Pátek 27. listopadu 2020, svátek má Xenie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 27. listopadu 2020 Xenie

Odmítli s ním létat, aerolinka ho podržela. První černoch pilotem

V roce 1956 se manažeři společnosti New York Airways rozhodli, že pro zvýšení publicity prolomí segregační opatření v letectví a nabídnou práci afroamerickým pilotům. Prvním, který se do služeb NYA ihned přihlásil, byl Perry Young. Neměl to mezi některými kolegy ze začátku jednoduché.

Časopisová reklama na cigarety Viceroy s doporučením od Perryho Younga, vůbec první afroamerického pilota, který získal zaměstnání u pravidelné letecké společnosti ve Spojených státech. | foto: Archiv autora Miroslava Jindry

Young se narodil 12. března 1919 v Severní Karolíně. V roce 1929 se rodina přestěhovala do Oberlinu v Ohiu. Young po ukončení střední školy propadl létání, a neváhal do něj investovat veškeré své vydělávané peníze. Na Štědrý den 1937 absolvoval svůj první let. Licenci PPL (pilotní průkaz pro letadla s větší hmotností než 450 kg a nebo letadel s větším počtem pasažerů než dva, včetně pilota) získal v roce 1939. Jenže snaha prosadit se jako pilot černé pleti se míjela účinkem. 

Temný den letecké společnosti NYA

Scéna jako z hororu. Na střeše mrakodrapu vrtule rozsekala cestující

Havárie N619PA na střeše budovy PAN AM 16.5.1977.

Havárie N619PA na střeše budovy PAN AM 16.5.1977.

Změnu přinesla až mezinárodní situace a na horizontu se jevící druhá světová válka. Americká vláda od druhé poloviny 30.let dotovala výcvikový program pro nové civilní piloty, a tak Young v roce 1940 získal práci instruktora v Coffey School of Aeronautics v Chicagu. 

V roce 1941 byl americkým letectvem vybrán, aby jako příslušník 66th Army Air Forces Flight Training Detachment trénoval afroamerické piloty v nově ustavené 99. stíhací peruti, jejíž piloti i pozemní personál získali přezdívku „Tuskegee Airmen“, spolu s příslušníky 332. stíhací a 447. bombardovací skupiny Letectva armády Spojených států USAAF. Young během válečných let předal své zkušenosti více než 150 pilotům, z nichž většina bojovala převážně v Evropě.

Po válce se Young pokoušel najít zaměstnání v civilním letectví, ale do jeho snažení, tak jako jiným, zasahovala otevřená i skrytá segregace. Od roku 1946 létal v Karibiku, v Port Au Prince na Haiti se neúspěšně pokoušel provozovat vlastní leteckou školu. 

Založil rodinu, ale udržet si práci v oboru, pro který byl předurčen, znamenalo častá stěhování. Na druhou stranu Young díky odmítání a krátkodobým příležitostem nasbíral cenné letecké zkušenosti napříč celou Severní Amerikou. 

V Texasu získal licenci Airline Transport Rating, která jej přivedla i do kokpitu čtyřmotorového Douglasu DC-4. V roce 1954 se v Massachusetts naučil pilotovat vrtulníky. Od Kanady až po Panenské ostrovy vystřídal řadu soukromých společností, a každá práce posouvala jeho letecké zkušenosti.

V době, kdy se hlásil k NYA jako pilot vrtulníku, byl excelentní kandidát. Měl nalétáno 7 000 hodin, z toho přes 200 na helikoptérách, což vzhledem ke krátké existenci tohoto druhu létání nebylo málo. NYA však požadovaly minimální nálet 500 hodin. 

Po odmítnutí si Young našel práci na Panenských ostrovech, kde jej však krátce na to zastihl dopis s novou nabídkou NYA, která po nákupu větších, dvanáctimístných vrtulníků S-58 C poptávala kopiloty.

Sikorsky S-58ET N59330 na heliportu 34. ulice v NY.

Sikorsky S-58ET N59330 na heliportu 34. ulice Východní

Někteří kolegové s ním odmítli létat

Ve svých 37 letech se Perry Young stal 17. prosince 1956 prvním afroamerickým pilotem, který získal zaměstnání u americké pravidelné letecké společnosti. Po přijetí následoval několika týdenní výcvik, ale již pátého února 1957 uskutečnil Young svůj první komerční let s cestujícími. 

Noviny The New York Times otiskly reportáž s jeho citací o tom, že ve své nové kariéře si nese dva cíle: otevřít dveře ostatním pilotům černé pleti a v budoucnu získat zaměstnání u velkého amerického dopravce.

Oznámení z časopisu Pilot - Jet Magazine, vydání 12/1956.

Oznámení z časopisu Pilot - Jet Magazine, vydání 12/1956.

I když se prolomením segregace NYA ukázaly v roce 1956 jako moderní společnost, dva Youngovi kolegové s ním zpočátku odmítali létat. NYA však rychle expandovala a natolik trpěla nedostatkem personálu, že Youngovo přijetí odmítala zpochybnit, navíc se za jeho letecké kvality dokázala postavit. Nejlepším důkazem pak bylo, že Young se v řádu několika týdnů přesunul do kapitánského sedadla.

