Maďarsko, březen 1945. Ledové noci střídá slunce, které znovu ohřívá zemi. Ale místo života přináší jaro smrt – začíná Operace Frühlingserwachen, poslední velká německá ofenziva druhé světové války.
Z mlhy u Balatonu se vynořuje stroj, co budí respekt i v těch nejotřelejších srdcích – Jagdtiger číslo 331, obr v letní kamufláži, přes kterou se loupe popraskaná bílá zimní vrstva. Jako by i samotný stroj říkal: „Zima končí. Ale válka ne.“ Jeho pásy se hluboko zarývají do rozmrzající půdy. Hmotnost 75 tun zanechává po sobě špinavé stopy v rozbředlém sněhu, mezi trsy první jarní trávy. Kolem něj je ticho. Až příliš. Velitel stroje, oberfeldwebel Hans Reiter, ví, že tato mise není jako ty předchozí.
Tanky SS přede dvěma dny pronikly sovětskou linií, ale odpor je zuřivý. Jagdtiger 331 je jedním z mála stíhačů tanků schopných na otevřeném poli zničit T-34 i IS-2 jedinou ranou. Ale na každé straně fronty je jasné, že dny Wehrmachtu jsou sečteny. Dnes mají v úkolu jako 331 podržet lesní cestu vedoucí k mostu přes jezero Velence.
Poslední Hitlerovy narozeniny nestály za nic. Supertanků se nedočkal![]() |
První rána – IS-2 v dálce exploduje jako krabice s municí. Druhá – T-34 mizí v ohni. Třetí – ticho. Sověti se stáhli. Ale už se valí další vlna. Stroj bojuje dál, i když zásobování selhává, motory zlobí a posádka je téměř bez odpočinku. Zásah protitankovým dělem roztrhne bok, ale pancíř vydrží. Stroj se nevzdává. Jagdtiger č. 331 je jedním z posledních obrů v rozkládající se armádě. Zasazen do sněhového pole, zrazen počasím i realitou války, zůstává symbolickou pevností. Až se válka přežene, stane se z něj jen rezavějící relikvie minulosti – ale teď, právě teď, je z něj král bojiště.
Třetí den operace už Jagdtiger 331 nemůže dál. Zasněžený trávník je teď blátem nasáklým krví a olejem. Tank stojí opuštěný, částečně zakrytý listím a větvemi. Posádka ho opustila v noci – prý se stáhli k Budapešti. Možná přežili. Možná ne.
Fotografie a příběh svého modelu vkládejte ZDEVyberte minimálně 8 kvalitních a ideálně šířkových fotografií vašeho modelu, která vystihnou výjimečnost. Nebojte se vyfotit třeba i zajímavé detaily. Vložte je do přihlašovacího formuláře i se slovním popisem. Z příspěvků zaslaných prostřednictvím soutěžního formuláře vybere redakce iDNES.cz nejzajímavější příspěvky. K zařazení do 1. kola to musíte stihnout do úterý 15. 7. 2025. Později přihlášené modely spadají do druhé kola. Zasílat fotografie a příběhy můžete až do 2. září 2025 (23:00). Ve slovním popisu se neváhejte podělit o příběh modelu, tedy např. důvod, proč jste se rozhodli věnovat tolik práce právě tomuto kusu techniky. Můžete popsat i detaily z výroby, použité techniky, postřehy, triky či praktické rady. |
Komerční rámeček Ceny v soutěži Příběh mého modeluSoutěž je dvoukolová v každém kole vyhrávají tři soutěžící a tři hlasující v anketě. Ceny do soutěže věnovala společnost PECKA-MODELÁŘ. Ceny v první kole: 1. místo „Cena odborné poroty“: Plastiková stavebnice legendárního východoněmeckého osobního automobilu Trabant 601 "Exclusive edition“ v měřítku 1:24 2. místo „Cena redakce“: Plastiková stavebnice lodi HMCS Snowberry v měřítku 1:144 3. místo „Cena čtenářů“: Plastiková stavebnice letounu F-16 Falcon v měřítku 1:32 Výhry pro tři vylosované hlasující v anketě 1. kola: Ceny v druhém kole: 1. místo „Cena odborné poroty“: Plastiková stavebnice německého těžkého tahače Mercedes-Benz Actros MP4 Space Grand Prix Edition v měřítku 1:24 2. místo „Cena redakce“: Plastiková stavebnice vozu Aston Martin DB-5 agenta 007 Jamese Bonda v měřítku 1:24 3. místo „Cena čtenářů“: Plastiková stavebnice britského bombardéru Vickers Wellington Mk.IA/C v měřítku 1:72 Výhry pro tři vylosované hlasující v anketě 2. kola: |