POZOR VLAK
Sledovat další díly na iDNES.tvJak už to mnohdy bývá, za objevem stála náhoda. „Připravovali jsme reportáž na pražském hlavním nádraží. Když jsme procházeli tamním labyrintem chodeb, všimli jsme si na stěnách nádherných snímků parních lokomotiv, a tak jsme se samozřejmě začali pídit po tom, kdo je autorem,“ popisuje začátek příběhu autor magazínu POZOR VLAK Jiří Dlabaja.
Redakce po nějakém čase dostala kontakt na systémového specialistu Správy železnic Luboše Kálala. Už po prvním setkání bylo jasné, že bude co natáčet. Luboš Kálal připravil desítky nádherných fotografií a digitalizované filmy, původně točené na 8mm kameru. Začal vyprávět příběhy o zatýkání či likvidaci filmového materiálu státními orgány, které zažil se spoluautory fotografií Tomášem Nachtmanem a Pavlem Kodymem. Štábu magazínu POZOR VLAK až naskakovala husí kůže.
„Protože se Luboši Kálalovi podařilo v roce 1978 a částečně také v roce 1979 natočit přes dvě hodiny materiálu, dohodli jsme se, že ho necháme kvalitně zdigitalizovat a postupně jej uveřejníme v našem magazínu,“ říká Jiří Dlabaja.
Pokud se rozhodnete zhlédnout celý díl, pak vás čeká také návštěva ve Vagonářském muzeu ve Studénce, v rubrice Legendy se průvodce Rostislav Kolmačka zaměří na legendární lokomotivy řady 743 a Miroslav Kunt vás v Úžasných návratech seznámí s filmem Národního archivu o podbíječce ASP 09-16 CSM.