Perry Henry Young Jr. létal u NYA 23 let. Po jejím bankrotu v roce 1979 se stal šéfpilotem Island Helicopter Corporation, kde létal až do března 1986, kdy ve věku 67 musel na základě pravidel FAA s létáním skončit. O létání, které po celý svůj život miloval, se nikdy nepřestal zajímat. Zemřel osmého listopadu 1998 v Middletownu, ve státě New York, ve věku 79 let.


Líbí se vám naše články? Hlasujte pro nás v anketě Křišťálová lupa 2019. Povzbudíte tím tvorbu takto podrobných textů. Děkujeme!
Po kliknutí vyplňte prosím formulář. Technet.cz je předvyplněn v kategorii Zájmové weby.

Hlasovat pro Technet.cz

  • Nejčtenější

Vyšel seznam nejpoužívanějších hesel. Pokud tam najdete své, změňte ho

Uživatelé stále používají velmi jednoduchá hesla. Přitom platí, že pokud si ho snadno zapamatujete, je s největší...

Tahák: 20 klávesových zkratek, o nichž jste možná neměli ani potuchy

Uživatelé Windows jistě znají notoricky známé klávesové zkratky jako Alt + F4, Alt + Tab, Windows + E, Windows + C,...

Toto umí nově váš Chrome a Firefox. Loučí se s Flashem a jsou rychlejší

Populární internetové prohlížeče Chrome a Firefox byly povýšeny do nových verzí. Pokud jste je ještě neaktualizovali,...

Konečně. ÚZIS začal zveřejňovat očištěný podíl pozitivních testů

Po více než půl roce dostala veřejnost přístup k důležitému číslu, tedy kolik testů na covid-19 je opakovaných. Údaje...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Měli lepší stroje Sověti, nebo Američané? O jednom neobyčejném souboji

Premium Když autu dojde palivo těsně před čerpací stanicí, můžete ho k ní dotlačit. Ale co dělat, když se totéž stane letadlu...

Den se zaměstnanci pohřební služby: poslední rozloučení má dnes jiná pravidla

Premium MF DNES rozptyluje mýty o pohřebnictví v době koronaviru. Pohřeb do země možný je, i když se úplně nedoporučuje. O čem...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Miliardář Dědek o Pardubicích, krizi, (ne)fungování extraligy i Jágrovi

Premium Jeho jmění se odhaduje na čtyři miliardy korun, podle magazínu Forbes je 54. nejbohatší Čech. Na přelomu roku se Petr...

  • Další z rubriky

Hitlerovy „létající vlaky“ ukázaly cestu dalším rychlovlakům

Patří ke světovým železničním legendám a měnily svět železnice stejně jako Orient Express, britská rekordmanka Mallard,...

Minuta letu navíc a 4K video. DJI představilo svůj nový nejlevnější dron

Maličký dron DJI Mavic Mini mohl zájemce odradit nižším rozlišením videa, neschopností fotit do formátu RAW nebo...

Neobyčejné zlíny. Baťova stíhačka i poctivá dvacítka jsou hodny obdivu

Mezi nejzajímavější československá civilní letadla patří rychlý kurýrní Zlín XIII a malý dopravní Zlín 20. Od obou typů...

Přijde vám elektromobilita odvážná? Letectví čekají větší výzvy

Premium Snadno se mluví, obtížněji koná. Potřeba snížit emise skleníkových plynů a zredukovat znečištění ovzduší se již...

SOUTĚŽ: Vyhraj luxusní balíček fitness jídel v hodnotě 1 499 Kč
SOUTĚŽ: Vyhraj luxusní balíček fitness jídel v hodnotě 1 499 Kč

Sportuješ a ráda se hýbeš? Chceš svou snahu zefektivnit i vhodným jídelníčkem, ale nevíš, jak na něj? Nyní máš jedinečnou příležitost vyhrát...

Jsem znechucená, říká Eva Burešová, kterou vyfotili s Forejtem z MasterChefa

Eva Burešová (27) a Přemek Forejt (33) byli společně vyfoceni, jak vycházejí z domu, kde herečka bydlí. Hvězda seriálu...

Ordinace v růžové zahradě za půl roku skončí, co seriál nahradí?

Po více než patnácti letech od okamžiku, kdy padla první klapka, začal tvůrčí tým seriálu Ordinace v růžové zahradě 2...

Příběh Denisy: Manžel mě ignoruje, mám dva milence

S manželem jsme svoji osm let, máme dvě děti. S tím mladším jsem teď doma. Muž je věčně v práci a na nás nemá čas....

Tahák: 20 klávesových zkratek, o nichž jste možná neměli ani potuchy

Uživatelé Windows jistě znají notoricky známé klávesové zkratky jako Alt + F4, Alt + Tab, Windows + E, Windows + C,...

Kapitán je na tahu, bude šach mat, oznámil po líbánkách Pavel své ženě

Psycholožka, terapeut a genetička vybrali na základě testů i DNA mezi více než patnácti sty přihlášenými jednotlivci...