1 Nejprve hledejte, pak se ptejte
„Do kolika má otevřeno pošta?“ „Kde je nejbližší lékárna?“ „Kam mohu vyhodit televizi?“ Tyto a jim podobné dotazy denně zaplevelují sousedské facebookové stránky městských částí, měst a obcí. Ač to nechápeme, jejich autorům nepřijde hloupé s takto triviálními dotazy oslovit tisíce lidí ve skupině, i když odpověď mohou jednoduchým dotazem například do Google vyhledávače vyřešit sami. Dokonce se na ně můžete zeptat i některé digitální asistentky ve svém telefonu, hodinkách nebo chytré reprosoustavě, tedy pokud alespoň trochu vládnete jedním z podporovaných jazyků.

Zajímá mne, kam mohu vyhodit starý televizor.
Vlevo: Vím, že na sběrný dvůr, tak vyhledám kontakt na ten nejbližší.
Uprostřed: Nevím nic, tak do vyhledávače zadám „kam odevzdat televizi“ a dostanu obecné rady.
Napravo: Vyhledávač Bing k odpovídání využívá vytrénovaný AI model, takže je schopný na jednoduchou otázku nabídnout poměrně komplexní odpověď.
Ptát se rovnou celé skupiny, zpravidla stovek nebo tisíců lidí, je často zbytečné i u dotazů, na které se odpověď ve vyhledávači hledá o něco hůře. Třeba „Kdo by mi v okolí udělal nehty?“ nebo „Neprodává tu někdo MLM kosmetiku?“ V tu chvíli zpravidla stačí použít funkci „vyhledávání ve skupině“ a zjistíte, že na stejný dotaz bylo odpovídáno před čtrnácti dny, pěti týdny, dvěma měsíci ... a ještě ve dvaceti dalších případech. Opět není nutné oslovit tisíce sousedů.
A vlastně stejně je dobré postupovat i u dotazů, které do sousedské skupiny patří – tedy takové, u kterých bude odpověď lokální znalostí nebo zkušeností obohacena. „Kde mají v okolí nejlepší makronky?“ „Doporučte mi prosím šikovného obkladače v okolí.“ „Kde v okolí rostou mirabelky?“
A teprve když na dotaz sami nenajdete uspokojivou odpověď jak ve vyhledávači, tak hledáním ve skupině, pak přichází čas na dotaz do pléna.