náhledy
Lokomotiva řady 477.0, zvaná Papoušek, patří k vrcholným dílům československých konstruktérů parních lokomotiv. Zpočátku sice trochu zlobila, ale stačilo jí sáhnout na zadek a hned to přešlo. A vedle technické dokonalosti musíme ocenit i estetickou vytříbenost této lokomotivy.
Autor: Tomáš Čech
Právě krása lokomotivy 477.0 byla podtržena i barevným řešením. Na většinu větších vnějších povrchů dostala modrou barvu, ale dýmnice byla černá, stejně tak komín. Rám a menší funkční celky při něm situované nesly barvu šedou. Loukotě kol a trubky nárazníků byly červené. Na spodní hraně nástaveb se objevilo bílé lemování. Právě pestré barevné řešení, byť decentně vyvedené, stojí za přezdívkou Papoušek. Teď to tak trochu vypadá, že 477.0 byla jedinou naší pěkně barevnou parní lokomotivou, ale tak tomu není. Vzpomeňme například také modrého a o něco staršího Albatrosa ze Škodovky.
Autor: Falk2, CC BY-SA 3.0
Lokomotiva řady 477.0 zvaná Papoušek je nejvýkonnější československou parní tendrovou lokomotivou, tento primát se jí připisuje i v měřítku evropském. Indikovaný výkon parního stroje se u 477.0 udává 1 560 kW (2 120 koní). Jako tendrová se označuje taková parní lokomotiva, která nemá vlečný tendr. Zásobníky vody a paliva (zpravidla uhlí) jsou u tendrových lokomotiv přímo jejich součástí.
Autor: Falk2, CC BY-SA 3.0
Parních lokomotivy řady 477.0 vyrobil podnik ČKD celkem 60 kusů, z toho v letech 1951 až 1952 to bylo 38 lokomotiv a v roce 1955 zbývajících 22 lokomotiv. Šlo o poslední parní lokomotivy z ČKD pro Československé státní dráhy, plzeňská Škodovka ukončila výrobu parních lokomotiv pro tohoto uživatele v roce 1958 řadou 556.0 zvanou Štokr.
Autor: České dráhy
Právě mezi papoušky prvního a druhého výrobního období byl rozdíl, který se tu více, tu méně (nebylo to u všech exemplářů stejně) stíral při dílenských opravách strojů z prvního období, kdy byly modifikovány podle vzoru z roku 1955. S tím souvisí i označení řady, prvních 38 lokomotiv bylo dodáno ještě jako řada 476.1 (lokomotivy 476.101 až 476.138), stroje z roku 1955 už dostaly kvůli vyšší hmotnosti, přesněji kvůli vyššímu tlaku na jednu spřaženou nápravu, označení řady 477.0 (lokomotivy 477.039 až 477.060). Původním papouškům řady 476.1 se po úpravách změnila čísla na 477.001 až 477.038. Na fotografii vidíme původní lokomotivu 476.112 přestavěnou na 477.012. Nově dostala dva boční vodojemy nad první spřažené dvojkolí (na každý bok jeden), ale chybí krycí plechy mezi těmito vodojemy a budkou strojvedoucího.
Autor: Rainerhaufe, CC BY-SA 3.0
A proč došlo ke změně konstrukce těchto lokomotiv? Zadek lokomotivy měl relativně velkou hmotnost a stahoval k sobě těžiště lokomotivy, což těžce nesl zadní, na lokomotivním rámu nezávislý podvozek, který kvůli většímu namáhání někdy ani neváhal prasknout. Rozdíl mezi zatížením zadního a předního podvozku se udává až 4 tuny. U řady 477.0 byla tedy konstrukce zadního podvozku zesílena, kapacita patnáctikubíkového vodojemu za budkou byla snížena o dva kubíky a ztráta těchto kubíků se eliminovala novými malými vodojemy nad prvním spřaženým dvojkolím. Na fotografii vidíme na parní lokomotivě 477.0 (exemplář z původní řady 476.1) nový vodojem na levoboku, za ním nápadné válcové útvary jsou vzduchojemy.
