Masarykovo nádraží je tzv. hlavovou stanicí (někdy můžeme slyšet i označení koncová stanice), nemá tedy žádnou průjezdnou hlavní kolej, všechny koleje má kusé. V centrech měst přináší hlavová stanice urbanistické výhody. Jednu výhodu má i pro cestující, mezi nástupišti nejsou podchody. Trať na mostě vpředu je z hlavního nádraží do Vítkovských tunelů, s Masarykovým nádražím tento most nesouvisí.
Autor: Jiří Bernard, CC BY-SA 3.0
Státní nádraží v Praze (později Praha Masarykovo nádraží), slovnost při zahájení provozu
Autor: public domain
Slavnostní příjezd vlaku s lokomotivami Olmütz a Prag do Prahy dne 20. srpna 1845
Autor: public domain
Státní nádraží v Praze krátce po svém otevření. Zaměříme se na dva největší stavební objekty, vpravo je původní odjezdová budova se dvěma věžemi (ulice Hybernská) a vlevo původní příjezdová budova (nárožní; ulice Havlíčkova a ulice Na Florenci). Třetí velký objekt - restaurační budova (nárožní; ulice Havlíčkova a ulice Hybernská) – tam ještě nestojí. Budovy pražského státního nádraží navrhl architekt Antonín Jüngling, řešení samotného kolejiště vypracoval železniční projektant a stavitel Jan Perner.
Autor: public domain
Státní nádraží v Praze. Nádražní budovy a koleje s nástupišti jsou za hradbou opatřenou šesticí bran. Dále vidíme příjezd vlaku směrem od Pardubic. A koleje mířící z tohoto pohledu vpravo (je na nich samotná lokomotiva s tendrem) vedou na Negrelliho viadukt, jedná se o dráhu směrem na Děčín.
Autor: public domain
Státní nádraží v Praze. Nádražní budovy a koleje s nástupišti jsou za hradbou opatřenou šesticí bran.
Autor: public domain
První typ parní lokomotivy na dráze olomoucko-pražské
Autor: Muzeum hlavního města Prahy
Státní nádraží v Praze (později Praha Masarykovo nádraží)
Autor: public domain
První typ parní lokomotivy na dráze olomoucko-pražské
Autor: public domain
Dvorní vůz dráhy olomoucko-pražské
Autor: public domain
Osobní vůz dráhy olomoucko-pražské
Autor: public domain
Osobní vůz dráhy olomoucko-pražské
Autor: public domain
Státní nádraží v Praze. Nádražní budovy a koleje s nástupišti jsou za hradbou opatřenou šesticí bran. Dále vidíme příjezd vlaku směrem od Pardubic. A koleje mířící z tohoto pohledu vpravo (je na nich samotná lokomotiva s tendrem) vedou na Negrelliho viadukt, jedná se o dráhu směrem na Děčín.
Autor: public domain
Státní nádraží v Praze z mladší doby, než byl obrázek předchozí. Na místě původního objektu neznámého účelu zde již vidíme velkou výtopnu.
Autor: public domain
Negrelliho viadukt
Autor: public domain
Státní nádraží v Praze (později Praha Masarykovo nádraží)
Autor: public domain
V březnu 1990 se už podruhé vrátil prvnímu pražskému nádraží název Masarykovo. Ze stejného roku pochází i černobílá fotografie. Dřevěné prosklené zastřešení prostoru mezi budovami Masarykova nádraží, které nesou sloupy z litiny, se objevilo už v roce 1862. Zleva přijíždí ulicí Havlíčkovou tramvaj T3.
Autor: FOTO:FORTEPAN / tm, CC BY-SA 3.0
Původní budovy Masarykova nádraží jsou dílem architekta Antonína Jünglinga. Je tomu tak i u hlavní nádražní budovy se dvěma věžemi, kterou na této fotografii nevidíme, nebo u velké původní příjezdové budovy, která naopak snímku dominuje, protože prosklená zastřešená hala ji nemá šanci zastínit.
Autor: Sludge G, CC BY-SA 2.0
Praha Masarykovo nádraží
Autor: IngolfBLN, CC BY-SA 2.0
Praha Masarykovo nádraží
Autor: Felix Riehle, CC BY-SA 4.0
Praha Masarykovo nádraží
Autor: Jiří Bernard, CC BY-SA 3.0
Reprezentativní salóny Českých Drah - Praha Masarykovo nádraží
Autor: Dalibor Puchta, pro iDNES.cz
Reprezentativní salóny Českých Drah - Praha Masarykovo nádraží - Busta prezidenta Masaryka
Autor: Dalibor Puchta, pro iDNES.cz
Reprezentativní salóny Českých Drah - Praha Masarykovo nádraží
Autor: Dalibor Puchta, pro iDNES.cz
Lokomotiva 498.106 vyjíždí z Prahy Masarykova nádraží u příležitosti oslav výročí 150 let železnice v Praze (rok 1995).
Autor: PetrS., CC BY-SA 3.0
Motorový vůz řady 810 opustil pražské Masarykovo nádraží
Autor: Jiří Bernard, CC BY-SA 3.0
Praha Masarykovo nádraží
Autor: Phil Richards, CC BY-SA 2.0
Elektrická jednotka řady 451 se blíží na pražské Masarykovo nádraží
Autor: Jiří Bernard, CC BY-SA 3.0
Praha Masarykovo nádraží
Autor: Jiří Bernard, CC BY-SA 3.0
Praha Masarykovo nádraží
Autor: Tiia Monto, CC BY-SA 4.0
Dvoupodlažní elektrická jednotka nové generace, která do příměstského provozu přinesla moderní, pohodlné a bezpečné cestování (foto ze stanice Praha Masarykovo nádraží).
Autor: Škoda Transportation, CC BY-SA 3.0
Prezidentský vlak na Masarykově nádraží v Praze (28. června 2018)
Autor: Yan Renelt, MAFRA
Prezidentský vlak na Masarykově nádraží v Praze (28. června 2018)
Autor: Yan Renelt, MAFRA
Prezidentský vlak na Masarykově nádraží v Praze (28. června 2018)
Autor: Yan Renelt, MAFRA