POZOR VLAK
Sledovat další díly na iDNES.tv„Velmi jsem toužil stát se strojvedoucím, ale protože nosím silnější brýle, odmítli mě. Tak jsem si řekl, že si svůj sen splním, a rozhodl jsem se postavit si vlastní lokomotivu, kde mé dioptrie nebudou nikomu vadit,“ vysvětluje svoji motivaci postavit Brejlovce Marek Uhrin.
Rok a půl mu pak trvalo, než vše vymyslel, rozkreslil a postupně postavil. Z větší části vlastníma rukama, neboť je majitelem autoservisu. Co nedokázal vyrobit sám, o to požádal profesionální firmy, které disponovaly patřičnými stroji a nástroji.
„Když jsme přijeli za Markem Uhrinem, doslova nám spadla brada. I když jde o model v měřítku 1:3, je to úctyhodný stroj o délce 5,5 metru, šířce přes metr a výšce 1,6 metru s hmotností 5,5 tuny o rozchodu 478 milimetrů, což je jedna třetina klasického rozchodu. Model pohání spalovací motor Avia, který vydává velmi podobný zvuk jako reálná lokomotiva. Vše, co najdete na lokomotivě, je plně funkční, včetně brzdových hadic, které jsou připraveny pro připojení až pěti vagonů se špalíkovými brzdami,“ říká autor magazínu Pozor vlak Jiří Dlabaja.
Nejnovější vydání železničního magazínu zavede diváky v rámci rubriky Po stopách drážní architektury také na Ivančický viadukt. Uvidíte unikátní filmové záběry a fotografie kompletního původního mostu, ale také z jeho částečného snášení. Součástí reportáže bude i vyvrácení mýtu, že Ivančický viadukt postavil francouzský stavební inženýr, architekt, stavitel a podnikatel Gustav Eiffel.
Příznivci lokomotiv, a zvláště pak těch historických si na své přijdou v rubrice Legendy, v níž průvodce Rostislav Kolmačka tentokrát představí jeden z největších provozuschopných parních klenotů, Rosničku 464.202.