Češi staví dobré mosty, více padají jinde, řekl odborník v Rozstřelu

  16:55aktualizováno  16:55
Havárie mostů rozhodně nelze vyloučit ani do budoucna. Důležité je, že se z nich technika poučí, řekl v Rozstřelu odborník na technické stavby Jiří Kolísko z ČVUT.

Zhruba před rokem spadla lávka pro pěší v Tróji. Už víme, proč spadla? To byla první otázka pro Jiřího Kolíska v Rozstřelu. Ten upozorňuje, že stále probíhá šetření, příčinou pádu však podle jeho názoru byla nevhodná konstrukce. Nedostatečně chránila tzv. předpínací lana, která lávku držela.

Nymburská lávka byla konstrukčně velmi podobná a zkoumání zahájená po pádu trojské lávky ukázala, že nelze jasně určit, v jakém stavu se konstrukce nachází a jak dlouho by byla ještě bezpečná. Expertíza tedy nakonec lávku „odsoudila“ k likvidaci.

Stejnou příčinu - tedy korozi předpínacích prvků - měl podle Kolíska také pád dálničního mostu v Janově. „Ovšem to byla specifická konstrukce, která se bude nově považovat za rizikovou,“ odhadl český odborník v Rozstřelu. Tento typ mostní konstrukce v České republice nemáme.

Fotogalerie

Historie techniky je bohužel podobných katastrof plná, říká Kolísko. Důležité podle něj je, že se z nich poučíme. „Dnes se například ví, že předpínací výztuže musí být chráněny proti korozi mnohem lépe, než se předpokládalo v 80. letech. I tak se ovšem nedá vyloučit, že se v budoucnosti něco stane,“ uvedl.

Nemyslí si rovněž, že by tuzemské mosty byly v katastrofálním stavu. V Česku je zhruba třicet tisíc mostů všech typů, všechny jsou pod dohledem. „Je samozřejmě otázkou, zda se informacím o jejich stavu věnuje dostatečná pozornost,“ míní Kolísko. Současná vlna zájmu o stav mostů by v tomto směru podle něj však mohla pomoci.

V Praze je v havarijním stavu v současnosti již uzavřený most u Vltavské. „Tam došlo k rychlému rozšíření spáry, o které se vědělo již delší dobu,“ vysvětlil.

Kolísko s kolegy se podílel také na analýze železničního mostu na Výtoni. Doporučili ho k náhradě. Jakoukoliv jinou možnost včetně rekonstrukce považuje za nepravděpodobnou. „Bohužel, nýtovaná konstrukce mostu vede především k takzvané štěrbinové korozi, které lze jen obtížně zabránit,“ říká Kolísko. Jedinou možností by podle něj by bylo, aby most někdo každodenně kontroloval. „To se ovšem pochopitelně nedělalo, pokud vím, poslední nátěr proběhl někdy před zhruba padesáti lety,“ uvedl.

Most musí tedy podle Kolíska nahradit nová stavba, která by měla vydržet nejméně sto let, možná déle. Rozhodně nebude obsahovat některé problematické prvky z původního mostu. „Právě proto, že už jsme se z minulosti poučili,“ řekl Kolísko.

Otázku, zda historické mosty vydrží více než moderní, vzal Jiří Kolísko s humorem. „V Čechách spadla za posledních zhruba 40 let za provozu pouze Trojská lávka, všechny ostatní podobné případy se staly během výstavby, takže tam evidentně došlo k nějaké lidské chybě,“ hájí práci českých stavařů a konstruktérů Kolísko. Na pády jsou podle něj „odborníci“ jiní; mnohem více se jich stalo například v USA, které v poslední době dohání Čína.

Jiří Kolísko je šéfem Kloknerova ústavu při ČVUT. Kloknerův ústav se zabývá jak posuzováním stavu staveb, tak výzkumem v oblasti stavebnictví. Byl založen na ČVUT už v roce 1921 pod názvem „Výzkumný a zkušební ústav hmot a konstrukcí stavebních“ a vznikl jako první vědeckovýzkumné pracoviště svého druhu v Československu a ve střední Evropě.

Autor:

50. výročí přistání na Měsící

Americký kosmický let Apollo 11 splnil svoji misi 20. července 1969. Na povrch Měsíce jako první člověk vstoupil velitel posádky Neil Armstrong. Doprovázel jej Edwin "Buzz" Aldrin, zatímco Michael Collins zůstal na palubě vesmírné lodi.

Téma Apollo 11 v článcích Technet.cz:
O čem si povídali kosmonauti Apolla 11. Poslechněte si tisíce hodin „ticha“
Co kdyby Apollo 11 zůstalo na Měsíci? Pohřbili by je přes rádio zaživa
Vlajky na Měsíci stále stojí. Podívejte se na důkaz ze sondy LRO

Nejčtenější

Samé otázky. Vědci pronikli do neznámých prostor u hrobky zpovědníka krále

Podle jasně čitelného letopočtu na papírku se vzkazem od dělníků, kteří...

Skupina historiků a dalších odborníků v přímém přenosu vyzvedává schránu s ostatky králova zpovědníka Jindřicha...

Zelené peklo Normandie. Problém odhalených spodků vyřešil seržant Culin

Digitálně kolorovaná dobová fotografie lehkého tanku M5 Stuart s improvizovanou...

Během detailního plánovaní vylodění v Normandii a prvních fází následného postupu do nitra Francie se zapomnělo na...

Některé nejlevnější notebooky nedoporučí ani výrobce. Vyzkoušeli jsme je

Test nejlevnějších notebooků

Na rčení „nejsem tak bohatý, abych kupoval levné věci“ zákazníci často zapomínají. Otestovali jsme proto šest levných...

Odstartovala nejsilnější raketa světa. Nese desítky satelitů a plachetnici

SpaceX poslala do vesmíru Falcon Heavy 25.6.2019 v 8:30 našeho času. Na palubě...

V úterý 25. června ráno v 8:30 našeho času znovu odstartovala nejsilnější raketa současnosti, Falcon Heavy. Vynesla...

Smrt nad Kanálem. Zahynuli při letecké nehodě, StB je obvinila z emigrace

V 70. letech 20. století se na obloze potkávaly rozmanité typy letadel, jak...

Kanál La Manche je tichým svědkem desítek nouzových přistání i zřícení letadel. Zahynuli zde českoslovenští hokejisté i...

Další z rubriky

Elektrické letadlo poprvé vypadá prakticky. Izraelci ukázali Alici naživo

Elektrické letadlo Eviation Alice

Dopravní letoun na elektrický pohon, to znělo vždycky jako naprostý protimluv. Izraelská firma Eviation ale v Paříži...

Postavte lepší autíčko než ostatní a vyhrajte závod. Řídit mohou i děti

Závody, jaké jste ještě nezažili. S vlastním autem na dřevěné horské dráze....

Závody jako žádné jiné pro vás chystáme v sobotu a v neděli na Maker Faire Prague na výstavišti v Holešovicích. Přijďte...

Uvelebte se a poslouchejte. Spejbl s Hurvínkem právě teď bloudí lesem

Spejbl, Hurvinek a jejich hlas Martin Klásek

Poprvé v historii. Spejbl a Hurvínek se ztratili v jihočeském lese a v přímém přenosu k vám hovořili z ptačího ráje na...

Najdete na iDNES.cz