Vyhrává ten, kdo přistane vzdušnou čarou nejdále od místa startu. Mezi těmi nejlepšími jde často o metry, byť se bavíme o přeletu půlky Evropy. Uletěná vzdálenost při tomto náročném vytrvalostním závodě vodíkových balonů letos hned u několika posádek překonala dva tisíce kilometrů. To se v evropských podmínkách dá považovat za výjimečné.
Jak popisoval ředitel závodu Tomáš Hora, některé posádky (USA-1, USA-3 a Nizozemci) ještě nad centrálním Španělskem opustily to, co nazývá „dálnicí vítězství“, tedy přímý kurz k výběžku na samém jihozápadě Portugalska. S největší pravděpodobností byl důvodem nedostatek balastu, tedy zátěže, kterou je možné vyhodit a balon odlehčit. Pro zbrzdění klesání a tedy pro přistávací manévr je určitá zásoba nutná.
Závěrečná fáze letu (lze sledovat na interaktivní mapě zde: YB Tracking Race Viewer ) – to už byly zbylé tři posádky (Švýcaři SUI-1, Rakušané AUT-2 a Němci GER-3 v koši více než 66 hodin – opět ukázala, proč je Gordon Bennett nejen nejstarší, ale i pravděpodobně nejextrémnější letecký podnik na světě. Balony se musejí spolehnout nejen na předpověď meteorologa, ale i na své pilotní umění a výpočet zbylého balastu v koši, který je potřeba pro přistávací manévr.
Zejména v případě švýcarských pilotů je krásně vidět, jak dokázali najít správný směr větru, aby se z vodní plochy, nad kterou neváhali vyletět, stočili směr Mys svatého Vincence. Dvojice Kurt Frieden, Pascal Witprächtiger ovšem patří mezi skutečné šampiony s vítězstvím v letech 2010, 2015, 2016 a 2021.
Rakušané Christian Wagner a Stefanie Lillerová (posádka AUT-2) předvedli něco, co možná mnozí nečekali. Namísto, aby přistáli, když se z Atlantiku dostali zpět nad pevninu, podobně jako Švýcaři přeletěli poloostrov a prudkým vyklesáním z výšky čtyřech kilometrů do zhruba 500 metrů otočili směr letu o 180 stupňů a s největší pravděpodobností zvítězili. (Ještě nejsou oficiálně vyhlášeny výsledky.) Uletěli vzdálenost 2 111,17 km.
Při pohledu na závěrečnou mapu a trajektorie jednotlivých balonů je nutné přiznat, že některé posádky mají opravdu odvahu a víru ve své meteo týmy.
Takto například vypadal pohled z balonu rakouské posádky, která se pustila nad oceán, aby se od Atlantiku vrátila nad Portugalsko o pár hodin později. V červeném kroužku leží cíl:
Pohár Gordona BennettaJde o nejstarší letecký závod na světě. První ročník startoval z Paříže v roce 1906 a měl zpropagovat balónové létání a letecký sport obecně. Létá se s plynovými balony, které jsou plněny v Evropě zpravidla vodíkem, v USA héliem. Vyhrává tým, který uletí nejdelší vzdálenost od místa startu (měřeno ne délkou letu, ale přímou vzdáleností). Hřištěm je celý kontinent, kde se Pohár koná. Posádky vymýšlí ve spolupráci s meteorologickým týmem nejvhodnější strategii. Klíčem je odhadnout vývoj počasí v několik příštích dnech na území celého kontinentu. Pokud zvítězí tým jedné země třikrát za sebou, pohár v zemi zůstává a vyhlašuje se nový pohár. Do té doby je trofej putovní. Startuje se vždy v zemi vítěze z předminulého ročníku. Nová hostitelská země má tak dva roky na náročnou přípravu závodu. Česká republika se závodu zúčastnila pouze v letech 2017 a 2018 posádkou Jan Smrčka – hlavní pilot – a Aleš Vašíček – kopilot. Bližší informace k historii závodu jsme uvedli v tomto článku. |
Samotné přistání je v případě tohoto závodu husarským kouskem. Zejména vyprahlé oblasti jižní Evropy mohou postrádat vhodné pastviny bez kamenných zídek a jiných překážek. Vinice či olivovníky nejsou k balonům zrovna přívětivé.
Zde jsou fotografie místa přistání Švýcarů (SUI-1), kteří za Rakušany zaostávají o pouhých 1,42 km vzdušné vzdálenosti od místa startu v Münsteru:
Americká posádka Cheri Whiteová a Mark Sullivan patří mezi skutečné matadory poháru. Mark byl dokonce svědkem sestřelení amerického balonu nad běloruským územím v roce 1995.
Takto vypadalo zázemí závodu, které zahrnuje lidi odpovědné za řízení celého závodu, komunikaci s řízeními letového provozu jednotlivých států a meteorologickou předpověď. A samozřejmě nelze opomenout pozemní týmy posádek, pro které závod znamená nekonečné kilometry dálnic a složité proplétání se terénem při hledání balonu po přistání.