Čtvrtek 21. ledna 2021, svátek má Běla
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 21. ledna 2021 Běla

První moderní dopravní letoun měl Boeing. Záhy ho převálcoval Douglas

Příběh přelomového Boeingu 247 vypadal zpočátku nadějně, ale rychlý rozvoj letectví a především nástup Douglas DC-2 a posléze DC-3 znamenal jeho rychlý přesun na druhou kolej.

Boeing 247D | foto: San Diego Air & Space Museum

V západoamerickém Seattlu se 8. února 1933 poprvé vznesl k nebesům letoun do té doby neviděný, Boeing 247. Na výsluní slávy se tento typ dlouho neohřál a jeho účast v povědomí široké veřejnosti je tristní. To se s dvoumotorovými douglasy, které přišly jako reakce na něj, nedá srovnat. Ale jedno Boeingu 247 upřít nelze, stal se prvním moderním dopravním letadlem na světě.

A za co konkrétně ho tedy chválíme, v čem jeho revolučnost spočívala? Dvoumotorový samonosný dolnoplošník Boeing 247 byl prvním dopravním letounem s celokovovou konstrukci a zatahovacím podvozkem, po stránce bezpečnosti provozu musíme vyzdvihnout schopnost letět pouze s jedním pracujícím motorem, a to při plném zatížení cestujícími a nákladem. Náběžné hrany křídla a ocasních ploch dostaly u vylepšené verze 247D pneumatický systém odledování.

Reklamní plakát letecké společnosti United Air Lines s letounem Boeing 247

Boeing 247 létal cestovní rychlostí přibližně 250 km/h, což bylo, když to přeženeme, skoro o padesát procent více než u tehdy populárních třímotorových hornoplošníků Ford TriMotor. Je tedy pravda, že zmíněný ford měl větší přepravní kapacitu, maximum u jedné verze činilo 17 pasažérů.

Naproti tomu přepravní kapacita byla u Boeingu 247 jednou z kritizovaných věcí. Deset cestujících nepředstavovalo žádné terno, uvědomíme-li si, že s letounem počítalo na hlavní transkontinentální linky mezi východem a západem Spojených států (kde se muselo samozřejmě stále létat s mezipřistáními, jejichž počet se ale oproti do té doby používaným typům letadel mohl redukovat). Když už jsme u lidí, tak dodejme, že osádku tvořili dva piloti a letuška, chcete-li stevardka.

Další kritizovanou věcí je příliš těsný trup. Proto nemohla být podlaha kabiny cestujících vyvýšena a protínaly ji oba nosníky křídla. Při procházení uličkou mezi sedadly tak bylo třeba nosníky přelézat, jako pomocný prvek k těmto artistickým výkonům konstruktéři nadělili jakési nášlapné prvky. Kolik nešťastníků se tem přerazilo, žádné statistiky neuvádí.

Boeing 247, interiér kabiny cestujících, pohled směrem odzadu dopředu. Patrné...

Boeing 247, interiér kabiny cestujících, pohled směrem odzadu dopředu. Patrné jsou nosníky křídla procházející kabinou za první a třetí řadou sedadel cestujících.

Boeing 247, pohled do pilotní kabiny

Boeing 247, pohled do pilotní kabiny

Za pozornost stojí záporné sklonění čelních skel pilotní kabiny. V té době se taková záležitost u několika typů letadel objevila a dostala je i většina nově vyrobených Boeingu 247. Mělo se tím eliminovat případné zrcadlení osvětlených palubních přístrojů v těchto sklech při jejich klasickém sklonu. Na druhou stranu to mělo negativní dopad na pilotovy oči při pohybu letadla po letištích disponujících silným osvětlením, jak se zjistilo v praxi. Záporně skloněná čelní okna u letadel začala postupně mizet.

Porovnání Boeingu 247 s konkurenčním DC-2

Primárním uživatelem Boeingu 247 se stala společnost United Air Lines, která byla v podstatě dceřinou společností Boeingu. Když projevila ještě ve fázi vývoje o ten samý stroj zájem letecká společnost TWA, neměla nárok. 

Oslovila tedy další americké výrobce letadel s požadavkem na nový moderně řešený letoun pro své potřeby. Tak vznikl prototyp
Douglas DC-1, který poprvé vzlétl 1. července 1933 a na jeho základě vykrystalizovalo sériové provedení DC-2 s datem prvního startu
11. května 1934. A koncem následujícího roku následovala legendární DC-3.

Boeing 247 v původním provedení

Boeing 247 v původním provedení

Od jara 1936 létaly u ČLS moderní americké Douglasy DC-2 celokovové konstrukce...

