POZOR VLAK
Sledovat další díly na iDNES.tvBěhem víkendu 19. a 20. října se do České Třebové sjelo 11 300 příznivců železnice, což je od roku 2019, kdy se vybírá vstupné, historicky největší návštěvnost. „Není divu, že tato akce přilákala tolik lidí včetně magazínu POZOR VLAK. České dráhy totiž coby pořadatel nabídly úchvatnou přehlídku v podobě 11 parních lokomotiv, 7 motorových lokomotiv, 4 elektrických lokomotiv, 4 motorových vozů a dalších zajímavostí,“ říká autor magazínu POZOR VLAK Jiří Dlabaja.
Na své si přišel každý, kdo na Národní den železnice dorazil, a to díky rozdělení areálu na Svět historie, Svět změny a Svět zábavy. Diváci mohli během víkendu zhlédnout 12 komentovaných přehlídek na točně, projet se historickými vlaky nebo se zúčastnit tematických aktivit. Největší pozornost příznivců železnice vyvolala exkluzivní noční show s historickými lokomotivami, kdy se na českotřebovské točně za scénického osvětlení, příjemné dobové hudby a odborných komentářů představila více než desítka strojů.
Další reportáž zcela jistě potěší technicky zaměřené příznivce. Magazín POZOR VLAK se totiž v souvislosti s blížícím se výhradním provozem koridorových tratí po dohledem jednotného evropského zabezpečovacího systému ETCS, věnoval odometrickým testům. Jde o zásadní testování mobilních částí ETCS, která se instalují na hnací vozidla. „V reportáži rozebíráme s odborníky z AŽD a CAF Signalling co je to odometrie, k čemu je potřebná a jak probíhají vlastní testy.
Divákům nabídneme exkluzivní pohled do zákulisí zkoušek nejen za sucha, ale také za mokra, kdy se pod kola motorové jednotky stříká mýdlová voda, aby se uměle narušila adheze a při rozjezdu tak docházelo ke skluzu a při brzdění ke smyku. „Je to věda a alespoň k částečnému pochopení je potřeba se podívat na celou reportáž, kde problematiku odometrických testů pro diváky co nejvíce zjednodušujeme“ vysvětluje Dlabaja.
Ani ve 141. vydání magazínu POZOR VLAK nechybí pravidelné rubriky. Legendy se věnují velmi atraktivnímu motorovému elektrickému vozidlu EM 400.0 konstruktéra a vynálezce Františka Křižíka, kterému nikdo neřekne jinak než Elinka. Úžasné návraty pak všechny zaměstnance dráhy vyzvou, aby byli při práci maximálně opatrní, a to prostřednictvím jednoho z nejstarších filmů ze sbírky Národního archivu z roku 1952, který se jmenuje Zabraňte úrazům!