náhledy
Letos v lednu uběhlo 40 let od startu jednoho z nerozšířenějších bojových letadel posledních několika desítek let. Oč by let neplánovanější, o to byla další kariéra letounu F-16 Fighting Falcon úspěšnější. Dvacátého ledna 1974 měly probíhat pouze vysokorychlostní pojížděcí zkoušky prototypu nazvaného YF-16. Stroj se však při pojíždění ve vysoké rychlosti na dráze rozkmital. Když hrozilo, že skončí v písku mimo dráhu, rozhodl se pilot okamžitě vzlétnout. Po okruhu nevzrušeně přistál, lehce poškozené letadlo bylo opraveno a 2. února tak mohl proběhnout už oficiálně plánovaný první vzlet.
Autor: USAF
General Dynamics YF-16 v soutěži porazil svého konkurenta Northrop YF-17. Práce na dvoumotorovém YF-17 nebyly přesto marné a byly využity při vývoji letounu McDonnell Douglas F/A-18 Hornet.
Autor: USAF
První sériovou bojovou verzí vítězného projektu byla jednomístná F-16A, vyrábět se začala v roce 1978. Jednotlivé verze se dále dělily na mírně či více vylepšované série značené v originále jako Block (u áčka to byl Block 01, 05, 10, 15, 20). Stroj na snímku nese 4 protiletadlové rakety s IR naváděním krátkého dosahu Sidewinder, 2 klasické (hloupé) pumy Mk 84, 2 přídavné palivové nádrže a na centrálním závěsníku kontejner aktivního radioelektronického boje ALQ-119. Hlavňovou výzbroj F-16 tvoří rotační kanon M61 ráže 20 mm u kořene levého křídla.
Autor: USAF
Společně s áčkem se vyráběla z něho odvozená dvoumístná cvičná bojová verze F-16B. Na snímku z osmdesátých let je F-16B Nizozemského královského letectva (Koninklijke Luchtmacht).
Autor: Gerard van der Schaaf, Creative Commons
Letoun dostal oficiální bojové jméno Fighting Falcon, vojenští piloti si ho však překřtili na Viper. F-16C je modernizovaná jednomístná verze, vyrábět se začala v roce 1984. Na fotografii si všimněte otevřeného krytu, pod nímž je armatura pro připojení ráhna tankovacího letadla při doplňování paliva za letu. Mnoho letových záběrů bojových strojů bylo pořízeno právě z letadel tankovacích.
Autor: USAF
F-16D je dvoumístná cvičná bojová verze odvozená od céčka. Zde vidíme jednu v barvách pákistánského letectva. Dvoumístné verze F-16 se svými bojovými možnostmi blíží jednomístným, pouze mají nižší užitečné zatížení, pokud se dá tedy takto hovořit o bombách a raketách.
Autor: USAF
Mitsubishi F-2 je japonský derivát F-16. Poprvé vzlétl v říjnu 1995.
Autor: USAF
F-16A při cvičném odhozu "hloupých" bomb Mk 82 o hmotnosti 227 kg. Plně vyzbrojený letoun jich mohl nést až 12 na čtyřech hlavních křídelních závěsnících a k tomu ještě třeba nějaký ten Sidewinder na svou obranu na vnějších křídelních závěsnících a jednu přídavnou nádrž na centrálním závěsníku.
Autor: USAF
F-16C při cvičném odpálení řízené střely vzduch-země AGM-65 Mawerick (air-to-ground missile). Zobrazený stroj patří Letecké národní gardě státu Alabama. Letouny mohou proti pozemním a námořním cílům nést téměř jakýkoliv prostředek z celé palety letecké výzbroje, od těch nejhloupějších bomb až po ty prudce inteligentní se sofistikovaným naváděním na cíl. Proti vzdušným cílů se kromě malých Sidewinderů používají například také rakety středního dosahu AIM-7 Sparrow nebo AIM-120 AMRAAM.
Autor: USAF
Významnou složkou amerických ozbrojených sil jsou jednotky aktivních záloh Národní gardy, které spadají do podřízenosti guvernéra příslušného státu (v případě nasazení v zahraničních misích jsou z této provinční podřízenosti vyjmuty). Na obrázku je F-16C Letecké národní gardy státu Jižní Karolína.
Autor: USAF
Primárně byly F-16 zařazovány do jednotek USAF. Zde vidíme 3 stroje 4. stíhací perutě (4th Fighter Squadron) nad nevadskou pouští, snímek je z ledna 2012.
Autor: USAF
Letouny F-16 zařadilo do své výzbroje 25 států. Další o tom uvažují, ať již nákupem letadel olétaných či nově vyrobených. V roce 1983 prodala firma General Dynamics svoji leteckou složku firmě Lockheed Corporation, dnes Lockheed Martin pod jejíž hlavičkou se nejmodernější verze ef šestnáctky stále vyrábějí. Na fotografii je letoun v belgických barvách.
