POZOR VLAK
Sledovat další díly na iDNES.tvPůvodní laboratoř z roku 1994 navštívili tvůrci magazínu POZOR VLAK před osmi lety a už tehdy bylo jasné, že má své nejlepší roky za sebou. „Když nás nedávno vedoucí katedry Martin Kendra pozval do zcela zrekonstruované laboratoře a hrdě ji označil za nejmodernější minimálně ve střední Evropě, nemohli jsme odolat. A opravdu, jde o tak úžasné místo, že kdybych byl mladší, udělal bych vše pro to, abych studoval právě zde,“ říká autor magazínu POZOR VLAK Jiří Dlabaja. Mimochodem, Češi zde mají dveře otevřené dokořán v rámci studia bakalářského či inženýrského programu Železniční doprava.
V unikátní dopravní laboratoři Žilinské univerzity v Žilině jsou nainstalovány kompletní aktuální verze systémů pro plánování a provoz železniční dopravy. Tato kombinace umožňuje simulaci provozu v naprosto reálných podmínkách, což je neocenitelné nejen pro studenty, ale především pro budoucí zaměstnance a manažery infrastruktury. V laboratoři je k dispozici šest dopraven na hlavním okruhu a další tři dopravny na dálkově řízené trati, což umožňuje simulovat běžné provozní situace, ale také poruchové stavy a dokonce mimořádné události. Kromě nejmodernějšího způsobu řízení dopravy pomocí plně digitálních stavědel ESA nebo SIMIS se studenti seznámí i se staršími zařízeními, včetně téměř muzejního elektromechanického staničního zabezpečovacího zařízení, které se na železniční síti stále ještě vyskytuje a je tedy potřeba ho dokonale znát.
Také druhá reportáž 143. dílu magazínu POZOR VLAK se věnuje modelové železnici. Tentokrát štáb vyrazil na zámek Valtice, kde se ve zdejší jízdárně na ploše 1 200 metrů čtverečních odehrála úžasná akce Parní jízdárna. Jak název napovídá, na kolejištích se proháněly modely parních vlaků ve velikosti 1, tedy v měřítku 1:32, převážně z let 1915 až 1935. „Přestože šlo o modely, většina z nich opravdu jezdila na skutečnou páru. Jejich majitelé je museli poctivě promazat, doplnit vodu, rozdělat oheň a až poté, co se začala tvořit pára, mohli jezdit. Kromě páry poháněla některé parní vlaky elektřina či hodinový strojek po natažení klíčkem. Byl to fascinující pohled,“ říká Jiří Dlabaja.
Diváky magazínu POZOR VLAK zcela jistě potěší i pravidelné rubriky. V Legendách jsme se zaměřili na lokomotivu řady 163 (ex E499.3), známou pod přezdívkou Peršing, a v Úžasných návratech se vrátíme na začátek sedmdesátých let minulého století, kdy byl natočen film o práci průvodčích pod názvem Kultura cestování.