Douglas DC-2  v barvách ČLS

Předválečný souboj v oboru dopravních letadel vyhrál Douglas nad Boeingem nekompromisně. Jenže za války Boeing letěl vzhůru nesrovnatelně rychleji díky strategickým bombardérům B-17 a později
B-29. A po válce překonal Douglase i v letounech určených pro civilní osobní dopravu, ale to už je jiná kapitola leteckých dějin.

Odpovědí na Douglas DC-2 měl být vylepšený Boeing 247D, tuto odpověď však musíme s politováním klasifikovat jako nedostatečnou. Boeing 247D dostal nové aerodynamicky výhodnější kryty motorů NACA místo původních u typu 247 používaných úzkých prstencových krytů Townend (informace, že kvůli tomu musely být i jiné motorové gondoly, není tak podstatná). Nové déčko také mělo už klasicky skloněná čelní skla pilotní kabiny. 

Porovnávací náčrt čelních pohledů na Boeing 247 (dole) a Douglas DC-2 převzatý...

Porovnávací náčrt čelních pohledů na Boeing 247 (dole) a Douglas DC-2 převzatý z dobového tisku. Obrázky nejsou přesné výkresy, základní představu o rozdílech ve velikostech průřezů trupů mezi oběma typy však poskytují.

Změna motorových krytů a orientace sklonu čelních skel zvýšily ekonomiku letu, maximální rychlost z 300 km/h na 322 km/h a cestovní rychlost z 250 km/h na 305 km/h. Dalším, již výše zmíněným přínosem déčka se stal systém odledování náběžných hran.

Při zachování stávající přepravní kapacity a nevýhodného rozměrového řešení trupu však tento pokus nemohl být a ani nebyl samospasitelný. Počty nově vyrobených Boeingů 247D byly doslova nevýznamné, postupně se však na standard 247D upravovala i většina z původních strojů, přičemž některým zůstalo původní řešení zasklení pilotní kabiny.

Porovnání Boeingu 247 a 247D s Douglasem DC-2

Boeing 247Boeing 247DDouglas DC-2
Cestujících10
14
Osádka2 až 32 až 3
Rozpětí22,56 m
25,91 m
Délka15,65 m15,72 m18,88 m
Vzletová hmotnost5 738 kg6 190 kg
8 419 kg
Počet motorů2
2
2
Typ motorůP&W R-1340-S1D1 WaspP&W R-1340-S1H1-G WaspWright SGR-1820
Výkon motoru410 kW410 kW522 kW
Cest. rychlost250 km/h305 km/h305 km/h
Dolet780 km1 200 km1 600 km
Období výroby 1933
1934
1934 až 1937
Objem výroby 61 kusů *)
13 kusů135 kusů + 5 ks v Japonsku
*) Pozn.: 59 Boeingů 247 bylo později konvertováno na 247D, některým však zůstalo původní aerodynamicky méně výhodné řešení zasklení pilotní kabiny.

Do kapitoly o konkurenčním boji mezi oběma typy letadel zbývá zařadit i slavný etapový MacRobertsonův letecký závod Londýn – Melbourne, který startoval 20. října 1934. Boeing do klání nasadil jeden letoun typu 247D. Kvůli zvýšení doletu mu technici demontovali sedadla cestujících a místo nich do trupu umístili osm rozměrných přídavných palivových nádrží.

Boeing 247D skončil v MacRobertsonově leteckém závodě na krásném třetím místě z celkem dvaceti startujících a nakonec devíti klasifikovaných letadel. Trochu to kalila skutečnost, že na ještě krásnějším druhém místě finišoval Douglas DC-2. A ať to máme kompletní, vítězem se stal jeden ze tří nasazených strojů typu de Havilland DH.88 Comet, ale to byly vyloženě závodní speciály pro tento závod přímo konstruované.

A ještě drobnost k Douglasu DC-2, s ním závodila nizozemská společnost KLM, byl to standardní neupravený stroj, protože se letělo víceméně na trase její pravidelné linky, vzali na to dobrodružství i trojici cestujících.

Boeing 247D s demontovanými vnějšími částmi křídla při nakládání na loď

Boeing 247D s demontovanými vnějšími částmi křídla při nakládání na loď

Boeing 247D, Roscoe Turner, Reeder Nichols a Clyde Pangborn

Boeing 247D ze závodu Londýn - Melbourne a jeho osádka: Roscoe Turner, Reeder Nichols a Clyde Pangborn

Douglas DC-2 společnosti KLM s imatrikulací PH-AJU vybojoval druhé místo v...

