V dětství jsem doma zkoumal žlutou desku, na kterou byly přilepeny kusy kovu – fragmenty trosek liberatoru, který spadl nedaleko našeho bydliště během letecké bitvy 17. 12. 1944, známé jako Krvavá řež nad Hanou. Toho dne odstartovaly americké bombardéry se stíhacím doprovodem 15. letecké armády k náletu na rafinerie Blechhammer a Odertal v Polsku. Stíhací doprovod se však opozdil a nad Hanou, přibližně kolem 11:45, napadly bombardéry německé stíhačky od jednotky JG 300 Wilde Sau.
Liberator s číslem 35 kapitána Thomase Westa, byl jedním z celkem deseti sestřelených strojů typu B-24. Přeživší uvedli, že útok byl překvapivě rychlý. „Stíhači na sedmé hodině!“ zvolal do interkomu zadní střelec Sgt. Mergo. Někdo další zakřičel: „...už jsou tady!...“ Dvacetimilimetrové střely německého Focke-wulfu trhaly trup na kusy, a když explodovaly palivové nádrže, letoun se roztrhl.
Exploze vymrštila část posádky ven; šest členů padlo, zbývající byli zajati.
Osádka Liberatoru č. 35 (15. AF, 461st BG, 765th Sqn):
|
K tomuto konkrétnímu letounu zřejmě neexistuje žádná fotografie, kromě snímku posádky. Ví se pouze, že měl červené ocasní plochy, bílé kryty motorů a na trupu číslo 35.
Smrt přišla z mraků. Bitva nad Hanou byla největší u nás![]() |
Stroj dopadl u Troubek na Přerovsku a místní farář se po válce zasadil o vybudování pomníku padlým letcům. V roce 2002 desku někdo odcizil, a proto o rok později obec Troubky nechala vyhotovit novou, která je na místním hřbitově dodnes.
Model v měřítku 1:72 je od firmy Hasegawa, doplněný o leptané díly a resinové komponenty od Eduardu. Většina doplňků je skryta v interiéru, viditelné jsou především zbraně, motory a nová kola.
OBRAZEM: Liberator trhal výrobní rekordy. Létali na něm i Čechoslováci![]() |
Nejnáročnější a zároveň nejvýraznější úpravou bylo doplnění kompletního nýtování pomocí nýtovacího kolečka. Model je nabarven airbrush pistolí s použitím metalických barev a laků od firmy Gunze. Patina byla provedena washem, olejovými barvami a metodou chipping.
Po dokončení jsem jej vyfotil s onou deskou, úlomkem vrtule a u pomníku v Troubkách.
Fotografie a příběh svého modelu vkládejte ZDEVyberte minimálně 8 kvalitních a ideálně šířkových fotografií vašeho modelu, které vystihnou výjimečnost. Nebojte se vyfotit třeba i zajímavé detaily. Vložte je do přihlašovacího formuláře i se slovním popisem. Z příspěvků zaslaných prostřednictvím soutěžního formuláře vybere redakce iDNES.cz nejzajímavější příspěvky. K zařazení do 1. kola to musíte stihnout do úterý 15. 7. 2025. Později přihlášené modely spadají do druhého kola. Zasílat fotografie a příběhy můžete až do 2. září 2025 (23:00). Ve slovním popisu se neváhejte podělit o příběh modelu, tedy např. důvod, proč jste se rozhodli věnovat tolik práce právě tomuto kusu techniky. Můžete popsat i detaily z výroby, použité techniky, postřehy, triky či praktické rady. |
Komerční rámeček Ceny v soutěži Příběh mého modeluSoutěž je dvoukolová v každém kole vyhrávají tři soutěžící a tři hlasující v anketě. Ceny do soutěže věnovala společnost PECKA-MODELÁŘ. Ceny v prvním kole: 1. místo „Cena odborné poroty“: Plastiková stavebnice legendárního východoněmeckého osobního automobilu Trabant 601 „Exclusive edition“ v měřítku 1:24 2. místo „Cena redakce“: Plastiková stavebnice lodi HMCS Snowberry v měřítku 1:144 3. místo „Cena čtenářů“: Plastiková stavebnice letounu F-16 Falcon v měřítku 1:32 Výhry pro tři vylosované hlasující v anketě 1. kola: Ceny v druhém kole: 1. místo „Cena odborné poroty“: Plastiková stavebnice německého těžkého tahače Mercedes-Benz Actros MP4 Space Grand Prix Edition v měřítku 1:24 2. místo „Cena redakce“: Plastiková stavebnice vozu Aston Martin DB-5 agenta 007 Jamese Bonda v měřítku 1:24 3. místo „Cena čtenářů“: Plastiková stavebnice britského bombardéru Vickers Wellington Mk.IA/C v měřítku 1:72 Výhry pro tři vylosované hlasující v anketě 2. kola: |