Jak nevšední a báječná věc je motor, se můžete přesvědčit na videu, které pořídili studenti univerzity v Marylandu. Názorně předvedou, jaké by bylo, kdyby motory nebyly a my neměli žádné "energetické otroky" zakleté v ropě nebo třeba elektřině (ale hlavně té ropě a jiných fosilních palivech, to si nic nenamlouvejme).
V Marylandu samozřejmě nejsou první, kdo něco takového demonstroval. Ale jejich pokus o zfilmování tématu "lidská síla v souboji s fyzikou" má svůj nepopiratelný půvab.
Tým se pokouší postavit lidskou silou poháněnou helikoptéru nazvanou Gamera, která by chtěla dosáhnout na výhru vyhlášenou firmou Sikorsky, tradičním výrobcem vrtulníků. Nabízí čtvrt milionu dolarů konstruktérům helikoptéry, která zvládne vertikálně vystoupat do výšky tří metrů, udržet se minutu ve vzduchu a znovu přistát na stejném místě. Stroj nesmí být přitom vybaven žádným zařízením na skladování energie (baterií, setrvačníkem atp.), ale poháněn přímo silou posádky.
V Marylandu mají na pohled k cíli nakročeno dobře: minulý týden se jejich stroj ve vzduchu udržel 50 sekund a přesně podle zadání se vznášel na místě. Vytvořili tím neoficiální (ale vzhledem k videu těžko zpochybnitelný) světový rekord. Další pokusy budou následovat a mělo by je být možné sledovat na stránkách týmu.
Komentář Technet.cz: Tým zatím nemůže na cenu pomýšlet. Jejich stroj využívá vzduchové polštáře, které vznikají, když se aerodynamická plocha, tedy křídlo či v našem případě rotor, pohybuje těsně nad zemí (proto má Gamera rotory u země). Kvůli omezenému proudění vzduchu v úzkém prostoru stoupne vztlak křídla. V praxi se pak může například stát, že letadlo si při přistání "odmítá sednout".
Efekt je pozorovatelný do výšky několika metrů nad povrchem, ale závisí na rychlosti proudění vzduchu (a tedy rychlosti letadla či rotoru). V případě lidskou silou poháněného vrtulníku ovšem asi rychle zmizí. Náš odhad je, že ve výšce kolem tří metrů už nebude dost silný, aby stroj nadnášel, a "podmotorovaný" stroj tak nikdy nedosáhne cílové výšky.
Ale přáli bychom týmu z Marylandu, abychom se mýlili. Připomeňme, že běžná letadla poháněná lidskou silou už zvládnou podstatně větší výkony; provedly i lety o délce přes sto kilometrů. Ovšem provoz stroje s pevným křídlem je energeticky podstatně méně náročný než provoz vrtulníku.