Douglas DC-2 společnosti KLM s imatrikulací PH-AJU vybojoval druhé místo v MacRobertsonově leteckém závodě. Startoval s číslem 44.

MacRobertsonův letecký závod vyhrál speciální závodní stroj de Havilland DH.88...

MacRobertsonův letecký závod vyhrál speciální závodní stroj de Havilland DH.88 Comet s imatrikulací G-ACSS a startovním číslem 34. Další letoun stejného typu skončil čtvrtý (G-ACSR, start. č. 19) a jeden stroj tohoto typu (G-ACSP, start. č. 63) závod nedokončil.

Někteří další uživatelé a speciální verze Boeingů 247

Celkem bylo vyrobeno 75 Boeingů typové řady 247, z toho 61 kusů původní verze a 13 kusů vylepšené verze 247D, do celkové sumy potom zbývá jeden kus 247A. Později byly všechny Boeingy 247, až na dva exempláře, přestavěny na verzi 247D. Již výše bylo zmíněno, že některým přestavěným zůstalo původní řešení zasklení pilotní kabiny se záporným sklonem čelních oken. A zde přijde první zajímavost týkající se verzí, oba Boeingy 247, kterých se přestavba netýkala, byly určeny pro společnost Deutsche Luft Hansa. A oba tyto do Německa dodané stroje měly kupodivu už čelní okna s klasickým sklonem. I když on to takový div asi nebude, protože výrobními čísly se svým způsobem už řadí k následující sérii strojů verze 247D.

Boeing 247 v barvách společnosti Deutsche Luft Hansa

Boeing 247 v barvách společnosti Deutsche Luft Hansa

Hlavní uživatel typů 247 (resp. už 247D) United Air Lines se jich začal ve druhé polovině třicátých let pomalu zbavovat a dal přednost povedenějším douglasům. Své boeingy odprodával menším americkým leteckým společnostem, především Western Air Express, případně do zahraničí, kdy v Kolumbii jich snad skončilo až deset.

Během výroby série původních Boeingů 247 vznikl pro motorářskou firmy Pratt & Whitney (v té době patřící do společného konsorcia s Boeingem) jeden exemplář výkonného dopravního a zkušebního stroje označeného jako verze 247A. Letoun měl šestimístnou kabinu a poháněly ho výkonnější dvouhvězdicové motory Twin Wasp Junior SGR-1535.

Připravovaná čistě poštovní verze, jinými slovy létající poštovní úřad, s typovým označením 247B v hmotné podobě nevznikla. Označení verze 247C se někdy uvádí jako plánované pro letouny exportované do Německa, ale v reálu se nepoužilo (na druhou stranu to může vysvětlovat výše uvedenou odlišnost německých strojů od původního provedení pro United Air Lines).

V jednom kuse vznikla přestavbou klasického provedení speciální verze označená...

V jednom kuse vznikla přestavbou klasického provedení speciální verze označená Boeing 247Y, která byla určena pro Čínu. Letoun dostal dva pevné kulomety do přídě a zadní hřbetní střeliště s jedním kulometem.

Největším exotem se stal v jednom exempláři vyrobený Boeing 247Y, který vznikl přestavbou sedmého vyrobeného a od United Air Lines zpětně odkoupeného Boeingu 247D. Stroj si objednal Číňan zkoušený v té době těžce Japoncem. Z přední části kabiny cestujících byla demontována čtyři sedadla, aby se tam mohly umístit čtyři z osmi přídavných nádrží původně použitých v letounu upraveném pro MacRobertsonův závod a již nějakou dobu trpělivě čekajících na případnou novou příležitost. Ještě zajímavější však je, že letoun dostal dva pevné půlpalcové kulomety do přídě a zadní hřbetní střeliště s jedním pohyblivým kulometem stejné ráže. Na druhou stranu není jisté, zda se na inkriminovaný letoun při montáži v Čině po dodání ze Spojených států namontovala i uvedená výzbroj. A o něco dříve do Číny putoval i jeden standardní Boeing 247D.

V roce 1942, nedlouho poté, co se ocitly Spojené státy ve válce, převzali 27 letuschopných Boeingů 247D od civilistů vojáci. Americké armádní letectvo jim přidělilo své typové označení C-73 a používalo je tedy jako dopravní (cargo), případně k výcviku. Stroje byly mírně modifikovány.