Autor: Ondřej Řepka
Upgrade Papouška se vyplatil, neboť lokomotivy řady 477.0 se vyznačovaly vysokou spolehlivostí a řadily se k nejhospodárnějším parním lokomotivám u Československých státních drah. Poslední byla ze služby vyřazena v roce 1979. Jednalo se o lokomotivu číslo 477.043, která je dnes jednou z celkem tří dochovaných, a České dráhy ji používají k nostalgickým jízdám. Další funkční papoušek je na Slovensku, konkrétně stroj číslo 477.013. A poslední z trojice dochovaných, 477.060, najdeme jako neprovozní v železničním depozitáři NTM v Chomutově.
Autor: Trainspotter LGs, CC BY-ND 2.0
S rychlými a výkonnými parními tendrovými lokomotivami řady 477.0 počítaly Československé státní dráhy původně pro rychlou příměstskou osobní dopravu v oblasti Prahy, Brna a Ostravy.
Autor: Trainspotter LGs, CC BY-ND 2.0
Z označení řady 477.0 vyčteme následující parametry. První číslice udává, že lokomotiva má čtyři spřažené nápravy. Z číslice druhé vypočteme (přičteme k ní trojku a vynásobíme deseti) maximální povolenou rychlost 100 km/h. A třetí číslice nám prozradí (přičteme k ní desítku) nápravový tlak 17 tun. Lokomotivy vyrobené v letech 1951 až 1952 měly před rekonstrukcí označení řady 476.1, měly tedy nápravový tlak 16 tun, zkrátka měly menší hmotnost. A jednička za tečkou v tomto případě udává, že s danými parametry šlo o druhý typ lokomotivy (třetí typ by dostal dvojku atd.), obecně takové lokomotivy nemusí mít nic společného, ani výrobce.
Autor: Gampe, Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0
Základní konstrukční provedení lokomotivy Papoušek prozrazuje kód: 2´D2´ p3t. První část značí uspořádání pojezdu, kde první 2´ je samostatný přední podvozek (viz apostrof) se dvěma běžnými dvojkolími, D jsou čtyři spřažená dvojkolí uložená v rámu a další 2´ značí provedení podvozku zadního (zde je tedy stejných charakteristik jako podvozek přední). Dále vidíme: parní stroj na přehřátou páru – p; parní stroj trojčitý - 3; lokomotivu tendrovou – t. Zajímavá fotografie Papouška 477.043 je z X. srazu parních lokomotiv v Drážďanech v roce 2018.
Autor: Christian Gebhardt, CC BY-SA 4.0
Papoušek má výfukové zařízení systému Kylchap s dvojitým komínem.
Autor: České dráhy
Lokomotiva 477.043, kterou používají České dráhy k příležitostným nostalgickým jízdám, táhne na snímku čtyřvozovovou patrovou jednotku řady Bpjo východoněmecké výroby (soupravu esteticky narušuje nehezký vložený vůz).
Autor: Herbert Ortner, CC BY 4.0
Lokomotiva řady 477.0, zvaná Papoušek, táhne vlak na již zaniklé trati mezi Českou Lípou a Vlčím Dolem. Na konci vlaku (na postrku) je lokomotiva řady 464.0 přezdívaná Ušatá. Ale více nás zaujmou dva osobní vozy označené jménem německé společnosti Mitropa.
Autor: Karel Šlais
Papoušek 477.043 se v roce 2018 zúčastnil X. mezinárodního srazu parních lokomotiv v Drážďanech. Toto je fotka tak trochu mimo, po akci, a žádnou další páru na fotce už nevidíme. Vpředu je východoněmecká těžká dieselová lokomotiva řady 118, původně řada V 180 DR.
Autor: Christian Gebhardt, CC BY-SA 4.0
Tendrovka řady 477.0, zvaná Papoušek a vyráběná podnikem ČKD, se pyšně řadí mezi nejlepší československé parní lokomotivy.
Autor: Gampe, Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0