Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Polské Pendolino má moc dlouhý „čumák“ a musí jezdit pomalu

Polské Pendolino nebude jezdit 250 km/h ani v Polsku, ani nikde jinde. Chybí potřebná trať. První vůz má navíc příliš dlouhý „čumák“, takže se někdy nevejde na trať. Naši severní sousedé sice hýří optimismem, ale hrozí, že vlak podle plánu na trať nevyjede.
Polské Pendolino nejde schválit pro dvěstěpadesátku v Polsku

Polské Pendolino nejde schválit pro dvěstěpadesátku v Polsku | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

V Polsku právě probíhá několikaměsíční mediální a politická bitva kolem prvního polského rychlovlaku. Zejména se propírá fakt, že vysokorychlostní jednotku ED 250 Pendolino nejde v tuto chvíli v Polsku ani nikde v Evropě schválit podle původně objednaných parametrů, tedy na rychlost 250 km/h s evropským zabezpečovačem druhé úrovně.

Proč nejde polské Pendolino schválit na rychlost 250 km/h

Schvalovací proces pro vlaky je nesmírně nákladný, komplikovaný a časově náročný. Velmi laicky řečeno, nejprve musí být schválen typ vlaku a nakonec ještě každý vyrobený kus na dané infrastruktuře, na které bude provozován. A právě zde je háček, protože její parametry neumožňují schválení na objednanou rychlost.

Fotogalerie: Uvnitř polského Pendolina

Na nejrychlejší trati, na které Pendolino v rámci schvalovacích testů vytvořilo národní rychlostní rekord, je osazen polský národní zabezpečovač a evropský zabezpečovač první úrovně (ETCS L1). Jenže pro schválení jednotky ED 250 je podle smlouvy nutná druhá úroveň.

Aby to nebylo málo, ani nikde v Evropě není trať pro rychlost 250 km/h napájená stejnosměrnými 3 kV, která je osazena evropským zabezpečovačem druhé úrovně (ETCS L2).

Zkoušky jde v Polsku provést na národním zabezpečovači do rychlosti 160 km/h. Momentálně je modernizace prováděna na 200 km/h, takže jde polské Pendolino schválit do této rychlosti, ale na ETCS L1. Pokud bude provedeno zvýšení parametrů tratě, což zatím není jisté, bude možné takzvanou salámovou metodou pokračovat ve schvalování na vyšší rychlost nebo typ zabezpečovače.

Želvím tempem do Varšavy

Deník Gazeta Prawna 24. června 2014 nově upozornil na další problém Pendolina. Podle jeho tří na sobě nezávislých zdrojů je přední část jednotky příliš dlouhá a někdy se nevejde do kolejiště. Souprava měla dvakrát incident, kdy jednou zavadila „nosem“ o sloup ve stanici a podruhé o jedno z zařízení trati.

Portál upozorňuje, že specifikace PKP Intercity byly v tomto ohledu nedostatečné. Čelo vozu proto vyhovuje platným mezinárodním železničním normám  bez ohledu na zvláštnosti polské infrastruktury. Dále uvádí, že aby se předešlo kolizím, bude vlak do Varšavy vjíždět želvím tempem s odkrytou aerodynamickou ochranou spřáhla, která je příliš dlouhá.

Smluvní závazek společnosti Alstom je dodat vlak s maximální rychlostí 250 km/hod. To teoreticky není problém, protože v rámci rychlostních zkoušek v Polsku z listopadu 2013 vlak dosáhl rychlosti 293 km/h, což je nový železniční rychlostní rekord v Polsku.

Alstom také musí vlak vybavit a homologovat pro provoz v rámci polského národního signalizačního systému SHP (navržen na maximální rychlost 160 km/h) a v rámci Evropského signalizačního systému standardu ERTMS Level 2.

Dokončení homologace s SHP systémem a systémem ERTMS L2 bude provedeno v nejbližším možném termínu. Pokud jde o zařízení ERTMS L2, je zapotřebí vhodná polská infrastruktura k provedení závěrečných homologačních zkoušek.

27. listopadu 2013

Vyhrožování, obrovská pokuta a optimismus

Ostré výroky na adresu výrobce Pendolina gradovaly před volbami do evropského parlamentu. Například 16. května 2014 stupňoval polský ministr hospodářství Janusz Piechociński tlak na výrobce a vyhrožoval zrušením kontraktu. A to přesto, že se do řešení problému zapojila francouzská diplomacie a polské ministerstvo dopravy.

Polské Pendolino

Aby Poláci dohnali a předehnali nás, objednal tamní národní dopravce PKP Intercity rovnou dvacítku Pendolin čtvrté generace s maximální provozní rychlostí 250 km/h. Sedm českých Pendolin má maximální konstrukční rychlost 230 km/h s tím, že ze zákona o drahách může v ČR maximálně 160 km/h.

Po volbách se v médiích nejprve vynořily „naschvály“, např. že výrobce nevpustil do vlaků techniky firmy objednané dopravcem, aby ve vozech namontovali bezdrátový internet pro cestující. Pak byly zveřejněny dokumenty, že PKP Intercity a Alstom se před rokem dopředu dohodli na postupném schvalování, kdy Pendolino bude dočasně jezdit maximálně 200 km/h. Na maximální rychlost by byla jednotka ED 250 schválena až dodatečně. Nově se ozývají hlasy, že dopravce by případný spor s výrobcem prohrál.

Do hry opět vstupují politici, tentokrát věcně, tedy bez vyhrožování. Poslanec Stanisław Lamczyk, člen parlamentní komise pro infrastrukturu, ohlásil, že je možné kompromisní schválení na rychlost 250 km/h. Neuvedl ovšem další podrobnosti.

V úterý 6. dubna 2014 měl polský dopravce PKP Intercity obdržet prvních osm schválených jednotek Pendolino. Podle serveru Wyborcza.pl začíná běžet za každou nedodanou (tj. neschválenou jednotku) smluvní pokuta 480 tisíc eur za měsíc. Obří pokuta za osm jednotek tedy představuje více než 100 milionů korun měsíčně.

Na druhou stranu PKP Intecity dosud tvrdil, že projekt má dostatečnou časovou rezervu a že Pendolino začne vozit cestující od nového jízdního řádu, který začne platit v prosinci 2014. Ve středu 18. června 2014 však dopravce poprvé připustil, že letos v prosinci Pendolino nevyjede.

Vyjádření výrobce

Smluvní závazek společnosti Alstom je dodat vlak s maximální rychlostí 250 km/hod. To bylo prokázáno v rámci rychlostních zkoušek v Polsku provedených v listopadu 2013, kdy vlak dosáhl rychlosti 293 km/h, čímž se i zapsal jako nový železniční rychlostní rekord v Polsku.

Smluvní závazek stanovuje pro Alstom vybavit a homologizovat pro provoz v rámci polského národního signalizačního systému SHP (navržen s maximální rychlost 160 km/h) a v rámci Evropského signalizačního systému standardu ERTMS Level2.

Dokončení homologace s SHP systémem a systémem ERTMS Level2 bude provedeno v nejbližším možném termínu. Pokud jde o zařízení ERTMS Level2, je zapotřebí vhodné polské infrastruktury k provedení závěrečných homologizačních zkoušek.

  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 168 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 28 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 51 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi je 16 příspěvků

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi jsou 4 příspěvky

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

POZOR VLAK: Slavíme půl století pražského metra, vznikla k tomu unikátní hra

v diskusi jsou 3 příspěvky

24. dubna 2024  7:29

Pro Československo, a především pro Prahu, to byl slavný den, devátého května 1974 byl slavnostně...

Jiří Horák obnovil ČSSD a dovedl ji do parlamentu. Se Zemanem si nerozuměl

v diskusi jsou 2 příspěvky

24. dubna 2024

Před 100 lety se narodil Jiří Horák, který po sametové revoluci pomáhal znovuobnovit sociální...

Dnes už se bez nich válčit nedá. Raketový vzestup bojových dronů

v diskusi je 43 příspěvků

24. dubna 2024

Bezpilotní letadla (drony) jsou v posledních dvou dekádách na raketovém vzestupu. Přispěla k tomu...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...