Boeing 247

Jediný Boeing 247D v barvách RAF

Osm Boeingů 247D bylo prodáno do Kanady pro službu u RCAF (Royal Canadian Air Force). A jeden exemplář se ocitl u RAF, kde posloužil k různým experimentálním úkolům, kdy za pozornost stojí především pokusy s přistáváním za pomoci přesného přistávacího systému ILS (Instrument Landing System) a autopilota.

Samozřejmě i při vojenské službě byl těsný interiér trupu pro dopravní účely nevýhodou (zde snad ještě závažnější), a tak se většina vojenských Boeingů 247D, resp. C-73, ještě před koncem války vracela zpět do civilní sféry.

  • Nejčtenější

Android TV mizí z televizorů. Podívejte se, co jej letos mnohde nahradí

Operačnímu systému Android TV zřejmě začíná poslední sezóna. Jak se ukázalo na veletrhu CES 2021, již letošní novinky...

Válka v jednom čísle. Jak Sověti na papíře vyhráli nad Západem

Sověti vyvinuli na přelomu 60. a 70. let analytickou metodu, která měla umožnit snadné srovnání vojenské techniky...

Rezervace očkování je plná zbytečných chyb. Způsobila i pád celého systému

Státní web na rezervaci očkování proti covidu-19 byl plný úplně základních chyb a zbytečných komplikací. Navíc začal...

Čest, talent i služba Hitlerovi. Nejlepší tankista války byl z Jesenicka

Během druhé světové války vznikla po vzoru leteckých es nová kasta es tankových. Patrně nejlepším tankistou 2. světové...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Operaci Pouštní bouře zahájily vrtulníky US Army úderem na radary

První letecký úder proti Iráku neprovedly před třiceti lety „neviditelné bombardéry“ USAF, ale vrtulníky Apache US...

Kdo staví vilu na Babě? Muž s vazbami na sponzory Zemanovy kampaně

Premium Nová prosklená vila na vrchu Baba v Praze budí zájem místních i turistů. Dům patří firmě Luboše Paška, který je...

Ano, Češi byli nejlepší! říká zámořský expert o časech, kdy i Kanada žárlila

Premium Omlouvá se při vzpomínce na nezdar Pavla Patery v Dallasu. Zápasy proti Buffalu s Dominikem Haškem v brance přirovnává...

TEST olejů: nejhorší je kokosový, zdravější je i sádlo

Premium Na smažení a fritování, do salátů, omáček i dresinků... Do velkého srovnání olejů a tuků jsme vybrali dvacet výrobků....

  • Další z rubriky

Kdo je tu kapitán? Výměna rolí v kokpitu vedla k tragickému konci

Vymyšlené příběhy z vojny obvykle nikoho život nestojí. Ale před třiceti lety na letišti přispěly ke smrti několika...

První moderní dopravní letoun měl Boeing. Záhy ho převálcoval Douglas

Příběh přelomového Boeingu 247 vypadal zpočátku nadějně, ale rychlý rozvoj letectví a především nástup Douglas DC-2 a...

Flygskam a Tagskryt. Dává hon na aerolinie ve jménu ekologie smysl?

Premium Nakolik jsou dopravní letadla a jejich spalovací motory hrozbou pro životní prostředí a proč je na ně upřena taková...

Tři cestující přišli o hlavu. Nehoda, která dopadla lépe, než mohla

Před 30 lety došlo v Detroitu k nevšední události. Byla to nehoda, do které se zapletly dva stroje jedné letecké...

Vytetovaná sexuální instrukce zaráží i mého gynekologa, líčila dívka

Nesedí k ní, ale onen vulgární sexuální povel má na podbřišku opravdu vytetovaný. Vznikl jako rozpustilá, hrdá,...

Analytik: Evropa byla od blackoutu setiny. Bez ČR by to Rakousko nezvládlo

8. leden 2021 se mohl stát skutečným „černým dnem”. Evropě totiž hrozil blackout, tedy masivní výpadek dodávek...

Dalibor Janda leží ve vážném stavu v nemocnici na koronární jednotce

Dalibor Janda (67) byl hospitalizován v pražské Fakultní nemocnici Královské Vinohrady. Zpěvák leží ve vážném stavu na...

PŘEHLEDNĚ: Od ledna kartou online postaru nezaplatíte. Jaké podmínky má vaše banka?

Otisk prstu či scan obličeje při placení kartou na internetu již dávno není sci-fi. Možná je po vás vaše banka chce...

Bezplatné jezdění po dálnici? Elektronické známky téměř nikdo nehlídá

Premium Druhý týden platí na českých dálnicích novinka v­ podobě elektronické dálniční známky. Zatímco lidé takzvané viněty...