Dále už modelář Aleš Kulich: Mezi má nejoblíbenější letadla patří F-4 Phantom. Při rozmýšlení, co budu stavět dál, padla volba na F-4J Phantom od firmy Eduard, limitovaná edice Rockin Rhino v měřítku 1:48. Kromě výlisků obsahuje krabice taky leptané díly pro interiér, odlévané výtokové trysky a kola.
Pro vylepšení jsem pořídil dvě sady závěsníků z 3D tisku od firmy Reskit, které celkový dojem posouvají dál. Při výběru markingu padla volba na letou z letky „Warlords“ (F-4J Phantom, VMFA-451 „Warlords“, USS Forrestal, 1976). Stavba probíhala hladce a vše pasovalo, jak mělo. Stavbu jsem zahájil kokpitem, který je celý doplněný o lepty panelů a sedačky o pásy a napodobení rozvodů.
Firma shání legendární stíhačky Phantom. Chce je používat k vypouštění družic![]() |
Dál jsem nachystal výtokové trysky z odlitků, které jsou detailně zpracované a věrně napodobují reálné výtokové trysky. Závěsy výzbroje jsou z 3D tisku, jsou detailně provedené včetně rozvodů. Následně jsem vše zkompletoval a připravil na barvení.
Celý model jsem nastříkal surfacerem, který celý povrch sjednotí a připraví podklad pro kamuflážní barvy. Poté jsem udělal předstínování panelů a linek černou barvou. Následně jsem celý model postupně nastříkal šedou a bílou barvou v tenkých vrstvách, abych co nejvíc zachoval předstínování.
Zasloužilé phantomy mají ještě dnes ve výzbroji Řecko, Turecko a Írán![]() |
Pro zalakování a nanesení obtisků jsem napustil linky a nýty washem, abych provedl finální zvýraznění. Následně jsem pomocí „očních stínů“ od firmy Tamiya provedl opotřebení na spodních plochách, naznačil stečeniny na pohyblivých plochách a provedl lehké rozbití povrchu pomocí šedého pigmentu.
Opotřebení letounu jsem dělal podle fotografií z dostupných publikací a z internetu, kde je spousta detailních fotografií reálných letounů ve službě z provozu po celém světě. Na závěr je celý model zalakovaný položeným lakem, který zvýraznil nanesené pigmenty. Celý model jsem stavěl čtyři měsíce po večerech a při chvílích, kdy byl čas.
27. května 2018 |
Fotografie a příběh svého modelu vkládejte ZDEVyberte minimálně 8 kvalitních a ideálně šířkových fotografií vašeho modelu, která vystihnou výjimečnost. Nebojte se vyfotit třeba i zajímavé detaily. Vložte je do přihlašovacího formuláře i se slovním popisem. Z příspěvků zaslaných prostřednictvím soutěžního formuláře vybere redakce iDNES.cz nejzajímavější příspěvky. K zařazení do 1. kola to musíte stihnout do úterý 15. 7. 2025. Později přihlášené modely spadají do druhé kola. Zasílat fotografie a příběhy můžete až do 2. září 2025 (23:00). Ve slovním popisu se neváhejte podělit o příběh modelu, tedy např. důvod, proč jste se rozhodli věnovat tolik práce právě tomuto kusu techniky. Můžete popsat i detaily z výroby, použité techniky, postřehy, triky či praktické rady. |
Komerční rámeček Ceny v soutěži Příběh mého modeluSoutěž je dvoukolová v každém kole vyhrávají tři soutěžící a tři hlasující v anketě. Ceny do soutěže věnovala společnost PECKA-MODELÁŘ. Ceny v první kole: 1. místo „Cena odborné poroty“: Plastiková stavebnice legendárního východoněmeckého osobního automobilu Trabant 601 "Exclusive edition“ v měřítku 1:24 2. místo „Cena redakce“: Plastiková stavebnice lodi HMCS Snowberry v měřítku 1:144 3. místo „Cena čtenářů“: Plastiková stavebnice letounu F-16 Falcon v měřítku 1:32 Výhry pro tři vylosované hlasující v anketě 1. kola: Ceny v druhém kole: 1. místo „Cena odborné poroty“: Plastiková stavebnice německého těžkého tahače Mercedes-Benz Actros MP4 Space Grand Prix Edition v měřítku 1:24 2. místo „Cena redakce“: Plastiková stavebnice vozu Aston Martin DB-5 agenta 007 Jamese Bonda v měřítku 1:24 3. místo „Cena čtenářů“: Plastiková stavebnice britského bombardéru Vickers Wellington Mk.IA/C v měřítku 1:72 Výhry pro tři vylosované hlasující v anketě 2. kola: |