických tratích nebo důlních železnicích, se však tato lokomotiva ještě nedostala.
Autor: Hugh Llewelyn, CC BY-SA 2.0
Jako další zde máme Locomotion No. 1, která je známa i pod jménem Active a je spjata s významným mezníkem v historii železniční dopravy. Tato parní lokomotiva táhla 27. září 1825 historicky první osobní vlak, a to dokonce se stovkami cestujících, na trati mezi anglickými městy Stockton a Darlington. Jednalo se o akci slavnostní, která však ukázala i nevěřícím Tomášům budoucí potenciál železniční dopravy. Lokomotiva byla dílem firmy Robert Stephenson and Company, za kterou stáli železniční průkopník George Stephenson a jeho v dobrém smyslu slova povedený syn Robert.
Autor: Tony Hisgett, CC BY 2.0
Replika Stephensonovy Locomotion No. 1 byla postavena v roce 1975.
Autor: Fraser Reid, CC BY 2.0
Revolučním typem se stala lokomotiva Rocket firmy Robert Stephenson and Company, vyrobená v roce 1829. Vyznačovala se několika novými konstrukčními prvky, které zvyšovaly její energetickou účinnost. Některé z těchto prvků se sice objevily již dříve, ať už na lokomotivě nebo papíře jiných géniů, ale zde byly zakomponovány společně v jedné lokomotivě.
Autor: Barry Lewis, CC BY 2.0
Lokomotiva Rocket dostala trubkový kotel, tedy kotel se sadou žárových trubek nahrazující velkou žárovou rouru zvanou plamenec. Je logické, že oproti plamenci má sada žárových trubek mnohem větší plochu, přes kterou se předává teplo vodě. Trubkový kotel vynalezl Francouz Marc Séguin.
Autor: alh1, CC BY-ND 2.0
Lokomotiva Rocket má uspořádání pojezdu A1, což znamená jedno dvojkolí hnací a jedno dvojkolí běžné. To byl asi jediný „nedostatek“, který by ji mohl diskvalifikovat z pomyslného piedestalu první moderní lokomotivy, ale zde to stačilo, protože zadáním bylo postavit lehkou rychlou lokomotivu pro soutěž nových lokomotiv. Soutěž se konala ve dnech 6. až 14. října 1829 na trati u vesnice Rainhill. Raketa z depa Stephenson rainhillskou soutěž s přehledem vyhrála.
Autor: Geni, CC BY-SA 4.0
Replika lokomotivy Rocket
Autor: alh1, CC BY-ND 2.0
Replika lokomotivy Rocket
Autor: Tony Hisgett, CC BY 2.0
Galerie zobrazuje minimálně dvě repliky lokomotivy Rocket. Ta, co vidíme zde, má v porovnání s originálem nižší komín. Byla postavena v roce 1979, aby se mohla v roce 1980 zúčastnit oslav „Rocket 150“ ke 150. výročí trati Liverpool a Manchester, a to i s připomínku o rok starší rainhillské soutěže, která s tehdy budovanou tratí úzce souvisela. A proč musela tato replika dostat nižší komín? Na předmětné trati byl od té doby navýšen, respektive zcela realizován železniční spodek, čímž se dostala výše – a tím se zároveň snížila světlost pod jedním mostem. Komín v původní výšce by se při podjezdu mostu zkrátka urazil.
Autor: Tony Hisgett, CC BY 2.0
Také lokomotiva jménem Sans Pareil, od Timothy Hackwortha, byla postavena pro legendární závod u Rainhillu v roce 1829. Zde vidíme uspořádání pojezdu B, tedy dvojici spřažených dvojkolí. K jejich spřažení slouží spojnice.
Autor: A. M. Hurrell, CC BY-SA 3.0
Replika lokomotivy Sans Pareil byla dokončena v roce 1980, jak jinak než pro již zmiňované oslavy Rocket 150.
Autor: Barry Lewis, CC BY 2.0
Lokomotivu Novelty postavili v roce 1829 John Ericsson and John Braithwaite. Také ona představovala na ranhillském klání zklamání. Replika je z roku 1980, což opět napovídá, že se účastnila oslav Rocket 150.
Autor: A. M. Hurrell, CC BY-SA 3.0
Lokomotiva Planet byla novou konstrukcí z roku 1830 od firmy Robert Stephenson and Company
Autor: Peter Broster, CC BY 2.0
Replika lokomotivy Planet byla postavena v roce 1992.
Autor: MartyHopkirk, CC BY-SA 3.0
Následují dvě fotografie lokomotiv mimo kolébku jejich vzniku, to znamená mimo Velkou Británii. Replika lokomotivy Seguin vznikla v roce 1987, její originál v roce 1829. Tato francouzská lokomotiva dostala také trubkový kotel jako anglické Rocket. Aby také ne – jak již jméno napovídá, byl jejím konstruktérem právě vynálezce trubkového kotle Marc Séguin.
Autor: Smiley.toerist, CC BY-SA 3.0
A protože nesmí chybět něco amerického, máme zde repliku lokomotivy Thumb. Originál vznikl v roce 1829 a na tu dobu vypadala dost primitivně. Replika je z roku 1927 a stále jezdí.
Autor: public domain
A na samý závěr ještě jednou replika přelomové lokomotivy Rocket (vpravo) ve společnosti s replikou o poznání mladší lokomotivy Iron Duke. Lokomotiva Iron Duke vznikla v roce 1847 a technický pokrok oproti lokomotivě Rocket (a všem v galerii představeným nejstarším lokomotivám) je na první pohled patrný.
Autor: alh1, CC BY-ND 2.0