

Mezi turistické atrakce Budapešti patří dětská železnice, kterou musíme pochválit nejen za její délku, ale dokonce i za jeden tunel. Díky své délce se propsala do Guinessovy knihy rekordů. A tunel na dětských železnicích také není žádná obyčejná věc, navíc zde se ho podařilo prorazit v relativně „placatém“ Maďarsku.
Autor: public domain
Dětských železnic vznikla ve světě celá řada. Nejvíce jich bylo postaveno v zemích tzv. Východního bloku v době studené války, a to podle sovětského vzoru (není myšleno z pohledu technického a technologického). V SSSR začaly vznikat už před válkou. A snad jedinou výjimkou, která vznikla v zemi demokratické, se stala v roce 1925 jedna dětské železnice ve Velké Británii. Asi nikoho nepřekvapí, že do současnosti těch dětských železnic moc nepřežilo. Ta budapešťská se však stále drží na výsluní.
Autor: Fortepan / Hegyvidéki Helytörténeti Gyűjtemény
I budapešťská dětská železnice, stejně jako jiné v zemích s komunistickou diktaturou, vznikla pod názvem „pionýrská“. Když byly staré struktury odváty, byla v roce 1990 přejmenována právě na dětskou železnici. Spadá pod maďarského národního železničního dopravce MÁV (Magyar Államvasutak). Řada z dětí zapojených do této volnočasové aktivity se tak připravuje na budoucí profesní dráhu právě u maďarských státních drah, ostatně jak tomu bylo už od jejího založení.
Autor: Fortepan / Urbán Tamás
Pionýrská železnice v Budapešti se začala stavět na jaře 1948 a v celé délce byla dokončena a slavnostně otevřena koncem léta 1950.
Autor: Fortepan / Fortepan/Album027
Jedná se o úzkokolejku o rozchodu 760 mm. Délka tratě se uvádí 11,7 kilometru. V roce 2015 byla zapsána do Guinnessovy knihy rekordů jako nejdelší dětské železnice na světě.
Autor: Kaszás Tibor, CC BY-SA 3.0
Dětská železnice v Budapešti, stanice Széchenyi-hegy, rok 2016. Z uměleckého díla na horní partii fotografované stěny je na první pohled patrné, že železnice vznikala jako pionýrská.
Autor: Wei-Te Wong, CC BY-SA 2.0
Železnici obsluhují děti ve věku 10 až 14 (případně i krapet starší) let, samozřejmě pod bedlivým dohledem dospělých. A jsou zapojeny prakticky do všech pracovních pozic, samozřejmě s výjimkou jediné. Dítě logicky nemůže vykonávat práci strojvůdce (a zde si asi mnozí z nás řeknou: ach jo, tak tam bych nešel, ani kdybych uměl maďarsky). Děti tedy prodávají a kontrolují jízdenky, řídí provoz na stanicích, obsluhují výhybky, hovoří do staničního rozhlasu a podobně.
Autor: Fortepan / BL
Ne každý zájemce má volnou kolej pro zařazení do kolektivu dětských železničních pracovníků. Podmínkou je jednak výborný prospěch ve škole, snad žádná trojka na vysvědčení, a také potvrzení od lékaře, že se může do práce na dráze vůbec zapojit. Před „ostrým“ zařazením do služby musí zájemce samozřejmě úspěšně absolvovat teoretickou výuku i praktický výcvik.
Autor: Wei-Te Wong, CC BY-SA 2.0
Dětská železnice v Budapešti, stanice Szépjuhászné, rok 1979
Autor: Fortepan / Hegyvidéki Helytörténeti Gyűjtemény
Dětská železnice v Budapešti, stanice Széchenyihegy, restaurace, rok 1971
Autor: Fortepan / Bauer Sándor
Dětská železnice v Budapešti, rok 1971
Autor: Fortepan / Bauer Sándor
Výchozí stanice nese jméno Széchenyihegy a najdeme ji mimo jiné poblíž vrcholové stanice jediné maďarské zubačky (ta byla v roce 2008 administrativně zakomponována do systému budapešťské tramvajové dopravy). Konečná stanice nese jméno Hűvösvölgy, za kterou je ještě depo této železnice.
Autor: Fortepan / FŐMTERV
Původně na dráze jezdily dvě lokomotivy parní. Motorová trakce je však výhodnější, tu zastupovaly a zastupují především jeden motorák a několik motorových lokomotiv řad Mk49, Mk48 a Mk45. Nejpočetnější se stala řada Mk45 v počtu šesti kusů, vyráběná v letech 1964 až 1987 v Rumunsku.
Autor: public domain
Na trati nejdeme i tunel o délce téměř 200 metrů, někde mezi stanicemi Hárshegy a Nagykovácsi. Zde se musíme přiznat, že v samém úvodu dnešního referátu jsme si trochu zapřeháněli o rovinatém Maďarsku, kde snad ani nebylo možné postavit železniční tunel. A ani Budapešť není vyloženě rovinatá. Konkrétně je to tak, že zatímco část Pešť na levém břehu Dunaje leží na placce, tak část Buda na prvém břehu Dunaje se vyznačuje určitými výškovými diferencemi. A tam, na jihozápadní partii Budínských vrchů, najdeme i dětskou železnici.
Autor: NearEMPTiness, CC BY-SA 4.0
I s touto původní parní lokomotivou se můžeme ještě dnes na trati setkat.
Autor: Herbert Ortner, CC BY 4.0
Na budapešťské dětské železnici sloužili a slouží ti nejlepší z nejlepších.
Autor: Fortepan / Tóth Károly dr
Zatímco děti obsluhující tuto železnici se ve službě chovají jako dospělí, tak naopak někteří dospělí cestující se mohou chovat jako děti.
Autor: Fortepan / Lencse Zoltán
Finální otevření budapešťské dětské železnice v roce 1950 byla velká sláva. Ale je pravda, že železnice byla zprovozňována po částech už během výstavby.
Autor: Fortepan / UVATERV
Železnice je v provozu o sobotách, nedělích a státem uznaných svátcích.
Autor: Wei-Te Wong, CC BY-SA 2.0
Pohled za vyloženě vlahého letního dne na kolejiště depa budapešťské dětské železnice
Autor: NearEMPTiness, CC BY-SA 4.0
Dílna v depu budapešťské dětské železnice. I údržbu a opravy drážních vozidel mají na starost dospělí, ale tuto činnost nepočítáme do obsluhy provozu železnice, tak jsme se o tom doteď nezmiňovali.
Autor: NearEMPTiness, CC BY-SA 4.0
Dětská železnice v Budapešti
Autor: Globetrotter19, CC BY-SA 3.0
Dětská železnice v Budapešti
Autor: Globetrotter19, CC BY-SA 3.0