Mám kamaráda, co létal na MiGu 21 a 29 v Žatci. Když mi vyprávěl o MiGu 21, zmínil verzi PFM, kterážto neměla kanón a byla tudíž lehká a dobře ovladatelná. Úplně mu při tom svítily oči. Já jsem zrovna tuhle konkrétní verzi měl doma na skladě, tak jsem ji postavil tak, aby odpovídala přesně té, na které létal.
Nepověsil jsem na ní centrální trupovou nádrž, vědouc, že jí měl rád „na lehko“. Prý takhle byla nejlepší na akrobacii. Rakety jsem si ale neodpustil, jak jinak by měl bránit vlast, když to nemělo kanón… Doplnil jsem ještě pár drobností, jako například zpětná zrcátka, jelikož „péefemka“ neměla periskop. Přidal jsem i clonu pro nácvik létání bez vidu. Ten chlap je vyfocený v kokpitu téhle mašiny, a když jsem se ho vyptával na různé detaily, mezi kterými byla i tato plachta, vůbec si na ni nepamatoval. Prý to měly jen dvoumístné spárky. Přitom má tu fotku jako profilovku na Facebooku.
Začíná letní soutěž Příběh mého modelu. Pochlubte se svým modelářským umem |
Tento stroj byl vyrobený v roce 1966 v Sovětském svazu a téhož roku dodán do Československa, kde sloužil až do roku 1990. V současnosti se nachází na podstavci jako památník před Jaselskými kasárnami ve Staré Boleslavi. Svého času sloužil na základně v Žatci. Dokládá to erb na levé straně přídě. Ten jsem musel mimochodem vyrobit svépomocí na domácí tiskárně.
Stavebnice nabízela marking z počátku služby, to však ještě dotyčný o létání jen snil. Číslo mi vyhovovalo, ačkoli dotyčný pilot podle svých slov létal spíš s MiGem s číslem 4608. Ten byl ovšem ztracen při tragické nehodě. Dotyčný byl zrovna ve vzduchu a byl první, který viděl následky nehody. Dál je to velice smutný příběh. Z toho důvodu jsem se chtěl tomuto osudnému číslu vyhnout.
Cílem bylo připomenout kamarádovi krásné chvíle za kniplem a ne tragédii. Moc mě potěšila jeho reakce při předání. Neměl tušení, že dostane takový model, a já byl rád, že se mu líbí. Zase mu svítily oči, stejně jako když mi o ní vypravoval, a já si ověřil pořekadlo, že dávat je víc než dostávat. Navíc, kam to člověk má pořád dávat, zvlášť když žije v panelákovém bytě.
Fotografie a příběh svého modelu vkládejte ZDEVyberte minimálně 8 kvalitních a ideálně šířkových fotografií vašeho modelu, která vystihnou výjimečnost. Nebojte se vyfotit třeba i zajímavé detaily. Vložte je do přihlašovacího formuláře i se slovním popisem. Z příspěvků zaslaných prostřednictvím soutěžního formuláře vybere redakce iDNES.cz nejzajímavější příspěvky. K zařazení do 1. kola to musíte stihnout do úterý 15. 7. 2025. Později přihlášené modely spadají do druhé kola. Zasílat fotografie a příběhy můžete až do 2. září 2025 (23:00). Ve slovním popisu se neváhejte podělit o příběh modelu, tedy např. důvod, proč jste se rozhodli věnovat tolik práce právě tomuto kusu techniky. Můžete popsat i detaily z výroby, použité techniky, postřehy, triky či praktické rady |
Komerční rámeček Ceny v soutěži Příběh mého modeluSoutěž je dvoukolová v každém kole vyhrávají tři soutěžící a tři hlasující v anketě. Ceny do soutěže věnovala společnost PECKA-MODELÁŘ. Ceny v první kole: 1. místo „Cena odborné poroty“: Plastiková stavebnice legendárního východoněmeckého osobního automobilu Trabant 601 "Exclusive edition“ v měřítku 1:24 2. místo „Cena redakce“: Plastiková stavebnice lodi HMCS Snowberry v měřítku 1:144 3. místo „Cena čtenářů“: Plastiková stavebnice letounu F-16 Falcon v měřítku 1:32 Výhry pro tři vylosované hlasující v anketě 1. kola: Ceny v druhém kole: 1. místo „Cena odborné poroty“: Plastiková stavebnice německého těžkého tahače Mercedes-Benz Actros MP4 Space Grand Prix Edition v měřítku 1:24 2. místo „Cena redakce“: Plastiková stavebnice vozu Aston Martin DB-5 agenta 007 Jamese Bonda v měřítku 1:24 3. místo „Cena čtenářů“: Plastiková stavebnice britského bombardéru Vickers Wellington Mk.IA/C v měřítku 1:72 Výhry pro tři vylosované hlasující v anketě 2. kola: |