Autor: USAF
Od roku 2006 má letouny F-16 ve své výzbroji i Polsko. Dnes je to celkem 36 F-16C Block 52+, 12 F-16D Block 52+ a z druhé ruky 2 staré F-16A Block 15. Mnohem dříve je začaly používat z evropských států Belgie (od r. 1979), Dánsko, Nizozemí, Norsko (1980), Řecko (1989) a Portugalsko (1994). Letadla se částečně také v Belgii a Nizozemí vyráběla. V letech 2003 až 2012 měla několik pronajatých letadel Itálie.
Autor: Polské vojenské letectvo
Na Blízkém východě používají F-16 například Turecko, Jordánsko nebo Egypt. V roce 2014 by měly být dodány první kusy do Iráku. Největší úspěchy s nimi však dosáhl počátkem osmdesátých let Izrael, k tomu se ještě vrátíme. Na snímku je F-16E (dvoumístný ekvivalent je F-16F), které dnes používá pouze letectvo Spojených arabských emirátů.
Autor: USAF, SSgt. Michael B. Keller
F-16A thajského královského letectva. Z východoasijských zemí používá "ef šestnáctky" také Jižní Korea, Taiwan, Singapur a Indonésie.
Autor: USAF, Capt. Joshua Gunderson
Chilský Fighting Falcon tankuje palivo z KC-135 Stratotanker Letecké národní gardy státu Arizona. Kromě Chile používá z latinskoamerických států letouny F-16 ještě Venezuela.
Autor: USAF
Letouny F-16 jsou prověřeny bojovým nasazením. Nouzí o tyto události nikdy netrpěl židovský stát Izrael. První F-16A a B zakoupil v roce 1980, později se realizovaly dodávky F-16C a D. Poslední F-16D Block 52 byly dodány v roce 2009. Nejznámější akcí byla operace s krycím názvem Opera, preventivní úder na irácký jaderný reaktor Osirak v červnu 1981. Reaktor mohl sloužit k výrobě materiálu do jaderných zbraní. Kromě toho izraelští piloti na "ef šestnáctkách" sestřelili v letech 1981 a 1982 několik desítek syrských letadel, většinu během První libanonské války.
Autor: IDF/AF
Izrael vyslal k útoku na irácký jaderný reaktor v Osiraku 8 F-16A, každý vyzbrojený dvěmi klasickými pumami Mk 84 o váze 907 kg. Stíhací doprovod zajišťovalo 6 F-15A. Uskutečnění akce bylo naplánováno před zavezením jaderného paliva, aby se minimalizovaly následky útoku. Nálet byl úspěšný a Izraelci bez vlastních ztrát zničili nebo těžce poškodili reaktor a související provozy.
Autor: IDF/AF
"Ef šestnáctky" byly nasazeny v roce 1991 v operaci Pouštní bouře proti Iráku. Potom dlouhé roky hlídaly bezletové zóny nad Irákem a v roce 2003 se účastnily invaze tamtéž. Na fotografii je americká F-16C nad Irákem.
Autor: USAF
F-16 států NATO se účastnily na konci devadesátých let minulého století války v Kosovu. V roce 2011 létaly nad Libyí během tamní občanské války.
Autor: USAF
Holandská F-16 vyfotografovaná z tankovacího letadla nad Afghánistánem, kde byly stroje tohoto typu také nasazeny.
Autor: USAF
Mezi problematické oblasti patří korejský poloostrov. Na snímku ze společného cvičení se sešly F-16 jihokorejského a amerického letectva.
Autor: USAF
Americké letectvo má několik jednotek s přízviskem "aggressor", které simulují nepřítele při cvičeních. Ke stejným účelům používá F-16 i US NAVY, například v elitním školícím středisku "Top Gun". Na fotografii je F-16 patřící 18th Aggressor Squadron.
Autor: USAF
F-16 jednotky 18th Aggressor Squadron a strategický bombardér B-52 při cvičení nad severním Pacifikem.
Autor: USAF
"Ef šestnáctky" předváděcího týmu USAF Thunderbirds během letecké show nad New Yorkem. Vidíme také Empire State Building, nejvyšší budovu města v letech 1931 až 1972 a 2001 až 2013.
Autor: USAF
F-16 se řadí mezi nejúspěšnější bojové letouny, do dnešních dnů jich bylo vyrobeno přes 4 500 v různých variantách. Přestože prototyp vzlétl již před čtyřiceti lety, tak nejmodernější verze rozhodně nepatří do "starého železa".
Autor: USAF