V rámci oslav 200. výročí narození Františka Ringhoffera II. se na trať znovu vydává unikátní parní motorový vůz M124.001 "Komarek“. V sobotu celý den vozí cestující s platnou jízdenkou mezi Libní, Masarykovým nádražím a Bubny. Večer pak zkusí vyrazit do Dejvic.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Stroj patřící Národnímu technickému muzeu je jediný takto dochovaný exemplář u nás a jeden ze čtyř v Evropě. Podobné parní motorové stroje byly vyráběny kvůli tomu, aby se zlevnila doprava na úsecích provozovaných se ztrátou.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Místo těžké a na provoz drahé parní lokomotivy začali výrobci konstruovat stroj, který v jednom vozidle spojí lokomotivu a vagon.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Úspora podobných strojů jako je tento parní motorový vůz M124.001 „Komarek“ spočívala jednak v tom, že se šetřilo na uhlí, vodě i mazivu, ale také v tom, že ho mohl obsluhovat jen jeden člověk.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Mezi další výhody patřila vyšší cestovní rychlost, než měl klasický vlak, a také to, že nebylo třeba posouvat lokomotivu při změně směru jízdy.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Podobné parní motorové vozy se začaly na tratích objevovat až po roce 1900. Několik desetiletí trvalo, než se první nápady na podobné řešení dotáhly k plně funkční technické realizaci. Jejich sláva přitom trvala jen zhruba patnáct let než začaly být nahrazovány motoráky se spalovacími motory.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Konkrétně tento motorový parní vůz vyrobila v roce 1903 továrna firmy Ringhoffer na pražském Smíchově. Z výroby měl označení Dumpfwagen No. II.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Do provozu se vůz s nynějším označením M124.001 ale dostal až v roce 1906. To proto, že se při zkouškách zjistilo, že kotel nemá dostatečný výkon.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Nový kotel typu Allison a úpravy pak byly dokončeny na sklonku roku 1905. V únoru pak vyrazil na svou první pravidelnou trať mezi Louny a Libochovicemi.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Jezdil pak až do roku 1946.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Než byl odstaven, svezli se s ním cestující naposledy na trati Opočno - Dobruška. Následně jej převzalo Národní technické muzeum a vystavilo ve své sbírce.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
V roce 2005 bylo přistoupeno k jeho roční revitalizaci, aby pak mohl být asi pět let provozován jako muzejní exponát muzeem ČD v Lužné u Rakovníka.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Poslední revitalizace se parní motorový vůz M124.001 „Komarek“ dočkal mezi roky 2015- 20016.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Poslední oprava parního motoráčku stála Národní technické muzeum více než 850 tisíc korun.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Interiér vagónu, který pobral přes 30 cestujících, je na dnešní dobu střídmý, ale účelný.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Motorový vůz M124.001 „Komarek“ měl tři oddíly pro cestující a služební oddíl pro zavazadla, náklad nebo poštu.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Vzadu byl největší oddíl, který pobral až patnáct lidí. Tento oddíl byl kuřácký a patřil do 3. třídy.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Motoráček měl samozřejmě díky parnímu pohonu jednoduché vytápění. Jeho výkon se ale nedal příliš regulovat. Na snímku je páka, kterou se topení nastavovalo.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Další prostor pro třetí třídu byl určen pro devět cestujících a byl nekuřácký. Poslední oddíl pro osm pasažérů byl vybaven lépe a nabízel dražší cestování druhou třídou.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Pásek sloužil k vytažení okna, které bývalo hlavně v létě spuštěné dolů.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Pohled skrze tři oddělení pro cestující v parním motoráčku.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Vozy měly i své vnitřní osvětlení. Původně ho zajišťovaly olejové lampy, ale pro malou svítivost a navíc typický nepříjemný zápach byly v roce 1936 nahrazeny plynovými.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Kvůli plynovým lampám byl na boku vozu zásobník s plynem. V zrekonstruovaném voze místo plynového hořáku najdete bezpečnější elektrické světlo, které je napájeno baterií.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Detail ovladače osvětlení, který nabízel polohy "Světlo" a "Šero".
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Parní motorový vůz M124.001 „Komarek“ mohl jezdit obousměrně, proto měl na zadní plošině druhé řídící stanoviště. V tom případě byl strojvedoucí u kotle a vlakvedoucí ovládal brzdu a píšťalu.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Ovládací prvky na zadní plošině parního motoráčku.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Přední plošina se "strojovnou" parního motorového vozu M124.001 „Komarek“.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
"Tachometr" ukazoval strojvedoucímu aktuální rychlost. Ta maximální byla povolena na zhruba 50 km/h. Samotný rychloměr ukazuje až do 60 km/h.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Strojvedoucí byl u takových parních motorových vozů zároveň i topičem. A spotřeba stroje? Pouhých 30 litrů vody a 6 kilogramů uhlí na kilometr.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Z tohoto obrázku je jasné, odkud se na stroji vzalo označení "Komarek". Odkazuje na označení kotle, který byl vyroben v závodech F. X. Komarka.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
U F. X. Komarka byl vyroben i původní kotel, který byl však ještě před provozem vyměněn za výkonnější, jak jsme psali výše.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
V motorovém parním voze je stále onen původní kotel, který si prošel revitalizací, ale v podstatě slouží dodnes. Kotel pojme 650 litrů vody. Provozního tlaku páry se dostane již 1,5 hodiny po zatopení. Což je výrazně rychleji než u parních lokomotiv.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Jako každý jiný parní kotel má i ten v motorovém voze množství ovládacích prvků a měřáků.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Detail ovládacího prvku parního stroje v motorovém voze.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Mezi různými manometry je i ten, který hlídá tlak v topení.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
A ještě jedno připomenutí výrobce kotle pro parní motorový vůz M124.001 „Komarek“
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Do výbavy strojvedoucího náleží i potřebné nářadí.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Strojvedoucí kontroluje parní motoráček.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Strojvedoucí parního motorového vozu 124.001 „Komarek“.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Na boku parního motoráčku je přehled všech oprav a prohlídek v jeho novodobé historii.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Po skončení sobotních jízd se parní motorový vůz M124.001 "Komarek" zase na chvíli vrátí do muzea.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz