Rozhodl jsem se postavit modely letadel P-51D Mustang „Excalibur“, na kterém u nás létá Mirek Sázavský a „Little Rebel", kterého vlastní Steve Stead z Anglie, a to na základě skutečnosti, že se oba tyto vzácné letouny z druhé světové války společně předvedly na leteckém dnu Historical Air Show v Mladé Boleslavi v roce 2024.
Můj záměr byl tuto nevídanou sestavu ztvárnit modely ve stylu diorama od firmy Eduard v měřítku 1/48. Nebylo snadné sehnat odpovídající obtisky. Jedny jsem pořídil na internetu a druhé mi sehnal rovněž zkušený pilot warbirdů Radim Vojta, který létá Stevův P-51D Mustang „Little Rebel".
Jelikož jsou obě letadla uzpůsobená k tomu, že může být na palubě i druhý člověk, bylo nutné do kokpitu modelů nainstalovat i druhé sedadlo. Naštěstí stavebnice prozíravě (?) druhé sedadlo obsahuje, takže tento problém byl vyřešen.
Samozřejmě tyto stroje se v různých detailech od druhoválečných strojů liší, aby odpovídaly současným předpisům pro jejich provoz. Tyto skutečnosti jsou popsány v návodu od firmy Eduard , který je možno stáhnout na internetu, protože firma kdysi vydala tyto konkrétní modely v limitované edici a dnes jsou již bohužel nesehnatelné, s výjimkou internetových aukčních portálů za přemrštěné ceny.
Americká stíhačka zprvu ztrácela dech, pak sláva její se dotýkala hvězd![]() |
Tudíž jsem volil cestu zakoupení dostupných modelů na běžném trhu. Bylo zajímavé stavět stejný typ od stejného výrobce a porovnávat rozdíly ve stavbě. Některé nešvary se opakovaly, jako nelícování trupu s hlavními křídly, deformovaný spodní chladič apod. Ale jinak stavba probíhala standardně, včetně tmelování.
Na těžkou kamufláž v podobě leštěného kovu jsem použil barvy od firmy Mr. Collor podle návodu. Určitě se nepovažuji za mistra modeláře, spíš stavím pro radost a každá stavba musí mít příběh. A ten byl završen tím, že pilot Miroslav Sázavský mi vlastně splnil sen, když mě pozval na domovské letiště excaliburu a měl jsem neskutečnou možnost být při přípravě, vzletu a následného přistání tohoto krásného stroje, a dokonce jsem měl možnost do něj i usednout.
Fotografie a příběh svého modelu vkládejte ZDEVyberte minimálně 8 kvalitních a ideálně šířkových fotografií vašeho modelu, které vystihnou jeho výjimečnost. Nebojte se vyfotit třeba i zajímavé detaily. Vložte je do přihlašovacího formuláře i se slovním popisem. Z příspěvků zaslaných prostřednictvím soutěžního formuláře vybere redakce iDNES.cz nejzajímavější příspěvky. K zařazení do 1. kola to musíte stihnout do úterý 15. 7. 2025. Později přihlášené modely spadají do druhého kola. Zasílat fotografie a příběhy můžete až do 2. září 2025 (23:00). Ve slovním popisu se neváhejte podělit o příběh modelu, tedy např. důvod, proč jste se rozhodli věnovat tolik práce právě tomuto kusu techniky. Můžete popsat i detaily z výroby, použité techniky, postřehy, triky či praktické rady. |
Komerční rámeček Ceny v soutěži Příběh mého modeluSoutěž je dvoukolová v každém kole vyhrávají tři soutěžící a tři hlasující v anketě. Ceny do soutěže věnovala společnost PECKA-MODELÁŘ. Ceny v prvním kole: 1. místo „Cena odborné poroty“: Plastiková stavebnice legendárního východoněmeckého osobního automobilu Trabant 601 „Exclusive edition“ v měřítku 1:24 2. místo „Cena redakce“: Plastiková stavebnice lodi HMCS Snowberry v měřítku 1:144 3. místo „Cena čtenářů“: Plastiková stavebnice letounu F-16 Falcon v měřítku 1:32 Výhry pro tři vylosované hlasující v anketě 1. kola: Ceny v druhém kole: 1. místo „Cena odborné poroty“: Plastiková stavebnice německého těžkého tahače Mercedes-Benz Actros MP4 Space Grand Prix Edition v měřítku 1:24 2. místo „Cena redakce“: Plastiková stavebnice vozu Aston Martin DB-5 agenta 007 Jamese Bonda v měřítku 1:24 3. místo „Cena čtenářů“: Plastiková stavebnice britského bombardéru Vickers Wellington Mk.IA/C v měřítku 1:72 Výhry pro tři vylosované hlasující v anketě 2. kola: |